בקרוב: Elder Scrolls Online – טמריאל האחרת

בשנה הקרובה אתם הולכים לבקר בממלכת טמריאל שלא הכרתם. בואו לקרוא על המשחק ההמוני הגדול ביותר של שנת 2013

חצי שנה עברה מאז שנקטעה חרושת השמועות סביב המשחק ההמוני החדש של בת'סדה, והוכרז Elder Scrolls Online, שמתרחש – כמו שכבר הבנתם – ביקום העצום שבנתה החברה בעשרים השנים האחרונות.

 
ZeniMax Online, שלוחה של אולפני ZeniMax הגדולים (אשר בת'סדה נתונה למרותם), עומלת בימים אלה על הכותר, שאמור להגיע למחוזותינו עוד השנה.
מוטב שלא ננסה לברר מדוע אנשי בת'סדה החליטו שיש לפתח משחק המוני שמתרחש בטמריאל, שמעולם לא דרך עליה יותר משחקן בודד עד כה (אלא באמצעות מודפיקציות חצי-אפויות). השאלה שצריך לשאול היא כיצד העסק הזה ינוע, והאם יש ל-ESO סיכוי מול התותחים הכבדים של בליזארד ושל ArenaNet.
טמריאל של Elder Scrolls Online אינה אותה היבשת שחקרנו לעומק ב"סקיירים", משום שהרקע ל-Online מתרחש כמילניום שלם לפני זה של המשחק האחרון בסדרה. הבחור הרע שלנו הוא Molag Bal, נסיך דאדרי שמנסה לספח לידיו פחות או יותר את כל העולם. חדי ההבחנה אולי זוכרים את הפסל שלו, שהופיע ב-Oblivion וב"סקיירים".
המלחמה מחרחרת, אם כן, בין שלושה פלגים המתחרים על המלוכה: ה-Aldmeri Dominion, ה-Ebonheart Pact, וה-Daggerfall Covenant. כל אחד מהפלגים האלה הוא תוצאה של ברית שנכרתה בין כמה מהגזעים המוכרים בעולם של Elder Scrolls, וכל אחד מהם שוכן במקום אחר.

שלושה פלגים

Elder Scrolls Online


ז'אנר:
MMORPG

 

חברה מפתחת: ZeniMax

 
חברה מפיצה: Bethesda
 
פלטפורמות משחק: , OS X

Aldmeri DominionAltmerBosmerHigh ElvesWood ElvesKhajiit ldmeri Dominion הוא תוצאה של ברית שנכרתה בין כמה מהגזעים המוכרים בעולם של  דד אצלהמשימה פשוטה, ובטח כזאת שבני אדם מסוגלים למלא בהצלחה. החבר'ה האלה מרוכזים בדרומה של היבשת.

מולם יעמדו שני פלגים שהברית שלהם פחות יציבה, משום שהגזעים המרכיבים אותם נהגו להיות האויבים המרים אחד של השני. הראשון הוא ה-Ebonheart Pact, פלג אותו מנהיגים הנורדים, שידועים כלוחמים חזקים במיוחד, ואליהם מצטרפים הדאנמרים (Dunmers) וה-Argonians. בני ברית ה-Ebonheart יושבים בחלק מאיזורי מורווינד וסקיירים. השני הוא ה-Daggerfall Covenant, שמורכב מהגזעים הברברים יותר – הברטונים, ה-Redguards והאורקים. אלה מתרכזים בעיקר ב-High Rock, מקום שודאי מצלצל מוכר לכל מי ששיחק בסדרה הסטנדרטית.

למשחק יהיה עוד הרבה מה להציע למי שמעוניין ללמוד על הפלגים ועל טמריאל של אותם הימים (ממש כמו במשחקים לשחקן יחיד).

מי אתם ומה אתם?

 
ברגע שתבחרו לאיזה גזע ברצונכם להשתייך, יוצג בפניכם מסך עיצוב הדמות של ESO. מהבחינה הזאת, בבת'סדה לא היו צריכים לעשות לילות כימים כדי לשפר אותו – אפשרויות הקוסטומיזציה של משחקי הסדרה מעולם לא לקו בחסר.
אם כן, מדובר במסך עיצוב דמות דומה לזה שהכרתם עד היום. תוכלו לשנות כל פרט בדמות שלכם ממבנה הגוף וצבע השיער וכלה בשם. ההבדל בין הגזעים השונים, שתמיד היה מקור לכאב ראש במשחקים קודמים, בא לידי ביטוי במשחק המוני הלכה למעשה. למשל, מי שיבחר להיות אורק כנראה יאלץ לוותר על קסמים, ומי שילך בדרך ה-Khajiits ילמד לגנוב מכל הבא ליד כמו אף אחד אחר.

הגילדות חוזרות

הרעיון הבסיסי שעומד מאחורי ESO הוא פשוט למדי. תוכלו לפתח את הדמות שלכם עד לרמה 50, בראש ובראשונה באמצעות קווסטים שיחלקו לכם NPCs. בבת'סדה מבטיחים הפעם שלוש הבטחות: העולם של ESO לא יהיה שומם לחלוטין בחלקים עיקריים ממנו, ה-NPCs ירגישו חיים ונושמים (ולא רק יפזרו לכם קווסטים), ולא תצטרכו לבלות את זמנכם ב-Grinding. ZeniMax מבטיחה יצירתיות גם באשר לקווסטים.
לפחות את מאה השעות הראשונות שלכם במשחק תוכלו לבלות בקרב חברי הגילדות הפרושות ברחבי העולם, ושכבר יצא לכם לפגוש בעבר: ה-Dark Brotherhood ("גילדת הרוצחים" אצלנו) וגילדות הקוסמים, הגנבים והלוחמים. נדמה שגילדת הלוחמים, שתמיד היה פושרת-משהו ביחס לגילדות הפחות-חוקיות, תשחק תפקיד מרכזי בעולם של ESO. זאת משום שלוחמי הגילדה לקחו על עצמם להיות אלה שמטפלים בבעיית ה-Dark Anchors.

שערי אובליביון (שוב)

ה-Dark Anchors הם שערים שפיזר מולאג (זוכרים אותו? הוא הנבל שלנו), כדי לשאוב חלקים מטמריאל אל תוך עולמו שלו, שנקרא Coldharbour. הרעיון דומה לזה של שערי אובליביון. כששמעתי לראשונה על ה-Anchors, לא הבנתי מדוע בבת'סדה מעוניינים לשחזר את אחד מהרעיונות הכי פחות טובים שיצאו תחת ידיה בשנים האחרונות. שערי אובליביון הפכו למועקה אמתית לכל מי ששיחק במשחק הרביעי, והביקורת שהמפתחים ספגו עליה היו אמורים למחוק אותה מלוח השרטוטים לנצח.
המחשבה שעומדת מאחורי רעיון ה-Anchors היא שרוב השחקנים יעדיפו להילחם בשומר הדאדרי שמוצב בכניסה ביחד, מפאת גודלו. בפועל, שחקנים שכבר שיחקו ב-ESO מדווחים שהריגת השומרים לבדכם אינה בגדר הבלתי-אפשרי. כך או כך, תקבלו תגמולים בצורת ציוד ומוניטין על כל שער שתסגרו.
 

ל-Elder Scrolls Online שבים מרבית היצורים שפגשנו במשחקים הקודמים, ומתווספים גם מס' חדשים
 
מערכת הקרב
השאלה המטרידה את מנוחתם של השחקנים ההמוניים יותר מכל, אולי, היא כיצד תראה מערכת הקרב ב-ESO. הכל מסכימים שמערכת הקרב הנוכחית אינה מחזיקה מים, כשעושים את המעבר בין משחק ליחידים לבין משחק המוני.
ב-ZeniMax הבינו את זה, ויצרו מדד חדש, שנקרא מדד ה-Finesse. אחרי כל קרב שתצלחו, המשחק יבחון אתכם על הדרך שבה חיסלתם את האויבים שלכם. למשל, אם התחמקתם מ-Power Attack של היריב והכיתם בו בחזרה מיד, המשחק ידאג לתגמל אתכם (במובן הזה, המערכת מאוד דומה רעיונית ל-Fight Night האחרון). תוכלו גם להשתמש בחמישה סקילים שתגדירו בתור Hotkeys, אבל הפעם תצטרכו לכוון את העכבר שלכם על אויבים בשביל להטיל עליהם קסמים. שינוי לטובה או לרעה? הדעות עדיין חלוקות.
ההבדל העיקרי בין מערכת הקרב שלמדנו להכיר ובין זו שתככב ב-ESO, היא שהמשחק ההמוני עושה כל שביכולתו כדי לדרבן שחקנים לעבוד יחדיו. לדוגמה, תוכלו להיעזר בחבר כדי להוביל אויבים לאיזור מסוכן כשאתם משתמשים בקסם Area of Effect.
איני בטוח אם בשינויים האלה יש כדי להפוך את היוצרות, אבל עושה רושם שמערכת הקרב החדשה בכל זאת תיקח אותנו צעד קדימה.
ה-PvP של טמריאל
ברגע שתגיעו עם הדמות שלכם לרמה 10, תוכלו להשתתף ב-PvP של Elder Scrolls Online. קרבות ה-PvP של ESO מתקיימים בין שלושת הפלגים וקובעים איזה פלג ישלוט באיזה איזור על גבי המפה. הקרבות האלה אמורים להיות קולוסאליים בהיקפם, וחלק מרכזי מתוכם יהיו קרבות מצור, שיערכו על גבי חומות הערים המרכזיות.

אם המצור של פלג מסוים על ה-Imperial City מוביל לכיבוש העיר, השחקן שזכה במספר הנקודות הרב ביותר יזכה לשבת על "כס האדם" המפורסם (Ruby Throne), יוכתר כקיסר של טמריאל, וכתוצאה מכך גם הברית שאותה הוא מייצג תחשב
שליטת היבשת.  

ומה לגבי Endgame?

האם ב-ESO יש מספיק תוכן כדי להשאיר שחקנים במשחק המבוסס על תשלום חודשי? תוכן Endgame תמיד מהווה בעיה בהשקה של משחקים המוניים חדשים. היי, בסופו של דבר זה בדיוק מה שהוריד את The Old Republic לקרשים.

אם להסתמך על המפתחים, יהיה הרבה מה לעשות ב-ESO גם אחרי שתגיעו לרמת הגג, גם מעבר ל-PvP. בבת'סדה החלו לחבב במיוחד את מודל ה-DLCs (קהל השחקנים קצת פחות), וב-ZeniMax מתחייבים לפתוח איזורים שיהיו 'נעולים' בהשקה למשחק בהמשך.
גם במערכת הציוד של ESO יש כדי להבטיח שעות משחק נוספות, משום שגם אם תגיעו לרמה 50, עדיין תוכלו לפתח את כל הסקילים המוצמדים לנשק שלכם ולשפר אותו. בקיצור, מזה אין מה לדאוג. גם ככה עוד משחק Elder Scrolls באורך מלא ישאיר אתכם מרותקים עד הבחירות הבאות לפחות.
תזכו לחקור מקומות שאתם זוכרים ממשחקים קודמים בתקופה שונה בהיסטוריה

תחת מטריה אחת

מבחינה טכנית, בבת'סדה החליטו לעשות מהלך קצת יוצא דופן, ולכנס את כל השחקנים תחת שרת משחק אחד גדול (Megaserver), שיושב על התשתית של ZemiMax. לטענתה, המהלך הזה אמור למגר את כל הבעיות הטכניות המעצבנות שבהן נתקלים שחקני Guild Wars או WoW.

בכל אופן, ברגע שתיכנסו לשרת, המשחק ידע למקם אתכם בקרבת המשתמשים ברשימת החברים שלכם, חברי הגילדה או פשוט ליד שחקנים שסגנון המשחק שלהם דומה לשלכם (תצטרכו למלא כמה פרטים על עצמכם קודם לכן..).
לכנס מיליוני שחקנים באותו עולם משחק היא בעיה של ממש, אז המערכת של ESO אמורה כדבעי ליצור מס' עותקים של איזורים דומים כדי שתסתובבו ברחובות כאוות נפשכם, במקום להיתקע בשחקנים אחרים.
 
מה צופן העתיד?

הנתיב שעליו עתיד לנוע Elder Scrolls Online הוא אגוז קשה לפיצוח. אין לדעת כיצד יקבלו שחקני הסדרה הותיקים והשחקנים ההמוניים את המשחק התמוה הזה, שמגיח משום מקום, ומתיימר לאחד שני עולמות נפרדים לחלוטין: טמריאל, שנבנתה מלכתחילה עבור שחקן יחיד, ופיצ'רים שרואים רק במשחקים המוניים.

התוצאה עודנה בגדר תעלומה, אבל מה שכן, מדובר באחד מהמשחקים המסקרנים ביותר של השנה הקרובה. אם אתם מעוניינים לשחק בו לפני כולם, אנחנו מזמינים אתכם להירשם לבטא הסגורה באתר של בת'סדה, ואולי לקבל מפתח בחודשים הקרובים.