YouTube – הרכש החדש של Google

נראה כי שנת 2006 תזכר בעולם המחשבים בזכות עסקאות הענק הרבות שהתרחשו במהלכה, כגון רכישתה של חברת M-Systems הישראלית על ידי סנדיסק (תמורת 1.35 מיליארד דולר), רכישתה של ATI על ידי AMD (תמורת 5.4 מיליארד דולר) והעסקה האחרונה, אשר נחתמה הלילה, רכישת אתר שיתוף והפצת הוידאו הפופולרי YouTube על ידי ענקית האינטרנט Google, תמורת 1.65 מיליארד דולר.

על פי ההודעה לעיתונות שפורסמה הלילה על ידי Google, החברה תרכוש את YouTube תמורת מניות בשווי של 1.65 מיליארד דולר ותמשיך להפעיל את האתר במתכונתו הנוכחית, ללא שום קשר לשירות הוידאו המקוון של Google (שנקרא, באופן מפתיע, Google Video) אשר לא הצליח להוות תחרות ממשית ל-YouTube מאז הקמתו.

מטרת הרכישה, על פי Google, היא לספק חוויה מהנה ומקיפה יותר למשתמשים המעוניינים לצפות ולשתף וידאו ברשת וכן לאפשר למפיצי תוכן מסחריים להגיע לקהל רחב מאי פעם – זאת בזכות הנסיון הרב ש-Google צברה בתחום הפרסום באינטרנט, בו היא נחשבת למובילה עולמית.

אריק שמידט, מנכ"ל Google, הסביר כי YouTube הצליחו לבנות פלטפורמת הפצת מדיה ייחודית אשר תשתלב בחזונה של Google "לארגן את כלל המידע בעולם ולהפוך אותו נגיש לכל אחד". דברים דומים אמר גם צ'אד הרלי, אחד ממייסדי YouTube ומנכ"ל החברה. לדבריו של הרלי, "הקהילה של YouTube מילאה תפקיד מפתח בשינוי תרבות צריכת המדיה ברשת" וכי עסקת הרכישה תאפשר ל-YouTube "לנצל את העליונות הטכנולוגית והפריסה הכלל עולמית של Google", במטרה לספק למשתמשים חוויה מקיפה ועשירה יותר.

עסקת הרכישה אושרה על ידי הדירקטוריונים של שתי החברות, והיא צפויה להסתיים ברבעון האחרון של השנה הנוכחית. מדובר בעסקת הרכישה הגדולה ביותר שביצעה Google מעולם, אשר ללא ספק תשפיע על מעמד שתי החברות, כמו גם על התחרות בין Google למיקרוסופט, אשר השיקה רק לאחרונה את מנוע החיפוש שלה (Windows Live). בהתחשב במגוון השירותים המקוונים ש-Google מציעה כיום, לעומת ההיצע המוגבל של מיקרוסופט, קשה שלא לראות מי מבין החברות מובילה כיום את שוק האינטרנט העולמי, ומי מפגרת מאחור.

עדכון, 14/12/2006: חברת גוגל הודיעה על השלמת עסקת הרכישה.