סטרימינג מקוון של משחקים עושה קאמבק גדול עם שירות ה-Stadia החדש של חברת הענק. האם הפעם זה יעבוד כראוי, ויהיה זמין גם בארצנו הקטנה?
אי שם באמצע העשור הקודם צצה לה חברה בשם OnLive שהבטיחה לנו גישה חדשה לגמרי עבור עולם הגיימינג – במקום לתחזק מכונת משחקים ביתית יקרה ולשדרג אותה מדי כמה שנים בכדי לשמור על היכולת להפעיל את היצירות העדכניות ביותר באיכות המירבית, תהיה התבססות על עיבוד מרוחק והעברה של התוצר הסופי באופן מקוון אל מחשב הלקוח שיוכל להיות מבוסס גם על חומרה בסיסית במיוחד, והכל במחיר חודשי קבוע המאפשר גישה לכלל התכנים ללא הגבלה.
הרעיון היה מהפכני אך טכנולוגיית האינטרנט לא הייתה בשלה מספיק בכדי לתמוך בו – וכך המיזם של OnLive סיים דרכו בפירוק עגום בשנת 2015, עם מכירת הפטנטים לחברת סוני. במרוצת השנים ראינו עוד כמה נסיונות להפוך את הסטרימינג של המשחקים למציאות – אך יתכן כי המפץ הגדול עוד לפנינו, עם כניסתה הרשמית של גוגל אל המירוץ והערכות על נסיונות דומים מצד מיקרוסופט ואחרות אשר נמצאים בשלבי הכנה מתקדמים.
ענקית האינטרנט והטכנולוגיה הכריזה רשמית על Stadia, שירות הסטרימינג הישיר שלה עבור גיימינג, שיתבסס על טכנולוגיות הרשת וטכנולוגיות השרתים שפיתחה במשך שנים על מנת לנסות והפוך את החזון הוותיק למציאות מודרנית, בעידן בו הקישוריות הקווית ובעיקר האלחוטית (עם דור הסלולר החמישי שמתחיל לצבור לו תאוצה) אמינה, זריזה ויעילה מאי פעם.
שירות ה-Stadia מיועד להזרים משחקים מובילים אל דפדפן ה-Chrome ברזולוציות של עד 4K ובקצבי תצוגה של עד 60 פריימים בשנייה, כולל תמיכה בטכנולוגיות HDR – כך שלמעשה כל פלטפורמה שתומכת בדפדפן מבית גוגל תוכל ליהנות מיכולת זו, החל מסמארטפונים וטאבלטים דרך מחשבים אישיים וכלה בטלוויזיות חכמות או טלוויזיות פשוטות אליהן חובר מזרים מדיה ממשפחת ה-Chromecast. גוגל לא מסתפקת בכך ומלבד שיתופי פעולה עם מפיצות כדוגמת Ubisoft ו-2K Games מתכננת לפתח כותרים מרכזיים משלה, עם ג'ייד ריימונד שהייתה בעבר בורג בכיר באותה Ubisoft וגם ב-EA Games בתור מובילת המיזם אשר יתמוך גם במאמצי הפיתוח והאינטגרציה של מפתחים אחרים לשירות.
במסגרת ההדגמות שהוצגו על הבמה במעמד ההכרזה קיבלנו חזון מרשים בו צרכנים יוכלו לצפות בסרטון YouTube אודות משחק כלשהו, לבחור בכפתור ה-Play Now הייעודי – ולמצוא את עצמם משחקים באותו כותר בדיוק בחלוף שניות בודדות, כולל אפשרות לבצע הזרמה ישירה או העלאה של החוויה חזרה אל פלטפורמת ה-YouTube, בתור מנגנון שיאחד בין צופים, גיימרים ויוצרי תוכן.
בגוגל מצהירים כי Stadia תתבסס כבר בתחילת דרכה המסחרית, שתחל ברבעון השני של השנה, על יותר מ-7,500 תחנות גישה הפזורות ברחבי העולם כולו – זאת בכדי למזער את זמני השהות של המשתמשים ולהגדיל את איכות התצוגה האפשרית או את היכולות למשחק מקוון משותף בין צרכני הפלטפורמה, במה שנשמע כמו היתרון המרכזי והמשמעותי ביותר שיש לחברה להציע לעומת מיזמים מהעבר או מיזמים קיימים כדוגמת שירות ה-PlayStation Now של סוני ב-PlayStation 4 או ה-GeForce Now מבית NVIDIA.
כל משתמש ב-Stadia יקבל גישה בלעדית למערכת מחשב מתקדמת שכוללת 16GB של זכרון דינאמי, כרטיס גראפי ייעודי מבית AMD עם ביצועים מירביים של 10.7TFLOPS אשר נשמע כמו גרסה תואמת כלשהי של ה-Radeon RX Vega 56 ומעבד עיקרי אלמוני הכולל תדר פעולה של 2.7GHz (לא ברור כמה ליבות פיזיות זמינות עבורו במהירות זו) ותמיכה בפקודות AVX2 – כאשר הפלטפורמה תומכת גם בצמיחה במידת הצורך, בין היתר לשם תמיכה עתידית מוצהרת בהזרמה ברזולוציות של 8K ובקצבי תצוגה של עד 120 פריימים בשנייה.
Stadia תתמוך בשימוש בעכבר ומקלדת וכן בשימוש ברוב בקרי המשחק החוטיים והאלחוטיים, כבר בנוסף גוגל תציע למכירה בקר משחק ייעודי משלה, שיהיה למעשה פיסת החומרה היחידה שזמינה לצרכני הקצה במסגרת השירות (לפחות בשלב זה), עם מקשים ייחודיים עבור ה-Google Assistant ועבור שמירת התוכן המשודר לצורך העלאה כסרטון בהמשך – אם כי בשלב זה טרם ידוע לנו מה יהיה המחיר של המוצר.
האם זו המהפכה הגדולה הבאה, שתביא לעתיד בו אף אחד לא באמת יהיה זקוק למערכת מקומית עוצמתית בכדי לשחק בכותרים המתקדמים ביותר בשוק, או למעשה לבצע פעולה חישובית משמעותית כלשהי (שכן את הקונספט של Stadia ניתן להרחיב כמובן גם ליישומי עיבוד מקצועיים אחרים)? אנחנו נמשיך לעקוב בעניין רב אחר ההתפתחויות בנושא המסקרן הזה.
הכרטיס מסך כניראה גירסה מותאמת אישית של AMD Radeon Pro V340 עם שתי ליבות VEGA 56 אבל עם 16GB זיכרון בלבד.
בין התכונות החשובות:
Two Virtualized Encode Engines to compress independent video streams in H.264 or H.265 formats
Up to 32 Virtual Machines (VMs) per card
https://www.amd.com/en/products/professional-graphics/radeon-pro-v340
Google Stadia יהיה מהפכני אם שני התנאים הבאים יתקיימו:
1. מודל התמחור יהיה מבוסס מנוי בתשלום כל פרק זמן קבוע. (אחרת, אם השחקן יצטרך לקנות כל משחק בנפרד כדי לשחק בו, זה במהירות יהפוך ללא משתלם)
2. הפלטפורמה תתמוך בהתקנת מודים. אני בהחלט רואה אפשרות בה בשחקן פשוט מעתיק קישור מ-GitHub, מדביק בתיבת הטקסט שמאפשרת להתקין מודים, ובום – המוד מותקן.
התנאי השני הוא מכיוון שרוב המשחקים הם מצליחים בזכות קהילת המודרים, לדוגמא Minecraft.
למה בכל הכתבות שראיתי בינתיים אין מילה אחת על הפיל שבחדר- LAG?
בשביל להגיע לLAG מתקבל על הדעת צריך להיות לכל מנוי שרת שכונתי או קרוב יותר – איך הם מתכוונים לפתור את זה???
לפי ההיסטוריה זה יתחיל מ 50$ לחודש (מינימום)
אני לא פרסונה של פייס אינסטה וכל השאר אבל בסוף השבוע רציתי לשלוח להורים תמונות בוואטסאם מקטיף התותים בו הייתי ואז גיליתי שניתן לשלוח רק ל 5 משתמשים…… אז ההגיון אומר שנושא התעבורה של גיימינג מקוון הולך להיות לא פשוט.
וכמו שאמר החבר ניסים, מה עם הLAG?
L _ למה
A _ אני
G _ (מפ)ג(ר)
לאנו יש פינג קרוב ל100 אבל אנחנו עדיין משחקים :-).
בחוץ במקומות שרגילים ל10~20 MS באמת בעיה.
אבל לפחות אפשר להיתנחם שרמת הציטים תירד- שבMP זה הכי מעצבן.
ממש, ממש, ממש לא….
יש הבדל גדול מאוד בין פינג מול שרת לinput lag !!
input lag גבוהה זה מצב שאתה לוחץ (למשל על ההדק) ורואה את התגובה בעוד X זמן.
כשיש לך ping של 100 נגיד במשחק רשת שזה די רגיל כאן בארץ אז עדיין הinput lag מול המכשיר הוא אפסי.
אתה לוחץ על ההדק והתגובה שאתה רואה היא מידית. מתחיל ללכת, משנה כיוון, עוצר – מיד. מה קורה מול השרת , בזה כבר המשחק מטפל, המשחקים של ימינו כבר מסתדרים עם זה לא רע, פעם זה לא היה להיט – למשל אם ירית במישהו ועד שהפעולה שלך הגיעה לשרת, הוא כבר זז משם, פעם זאת הייתה בעיה גדולה, כיום נראה שמצאו פתרון.
אבל input lag של 100, זה יהיה בלתי שחיק בעליל, באזור ה50 יהיה אפשר לשחק איכשהו אבל ממש לא חלק, אולי באזור ה10 ופחות זה יכול לעבוד בצורה מתקבלת על הדעת.
שלום
יש היום טכנולוגיות שמתגברות על הפינג ( מי ששואל ) אני צופה שהשירות הזה יהיה מעולה. לפחות מקווה.
איך בדיוק? רשת אינטרנט אלטרנטיבית שבונים מ-0?
תן כיוון, משהו, לינק…. כי אני ממש לא רואה את זה קורה כמו שהאינטרנט בנוי כרגע.
אולי הוא מדבר על זה?
https://wccftech.com/network-next-boss-cut-off-your-latency/