לקחנו לבדיקה את ה-Gear VR של סמסונג כדי לראות האם העולם מוכן למציאות מדומה ואם המציאות המדומה מוכנה לעולם
הקדמה – המרדף אחרי הדבר הבא
אם האינטרנט הזניק את דור הזהב הנוכחי של הטכנולוגיה (וזה לא ממש אם, זה בדיוק מה שקרה) ניתן לומר שהאייפון של אפל הזניק מהפך טכנולוגי כמעט באותו קנה מידה. המכשירים החכמים שלנו מספקים לנו גישה מיידית לכל מה שאנחנו רוצים דרך האינטרנט ולגמרי שינו איך שבני אדם מתקשרים, עובדים וצורכים סרטונים של חתולים. אבל מאז עידן הסמארטפונים, עדיין לא הייתה לנו מהפכה נוספת והצרכנים רעבים לעוד. החברות הגדולות (והקטנות) יודעות שהן יכולות להלחם על כל פיסה מנתח השוק הקיים אך הכסף הגדול תמיד הולך למי שיוצר שוק חדש. אז הן יצרו את המונח "טכנולוגיה לבישה" כדי לנסות ולמכור לנו שעונים חכמים וצמידים שמנטרים אחרי חיינו. גוגל גם ניסתה (ואולי עוד תנסה בעתיד) למכור לנו משקפיים חכמים אבל בינתיים קשה לומר שאחד מהתחומים הללו הצליח כבר לפרוץ.
אבל אז חברה בשם Oculus החליטה לפתח תחום טכנולוגי ממש לא חדש בשם Virtual Reality. עד אז VR היה נחשב גימיק לא מוצלח משנות ה-80, מעין הבטחה שלא מומשה/בדיחה טכנולוגית לא מוצלחת שהזיכרון הכי חזק ממנה היה סרט גרוע פלוס בשם Lawnmower Man עם פירס ברוסנן. אם אתם מספיק מבוגרים כדי לזכור אותו, אני מצטער שהזכרתי אותו. אם אתם לא מכירים אותו, אתם יכולים להמשיך את חייכם כרגיל. אבל מה שהיה לבדיחה בעבר הפך לדבר לוהט בהווה, וחברה שלא מכרה עדיין יחידה אחת נקנתה ע"י פייסבוק בשני מיליארד דולר במהלך שנראה תמוה להרבה אנשים.
הגיר VR, המיוצר ע"י סמסונג, מופעל ע"י אותה הטכנולוגיה של Oculus כפי שניתן לראות בבירור ישירות מקופסתו. סמסונג לא מנסה להמציא כאן טכנולוגיית VR משלה, אלא משתמשת בטכנולוגיה של Oculus כדי ליצור מוצר VR הנשען על מכשירי הטלפון שלה. אז האם הדור הראשון הזה והשילוב בין סמסונג ו-Oculus יקיימו את ההבטחה של הדבר הגדול הבא? בואו ונבדוק.
אהבנו——————————————
עובד בצורה מדהימה, האשליה פשוט עובדת; מגוון אפליקציות נאה למוצר מסוג זה בשלב כה מוקדם בחייו; מאוד נוח וארגונומילא אהבנו
——————————————
הרזולוציה עדיין לא שם; דורש שימוש בגלקסי S6 שהוא מכשיר לא זול; שותה את הסוללה; גורם להתחממות המכשיר; חיבור אזניות לא עובד כמו שצריך מכמה בחינות; מספר באגים וקריסות
גזר הדין
——————————————
למרות שרשימת החסרונות ארוכה מרשימת היתרונות בהרבה, אל תתנו לזה לבלבל אתכם. מדובר במוצר מדהים ומרשים ביותר שעושה את העבודה שלו. הוא לא חף מבעיות, אבל רובן ניתנות לפתרון ע"י עדכונים תוכנתיים שאנו מקווים שיגיעו בעתיד. אם יש לכם S6, אלו יהיו 1,200 ש"ח שלא תתחרטו שהוצאתם
שלום לך Gear VR
אז מה זה בכלל ה-Gear VR (אשר אתייחס אליו בתור "הגיר" מטעמי נוחות להמשך הכתבה)? הגיר הוא למעשה משקפיים אשר מחברים להם סמארטפון (גלקסי S6/S6 Edge בלבד לדגם שבדקתי, יש גם דגם ישן יותר המתאים לנוט 4). הסמארטפון מתחבר לשקע מיקרו USB בחזית הגיר אשר ממוקם על לשונית הנעה על ציר להתקנה נוחה. בצד ימין של הגיר תמצאו משטח מגע וכפתור "אחורה", בחלקו העליון ישנה גלגלת לכיוון אופטימלי של פוקוס העדשות ובחלקו התחתון תמצאו שקע מיקרו USB לטעינה של מכשיר הטלפון מבלי שיהיה צורך לנתקו מהתושבת. הגיר ממוקם על הראש באמצעות 3 רצועות מתכווננות, שתיים בצדדים ואחת למעלה. חלקו הפנימי מצופה בספוג רך ואיכותי. ליד העדשות בחלקו הפנימי ישנו חיישן קרבה המזהה אם הגיר ממוקם על הראש או לא ומכבה ומפעיל את מסך המכשיר בהתאם.
ניתן לומר שהגיר בפני עצמו לא מכיל יותר מדי. הוא למעשה תחנת עגינה עם עדשות המתלבשת על ראש המשתמש. אם גישה זו נשמעת מוכרת לכם, זה כי גוגל הציגו פלטפורמת VR משלהם בשם Cardboard שלמעשה מבוססת על רעיון דומה. במקום לספק את החוויה בשלמותה במחיר גבוה לצרכן, הגיר (והקארדבורד) משחקים על הרעיון שלצרכן כבר יש מכשיר חכם עם מסך מצויין בכיסו, אז לא לא להשתמש בו? אך בעוד גוגל לוקחת את הרעיון למינימום הטהור שבו (ניתן לרכוש ערכות קארדבורד בעשרות דולרים בודדים) סמסונג מחליטה לספק חוויה קצת יותר איכותית ע"י ייצור אותו רעיון אבל בסטנדרטים גבוהים יותר של איכות. לא רק קרטון אלא פלסטיק איכותי עם ספוג רך ונעים ורצועות מתכווננות. האמת? אני חושב שלסמסונג יש את הרעיון הנכון כאן. בעוד שכמובן שטכנית ניתן לקרוא לגיר פינוק לעומת הגוגל קארדבורד, כל אלמנט שיתרום לאשלייה של המציאות המדומה, או יותר נכון יימנע הסחה של האשליה הוא מבורך. אני יכול לדווח שהגיר הוא סופר נוח, מתאים למגוון גדול של ראשים ואפילו עם ה-S6 (בביקורת עבדתי עם ה-S6 אדג' שאתייחס אליו בתור S6 לכל דבר מטעמי נוחות. בהקשר של הגיר, אין שום הבדל בין שני המכשירים) הוא לא מרגיש כבד בכלל, כל עוד מקפידים למקם אותו נכון ולמתוח את הרצועות כמו שצריך.
במהלך בדיקותיי השתמשתי בו ברציפות בין 30 דקות ושעה וקצת ומעולם לא הפסקתי להשתמש בו בגלל חוסר נוחות. מה שכן קצת מציק הוא הצורך שמסך המכשיר ועדשות הגיר יהיה נקיות לחלוטין כל הזמן. כל הפרעה הכי קטנה הופכת להיות הסחה גדולה כאשר הגיר על הראש. סמסונג מספקת איתו בד לניקוי עדשות ובהחלט יהיה צורך להשתמש בו הרבה. הגיר גם מגיע עם נרתיק נשיאה מבד, עוד תוספת מבורכת ונאה. סמסונג בהחלט חשבו היטב על חווית המשתמש.
נכנסים לעולם המדומה
ההתקנה והשימוש הראשוני של הגיר היא מגוכחת בפשטותה. פשוט תחברו את הטלפון לגיר ותרכיבו אותו. בפעם הראשונה ממשק הגיר יציין שיש צורך להוריד את התוכנה של Oculus, ולאחר ההורדה הממשק יעלה ואתם תהיו בפנים. באמת ובתמים אני לא רואה איך סמסונג היו יכולים להפוך את העניין הזה לפשוט ונוח יותר (מלבד לצרף את התוכנה של Oculus מבעוד מועד, מה שהיה גורם לה לחטוף ביקורת על כך שהיא מצרפת אפליקציות מיותרות). עבודה מצויינת.
אני חייב לעצור כאן כדי להדגיש משהו חשוב. עד לשלב שבו הרכבתי את הגיר על הראש והתחלתי לעבוד איתו, לא היה לי מושג למה לצפות. מסרטונים שראיתי ברשת של אנשים המתנסים ב-Oculus Rift הנחתי שזה הולך להיות ממש טוב, אבל באמת ובתמים שלא היה לי מושג עד כמה זה טוב. כשהייתי ילד היו מכונות משחק של מציאות מדומה שהיו כרוכות בקסדה עצומה וכבדה ובתצוגה מזעזעת המציגה רק פוליגונים בסיסיים עם חיישני תזוזה שעושים יותר בחילה מחשק לשחק באחד מהמשחקים המעפנים שהיה ניתן לשחק. אפילו בתור ילד קטן אני זוכר את עצמי חושב שזה בולשיט אחד גדול. אז בואו ונשים את הקלפים על השולחן. הגיר VR הוא מדהים. זה פשוט החוויה הטכנולוגית המדהימה ביותר שחוויתי עד היום. ואני מדבר איתכם רק על התפריט הראשי, כן? תוך שנייה אתם מבינים שזה משהו אחר לחלוטין ומופלא לגמרי.
ממשק הבית של הגיר נקרא בשם Oculus Home וזהו בדיוק זה. אתם מוצאים את עצמכם בתוך בית נאה וצד אחד שלו ממוקם התפריט שממנו אתם יכולים לגשת לאפליקציות המותקנות או לגשת לחנות של הגיר/Oculus. לא ברור לי אם כאשר ה-Oculus Rift ייצא לשוק בתחילת 2016 אם החנות הזו תהיה משותפת או לא, אבל מהיכרותי עם סמסונג לא הייתי בונה על זה. אבל עזבו את זה עכשיו, תנו לי להנות ממה שאני רואה.
למרות שמדובר במוצר שהוא למעשה דור ראשון של VR, ישנו מספר לא מבוטל של אפליקציות בחנות, רובן בחינם. האפליקציות מתחלקות לשלושה סוגים: משחקים, אפליקציות ו-"חוויות" (או Experiences בשמן הרשמי). חוויות הן למעשה הדגמות ללא צורך בהתערבות המשתמש, כמו סרטי VR שכאלו למעשה. אפליקציות משמשות לתצוגה של קבצים נוספים, כמו קבצי תמונות תלת מימדיים, פורטל לתוכן נוסף וכו' וכמובן שמשחקים הם משחקים.
בתוך העולם
בואו ונתחיל לדבר על החוויות. האפליקציה הראשונה שהפעלתי הייתה Avengers. היא נפתחת ומהר מאוד אני מבין שאני למעשה Iron Man באחוזה של טוני סטארק, ואני עומד ומסתכל על עצמי במראה שזאת חוויה סוריאליסטית בלשון המעטה. לפתע הכל מתפוצץ ואני רואה שאני באמצע קרב בהילוך איטי כאשר כל חברי ה-Avengers נלחמים מסביבי. אני מחכה שהקרב יסתיים, מוריד את הגיר ושותה כוס מים. מתחיל ליפול לי האסימון מה יש לי ביד ומה הגיר שווה. הצעד הבא שלי הוא ללכת לחנות האפליקציות ולהוריד את כל התוכן החינמי שיש שם, סדר גודל של כ-40 אפליקציות. מכאן זה מרתון מטורף של לצרוך כל מה שיש לחנות להציע. התוכן נע באיכותו בין דברים מדהימים לחלוטין, כמו החוויה של Cirque du Soleil ששמה אותך באמצע המופע שלהם (מילולית באמצע המופע שלהם), פרומו של "עולם היורה" ששם אותך צמוד לדינוזאור שמתקרב אלייך הרבה יותר ממה שמרגיש לי נוח שדינוזאור יתקרב אליי, כמה משחקים נחמדים הכוללים את Temple Run VR המעורר מחלת ים לעתים (אתם לא חוויתם Temple Run עד שלא הסתובבתם אחורה וראיתם 3 יצורים מפחידים רודפים אחריכם ומנסים לאכול אתכם) ועוד. חלק גדול מהתוכן הוא סביר וחלקו הקטן הוא Crapware טהור. בשביל דור ראשון למוצר שהוא עדיין לא מיינסטרים, ההיצע הוא מכובד ביותר וחשוב לי לציין גם שבימים הספורים (והמעטים מדי) שבהם הגיר היה אצלי, הועלו עוד ועוד אפליקציות לחנות, כך שבחזית הזאת המצב הוא דווקא לא רע בכלל. אגב, חלק גדול מהמשחקים דורש שימוש ב-Gamepad בלוטות' כך שבהחלט מומלץ להשקיע עוד כמה שקלים ולקנות אחד שכזה.
אבל חוץ מהתוכן שסמסונג מאפשרת לכם לשים, ניתן גם תוכן משלכם כמו סרטי תלת מימד למשל (רק בטכנולוגיית SBS). אפליקציית ה-Oculus Cinemra מאפשרת לכם לראות את סרטי תלת המימד שלכם בזמן שאתם יושבים בתוך אולם קולנוע ומסתכלים במסך. זה ממש נחמד, והאפליקצייה תומכת בפורמט ה-mkv מהקופסא, אך לא בקידוד ac3. קידוד מחדש של הסאונד ב-Mp3 סטראו וחזרנו לעניינים. אגב, החוויה בשימוש בגיר VR היא שונה לחלוטין כאשר משתמשים באזניות ואיכשהו היא אפילו יותר מדהימה. אין כמו לשמוע קול מדבר מאחוריכם כדי להסתובב מהר ולשמוע אותו כעת מולכם. זה באמת מרשים.
אבל רגע, מה עם כל אפליקציות ה-Cardboard שניתן להוריד מהפליי סטור של גוגל? הרי בשורה התחתונה VR זה VR, לא? בערך. סמסונג כדרכה בקודש לא ממש מעוניינת לתת לכם גישה לתוכן שלא הגיע דרכה ולמעשה כאשר תרכיבו את הגיר על הראש אפליקציית ה-Oculus תפתח ורק דרכה תוכלו להשתמש בגיר. אבל באנדרואיד כמו באנדרואיד, אין דבר כזה שאין דבר כזה וניתן להקפיא את האפליקציה של Oculus כדי שלא תפתח לבד, ולהפעיל כל אפליקציית Cardboard. שימו לב הפלטפורמות הללו אינן תואמות ב-100% ודיווחים ברשת טוענים שלא ניתן להשתמש באופן מלא בכל אפליקציות ה-Cardboard של גוגל, אבל שווה לנסות.
לחיצה קצרה על כפתור "אחורה" תשאל אתכם אם אתם רוצים לחזור לממשק הבית. לחיצה ארוכה על הכפתור תפתח תפריט עזר שבו ניתן לשנות את בהירות המסך, להפעיל ולכבות את מצב ה-Do not disturb המונע הפרעות מעצבנות של שיחות טלפון ו-SMSים (שאר ההתראות כבויות כברירת מחדל), לחזור למסך הבית (שימושי כאשר ישנם יישומים שנתקעים ולצערי היו כמה וכמה) והפעלת מה שנקרא Comfort mode, המוסיף גוון כחול לתמונה, מה שאמור להקל על העיניים בשימוש ממושך.
כשמוציאים אתכם מהעולם בכוח
ציינתי קודם לכלוך על העדשות מסך המכשיר כמשהו אשר מסיח את הדעת ומוציא אתכם מהעולם בכוח. לצערי ישנם מספר דברים שמהווים הפרעות באשלייה, החל בהסחות קלות וכלה בשליפה "אלימה" מהעולם. נתחיל ברזולוצייה. אפילו עם המסך המדהים של ה-S6, המגיע ברזולוציית QHD שאמרתי שוב ושוב שהיא מיותרת לחלוטין במכשירים נייידים, הרזולוציה היא פשוט גרועה. זה כמובן נובע מהעובדה שלמעשה הטלפון צמוד לכם לפרצוף עם עדשות שמגדילות אותו. הפיקסלים מאוד מאוד ברורים לעין ובעוד תוכן CGI נראה סביר ביותר, צילום ווידאו נראה פשוט רע. הייתי משוה את זה למסך SD בעולם "האמיתי". יש פה עוד המון המון מקום לשיפור ואני הייתי קורא לרזולוציה הזו המינימום של המינימום הדרוש כדי לספק את החוויה הנדרשת. שלא תבינו לא נכון, החוויה היא עדיין מדהימה כי תנועות הראש הן מדוייקיות להפליא. אין שום לאג מורגש בכלל וזה מה שעובד על המוח לחשוב שהוא בתוך עולם אחר. אבל בעולם הזה אתם תמיד צריכים משקפיים וזה לא כיף.
זה דבר אחד לראות לא ברור בעולם ודבר אחר לצאת ממנו לגמרי. דיברתי על אזניות מקודם. אם תנסו לחבר את האזניות בזמן שהגיר על הראש שלכם, התראת חיבור האזניות של סמסונג תוציא אתכם למסך הראשי של המכשיר, ולמעשה תהרוג את האפליקציה של Oculus. זה מעצבן מאוד ואני מאוד מקווה שעדכון גרסה עתידי יפתור את הבעייה המגוכחת והמיותרת הזו. מעבר לכך, הייתי מצפה שלגיר עצמו יהיה חיבור אזניות משלו ושלא יהיה צורך להישען על זה של המכשיר. אבל החלק היותר מעצבן, הוא שאם כבר השכלתם לחבר את האזניות מבעוד מועד למכשיר לפני שחיברתם אותו ל-S6, תגלו שלמקם את ה-S6 ולחבר אותו מבלי שיקפצו אפליקציות שונות זה קשה. אני לא יודע למה, אבל כאשר חיברתי את המכשיר עם האזניות מחובורת אליו לגיר, אפליקציית החיפוש של גוגל השתלטה על המסך והוציאה אותי מהאפליקציה של Oculus, שוב ושוב. אני מניח שמדובר בלחיצה לא מכוונת על כפתור הבית של המכשיר שנובע מכך שהאזניות צריכות להיות מוכנסות בלחץ מפאת צפיפות בחיבור הגיר. זה מאוד מעצבן ופתרון של הבעייה הקודמת יפתור גם את הבעייה הזו.
חיסרון נוסף של הגיר VR הוא שהוא מאמץ את מכשיר הטלפון, כלומר מאמץ אותו מאוד. מבחינת חיי סוללה תחשבו על שימוש המקביל צפייה בווידאו ומשחק גרפי כבד באותו זמן ותקבלו סדר גודל של השימוש בחיי הסוללה. הייתי אומר שחצי שעה של שימוש רציף במכשיר תוריד כ-20% מהסוללה מה שאומר שאלא אם אתם קונים S6 במיוחד עבור הגיר (כמו שיש לי לביקורת למשל) אתם תהיו במאבק קבוע על חיי הסוללה של המכשיר, שאינם מדהימים גם ככה על פי הביקורת שלו. דרך אגב, אם אתם קונים S6 במיוחד בשביל הגיר, החיים שלכם דבש.
גם אם תתגברו על בעיית חיי הסוללה, הבעייה השנייה הנובעת משימוש ממושך היא התחממות. אחרי 30-60 דקות שימוש בגיר (תלוי באופי השימוש והאפליקציה) המכשיר יתחמם לרמה כזו שתקבלו הודעה שהגיר מפסיק לפעול עד שהמכשיר יתקרר כדי למנוע נזק. זה כמובן מבורך שהמכשיר שלכם מגן על עצמו, אבל שוב, זה משהו שיוציא אותכם מהעולם המדומה.
כאשר מורידים את הגיר מהראש המסך נכבה, בדומה לשימוש של מסך נעילה. שימו אותו מחדש, ותחזרו ישר למקום שבו הפסקתם ממנו, כלומר בתאוריה. הייתי אומר שחצי מהפעמים שעצרי והפסקתי את התצוגה האפליקציה של Oculus עלתה מחדש וחזרתי למסך הראשי. גם מספר הפעמים שהיא התרסקה לגמרי הוא לא 0 ואפילו הייתי צריך להפעיל מחדש את המכשיר פעם או פעמיים.
סיכום – העתיד נראה מדהים
כמה דקות אחרי שהתחלתי להשתמש בגיר נפל לי האסימון למה פייסבוק השקיעה 2 מיליארד דולר ב-Oculus. למעשה נראה לי שהם עשו את עסקת חייהם. VR הוא הדבר הבא. אין לי ספק בזה בכלל. אני לא יודע אם שעונים חכמים יתפסו באמת, יש לי ספק גדול במשקפיים בסגנון Google Glass אבל אין לי ספק בלבי שעוד 5-10 שנים VR יהיה נחלת הכלל. זה פשוט עובד ופשוט מדהים. אבל הדרך עוד רחוקה והגישות של סמסונג וגוגל מדגישות למה. בעוד המכשירים החכמים שלנו חזקים בטירוף ועם מסכים מצויינים, זה פשוט לא מספיק בשביל VR. אם תשאלו אותי צריך מסך ברזולוציה של פי 4 לפחות מ-QHD בשביל לקבל חווית HD ב-VR, חיי הסוללה והתחממות הן בעייה רצינית מאוד ואפילו כמות הזיכרון של המכשיר, שנראית כיום מעל ומעבר בשימוש רגיל, פשוט לא מספיקה כאשר מנסים לצאת ולחזור מהאפליקציה של ה-Oculus. למעשה ניתן לומר שהעדשות של הגיר אשר מגדילות את מסך המכשיר מהוות אנלוגיה מצויינת כאשר הן מגדילות למעשה את כל החסרונות של הסמארטפונים ושמות אותם מול הפרצוף.
בגלל זה השם הרשמי של הגיר VR הוא Gear VR for Samsung Galaxy S6 Innovator Edition, עם דגש על Innovator. מדהים ככל שיהיה, הטכנולוגיה עוד לא מוכנה למיינסטירם. יהיה מאוד מעניין לראות את ה-Oculus Rift כאשר ייצא, אשר אמור לספק חוויה שלמה למשתמש, אשר לא נאלצת להתפשר על אלמנטים כמו מינטואריצזיה שסמארטפונים חייבים לספק כדי להיות קלים וקטנים, או חומרה שצריכה להתמודד עם מגוון רחב של משימות. ה-Rift יעשה דבר אחד בלבד ואני כבר מת לראות אם הוא יעשה את זה טוב.
במחיר של 1,200 ש"ח (לא כולל המחיר של ה-S6) הגיר VR הוא לא לכל כיס. וה-S6 הוא מכשיר יקר בפני עצמו. גם אין שום הבטחה שעוד שנה לא ייצא גיר VR חדש לחלוטין שלא יהיה תואם אחורנית למכשיר שלכם. גם למעשה אם תחליפו מכשיר לא תוכלו להשתמש יותר בגיר VR שלכם. יש כל כך הרבה נקודות ברשימת החסרונות של האביזר הזה. אבל האמת היא, שאם היה לי S6 לא היה לי ספק בכלל שהייתי קונה את הגיר VR. אפילו לא קטן. החוויה הזאת היא פשוט מדהימה ביותר ורק תלך ותהיה מדהימה יותר ויותר ככל שיותר מפתחים יוציאו אפליקציות. אני בטוח גם שעדכוני תוכנה עתידיים יפתרו מגוון רחב של בעיות שנבועות מחבלי לידה של הפלטפורמה. עכשיו תסלחו לי, אני הולך לנצל כל טיפת זמן שיש לי עם הדבר הזה כל עוד הוא אצלי…
הטוב
- עובד מדהים
- מאוד נוח
- מגוון אפליקציות נאה יחסית לחיי המוצר
הרע
- הרזולוציה לוקה בחסר
- דורש גלקסי S6 או S6 Edge
- דורש המון חיי סוללה
- גורם להתחממות של המכשיר
- מגוון באגים תכנתיים וחומרתיים