ממחזר או משפר? XCOM 2 בביקורת

משחק האסטרטגיה הטוב ביותר של שנת 2012 זכה להמשך ישיר שמנסה לשמור על הנוסחה הממכרת אבל גם להימנע מלהפוך לכפיל של קודמו. האם הוא גם מצליח במשימה? התשובות בפנים

20 שנים עברו מאז מאורעות המשחק הראשון, אבל למרות המאבק העיקש שלנו, החייזרים הצליחו להשתלט על כדור הארץ. במהלך הזמן הזה הם שכנעו את האנושות שהם פועלים לטובתה, ובכך השיגו אחיזה בממשלות העולם וגרמו לפירוק של XCOM, הארגון הבינלאומי ללוחמה בחייזרים. רק מעטים נותרו שמוכנים להלחם למען סילוקם והחזרת השליטה לבני האדם, רק שכל הקבוצות הללו מפולגות ומפוזרות על פני העולם.

קבלו עדכונים לפני כולם בטלגרםקבלו מאיתנו עדכונים לפני כולם - בטלגרםהצטרפו כבר עכשיו לערוץ הטלגרם של הזון


וכאן אתם נכנסים לתמונה, בתור ה-Commander, המפקד העליון, תצטרכו לנהל את מה שנותר מXCOM שבינתיים הפך לצבא גרילה קטן שכולל רק כמה אנשי צוות ומספר מצומצם של לוחמים. ביחד איתם, תצטרכו לצבור שליטה ולשלוח חיילים למשימות שמטרתן לסכל את מטרת העל של החייזרים – פרוייקט האווטר, שמטרתו איך להגיד, היא לא בדיוק להשאיר את האנושות בחתיכה אחת.

בתור ארגון זעיר נטול משאבים, המשחקיות מקבלת תפנית. אם קודם יד האנושות הייתה על העליונה, וארגון הXCOM קיבל כבר על ההתחלה את התמיכה של כל המדינות בעולם, כעת המצב הפוך. אתם אלו שצריכים לצרף אליכם לאט לאט קבוצות התקוממות מהעולם.

xcx

תצטרכו לשלוח את החיילים שלכם לשלל משימות כמו איסוף מידע, הצלת אזרחים או הריסת מבנים של האוייב. רק שזה קשה יותר מאי פעם. הרגשת הדויד מול גולית עוברת גם למשימות, כשהקבוצה הקטנטנה של החיילים הטריים שלכם תפגוש במגוון רחב של חייזרים חדשים, עם מגוון של יכולות, ושריון שלכם אין, לפחות לא בהתחלה. מצבכם העגום, יצריך אתכם להפעיל את הראש, כי אתם ממש לא יכולים להרשות לעצמכם לאבד חיילים או לגרום להם להחטף. וכשאתם כן שמים אותם במצב של סכנה, כדאי שתהיה לכך סיבה ממש טובה.


כל החיילים שלכם מתחילים בתור טירונים ללא הכשרה מיוחדת, אבל כשהם מקבלים קידום, הם יכולים לקבל אחד מתוך ארבעה תפקידים שונים. לכל תפקיד יכולות ייחודיות שהחייל יכול ללמוד ככל שהוא מתקדם בדרגות. התפקידים החדשים למשל Specialist שיכול לשלוט בטיסן שיכול לפרוץ לרובוטים ולאזעקות, ממש כיפיים, ומשנים את צורת המשחק שלכם לעומת המשחק הקודם. וככל שהחייל שלכם בדרגה גבוהה יותר, כך יהיה כואב יותר לאבד אותו. [במיוחד אם השקעתם חצי שעה בלעצב את חייל החלומות שלכם, ועוד שעה לבחור איזה דוגמא לשים על הנשק שלו].

בשלב מסויים תתחילו גם לפתוח יותר נשקים וכלים שיעזרו לכם להתמודד עם מצבים שונים, ויעזרו לכם לבנות טקטיקות חדשות. המשחק מעניש אתכם על חוסר סבלנות וחוסר תכנון אבל גם גורם לרגעים שבהם האסטרטגיה שלכם פעלה, להרגיש הרבה יותר מספקים. כך שכל האחריות למה שקורה, מוטלת עליכם. מצד שני, המשחק כאילו לוקח בחשבון שכבר שחקתם ב-XCOM בעבר, ולא טורח ללמד אתכם דברים, מלבד טוטוריאל לא רע, אבל אחד שרק מלמד אתכם את הבקרים של המשחק, כך שהוא לא ממש הוגן לאנשים חדשים.

משהו חדש נוסף הוא שאת חלק מהמשימות תתחילו במצב התגנבות, כשהחייזרים לא ידעו שאתם שם עד שלא תכנסו לשדה הראייה שלהם. הפיצ'ר הזה נותן לכם קצת יותר זמן להתארגן על המיקום שלכם במשימות, רגע לפני שאתם מתחילים את האקשן.

אבל משימות הן רק חלק אחד בניהול התמונה הכוללת. בתור המפקד העליון תפקידכם הוא גם לנהל את הבסיס שלכם, שהוא כבר ממש לא מפואר כמו פעם, וכולל ספינה אחת ניידת שבה כל הפעילות מתבצעת. כיוון שהפעם יש הרבה פחות מקום, כל החלק הניהולי של הבסיס פושט ויש בו פחות אפשרויות. לי אישית זה ממש לא מפריע, כי זה גם החלק הפחות אהוב עליי ב-XCOM. אבל חובבי הסדרה השרופים, אולי פחות יתלהבו מכך.

xcx1

ניהול הבסיס כולל הקמה ותפעול של מרכזי , ניהול של המחקרים המדעיים ופיתוח של טכנולוגיות חדשות ועוד. כיוון שהמשאבים שלכם מוגבלים, תצטרכו לקבל החלטות קשות של מה כדאי לעשות עכשיו, ומה להשאיר לאחר כך.

בנוסף על כך, תשלטו על מסלול הטיסה שלכם מסביב לעולם, על מנת לגלות משאבים חדשים, קבוצות אחרות של מורדים שיספקו לכם כסף ומידע, ולעקוב אחר פרוייקט האווטר, שמתפקד כמו הטיימר של המשחק. אם לא תבצעו משימות בזמן הנכון ותפעלו למנוע ארועים שונים, הפרוייקט ימשיך להתקדם, עד שבסופו של דבר יגרום לכם להפסיד את המשחק. ולמרות שיש את אפקט הלחץ הזה, הוא רק מוסיף למשחק מתח חיובי שמתאים מאוד לעלילה, שהפעם מלווה בקצת יותר סצנות סימנטיות מלאות באקשן.

מבחינה טכנית, לצערי 2K קצת פשלה כאן, והוציאה משחק עם כמה באגים מעצבנים, כשהרציניים מביניהם כוללים פריימרייט בלתי יציב, ואיטיות בלתי מוסברת בין התורות אם מפעילים את המצב הסינמטי, מצב שמוסיף זוויות צילום מגניבות למשימות. נכון שהורדת חלק מההגדרות הגרפיות הופכות אותו ליציב יותר, אבל זה עדיין מרגיז.

בעיות נוספות שחוזרות מהמשחק הקודם כוללות ירי דרך קירות, אנימציות שנקטעות באמצע במצב הסינמטי ועוד כמה דברים קטנים ומעצבנים, שלא שוברים את המשחק בהכרח, אבל גורמות לכם לתהות למה זה כל כך קשה לתקן בעיות שהיו גם במשחק הקודם.

xcx2

בכל מקרה, המשחק עצמו פשוט כיפי מדי, ולכן קל לי יחסית להתעלם מהבעיות הללו, שאני עדיין מקווה שיום אחד יקבלו טיפול.

אז, לסיכומו של דבר, XCOM 2 מצליח להיות משחק המשך מצויין. השינויי העלילתי, התוספת של אוייבים משודרגים לצד כלי ותפקידים חדשים לחיילים הופכים אותו למשחק שללא ספק לא מבייש את המורשת שלו. וגם אם לא עשה שינויים מרחיקי לכת בנוסחה, הוא מספיק שונה כדי להרגיש כמו משחק חדש לגמרי . עדיין יש לקוות שהבאגים שלו יטופלו, אבל אם אתם חובבי משחקי אסטרטגיה ומשחקי XCOM בפרט? ממש אבל ממש, לא כדאי לכם לפספס אותו.

סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems



avatar
ag43
ag43

שכחתי עד כמה המשחק הזה ממכר.

roadrunner747
roadrunner747

רמת קושי לא הגיונית … התייאשתי … אי אפשר להנות