חברה שמציעה פלטפורמה לביצוע סקרי שוק לפני השקה מצאה שיטה אפקטיבית לגרוף את תשומת הלב של מבקרי התערוכה
איך יודעים שהמוצר אותו אתם מתכננים ימצא לעצמו קהל יעד ראוי כאשר יהיה מוכן? ניתן כמובן להסתמך על האינסטינקטים האישיים ופשוט לקוות לטוב – אך בימינו יש שירותים שמציעים הזדמנות לעשות את העבודה בצורה מעמיקה ומקצועית יותר, עם חקר מהיר מול מדגם מייצג של הצרכנים עוד בטרם מתחילים להשקיע משאבים משמעותיים בתכנון ובייצור.
חברת Prelaunch.com מתמחה בשירותים מהסוג הזה, ובמסגרת תערוכת CES 2024 היא הצליחה לגרום לנו (ולרבים אחרים, כך נראה) לגלות על קיומה באמצעות תצוגה קטנה אשר מזכירה שגם לחברות הגדולות ביותר בשוק יש פספוסים כואבים לעתים – שהן היו שמחות לו היינו שוכחים לגמרי מעצם קיומם.
ברשימה הזו ניתן למצוא פאשלות עוד מסוף המילניום הקודם – כמו קונסולת ה-Virtual Boy הידועה לשמצה של נינטנדו שניסתה להביא את בשורת המציאות המדומה (או תצוגת תלת-מימד סטריאוסקופית, אם לדייק) לעולם כשהטכנולוגיה עדיין הייתה רחוקה מאוד מבשלות מעשית. חתיכת פלסטיק גדולה בגווני שחור ואדום שהייתה עלולה לגרום לכאבי צוואר ואף להתקפים בקרב הצרכנים נעלמה מהמדפים בתוך כמה חודשים מההשקה, ועשויה אולי להסביר מדוע בחברה היפנית מעדיפים להימנע מתחום ה-AR/VR עד היום, גם בעיצומה של פריחה מודרנית מחודשת.
אפל מככבת בתצוגה עם מכשיר ה-Newton משנת 1997 שנחשב מהפכני בתחומו אך כשל מסחרית בנסיונו להיות PDA לפני פריצתה של חברת Palm אל השוק – וגם עם מכשיר ה-Pippin שנועד לפרוץ את דרכה אל שוק הגיימינג בצל הצלחתה של סוני עם קונסולת ה-PlayStation הראשונה שלה, אך מכר בסופו של דבר פחות מ-50,000 יחידות "תודות" למחיר השקה משוגע של 600 דולר אשר שווה ערך למעל 1,100 דולר במונחי השוק המודרני.
אם כבר הזכרנו את Palm, מכשיר נוסף שראוי לקבל אזכור הוא ה-Palm Phone מבית TCL הסינית, אשר עשתה שימוש במותג האמריקאי שהיה לוהט בתחילת שנות האלפיים בכדי להציג בשנת 2018 מכשיר חכם זעיר שנועד להוות מעין עוזר למכשיר החכם העיקרי והמרכזי שברשותכם. הרעיון הזה כשל, באופן לא ממש מפתיע – והיום אנחנו מקווים ששם המותג הזה יקבל הזדמנות ליהנות מהפרישה שלו בשקט, רחוק מאור הזרקורים.
מיקרוסופט מקבלת מקום של כבוד בתצוגה עם נגן ה-Zune שלה שהושק לצד התעניינות משמעותית בתור המכשיר שיסיים את ההגמוניה של ה-iPod, אך נעלם בסופו של דבר בקול ענות חלושה למרות שלושה דורות ומכירות משולבות מוצהרות של מעל ל-2 מיליון יחידות – וכאשר נזכרים בניסיון הצורם הזה בלתי אפשרי שלא להזכיר גם את מכשירי ה-Kin החכמים של החברה (עם תצורת סליידר ומסגרת נשפלת מתחת למסך) או את כל הפיאסקו הארוך של מערכת ה-Windows Phone הכושלת.
גם גוגל אינה חפה מפאשלות, לא רק בעולמות התוכנה – Nexus Q היה מכשיר בעיצוב כדורי מרשים שנועד להפוך כל טלוויזיה לחכמה (לפני שזו הייתה ברירת המחדל), אך מעולם לא הושק באופן מעשי בשל מחיר מומלץ של 300 דולר שנחשב מופרז עד מאוד, ואף הוכח ככזה בתוך זמן קצר עם ההשקה של דור ה-Chromecast הראשון שידע לעשות את אותה המשימה בתמורה לכמה עשרות דולרים בלבד.
המצעד כולל דוגמאות טובות רבות נוספות, כמו צמידי ה-Fuel של נייקי שסייעו להתחיל את טרנד המחשבים הלבישים החכמים אך לא הצליחו לעמוד בקצב השינויים, משקפיים של Oakley עם נגן מוזיקה מובנה, סמארטפון ה-Fire Phone של אמזון שחלם לשחזר את ההצלחה המוקדמת של הטאבלטים באותו שם, Juicero שניסה להפוך את מסחטת המיץ למוצר אולטרה-פרימיום במחיר של 400 דולר, TwitterPeek שהיה מכשיר חכם ייעודי עבור כתיבת ציוצים ולא שום דבר אחר והשלט החכם מבית סוני עבור מכשירי Google TV שהיה נראה כאילו נדרש דוקטורט על מנת להפעיל אותו.