תחנה אחרונה: Forza Motorsport 7 בדרך להיעלם מהחנויות לצמיתות

בעידן בו המודעות לחשיבות של שימור דיגיטלי עבור משחקים היא גבוהה יותר מאי-פעם – נראה כי משיקי המירוצים הם אלו שסובלים

חובבי משחקים נהנים כיום ממבחר יצירות גדול ועשיר יותר מבעבר – כשלצד כותרים חדשים לגמרי יש גם שלל גדול של כותרים מהעבר שזוכים למהדורות מעודכנות או משופרות. בעלי הזכויות נהנים מפוטנציאל לרווח קל ומהיר בסיכון עסקי קטן והצרכנים נהנים מיכולת לשחזר את זכרונות העבר שלהם עם שכבר צבע חדשה ועם מינימום אתגרים טכניים – כך שכולם בעצם מרוויחים מהאופנה הזו. כמעט.

בימים כאלו, בהם גרסאות משוחזרות של משחקים משנות התשעים, שנות האלפיים המוקדמות או אפילו מלפני כמה שנים בודדות הן מראה נפוץ במיוחד – ההיעלמות ההדרגתית של כותרי מירוצים איכותיים הופכת להיות צורמת יותר ויותר, כפי שמדגימה לנו מיקרוסופט.

חברת הענק הכריזה לאחרונה כי הכותר העדכני ביותר עד כה בסדרת Forza Motorsport העיקרית, השביעי במספר שהושק במקור בסוף שנת 2017, ייעלם ב-15 בספטמבר מהחנויות המקוונות השונות הן במהדורת ה-Xbox שלו והן במהדורה (המאוחרת) למחשבים אישיים – וכך למעשה יפסיק להיות זמין לרכישה לעד, מחוץ ליכולת למצוא ולרכוש עותק דיסק פיזי שכנראה תהפוך גם היא לסבירה פחות ופחות בהדרגתיות.

מיקרוסופט מכריזה על סוף הדרך של כותר המירוצים האיכותי שלה – ומציעה לאלו שעדיין מתעניינים בו אך לא ניסו אותו לקנות מהר, לפני שייגמר

הסיבה לכך היא הגיונית ומוכרת למדי – שימוש במראה ובשמות מותגי יצרניות הרכב השונות במשחק דורש רישיון ועולה לא מעט כסף, כך שברגע בו המחזיקים בזכויות לכותר מירוצים זה או אחר מגיעים למסקנה כי עלות רישוי זו מאפילה עם פוטנציאל ההכנסות מהמוצר היא יכולה להחליט לבטל אותו, ואז מחוייבת להפסיק את שיווק המשחק הרלוונטי בכדי להימנע מתביעות נזיקין אפשריות.

אתגרים אלו רלוונטיים גם במשחקי ספורט שמבצעים רישוי של סמלים מסחריים מהליגות, הקבוצות והשחקים, אם כי מחזור ההשקות השנתי הנפוץ בז'אנר זה מקל על הבעייתיות באופן משמעותי. בנוסף, גם משחקים שכוללים שימוש במוזיקה מאומנים ולהקות נתקלים לפעמים בבעיות של רישוי וזכויות – אך יכולים להתגבר עליהן עם הפצת עדכונים פשוטים יחסית שמסירים את התוכן המוגן (אלא אם כן מדובר במשחק קצב, בו המוזיקה היא הבסיס היסודי למשחקיות כולה).

הצרות האלו אינן בלעדיות למיקרוסופט, כמובן – גם במחנה הנגדי של סוני כותר המירוצים השאפתני Driveclub סיים את חייו במהלך השנה שעברה, הן במסגרת התוכן לשחקן יחיד והן במשחק התוכן המקוון שהתבסס על שרתים ייעודיים שהפסיקו פעולתם

הסרה של כל הרכבים והמסלולים הממותגים מתוך משחק מירוצים היא לא אפשרות ריאלית במיוחד, ועל כן נראה כי בז'אנר הזה המבחר הזמין דווקא דועך משמעותית ככל שעוברות השנים – עם מספר קטן של כותרים שנשארים זמינים לרכישה כשעוברות כמה שנים מההשקה שלהם. Forza Motorsport 7 הוא הקורבן העכשווי למצב הזה, ועם ההשקה המתקרבת של Forza Horizon 5 לא נופתע אם גם Forza Horizon 4 יצטרף אליו בהיעלמות מהפלטפורמות הדיגיטליות במהלך השנה הבאה. האם זה אומר שעתיד עולם משחקי המירוצים הוא בהשקות שנתיות קבועות כדוגמת סדרת F1 של Codemasters, או במשחקי Live Service מקוונים ומתעדכנים כמו סדרת The Crew מבית Ubisoft? זו הערכה שקשה להתעלם ממנה בשלב הזה.

כל משחקי סדרת Forza Motorsport משנת 2005 ועד היום יהפכו בלתי זמינים לרכישה רשמית בחודש הבא – כך ש-Forza Horizon 4 יהיה הנציג הנותר האחד והיחיד בעצם

Forza Motorsport 7 יהיה זמין לרכישה רק למשך חודש וחצי נוספים, ואם אתם רוצים לנצל את ההזדמנות לרכוש אותו ולשמור אותו זמין לצמיתות תוכלו לעשות זאת כעת בהנחה של 75 אחוזים בחנות היישומים הייעודית של מיקרוסופט, במחיר של בין 10 דולר לגרסה הבסיסית ל-20 דולר עבור הגרסה האולטימטיבית עם שלל תוספות תוכן, לאחר קיצוץ של 75 אחוזים מהמחיר המלא בשני המקרים.

לחצו כאן למעבר אל עמוד המוצר ב-Microsoft Store