גוגל נוקטת צעד דרסטי עם תנאים חדשים בתוכנית התיקון שלה, המאפשרים לה להשאיר אצלה מכשירי פיקסל המכילים חלקי חילוף לא מקוריים
גוגל מציעה תוכנית לתיקון עצמי למכשירי הפיקסל שלה, הכוללת כלי תיקון, מדריכים וחלקי חילוף מורשים. עם זאת, משתמשים רבים מעדיפים להשתמש בחלקי חילוף זולים מספקי צד שלישי. לפי תנאי השירות החדשים של גוגל, אם יתגלה חלק חילוף לא מקורי במכשיר שנשלח לתיקון, החברה שומרת לעצמה את הזכות להחזיק אותו אצלה ולא להחזיר אותו לבעליו החוקיים.
נשמע לכם כמו גניבה? אתם לא לבד.
תנאי זה, שנכנס לתוקף ביולי 2023, עורר תגובות קשות ברשת. משתמשים ברדיט וביוטיוב הביעו זעם על מה שהם רואים כהתנהלות אנטי-צרכנית ומותחים ביקורת על רצונה של גוגל לשלוט במוצרים ולכפות שימוש בחלקים מקוריים בלבד.
התנאים החדשים בתוכנית התיקון של גוגל משפיעים באופן משמעותי על צרכנים שמעדיפים לתקן את מכשיריהם בעצמם או דרך מעבדות תיקון עצמאיות. הכניסה לתוקף של התנאים הללו מחייבת את המשתמשים להיות מודעים לכך שהשימוש בחלקי חילוף לא מקוריים יכול להוביל לאובדן המכשיר. משתמש אחד ברדיט ציין: "גוגל ממש שונאת את הלקוחות שלה כשהם לא שומרים את הארנקים פתוחים ומכוונים לידיים החמדניות של גוגל". משתמש נוסף הוסיף: "זה מטורף. הם באמת לא רוצים שנחזיק בשום דבר יותר. הם רוצים לשלוט בכל מה שיש לנו ולהכתיב את חיינו".
התנהלות זו אינה ייחודית לגוגל: גם סמסונג נוקטת בגישה דומה כלפי הצרכנים – לאחרונה התברר שסמסונג דורשת ממעבדות תיקון עצמאיות "להלשין" להם אם המכשיר של הלקוח מכיל חלק חילוף לא מקורי. התנהלות זו מעוררת ביקורת רחבה על יצרניות הטלפונים הגדולות, שנראות כמי שמנסות לשלוט בשוק ולמנוע תחרות חופשית על ידי הגבלת השימוש בחלקי חילוף לא מקוריים.
מצב זה משאיר את הצרכנים בתחושת אי-ודאות ותסכול. התוכניות לתיקון עצמי שהוצגו על ידי החברות הגדולות, שנראו כהזדמנות לצרכנים לחסוך בעלויות ולתקן את מכשיריהם בעצמם, מתבררות ככאלו שמטיבות בעיקר עם היצרניות הגדולות ולא עם הצרכנים. גוגל, סמסונג ואפל מציגות תוכניות אלו כדרך לשיפור השירות והבטיחות, אך בפועל, הן מגבילות את החופש של המשתמשים ומעלות את עלויות התיקון.
המצב הנוכחי בתחום התיקון העצמי לא נראה מבטיח, ותוכניות אלו נראות יותר כהצגה מאשר פתרון אמיתי לצרכנים.