מאולמות הארקייד לאושיית תרבות: הסיפור מאחורי Pac-Man • HWzone
גיימינג

מאולמות הארקייד לאושיית תרבות: הסיפור מאחורי Pac-Man

בסדרת הכתבות 'הסיפור מאחורי' תוכלו ללמוד את היסטוריית הגיימינג, ולגלות את הפרטים שלא ידעתם על המשחקים האהובים עליכם. הפעם נגלה את הסיפור של העיגול הצהוב והרעב שהפך לאייקון תרבות בשנות השמונים: פאקמן

קבלו עדכונים לפני כולם בטלגרםקבלו מאיתנו עדכונים לפני כולם - בטלגרםהצטרפו כבר עכשיו לערוץ הטלגרם של הזון


אחרי שהתעניינו בעולם הפוסט-אפוקליפטי של Fallout, הפעם נעסוק בסיפור מאחורי הדמות ששינתה את עולם הגיימינג כשהציגה משחקיות שפנתה לראשונה לנשים וגברים כאחד, הפכה לאייקון תרבות בשנות השמונים והופיעה על כמעט כל מוצר שאתם יכולים לחשוב עליו (נעליים, דגני בוקר, מצעים למיטה), וגם על מוצרים שלא הייתם חושבים עליהם (אסלות שירותים). הדמות שעד היום אין איש שלא מכיר אותה, אבל כבר שנים שלא ידעתם שעדיין יוצאים לה משחקים. 

הסיפור של Pac-Man מתחיל אי שם בשנת 1979, התקופה בה תעשיית משחקי הארקייד התחילה לצמוח ולגרום למליוני ילדים ברחבי העולם לבזבז את כל דמי הכיס שלהם על מכונות משחק כמו Space Invaders ו-Asteroids.

בסוף שנות השבעים, חברת Namco היפנית עברה מייצור של מתקני רכיבה לילדים לפיתוח של משחקי ארקייד מקוריים משלה. הנסיונות הראשונים שלה כללו משחקים כמו Gee Bee, ו-Galaxian – משחק בסגנון של Space Invaders ובין הראשונים בתעשייה להציג צבעי מלאים. כמובן שהחברה שכרה מפתחי משחקים לעבודה, ואחד הצעירים שבהם היה מעצב משחקים בשם Toru Iwatani.

באפריל 1979,Iwatani החל לעבוד על משחק משלו. יש לציין שמרבית משחקי הארקייד באותו זמן היו משחקי יריות, כך שכמעט באופן גורף, הקהל שפקד את אולמות הארקייד היה מורכב בעיקר מבנים. הרעיון של Iwatani היה ליצור משחק לא אלים שידבר גם לבנות וגם לבנים ושיהיה מבוסס על פעולה של… אכילה. רעיון קצת מוזר, אבל כנראה שהוא היה קצת רעב באותו רגע.

אבל ב-Namco כנראה שלא חשבו שמדובר ברעיון מוזר, וIwatani קיבל צוות של תשעה אנשים לפיתוח המשחק.

Pac-Man מקבל צורה

לאחר שהפיתוח החל, הצוות החל לנסות לעצב את הדמות הראשית. הטכנולוגיה הגרפית המוגבלת בכמות הפיקסלים והצבעים לא נתנה להם יותר מדי מרחב לתמרון, כך שהעיצוב הייה חשוב במיוחד.

השמועות גורסות כי יום אחד Iwatani והצוות שלו יצאו לפיצריה, וכשאחד מהם שלף משולש מהפיצה, הצורה שלה ללא החתיכה החסרה, הקפיצה לו לראש את הרעיון לצורה של פקמן. (כבר אמרנו שהוא היה רעב?)
גרסא אחרת טוענת שמקור הצורה הוא בעיגול הסימן היפני למילה "פה"

אז עכשיו כשהייתה להם הדמות, והקונספט של האכילה, הגיע הזמן למצוא לה שם.
השם שנבחר ביפנית היה Puck Man, בהשראת האונומטופיאה היפנית paku-paku שמתארת את הצליל של תנועת פה שנפתח ונסגר.

הוא היה ונשאר בסך הכל כדור צהוב, אך לפאק-מן בכל זאת היו שלל גלגולים לאורך עשרים וחמש שנות קריירה
הוא היה ונשאר בסך הכל כדור צהוב, אך לפאקמן בכל זאת היו שלל גלגולים לאורך עשרים וחמש שנות קריירה

כמו שאמרנו קודם, Iwatani רצה לגרום גם לבנות לפקוד את הארקיידים ולשחק בפקמן. הדבר הוביל אותו להוספת אלמנטים שונים במשחק כדי לגרום לו לקרוץ יותר לנשים. כך נוספו למשחק הפירות שמעניקים ניקוד נוסף, ונוספו לו גם אוייבים בצורת רוחות הרפאים שעוצבו בצורה חמודה.

לכל רוח רפאים ניתנה אישיות שונה, ולמרות שזה נראה כאילו התנועה שלהם אקראית, למעשה כל רוח רפאים מתוכנתת להתנהגות שונה כדי למנוע מהמשחק להפוך לקשה מדי או משעמם. לכל רוח גם שם משלה ואפילו כינוי.

תחילתה של קדחת ה-Pac-Man

כעת המשחק היה מוכן, ויצא לארקיידים ברחבי יפן ביחד עם משחק אחר של Namco בשם Rally-X. בNamco אגב לא ממש האמינו בפאקמן, וראו בRally-X את הסוס המנצח שלהם. אבל, מתי שמעתם לאחרונה על Rally-X? דווקא פאקמן היה זה שהפך בין ליילה לתופעה. הארקיידים התמלאו באנשים שהתמכרו למשחק, והמצב הגיע לידי כך שממשלת יפן נאלצה להנפיק מטבעות חדשים של 100 ין, פשוט כי כל המטבעות במדינה היו תקועות בתוך מכונות של פקמן.

לאור ההצלחה המטורפת, Namco החליטה להפיץ את המשחק גם בארה"ב דרך חברת Bally Midway, רק שלפני כן הוחלט לשנות את השם שלו לPac-Man כדי למנוע מאנשים להשחית את המכונות ע"י החלפת האות P ב-F.

ההתחלה הייתה צנועה
ההתחלה הייתה צנועה

התוכנית של Toru Iwatani הצליחה מעל למצופה. כעת הארקידיים היו מלאים באנשים מכל המינים והסוגים, כולם אהבו את המשחק הצבעוני והמיוחד שלו. הוא הפך לכל כך פופולארי שאפילו מרכולים ופאבים ברחבי ארה"ב הציבו מכונות של פקמן בשטחן. השגעון אחר המשחק תרם גם לפיתוח של שוק חדש בדמות מרצ'נדייס שונים, והוא היה גם המשחק הראשון אי פעם שקיבל סדרה מצויירת משלו.

גברת Pac-Man מצטרפת לחגיגה 

שנה מאוחר יותר, הגיע לשוק משחק המשך בשם "גברת פקמן". אבל לא Toru Iwatani ולא Namco יצרו את המשחק. אז מי כן? קבוצה של סטודנטים מאוניברסיטת MIT שעבדו בחברה בשם GCC, יצרו תוספת שהתחברה ללוח המשחק של פקמן ושנתה אותו למשחק חדש. המשחקיות הייתה זהה, אבל כעת היו בו ארבעה מבוכים בצבעים שונים, והגיבור הראשי לא היה פקמן אלא גברת פקמן. חברת GCC פנתה לMidway, והם היו יותר משמחים לקנות את הלוח, כיוון שכבר הפכו לחסרי סבלנות בהמתנה למשחק המשך מנמקו.

השם שנבחר למשחק בתחילה היה Pac-Woman. כיוון שהוא לא נשמע כל כך טוב השם הוחלף לMiss Pac-man. אבל כדי למנוע אי נעימויות בדימוי המשפחה, כי חס ושלום שגברת פקמן תהיה בחורה לא נשואה ותעשה ילד עם פקמן, השם הוחלף לMrs. Pacman ולאחר מכן קוצר לMs Pacman. שם שהוא פוליטקלי קורקט ולא מאפשר לדעת אם היא נשואה או לא.

אגב, כל הסיפור הזה קרה ללא ידיעתה ואישורה של Namco. חברת Midway המשיכה ליצור משחקים ללא אישור, עד שלבסוף לNamco נמאס והם ביטלו את חוזה ההפצה שמכרו לה.

סוף החגיגה

במהלך הזמן, הפופולאריות של פקמן התחילה לדעוך, ביחד עם הדעיכה בעסקי הארקייד באמצע שנות השמונים, אבל לפקמן היה קהל מעריצים נאמן, כך שעשרות משחקים בסדרה המשיכו לצאת לקונסולות השונות במהלך השנים. ואולי הם לא זכו להצלחה המטורפת של המשחק המקורי, אבל המותג בהחלט עדיין קיים וקצת בועט.

פאקמן, מודל 2015
פאקמן, מודל 2015

סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems


תגיות
Back to top button
Close
Close