בשלהי 2007, לפני קצת יותר מארבע שנים, שיחררה ענקית משחקי התפקידים BioWare (חלק מהמשחקים פרי פיתוחה: Neverwinter Nights ו-Baldur's Gate) את יצירתה האחרונה, Mass Effect, שהתגלתה כאומנות של ממש.
אפשר לומר ש-Mass Effect היה משחק "פעולה-תפקידים". למרות שברור לכל שהדגש ניתן על הראשון (קטעי אקשן סטנדרטיים מלווים אותו לכל אורכו), המפתחת השכילה לשלב בו אלמנטים מוכרים של RPG במידה המתאימה. זה עבד.
Mass Effect לא זנח אלמנטים ממשחקים קודמים של BioWare, אבל הרגיש, יותר מאשר משחק, כמו סרט דינאמי – בו השחקן משמש כבמאי, כמפיק וככוכב הראשי גם יחד. גם הוא וגם המשכו התאפיינו, לכל אורכם, בחווית משחק סינמטית אמתית, שבאה לידי ביטוי בסרטוני המעבר המרשימים ובדיבוב המלא של כל הדמויות.
עלילה מותאמת אישית
אם מחפשים היטב, מבינים שאין היום מחסור במשחקים אינטראקטיביים. כל משחק שני שנוחת היום על המדפים מאפשר לשחקנים להשפיע על עלילת הסיפור שלו דרך הבחירות שלהם. לרוע המזל, רק מעטים עושים את זה כמו המשחקים של BioWare.
בתור התחלה, את תפריטי הדיאלוגים המסורבלים והמגושמים החליף הממשק הגלגלי הנגיש, שאמנם צמצם במעט את אפשרויות הבחירה, אבל הפך את עיצוב הסיפור לחוויה כיפית להחריד (ונשאב מהיקום של "מאס אפקט" לזה של "מלחמת הכוכבים" בחודש שעבר).
|
בנוסף, אולי דווקא מפני שבחירות השחקן מצומצמות ודמותו מובהקת יותר בהשוואה למשחקי תפקידים קלאסיים, יש לקול שלו השפעה מהירה וחדה על המתרחש במשחק. אני בטוח שכל מי ששיחק במשחק השני – ובנה את אחד מהסופים הרבים שלו – יודע על מה אני מדבר.
בפרקים הקודמים
למי שהספיק לשכוח ואינו מעוניין בסיבוב נוסף לפני מרץ, נזכיר בקצרה את ההתרחשויות: המשחק הראשון, שעלילתו מתוארכת לשנת 2183, מגולל את סיפורו של קומנדר שפרד, האחראי על ספינת החלל Normandy, ובזמנו החופשי – גם קצין מיוחד (Spectre) מטעם המועצה הבין-גלקטית.
באותו המשחק, מגלה שפרד על ה-Reapers, זן של יצורים מכניים עתיקים שאינם נחמדים במיוחד, ומתכוונים לפלוש לשביל החלב. ניסיונות השכנוע שלו את ה-System Alliance, צבא האיחוד של 18 הקולוניות האנושיות מחוץ לכדור הארץ, בקיומם של אותם יצורים, עולים בתוהו.
לאורך שני המשחקים, שפרד וחברי הצוות שלו נלחמים בפלישת הריפרס לבדם. בשניהם העלילה הארוכה התפתלה רבות, אז אוותר על הפירוט הנרחב ואשאיר אתכם להיזכר לבדכם.
משפט המאה
בחבילת התוכן האחרונה של Mass Effect 2, שפרד מצליח לעכב את פלישת הריפרס ע"י ריסוק אסטרואיד אל תוך אחד ה-Mass Relays, מכשירי שיגור שמניידים כוחות במהירות מגלקסיה אחת למשנתה. ה-Relay הזה, שדרכו מתכוונים הריפרס לממש את מזימתם, ממוקם על פני כוכב שנמצא בשליטת ה-Batarians, גזע מיזנתרופ עוין.
הוא אמנם הצליח במשימתו, אך כשל בהזהרת התושבים הבאטאריאניים החביבים ולא התרה בם לברוח, מה שנתפש כהכרזת מלחמה לכל דבר. על מעשיו אלה הוא עומד לדין בבית המשפט הארצי (ארצי מלשון Earth. שפרד עדיין לא דרך על אדמת ישראל..).
בנקודה זו נפתח המשחק השלישי. שפארד נוחת על כדור הארץ ומגיע למשפט, אבל הריפרס, שהצליחו לפלוש אליו (לעזאזל, סוף סוף), קוטעים את נאומי הפתיחה המשעממים. תוך דקות ספורות, הם משמידים כליל את צי ההגנה של הכוכב, ופותחים במצור.
לא שוכח ולא סולח
הבסיס העלילתי של Mass Effect 3 יושתת על אותו העיקרון של קודמו: משימות "השג שותפים שיעזרו לך להציל את העולם". כמובן, החבר'ה שהשחקן יבקש מהם להצטרף אליו במאבק עלולים להסכים או לסרב, בהתאם לכמה הוא היטיב אתם במשחקים הקודמים.
למעשה, הגדולה של ME3 היא שהוא אינו שוכח דבר. המשחק מצויד במערכת ייבוא שמירות מהמשחקים הקודמים, שמאפשרת להעתיק את כל הפעולות וההחלטות שקיבלתם בתור שפרד ועלולות להשפיע על מהלך העלילה, ועושה את זה נהדר.
לדוגמה, באחת המשימות במשחק הראשון, נתקל שפרד בגזע חייזרי משועבד העונה לשם Rachni, ואחרי שיחה עם מלכתם הכלואה והמיוסרת – יכול להחליט אם לגזור את דינם של היצורים לחיים או למוות. על פי השמועות, מי שבחר להציל את המסכנים יזכה בתמיכתם במאבק מול הריפרס במשחק השלישי.
כור היתוך
כך הייתי מתאר את המשחק ב-Mass Effect. מערכת לקיחת המחסה והאקשן הסטנדרטי בגוף שלישי מלווים באפשרויות ניהול טקטיות של השותפים לקרב, מה שהופך את החוויה למשהו כמו Rainbow Six עתידני ואינטנסיבי.
את כל המשימות עוטפת הנורמנדי, חללית האם ואמצעי התחבורה הראשי במעבר בין גלקסיות. הפעם, הפיקוד על הנורמנדי הוטל על צבא האיחוד, שהחליט "להתאים אותה לצרכיו". המשמעות היא, כנראה, שהחללית, שכבר עברה שידרוג במשחק הקודם, תשלוף עוד כמה טריקים מהשרוול.
ב-BioWare מספרים שה-SR2 איננה כלי הרכב היחיד שנפגוש ב"מאס אפקט 3". האם ה-Mako השנוא מהמשחק הראשון יחזור להדרן?
בהתייחסם לרמת הקושי של המשחק, המפתחים סיפרו כי "Normal הוא ה-Veteran החדש". במילים אחרות: Mass Effect 3 הולך להיות הרבה יותר מאתגר. הבינה המלאכותית של האויבים השתדרגה, כך הם מספרים, ואויבים שונים – בעלי כישורים שונים – יוכלו לשתף פעולה ביניהם ולנסות להנחיל תבוסה לשפרד ולחבריו.
בכלל, נדמה שהמשחק השלישי עומד להיות רווי אקשן. הקרבות אמורים להיות מהירים יותר, התנועה חלקה יותר, והשפרד חזק יותר. כך, למשל, תוכלו לשלב בין ירי ממחסה ובין לחימה פיזית מטווח קצר, או להתרוצץ כמה שבא לכם בהיעדרו של מדד Fatigue, אלמנט טקטי חשוב במשחקים הקודמים.
נותר רק לקוות ש-BioWare לא יפרו את האיזון, הנזיל גם ככה, בין הפן הפעולתי ובין הפן הטקטי של המשחק.
איזה חבילה זה המשימה המדוברת?
לא שיחקתי את המשימה שהכתב מדבר עליה עם הפיצוץ של האסטרואיד… איך קוראים לה?
מה רע ב- co-op שנותן לשחק את העלילה הראשית עם חבר/ים
תוך כדי העלאת רמת הקושי כמו שעשה Borderlands או Dead Island? באמת שאני לא מבין את זה, למה כל המשחקים בזמן האחרון או שלא כוללים co-op או שיוצרים משימות בנאליות ומשעממות חסרות כל עלילה ל- co-op שלהן? זה פחות מסובך להוסיף שחקן לעלילה הקיימת מאשר לעשות משימה מפגרת כמו להדוף גלים של אוייבים, אז למה עושים את זה? זה יותר טוב מבלי co-op בכלל, אבל אפשר יותר טוב.
Arrival
היי אני לירון,
אם יש לך את Mass Effect 2 אז באתר של הקהילה (social.bioware.com) אפשר לקנות חבילות DLC שונות למשחק. החבילה המדוברת נקראת Arrival והיא מתנהלת בסגנון קומנדו/התגנבות.
בקשר לקו אופ, ממה שהבנתי עד כה מדובר בשילוב של גרינדינג (מספר גלים שתוקפים) יחד עם תתי משימות בין לבין למשל CTF וכיו"ב. ממה שאני מנחש זה יתנהל בצורה דומה ל Flashpoints ב Star Wars: The Old Republic ואני מנחש שבעתיד או שתצא חבילת הרחבה או DLC אשר תוסיף מצבים נוספים למשחק מרובה משתתפים.