נתוני שוק הסמארטפונים עבור המחצית השנייה של שנת 2016 מציגים צמצום פערים משמעותי בין סמסונג, אפל – והיצרניות הסיניות שנושפות בעורפן ומאיימות לעקוף אותן ביום מן הימים
חברת Gartner פרסמה לציבור הרחב את תמצות ממצאיה אודות שוק המכשירים החכמים לרבעון השלישי של שנת 2016, שהסתיים לו בסוף חודש ספטמבר – והמסקנה המרכזית שעולה מהם היא שהפערים הגדולים שאותן התרגלנו לראות בין סמסונג ואפל לבין שאר השחקניות בשוק הזה מצטמצם. במהירות.
לפי חוקריה של חברת חקר השוק, המפסידה הגדולה של הרבעון השלישי היא חברת סמסונג, ש"זכתה" להפסד של יותר מ-14 אחוזים בהיקף מכירותיה ברבעון זה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, בעיקר בשל הפיאסקו הבטיחותי של ה-Galaxy Note 7 (שמגולם רק בחלקו בדיווח), והביא לפגיעה משמעותית בכל מותגיה של היצרנית בתחום.
סמסונג היא עדיין המובילה המובהקת של השוק, אך בהתחשב בכך שמגמת הירידה שלה כנראה תימשך גם ברבעון הנוכחי (ואולי גם הלאה) – לא מן הנמנע שהובלה זו תהיה הרבה פחות מובהקת ומובטחת במורד הדרך.
במקום השני ממשיכה לשבת אפל, שגם היקף המכירות שלה הצטמק במידה מסויימת לעומת אותה תקופת זמן בשנת 2015 וגם לעומת הרבעונים הקודמים של 2016, אבל המעניין ביותר הוא מה שנמצא אחריה ברשימה: שלוש יצרניות סיניות שכולן חוו קפיצה גדולה קדימה, והופכות לכוח שבאמת כדאי להתחיל להתחשב בו בשוק.
במקום השלישי זו Huawei, שרשמה עוד עלייה בהיקף המכירות שלה ונמצאת כעת במרחק לא גדול מנתח שוק כללי של 10 אחוזים, ובמרחק הולך ומצטמצם מאפל ומהמקום השני. במקום הרביעי נמצאת חברת Oppo אשר הצליחה להכפיל את נתח השוק שלה בשנה החולפת וגם הצליחה למכור 7 מיליון מכשירים יותר ברבעון הנוכחי מאשר הכמות שמכרה ברבעון השני של שנת 2016 – ובמקום החמישי ניצבת לה חברת BBK Communication Equipment, בזכות המותג שלה Vivo, שרשם גם הוא קפיצה עצומה והדיח את חברת שיאומי מהחמישייה הראשונה.
ראוי לציין כי Oppo ו-Vivo משתייכות שתיהן לחברת-גג אחת שעונה לשם BBK Electronic Corporation – אשר במידה מסויימת הפכה ברבעון זה ליצרנית המכשירים החכמים השנייה בגודלה בשוק, אם לקחת בחשבון ששני מותגים אלו הגיעו יחד להיקף מכירות של יותר מ-44.5 מיליון.
מספרים אלה מרשימים מאוד לא רק בשל הצמיחה הגדולה לעומת הרבעונים הקודמים – אלא גם משום ש-Oppo ו-Vivo הם מותגים שמוכרים באמת ומשווקים באופן אקטיבי רק בתחומי המזרח הרחוק, עם רמת הכרה מינימלית בשווקים המערביים למיניהם. מה יקרה אם וכאשר החברות הללו יחליטו לנסות את מזלן באופן רציני גם באירופה ובאמריקה? בינתיים נוכל רק לנחש.