כאשר הושקה ויסטה בינואר 2007 ההתלהבות לא הייתה רבה, בלשון המעטה. למרות ההבטחות הגדולות על נוחות השימוש וחווית משחקים שונה לחלוטין, בין היתר בזכות תמיכה בלעדית ב-DirectX 10, משתמשים רבים (וגיימרים בפרט) לא מיהרו לשדרג והעדיפו להשאר עם XP הישנה שהייתה נוחה וידידותית יותר, במיוחד בכל הנוגע לתאימות עם משחקים רבים.
בעקבות הכישלון המסחרי של ויסטה, מיהרה מיקרוסופט להוציא את Windows 7, עם ממשק משופר ונוח וכמובן גירסה 11 של DirectX, הסיבה העיקרית שבזכותה קיוו במיקרוסופט כי הגיימרים ימהרו לשדרג את המערכות שלהם מויסטה המזדקנת אל Windows 7.
כאמור, אחד הפיתויים הגדולים לגיימרים שישדרגו ל-Windows 7 הוא DirectX 11. לא נכנס כאן לכל התכונות והשיפורים אבל נציין את התכונות שרלבנטיות לגיימרים ויגרמו לרגשי נחיתות וקנאה עזים לכל שיסרבו לשדרג את מערכת ההפעלה המיושנת שלהם.
למה DirectX 11?
Hardware Tessellation היא התכונה המשווקת ביותר של DirectX 11. תכונה זו מחליקה משטחים וכתוצאה מכך הפירוט הגרפי עשיר יותר, לא רק בחפצים דוממים אלא גם בדמויות בעולם המשחק. החידוש הוא שלתכונה זו קיימת יחידת עיבוד נפרדת המתמקדת בביצוע פעולה זו בלבד שעליה אתם מוזמנים לקרוא בהרחבה בביקורת הזו. מבחינתם של גיימרים תכונה זו מבטיחה משחקים שנראים טוב יותר ומעמיסים פחות על מערכת המחשב כי השיפור הגרפי מנוהל על ידי יחידת עיבוד ייעודית.
ריבוי חישובים (multi-threading) זו תכונה של DirectX 11 המאפשרת ניצול יעיל יותר של ריבוי-ליבות (במעבד, וגם בכרטיס גרפי בעל ליבות מרובות), ועל ידי כך משפרת את הביצועים במשחקים ומאפשרת לסחוט פירוט גרפי ולספוג ירידה פחותה בקצב הפריימים ככל שמעלים את הרזולוצייה ומפעילים יותר אפקטים.
Direct Compute 11 זו תכונה המוצעת למפתחים (במיוחד של מערכת ההפעלה) והיא מאפשרת שימוש בליבה הגרפית לעיבודי וידאו שונים, בלי עזרה מיחידת העיבוד המרכזית (המעבד הראשי) והזיכרון הראשי (RAM). מבחינתם של גיימרים, תכונה זו אמורה לתת ביצועים טובים יותר במשחקים שסוחטים את הכרטיס והמעבד, כמו קרייסיס, ולאפשר לגיימרים להנות מכל האפקטים במלוא תפארתם.
מכיוון שבחרנו מערכת מחשב ממוצעת לגיימרים (נגיש כמעט לכל כיס), כרטיס המסך הוא לא מהדור האחרון, ולכן בביקורות זו לא התאפשר לנו לבדוק כיצד תכונות אלה מנוצלות וזאת מכיוון שכרטיס המסך שבחרנו אינו תומך ב-DirectX 11.
בכדי להבטיח היענות כמה שיותר גבוהה לשדרוג, במיקרוסופט מפסיקים בהדרגתיות את התמיכה בשתי מערכות ההפעלה הקודמות (XP וויסטה). כמובן שהפסקת התמיכה לא עוצרת בעידכוני האבטחה אלא מגיעה גם למשחקים. המשחק Just Cause 2, למשל, עובד רק על Windows 7, כך שאם יש לכם מערכת הפעלה חלונות XP או ויסטה אז קחו בחשבון שתוכלו להנות ממשחק אחד פחות. זו לא פעם ראשונה שמיקרוסופט דואגת ל"עידוד" מפלה שכזה: כשויסטה יצאה לאויר העולם היא קיבלה גם משחק בלעדי – Halo 2. כך שכל מי שרצה להנות מגירסת המחשב למשחק הפעולה המצליח Halo 2 לא היה יכול לשחק בו אם ויסטה לא הייתה מותקנת על המחשב.
ויסטה אמנם מיושנת ולא עדכנית אך היא כבר עברה עידכונים רבים, ביניהם גם שתי חבילות שירות, בעוד שמערכת ההפעלה Windows 7 עדיין מציגה בעיות תאימות (חבלי לידה ידועים במערכות ההפעלה של מיקרוסופט) מה שעלול להשפיע על הביצועים במשחקים. האם זהו המצב בפועל או שמצפה לנו הפתעה?
בכדי לענות על השאלות האלו לקחנו את שתי מערכות ההפעלה וערכנו השוואה ביניהן בביצועי משחקים תובעניים, בכדי לראות איזו מהן מספקת את הנתונים הטובים ביותר לגיימרים.
Windows 7 כבר הוכיחה את עצמה כמערכת הפעלה נוחה ובטוחה, אך האם היא גם מוכיחה את עצמה בביצועי משחקים? או שבכל זאת ויסטה היא עדיין מערכת הפעלה שמתאימה לדרישות תובעניות של גיימרים? יצאנו לבדוק.