סדרת משחקי התפקידים האגדית נוחתת במכשירי אנדרואיד ו-iOS – אבל האם זה באמת מרגיש כמו Skyrim ו-Oblivion או יותר כמו חיקוי זול?
בתערוכת E3 האחרונה, טוד האוורד מבת'סדה עמד על הבמה, וחשף משחק חדש שהם עובדים עליו – משחק ייעודי למובייל בסדרת משחקי התפקידים הפופולארית שלהם Elder Scrolls שנקרא Elder Scrolls: Blades. ההופעה שלו הייתה די מרשימה ומבטיחה. טוד הבטיח לנו גרפיקה של קונסולות על הנייד, ומשחק שירגיש לנו כמו Elder Scrolls למהדרין, רק מותאם למובייל.
בתור מי שמחבבת מאוד את המשחקים של בת'סדה, כמובן שברגע שזה התאפשר נרשמתי ל-Early Access של המשחק. ובכן, אני משחקת בו כבר כמה ימים, ולכן החלטתי לשתף אתכם במחשבות שלי על Elder Scrolls: Blades. האם סוף סוף זכינו לראות משחק מובייל מקורי ואיכותי מסטודיו של משחקי טריפל A, או שהמיקרוטרנזקציות כרגיל הורסות את כל החוויה? השארו עימי ותגלו.
במשחק אנחנו מגלמים דמות של לוחם (או לוחמת) שחוזר לעיר הולדתו רק כדי לגלות שהיא נהרסה עד היסוד ע"י שכירי חרב שנשלחו ע"י המלכה. עליכם מוטלת המשימה לאסוף משאבים ולהחזיר את העיר לגדולתה – רק שזה לא כל כך פשוט. במהלך הפשיטה על העיר התגלה מעבר תת קרקעי מסתורי מתחתייה, שנראה שגרם לתופעות מדאיגות, כמו הופעתם של גובלינים מרושעים וצבא של אל מתים שמתפשט כמו ארבה. עלילת המשחק תוביל אתכם לאמת שמאחורי התקרית. אבל, האם תגיעו אי פעם לסופו? שאלה מצויינת, כי תזכרו, זה משחק מובייל חינמי עם מיקרוטרנזקציות. אבל על זה בהמשך.
המשחקיות מתחלקת לשני חלקים – קווסטים ושיפוץ העיר. דמויות שונות שתדברו איתן ייטילו עליכם משימות שישלחו אתכם לכל מיני מקומות שנראים כאילו באמת נלקחו היישר ממשחק אלדר סקורלס. אין גיוון מטורף בסביבות, אבל הן באמת נראות מעולה על מסך הסמארטפון. כמובן שכל אותם דאנג'נים, טירות ויערות מלאים באוייבים, ואתם צריכים להלחם בהם בדרככם ליעד.
אז איך עובדת מערכת הקרבות במשחק? ברגע שאוייב רואה אתכם, אתם נכנסים אוטומטית לקרב, רק אתם והוא, פנים מול פנים. מערכת הקרבות של אלדר סקורלס כמובן פושטה מאוד כדי להתאים למובייל, אבל באופן מפתיע היא לא קז'ואלית בכלל, ודורשת תזמון ולימוד של החולשות והחוזקות של האוייב שמולכם. לחיצה על המסך תניף את החרב, ולחיצה בזמן הנכון תאפשר לבצע התקפה חזקה יותר ואפילו לשרשר קומבו. אם ברשותכם מגן, תוכלו להשתמש בו כדי להגן על עצמכם, וכן להשתמש ביכולות וקסמים שתפתחו כדי לפגוע ביריב בעוד דרכים. כמה שעות לתוך המשחק ולא תוכלו יותר סתם ללחוץ על מקשים, כי האוייבים יודעים גם יודעים להגן על עצמם מפניכם, ואפילו להשתמש בקסמים ויכולות משל עצמם.
הבאסה של אוייבים וחקר הדאנג'נים יאפשרו לכם לצבור נקודות נסיון ולעלות רמות, מה שבתורו ייתן לכם ללמוד סקילים חדשים. תוכלו גם למצוא בהם תיבות אוצר, כסף ומשאבים.
מה שמביא אותנו לחלק השני במשחק – שיפוץ העיר. עם המשאבים והכסף שתאספו תוכלו לשקם מבנים בעיר ההרוסה, והכי חשוב – להקים ולשדרג חנויות. זה קורה בתדירות די נמוכה, ככה שזה אמנם חלק חשוב במשחק, אבל שלא תבלו בו הרבה אם אתם לא מוכנים לשלם.
אז כן. לשלם. היכן נכנסות כאן המיקרוטרנזקציות באמת, אתם בטח שואלים? אז ככה: מכירים את המשוואה הידועה "זמן שווה כסף"? ובכן, Elder Scrolls: Blades בודק את הסבלנות שלכם. כל פעולה במשחק לוקחת זמן, ואם אתם לא רוצים לחכות, תצטרכו לשלם ב-Gems, מטבע שכמובן אפשר לקנות מהחנות, או לקבל פה ושם במשחק בחינם, אבל מן הסתם בכמות צנועה למדי. רוצים להקים מבנה חדש? תחכו שעה. רוצים ליצור חרב חדשה אצל הנפח? תחכו חצי שעה. אבל כל זה נסבל. הבעיה מתחילה בעיקר בתיבות האוצר האלה שהזכרתי קודם.
יש סה"כ חמש רמות של תיבות, ככל שהתיבה טובה יותר, ככה השלל שלה טוב יותר. כדי לפתוח אותן צריך לשלם כמות מסויימת של Gems, או כאמור, לחכות. לחכות זה חינם. אבל כשמחכים, אי אפשר לפתוח עוד תיבות בחינם באותו זמן. זמן ההמתנה מתחיל מ-5 שניות לתיבה הכי פשוטה, ממשיך ל-3 שעות לתיבת כסף, 6 לתיבת זהב וכן הלאה. בחרתם לפתוח תיבה של 6 שעות? במהלך השש שעות האלו לא תוכלו לפתוח את שאר התיבות שלכם בחינם, אלא אם תשתמשו ב-Gems כדי לפתוח אותן במקביל. כמובן שהמשחק לא ממש מספק לכם Gems בכמות ריאלית כדי לפתוח בקלות תיבות. וגם יש הגבלה לכמה תיבות במקביל אתם יכולים להחזיק ב-Inventory (שלהרחיב גם כמובן עולה Gems).
למה בכלל צריך את התיבות? כי מהן מגיע רוב השלל במשחק, בין אם מדובר בציוד טוב או משאבים בכמות מספקת כדי לכל הפחות לשדרג את הנפחייה כדי שתוכלו לייצר בה ציוד טוב יותר. החנות אגב מאפשרת גם לקנות מראש תיבות, ולא רק Gems.
תכלס, זה לא שאי אפשר לשחק במשחק בלי לקנות Gems, אבל יש לי איזה חשד שמבוסס על רמת הקושי של המשחק בנקודה שאני נמצאת בה, שהמשחק ייקשה עליי מאוד להתקדם בהמשך, או יידרוש ממני לחכות זמן לא סביר ולעשות גריינד ארוך מאוד של משימות צד.
אז צר לי חברים, אין כאן באמת איזה בשורה. ל-Elder Scrolls: Blades יש אמנם המון פוטנציאל כי המשחקיות שלו כיפית ממש יחסית למשחק מובייל, הוא פחות קז'ואלי ממה שציפיתי ואיכות ההפקה שלו גבוהה מאוד. אבל בכל מה שנוגע לקצב ההתקדמות שלכם במשחק במידה ואתם לא מוכנים לשלם – זה עדיין משחק שמשתמש בכל הטריקים הכי זולים של מיקרוטרנזקציות. אם אתם מוכנים לזה, כנראה שתהנו ממנו מאוד. אם ציפיתם למשהו אחר… עדיף לעשות עוד סיבוב על סקיירים.
עדכון: בת'סדה אכן הקשיבו לטרוניות והורידו את זמני ההמתנה לתיבות כסף לשעה בלבד. זה אכן עושה את המשחק לקצת יותר שחיק, אבל לא מוריד מהעובדה שתתקלו בשלב מסויים במשוכת קושי שיהיה קשה לעבור מבלי לשלם.
אתם כבר ניסיתם את Blades במו ידיכם ועיניכם? בואו לספר על החוויות בתגובות.