הדיווח עבור הרבעון השלישי של שנת 2018, בו היה רווח נקי עצום אך ללא עליה בהיקפי המכירות היחסיים – יהיה האחרון שבו אנחנו מקבלים נתונים מספריים על כמות הסמארטפונים והמחשבים שהצליחה למכור חברת הענק
גם אפל, החברה הפומבית היקרה ביותר בעולם כולו, אינה חסינה מאכזבות שמרגישות אבסורדיות כלפי חוץ – ואיבדה כ-90 מיליארד דולר מערכה לאחר שהכריזה על רווח נקי של 14.1 מיליארד דולר "בלבד" בשלושת החודשים האחרונים, בתוספת להערכות נמוכות מהצפוי עבור הרבעון האחרון של שנת 2018.
אפל הצליחה לרשום זינוק מרשים בהכנסות שלה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, עם 62 מיליארד דולר, וגם קפיצה קדימה ברווח התפעולי וברווח הנקי – רך עם כל אלו נאלצה לדווח גם על דריכה במקום בכל הנוגע להיקפי המכירות של מכשיריה: קצת פחות מ-47 מיליון מכשירי אייפון בתוך שלושה חודשים, 9.7 מיליון דגמי אייפד וגם 5.3 מיליון מחשבים ממשפחת ה-Mac הרחבה, כולם נתונים זהים או נמוכים באחוזים בודדים מאלו של הרבעון השלישי בשנת 2017.
החברה הענקית הצליחה להגדיל משמעותית את ערך המכירה הממוצע (ASP) למוצריה מבלי לפגוע לכאורה בביקוש הקיים עבורם – אך עצם העובדה שלא הצליחה להגדיל את הביקוש המדובר בדומה לרבעוני עבר הספיקה לגל מימושים של מניותיה, שגרמו לה לרדת לערך שנמוך מטריליון דולר בפעם הראשונה מאז עשתה היסטוריה והפכה לחברה הבורסאית הראשונה שחוצה את הרף האדיר הזה בחודש אוגוסט.
אפל ממשיכה להעשיר את קופתה ואת משקיעיה בענק, אך נראה כי רבים מאמינים שהימים בהם החברה הייתה מכה את התחזיות פעם אחר פעם ושוברת את שיאי הפופולריות של עצמה כבר מאחורינו ולא יחזרו בעתיד הנראה לעין – ואפילו בחברה עצמה מאותתים על כך, אם לשפוט על פי ההכרזה כי בדיווחים הרבעוניים העתידיים לא נזכה לקבל עוד פירוט של מספר מכשירי האייפון, אייפד ומחשבי Mac שנמכרו באותם חודשים.
הסיבה לכך פשוט והגיונית למדי: אפל איבדה כמעט 10 אחוזים מערכה בתוך מספר ימים משום שלא הצליחה להגדיל את מספרי המכירות שלה, ולמרות -הצליחה לשפר את שאר המדדים שלה, ומשום שהצפי הוא לכך שגם ברבעונים הבאים לא תהיה צמיחה במספר המכשירים הנמכרים, בחברה בוחרים להקדים תרופה למכה ולהפסיק את השימוש בנתון הבעייתי, שאינם מחוייבים לו בצורה חוקית (בניגוד לנתונים ההכנסות והרווחים הכלליים).
נראה כי אין סיבה שום לדאוג לשלומה הכלכלי של הענקית מקופרטינו בשלב זה, אך יהיה מעניין לגלות אילו פעולות תבצע החברה בשנים הקרובות בנסיון למצוא לעצמה אפיקי צמיחה יוקרתיים חדשים בתוספת לאלו הקיימים. שירות סטרימינג מקוון? קונסולות משחק? מכוניות אוטונומיות? הנבואות כבר בעיצומן.