האם אי פעם תהיתם מדוע רק סוני, נינטנדו ומיקרוסופט נשארו להתחרות בשוק מכונות המשחק הביתיות? הכתבה הזאת תבהיר לכם את הסיבות לכך
מאז שנות השבעים בהן תעשיית הגיימינג החלה להתפתח, היא רק המשיכה לצמוח ולהפוך לאט לאט לתעשייה שמגלגלת מליארדים בשנה. להצלחה הזאת תרמו לא מעט קונסולות המשחקים, שהביאו את חווית הגיימינג מאולמות הארקייד היישר לטלויזיה בסלון, והקונסולות הניידות שהפכו נסיעות ארוכות למשעממות הרבה פחות.
בכתבה הבאה, תוכלו לגלות מי היו הקונסולות שעשו את כל המהלכים הנכונים, והיו כל כך מוצלחות שמכרו מליונים על גבי מליונים של יחידות.
Nintendo Entertainment System
קונסולת ה-NES, הקונסולה הראשונה אי פעם של חברת נינטנדו משנת 1983, הייתה זאת שהצליחה להחזיר לחיים את תעשיית הגימיינג שקרסה בשנות השמונים. בזכות שילוב מוצלח של שיווק נכון ומשחקים חדשניים לתקופתם כמו סופר מריו, חברת נינטנדו הצליחה לכבוש את השוק ולבסס את עצמה בתור חברת גיימינג. עם וותק של שלושים ושתיים שנים, די מדהים שהקונסולה הקשישה עדיין מחזיקה בתואר אחת מעשר הקונסולות הנמכרות בכל הזמנים עם קרוב ל62 מליוני יחידות שנמכרו.
Game Boy Advance
כשקונסולת ה-GBA יצאה לשוק בשנת 2001, נינטנדו כבר קנתה לעצמה שם באיכות הקונסולות הניידות שלה, לאחר כמה דורות מוצלחים של הגיימבוי. לכן קל להבין מדוע קהל הגיימרים לא פקפק בחברה לרגע, וקנה שמונים ואחת וחצי מליון יחידות מהקונסולה הניידת החדשנית שהציגה לראשונה גרפיקת 32 ביט. עם ספרייה עצומה של משחקים, וגרסאות משופרות של הקונסולה שנינטנדו הוציאה במהלך השנים, אין שום ספק לגבי הסיבה שהיא הצליחה כל כך.
PlayStation Portable
בשנת 2004 חברת סוני הפתיעה את כולם עם קונסולה ניידת משלה. עד לאותה שנה, נינטנדו עדיין נחשבה לשולטת הבלעדית בשוק הקונסולות הניידות, כך שהצעד של סוני היה בהחלט אמיץ. ה-PSP הציג גרפיקה תלת מימדית שכמוהה עוד לא נראתה על מכשיר נייד, וכמה פיצ'רים מעניינים כמו חנות דיגיטלית, והאפשרות להפעיל עליו משחקי פלייסטישן אחד. כ82 מליון יחידות שלו נמכרו בסה"כ, מספר שהיורש שלו, ה-PS VITA שמכר כארבע מליון יחידות, יכול רק לחלום עליו.
PlayStation 3
קונסולת הפלייסטשן שלוש שיצאה בשנת 2006, הציגה קפיצה משמעותית בגרפיקה, חנות רשת, משחק אונליין משופר ואת האפשרות לנגן סרטי בלוריי, מה שהפך אותה בנוסף גם למדיה בידורית במחיר אטרקטיבי. לעומת הדור הקודם, לפליסטיישן 3 כבר הייתה תחרות רצינית מול נינטנדו ומייקרוסופט, אבל עדיין הצליחה למכור לא פחות מ83.8 מליון יחידות. וזאת כנראה הסיבה שלמרות שעברו כבר תשע שנים, והפלייסטשן 4 כבר מזמן כאן, עדיין ממשיכים לצאת לו משחקים.
Xbox 360
המירוץ בין הפלייסטישן שלוש לאקסבוקס 360 שיצא רק שנה לפניו, היה צמוד במיוחד, אבל מייקרוסופט יצאה עם ידה על העליונה, ומכרה קצת יותר – כ- 84 מליון יחידות. לאחר שהקונסולה הראשונה של מייקרוסופט, האקסבוקס, הצליחה באופן יחסי אבל לא התקרבה בכלל למספרים של הפלייסטישן 2, מייקרוסופט ללא ספק הצליחה להתעלות על עצמה וליצור מוצר משופר מכל הבחינות, ששכנע מליוני גיימרים לבחור בה ולעזוב את סוני, כמובן חוץ מאלו שיכולים להרשות לעצמם את שתי הקונסולות..
Wii
כשקונסולת הווי יצאה ב2006, לא נתנו לה יותר מדי סיכוי מול המתחרות, הסוני 3 והאקסבוקס 360. הגרפיקה שלה הייתה פחות טובה, והשלט המוזר והחדשני נראה יותר כמו גימיק. אבל, בעזרת תמחור זול יותר של הקונסולה ושיווק שפנה לקהל הרבה יותר רחב, בסוף הווי הצליח לגבור על כולם ולמכור יותר מ101 מליון יחידות. בזמן שהמתחרים שלו פנו לאנשים שמוגדרים גיימרים בדכ בגילאי נוער ומעלה, הווי פנה לכולם, ילדים, מבוגרים, וגם כאלו שהם שחקני קז'ואל בלבד. ובהחלט ניתן לראות את ההשפעה של הווי על המתחרות, כשלאחר מספר שנים הבינו את הפוטנציאל המפוספס וכך הגיעו לעולם הפלייסטישן Move והקינקט, ששניהם לא היו הצלחה גדולה במיוחד, ורק מוכיחים שבד"כ נינטנדו יודעת מה היא עושה.
PlayStation
בתחילת שנות התשעים, התחרות בשוק הקונסולות הביתיות התנהלה בעיקר בין נינטנדו לסגה, אבל כל זה השתנה בשנת 1994 כשחברת סוני הטילה פצצה בדמות קונסולה משלה. בעוד ששאר הקונסולות עדיין ניסו לקנות את לב הגיימרים במספרי ביטים, הפלייסטישן כבר דיבר בפוליגונים. הוא הציג גרפיקה תלת מימדית, משחקים גדולים ומתוחכמים יותר, והשיווק המוצלח שלו לילדים ומבוגרים כאחד, הביאו להגדלת קהל היעד ועזר לו למכור 102.5 מליון יחידות. הפלייסטישן השאיר אבק למתחרים שלו, ואפילו גרם לכמה חברות לפרוש ממרוץ הקונסולות לתמיד.
Gameboy
כשחברת נינטנדו הוציאה לשוק את מכשיר הגיימבוי בשנת 1989, כנראה שאפילו הם לא יכלו לצפות את ההצלחה העצומה של הקונסולה הניידת שלהם, שיצרה שוק חדש לחלוטין של גיימינג נייד. ובזכות לא מעט כותרים מצליחים שיצרו טירוף משל עצמם כמו טטריס ופוקמון, הקונסולה דרסה כל מתחרה שלה ולא השאירה לה שום סיכוי. אפילו הגיימגיר שיצא רק שנה אחריו והציג גרפיקה צבעונית, מכר פחות מעשירית מכל קונסולות הגיימבוי יחד שמכרו 118 מליון יחידות, וזה למרות שהגיימבוי המקורי היה בשחור לבן.
Nintendo DS
אז כנראה שרק נינטנדו יכולה להתעלות על נינטנדו, בכל אופן כשמדברים על קונסולות ניידות, כי הקונסולה הניידת הבאה ברשימה היא הנינטנדו DS משנת 2004 שמכרה 154 מליון יחידות. למרות שבזמנו לא מעט אנשים חשבו ששני מסכים זה אולי רעיון מקורי, אבל שנינטנדו לא תצליח להחזיק מעמד מול המתחרה הטרי מבית סוני – ה PSP, נינטנדו שוב הוכיחה לכולם שגרפיקה זה לא הכל. בזכות ספרייה עצומה של לא פחות מאלפיים משחקים, שרבים מהם עשו שימוש חכם במסך הכפול, במקרופון, ובאפשרות המגע של המסך התחתון, נינטנדו המשיכה לשלוט על השוק הנייד, והתעלתה אפילו על המכירות של הגיימבוי המקורי.
PlayStation 2
הפלייסטישן שתיים שיצא בשנת 2000, והחליף את הפלייסטישן המקורי, היווה בזמנו קפיצת מדרגה בכל מה שקשור לגרפיקה. אבל אחת הסיבות שהוא הפך לקונסולה הפופולארית שהוא, נעוצה בספריית המשחקים המוצלחת שלו שהכילה משחקים מכל ז'אנר כמעט, יריות, פלטפורמה, תפקידים, וכמובן ז'אנר משחקי הקצב שפרח מאוד בתקופה זו. באופן זה כל אחד יכל למצוא משחקים שהוא מתחבר אליו, בין אם הייתם ילדים, נוער או מבוגרים. ספריית המשחקים שלו הכילה קרוב ל4000 כותרים, שהמשיכו לצאת עוד מעל 10 שנים שנים לאחר יציאת הקונסולה. ועם לא פחות מ-155 מליון יחידות שנמכרו, הוא ללא ספק, הקונסולה המצליחה בכל הזמנים.
סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems
קישורים נוספים