שנים אחרי הקמפיין האגרסיבי שניהלה מולה חברת מיקרוסופט, ענקית הטכנולוגיה מכריזה על ביטולה הרשמי של השיטה השנויה במחלוקת להתאמה אישית של פרסומות עבור צרכניה
אחד ממנועי ההכנסות הגדולים ביותר של גוגל גם היום הוא פרסומות, לרוב במסגרת אותם שירותים חינמיים שהיא מעניקה לכל משתמש ברשת באופן אשר כבר הפך מזמן למובן מאליו. בשביל להבטיח שאותן פרסומות רלוונטיות כמה שיותר, בחברה דוחקים בגולשים להשתמש בחשבון הגוגל האישי שלהם לכל שירות ולכל פעולה, על מנת ליצור פרופיל מדוייק ולהתאים את התכנים הספציפיים שיוצעו לו. זה אולי לא ממש נעים לחשוב שאי שם בפינה כלשהי ברשת יש 'תעודת זהות' עבורכם שמשתכללת ומתפתחת כל הזמן – אבל זוהי האמת, ותנאי הכרחי פחות או יותר לקבלת כל אותם שירותים איכותיים וחינמיים.
עד היום, אחת מהדרכים הכי שנויות במחלוקת שהיו לגוגל להתאים פרסומות למשתמשים הגיעה במסגרת שירות האימייל הפופולרי ביותר בעולם כולו, Gmail, גם בוצעה סריקה (אוטומטית וללא התערבות אנושית, לכאורה) של תוכן המכתבים אותם אתם שולחים ומקבלים.
מיותר לציין כי בעיני משתמשים רבים מדובר בחדירה חמורה בהחלט לפרטיות, אך בשורה התחתונה גם קמפיין פרסום מבית חברת מיקרוסופט (שניסה לשכנע משתמשים לעבור לשירותים האלטרנטיביים שלה) שהופץ לפני מספר שנים לא שינה יותר מדי את נקודת המבט של גוגל בעניין, ומלאכת סריקת התוכן המשיכה לה.
https://www.youtube.com/watch?v=iI1ominSL_c
עכשיו, בגוגל יוצאים סוף סוף בהכרזה קטנה אך חשובה ומשמחת – במסגרת ההחלטה לעבור לקו אחיד של התאמת מוצרים למשתמשים בכל השירותים המקוונים שלה, בחברה יפסיקו באופן רשמי את סריקות ה-Gmail למטרת התאמת תוכן הפרסומות לכלל המשתמשים. זאת לאחר שפעולה זו הופסקה עוד קודם במסגרת שימוש בחשבונות המוגדרים כחשבונות לעולם ההוראה ובמסגרת חשבונות ארגוניים עם מנוי לשירותי ה-G Suite המורחבים.
המשמעות של החלטה זו היא שהפרסומות ב-Gmail יהפכו להיות דומות לפרסומות בשאר היישומים של חברת הענק, עם התאמה אישית בהתבסס על ההגדרות הכלליות של חשבון ה-Google הספציפי בו נעשה שימוש, כאשר למשתמשים אף קיימת אפשרות לדרוש את הפסקת ההתאמה האישית של הפרסומות באופן מלא, אם ירצו בכך. זה בהחלט לא אומר שגוגל תפסיק "לעקוב אחריכם", אך זה כן אומר שהשיטה לכך תהיה ברורה ואחידה מעט יותר, עם אפשרות לשליטה מסויימת מצד הצרכן בתפריט אחוד בחשבון האישי שלו.
כאן זה הזמן לציין כי בגוגל כן ימשיכו בסריקת תוכן האימיילים שעוברים ב-Gmail של כל אחד ואחת, אם כי למטרות אחרות וקצת יותר מקובלות של סינון הודעות ספאם, מיון אוטומטי של התכנים, חסימת קבצים חשודים וכדומה. מדובר בצעד קטן, אך כזה שאמור להעניק תחושת הקלה קטנה לכל אלו שחוששים לפרטיותם (או לחוסר פרטיותם) בעידן הטכנולוגי המודרני.