בואו לגלות את משחקי הוידאו שזכו לפרסים ושאר ביקורות מהללות, אבל לא הצליחו לעשות דבר קטן וחשוב אחד: למכור עותקים
מדי שנה יוצאים לשוק מאות של משחקים חדשים. ביניהם לא מעט משחקים שהיו להם את כל הנתונים להפוך לדבר הגדול הבא. אבל, בשל תזמון גרוע, שיווק לא מוצלח או סתם חוסר מזל, הפכו לכשלון מסחרי.
יש לציין שלא מעט מהמשחקים הללו קבלו ברבות השנים הזדמנות שנייה לאחר שקבלו גרסא מחודשת או יצאו לפלטפורמות נוספות וחדשות יותר, אבל כשרק יצאו לשוק, הם גרמו לחור בכיס של המפתחות שלהם.
אז הנה לפניכם, עשרה משחקים מצויינים שעשו הכל נכון, חוץ מלהצליח למכור עותקים.
The Neverhood
The Neverhood, משחק פוינט & קליק שהגיע מהיוצר של Earthworm Jim, דאג טנאפל (Doug TenNapel), ויצא בשנת 1996, היה משחק מקורי שהציג אנימציית פלסטלינה ייחודית, סאונדטרק מצויין וגם חוש הומור ביזארי משהו.
במשחק אתם שולטים בדמות בשם קליימן, שמתעוררת יום אחד בחדר נעול, ומשם עליכם לחקור העולם העשוי פלסטלינה כדי לגלות מה אתם בדיוק עושים שם.
למרות שהיה מדובר במשחק ייחודי ומקורי, המשחק מכר פחות מחמישים אלף עותקים, כנראה בשל הדעיכה בפופולאריות משחקי הפוינט & קליק. מה שמוזר ומעניין בעובדה הזאת, היא שלמרות שכביכול כל כך מעט אנשים שחקו בו, ישנם לא מעט גיימרים שזוכרים את המשחק. זוכרים אותו מספיק למעשה, כדי לממן את הפרוייקט של דאג טנייפל וחבריו בקיקסטארטר, Armikrog, משחק באותו סגנון, שיצא לשוק זה לא מכבר.
Grim Fandango
Grim Fandango משנת 1998, היה משחק ההרפתקאות הראשון בתלת מימד של חברת לוקאס ארטס והפרוייקט האחרון של מפתח המשחקים האגדי, טים שיפר, לפני שעזב כדי להקים חברה משלו.
המשחק עוקב אחר Manny Calavera, סוכן נסיעות ומלאך מוות בעולם המתים שתפקידו למכור למתים הטריים נסיעה לעולם הבא, כשאיכות הנסיעה תלוייה במעשים שלהם כשהיו בחיים. מני שלא מרוצה מהעובדה שהוא מקבל את הלקוחות הגרועים, מחליט לרמות כדי לקבל לקוחה טובה, אבל בדרך מוצא עצמו באמצע פרשת שחיתות בה מעורב הבוס שלו.
המשחק קיבל ביקורות מצויינות בשל הכתיבה הנהדרת שמלווה בהומור שחור וסיפור מקורי, וזכה בלא מעט פרסים, אבל יצא בתקופה בה גיימרים החלו לאבד עניין במשחקי הרפתקאות, והשוק היה מוצף בכותרים חזקים ומודרניים יותר כמו האלף לייף, מטאל גיר סוליד ואוקרינה אוף טיימס.
Jet Set Radio
בשנת 2000, חברת סגה הוציאה לקונסולת הדרימקאסט שלה, משחק צבעוני, קליל וכיפי בשם Jet Set Radio. המשחק מתרחש בעיר דמויית טוקיו, ואתם משחקים חבר בכנופייה שנמצאת במאבק מול כנופיות נוספות והמשטרה. המטרה לרוב היא לסמן את הגרפיטי שלכם ברחבי העיר, תוך כדי שאתם רוכבים על רולרבליידס. בנוסף למשחקיות הכיפית, המשחק כלל סאונדטרק מצויין וקליט, והיה המשחק הראשון אי פעם שהציג גרפיקת Cel Shading.
הסיבה שלא הצליח כנראה קשורה לעובדה שהקונסולה אלייה יצא הייתה לא פופולארית כל כך מלכחתילה, או שאולי סתם לא היה לו מזל.
Shenmue
Shenmue הוא משחק קצת יוצא דופן ברשימה. זהו משחק מבית סגה שיצא בשנת 1999 לקונסולת הדרימקאסט, והיה מחלוצי משחקי העולם פתוח בתלת מימד. הוא שילב משחקיות של משחק תפקידים עם פעולה עם Life Simulator.
אתם משחקים את Ryo Hazuki, אמן לחימה, שיוצא למסע נקמה בעקבות הרצח של אביו ע"י גבר סיני מסתורי שבורח לאחר המעשה להונג קונג. המשחק היה מלא בדברים לעשות, והיה סוג של הgta של הדור הקודם.
ללא ספק Shenmue היה משחק שאפתני למדי. קצת שאפתני מדי, וזה מה שגרם לו להפוך לכשלון מסחרי. התקציב של המשחק עמד על סכום עצום של 70 מליון דולר, וכשלוקחים בחשבון שהוא היה אקסקלוסיבי לדרימקאסט, קונסולה שכמו שאמרנו קודם לא ממש הצליחה בעצמה, מספר העותקים שמכר פשוט לא הצליחו לכסות את הסכום הזה.
Beyond Good & Evil
Beyond Good & Evil הוא משחק הרפתקאות מבית יוביסופט שיצא בשנת 2003 והיה לא פחות מאחד המשחקים המקוריים ביותר שלהם. לא מפליא, כשאחד מהיוצרים הראשיים שלו היה Michel Ancel, היוצר של ריימן. גיבורת המשחק היא Jade, מטפלת ביתומים וצלמת, שביחד עם דודה החורג Pey'j, יוצאים למסע במטרה לגלות האם הרשויות שאמורות להגן על האזרחים מפני גזע חייזרים מרושע, בעצם משתפות איתם פעולה.. המשחק בעל גרפיקה ועולם יפייפיים, סיפור מעניין ודיאלוגים משעשעים, ומשחקיות מצויינת שמשלבת ז'אנרים רבים כמו התגנבות, פעולה, פאזלים, מרוצים ואפילו צילום.
לצערו של המשחק, הוא נפל קורבן לתקופה עמוסה במיוחד – תקופת חג המולד של שנת 2003 ונאלץ להתמודד ולהפסיד מול כותרים חזקים מאוד שיצאו באותו זמן, חלקם כותרים מבית יוביסופט עצמה, כמו Prince of Persia: The Sands of Time.
Metal Arms: Glitch in the System
עוד משחק מאותה השנה, Metal Arms הוא משחק אקשן יריות משולב פלטפורמה, עם שילוב הזוי ביותר של רובוטים חמודים…שמנסים להרוג אחד את השני.
אם להשוות אותו למשחקים אחרים, אז ניתן להגיד שהוא מזכיר מאוד את משחקי Ratchet & Clank בשילוב עם Halo. גיבור המשחק הוא Glitch, רובוט חביב אך הרסני למדי, שחבר בהתנגדות שמטרתה לחסל את רובוטי המלחמה מסוג Milbots, לפני שהגנרל ששולט בהם יצליח להשתלט על הכוכב בו העלילה מתרחשת. המשחק מציג עשרות כלי נשק וכלי לחימה כייפים במיוחד, ומלא בקטעי אקשן לצד כתיבה משעשעת ודיבוב מצוייו.
כמו Beyond Good & Evil גם הוא יצא בתקופת החגים של 2003, ויחד עם זאת, תרמו לכישלון שלו העובדה ששם המשחק והעטיפה שלו נראים די גנריים, ולא מצליחים להעביר כלל את האופי הייחודי של המשחק, מה שכנראה גרם לאנשים פשוט לדלג עליו בחנות.
Psychonauts
Psychonauts שיצא בשנת 2005 בתור המשחק הראשון של סטודיו Double Fine, הסטודיו שטים שיפר הקים לאחר שפרש מלוקאס ארטס, היה עוד קורבן של חוסר המזל שכנראה אופף אותו – ליצור משחקים גאוניים שאנשים לא קונים.
במשחק אתם משחקים את Raz, צעיר שהתגנב למחנה קיץ ממשלתי לילדים בעלי כוחות על חושיים. בתור Raz, יהיה עליכם לפתור בעיות בעולם האמיתי, ע"י כניסה לתוך המוח של אנשים אחרים. לשם כך תצטרכו לטייל בתוך המוח שלהם, חוויה צבעונית ופסיכודלית שמשתנה בהתאם לאופי האדם אליו נכנסתם, ולתקן את הבעיות הנפשיות שלהם באמצעות שלבי פעולה פלטפורמה. המשחק קיבל לא מעט תשבוחות, אבל שיווק גרוע ומחסור בעותקים שלו בחנויות, גזרו עליו כשלון.
Ōkami
אוקאמי הוא משחק הרפתקאות בסגנון זלדה משנת 2006, שהיה ללא ספק אחד הכותרים המיוחדים והיפייפים ביותר שיצאו לקונסולת הפלייסטישן 2, וזה בהחלט לא הולך ברגל. המשחק מתרחש ביפן העתיקה ואתם משחקים את אמאטרסו, אלילת השמש שמופיעה בדמות של זאבה לבנה. אמאטרסו יוצאת למסע ברחבי הארץ על מנת להציל את יפן מקללה נוראית שהורסת את כוח החיים שלה. המשחק מציג גרפיקה עוצרת נשימה, שאי אפשר לתאר אחרת מיצירת אומנות של ממש, לצד עולם ענקי לחקור.
ממשחק שקיבל ציונים גבוהים מכל עבר ושעבדו עליו אנשים כמו Hideki Kamiya, מהיוצרים של Devil May Cry ו-Resident Evil הייתם מצפים שהוא יצליח יותר. אבל מסיבה לא ברורה, המשחק פשוט לא תפס.
GTA: Chinatown Wars
קצת קשה לדמיין משחק GTA על הנינטנדו DS, קונסולה שמזוהה בד"כ עם משחקי נינטנדו קלאסיים לצד משחקי פלטפורמה ומשחקי תפקידים יפניים, אבל זה קרה.
בשנת 2009, GTA: Chinatown Wars, נחת בחנויות, והיה טוב לא פחות ממשחקי GTA לקונסולות באותה תקופה. המשחק מתרחש בליברטי סיטי, ואתם משחקים את Huang Lee, בנו של בוס במאפיה הסינית שנרצח. המשחקיות מזכירה יותר את GTA 2, עם שילוב של משחקיות ייחודית שמנצלת את מסך המגע של הDS, ומיני משחק מוצלח וממכר של… ובכן" סחר בסמים.
ללא ספק היה מדובר במשחק מצויין, אך הסיבה שנכשל היא כנראה כי כאמור, אנשים שקונים DS בד"כ רגילים למשחקים מסוג מסויים, כך שייתכן שהמשחק פשוט לא פנה כל כך לקהל היעד הנכון.
Brütal Legend
כבר אמרנו שהמזל לא בדיוק חבר טוב של טים שיפר? Brütal Legend מ-2009 היה הנסיון השני של הסטודיו שהקים Double Fine, לאחר Psychonauts. זהו משחק שהוא קצת עוף מוזר: שילוב בין משחק אקשן בסגנון גוד אוף וור עם אסטרטגיה ועולם פתוח. וכל זה מתרחש בעולם של מטאל, שבו כולם, מהגיבורים ועד לאוייבים הם מטאליסטים קשוחים. כן, אם אתם מחובבי המוסיקה הקלאסית, כנראה שאין לכם הרבה מה לחפש כאן.
זהו ללא ספק משחק יוצא דופן, שהוא גם כנראה הסיבה מדוע לא הצליח למכור עותקים. יש מצב שהוא פשוט היה מוזר מדי לרוב האנשים או פשוט לא הצליח להתחרות במשחקים כמו Assassin Creed 2, Modern Warfare 2 ו-Dragon Age שגם יצאו באותה תקופה.
סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems
קישורים נוספים
אני זוכר ב1996 אח שלי נסע לטיול ללונדון וביקשתי ממנו שיקנה לי את neverhood . מכיוון שזה היה כמה חודשים אחרי יציאת המשחק, חשבתי שזו משימה קלה במיוחד – למצוא את החנות מולטימדיה הראשונה באוקספורד סטריט וזהו. אחרי שהוא חזר הוא אמר לי שהוא חיתת רגליו כל לונדון ועבר חמש חנויות עד שהוא מצא עותק של המשחק.
אגב, המשחק מומלץ בחום. היורש שלו, armikrog כבר פחות טוב.
כמו כן יש לי בבית עותק פיסי של grim fandango שגם אותו מאד אהבתי. לא ידעתי שהיה כשלון מסחרי.
תודה על סרטון מעניין. חוץ מזה, סבטה, יותר אהבתי את הפתיח הקודם 🙂
Urban Chaos, משנת 1999. אין עוד משחק שמחזיר אותי כך לימי נעוריי.
וואו איזה משחק מדהים זה היה. יש 2 משחקים שאבא שלי חרש עליהם. זה Wofenstein 3D ו-Urban Chaos.
בכיף, שמחה שנהנת. ואגב: אני אוהבת את הפתיח החדש שלי D:
עוד אחלה סרטון.
ר.י.ס.פ.ק.ט.
Psychonauts הוא המשחק האהוב עלי בכל הזמנים.
Beyond Good & Evil קניתי לפני שבועיים בסטים ב2.5 דולר ואני צריך למצוא את הזמן לשחק בו…
המסקנה הברורה היא שטים שייפר יותר מדי חכם לעולם הזה.
Battlezone של אקטיביזן הוא דוגמה נוספת: זכה לשבחים, למשל ממגזין הגיימינג הישראלי פריק, וקיבל ציונים גבוהים, אך נכשל במכירות. על אף פי כן, אני ואחי רכשנו אותו ואהבנו אותו מאוד. המשחק הזה היה אסטרטגיה מגוף ראשון (בהשוואה לשאר משחקי האסטרטגיה שהם ממבט מלמעלה).
Grim Fandango היה אחד המשחקים הארהובים עליי בכל הזמנים.
תסריט שנון ומצחיק פשוט משחק כיף. כלכך חבל שהז'אנר הזה עבר מהעולם בשביל מפלצות גרפיקה שכלכך
דומות אחת לשניה ללא שום יצירתיות ומעוף.
Brütal Legend… משחק נהדר, בשיתוף ודיבוב של ג'ק בלאק, כאשר הדמות גם עוצבה לפיו…
בגדול זוכר את כל המשחקים הנ"ל שהיו לפיסי, אבל בעיקר את neverhood, כאשר האינטרנט היה בחיתוליו ולא היו walkthroughs, היה תענוג ואתגר (לפעמים).
לגבי grim fandango, יש גירסת remastered שיצאה בתחילת שנה שעברה לדעתי.