נתונים עדכניים מגלים לנו שהצפוי כבר קרה: הטאבלטים האולטרה זולים שנמכרים בכל פינה כבר מהווים את החלק הארי של השוק, על חשבונן של אפל, סמסונג וחברותיהן
אפשר לומר שזה היה הגיוני מאוד וגם מתבקש, אבל לא בטוח שמישהו האמין שזה יקרה עד כדי כך מהר – לפי נתונים עדכניים של חברת חקר השוק Strategy Analytics, המותג השולט החדש בעולם הטאבלטים הוא ה"אין מותג", כל אותן יצרניות קופסה לבנה אלמוניות שפשוט רוכשות מוצרים מוגמרים מאותם מפעלי ענק אלקטרוניים במזרח הרחוק, מדביקות עליהן את שמן ומביאות אל הרשתות הקמעוניות, כשהדגש הוא על מחיר זול עד כמה שניתן הרבה לפני כל מאפיין אחר.
לפי הנתונים שפורסמו לאחרונה, ברבעון הראשון של שנת 2015 עלה נתח השוק של אותם טאבלטים אולטרה זולים ואלמוניים ל-28.4 אחוז, כשבמקביל נתח השוק של המלכה בדימוס, אפל, ירד ל-24.3 אחוז בלבד. גם סמסונג, יצרנית הטאבלטים מבוססי האנדרואיד המובילה, חוותה ירידה משמעותית וניצב כעת עם נתח שוק של 17 אחוז בלבד, לעומת יותר מ-22 אחוז ברבעון המקביל בשנת 2014.
מספר שחקניות קטנות יותר נהנו גם הן מעליות מינוריות בשוק, שבאופן כללי הצטמק בכשמונה אחוז במהלך השנה הזאת, כגון לנובו, Huawei ו-TCL/Alcatel הסיניות, ואיתן גם LG הקוריאנית.
אז איך קורה שאותם מכשירים גנריים משתלטים דווקא על שוק הטאבלטים, שעד לאחרונה נחשב כאחד מהיוקרתיים והמבטיחים ביותר בעולם האלקטרוניקה כולו? נראה כי מכשירי האנדרואיד בקטגוריה נכשלו בנסיונם להוכיח כי הם מסוגלים להוות חליפי מחשב אישי (בין אם נייח ובין אם נייד) אמיתיים, ו"נפלו" אל נישה של צעצועי היי טק – מכשירים שקונים לילדים במקום ספר או כדורגל, מכשירים שמחכים לכם בחדר השירותים במקום המגזינים המסורתיים של המילניום הקודם וכדומה.
הייצור ההמוני וכניסתם של היצרנים הסיניים אל מרכז העניינים איפשרו למכשירים אלו להפוך לזולים בצורה חסרת תקדים, וכעת נראה כי רובם המוחלט של הלקוחות מעוניינים במכשיר שפשוט יעבוד ויהיה הכי זול שאפשר (גם כשמדובר במוצרים שבדרך כלל בקרת האיכות עבורם היא אפסית עד לא קיימת והסיכוי הסטטיסטי לקבל מכשיר עם פגם או תקלות הוא גבוה יותר מאצל המתחרים "הסדורים") – נישה שיצרניות הקופסאות הלבנות ממלאות בשמחה.
עם מכירות שהצטמצמו באחוזים דו ספרתיים בין תחילת השנה שעברה לתחילתה של הנוכחית – אין פלא שאפל וסמסונג מחפשות "להמציא את עצמן מחדש" עם מכשירים דקים, גדולים, יוקרתיים ו'מקצועיים' שיפתחו את השוק לכיוונים נוספים
האם שוק הטאבלטים נמצא בדרכו להפוך לעולם צנוע ונשכח, כמו הנטבוקים, נגני המדיה ואינספור מוצרים טכנולוגיים אחרים שהיו כאן בעבר? כנראה שעוד מוקדם להספיד, אם כי את מגמת הדעיכה הנוכחית כבר ראינו בעבר.