מסלול הגיימרים – המשך
XBOX – לא מה שחשבת
אם לומר את האמת, הופתענו מאוד למצוא בתוכנייָת האירוע הרצאה על קונסולת ה-XBOX, שכידוע אין לה יבוא רשמי כאן בארץ באמצעות מיקרוסופט ישראל. קצת היסטוריה, קונסולת ה-XBOX הושקה בסוף שנת 2001 ולמעשה היוותה נקודת ציון דרך מבחינתה של מיקרוסופט שכן היה זה הניסיון הראשון של החברה מרדמונד להיכנס לקטגוריית משחקי הטלוויזיה בה שלטו ביד רמה עד כה Sony ו-Nintendo.
החברה שהעבירו את ההרצאה, צביקה נטר ויובל טל, אינם קשורים למיקרוסופט ולמעשה הם שני גיימרים שפשוט אוהבים את תחום הקונסולות והמשחקים. ייתכן שלאחרונה אף צפיתם בהם במהדורת החדשות, שכן הם אלו אשר יצרו את ה-Real Virtual Car Project, סימולטור מרוצים בתוך שלדה של רכב אמיתי.
יש לציין כי הקונסולה אשר הוצגה באירוע היא איננה קונסולת XBOX רגילה שכן היא עברה \'הסבה\' באמצעות התקנת שבב מיוחד המאפשר למעשה את המעבר מקונסולת משחקים למיני-מערכת בידור ביתית. מה זה אומר? – זה אומר שאם קודם לכן כל מה שיכולתם לעשות זה לשחק במשחק דרך כונן ה-DVD של המכשיר, לבצע שמירת משחקים על הכונן הקשיח ולהתחבר לשירות ה-XBOX Live של מיקרוסופט, כעת תוכלו לעשות הרבה יותר. אחת מן האפשרויות שנפתחה בפניכם היא גישה חופשית לכונן הקשיח וכך ניתן להתקין תוכנות כדוגמת ה-Xbox Media Center:
כעת, באמצעות ה-XBMC, תוכלו לחבר את המכשיר לאינטרנט ולשמוע רדיו אינטרנטי דרך שרתי הרדיו של Nullsoft (מפתחת תוכנת Winamp) ולרכז על הכונן הקשיח את כל החומר הדיגיטלי שיש אצלכם בבית. ניתן לייבא מוזיקה, סרטים ותמונות מתוך הרשת (גם הביתית וגם מהאינטרנט), להוסיף תיאור של הסרט עם תמונה שמיובאת בזמן אמת מהאינטרנט וגם ליצור מצגת של תמונות נבחרות. ניתן גם לקבל דיווחי מזג אוויר ועוד מגוון אפשרויות נוספות שקצרה היריעה מלהכיל.
לסיכום, אנו בהחלט מברכים על היוזמה להציג בפני קהל התערוכה את הקונסולה ובטוחים שכל מי שנכח בה למד רבות אך מצד שני יוזמה זו מעלה מספר תהיות. מה יעשה אותו מבקר שהגיע להרצאה, התלהב ממנה רבות וכעת כשירצה ללכת לחנות הקרובה לביתו ולרכוש את הקונסולה יתאכזב לגלות שלא ניתן למצוא אותה בקלות? או שהקונסולה כפי שהיא מגיעה מהמפעל איננה מסוגלת להציע אפילו מחצית ממה שהודגם בהרצאה?
כמו-כן, מוזר לנו שבחרו במיקרוסופט להציג דווקא את קונסולת ה-XBOX המיושנת כאשר הדור הבא של הקונסולה, XBOX 360, הוכרז לא מזמן ולמעשה יוכל להציע הרבה יותר לכל מי שמחפש מערכת בידור ביתית.
חיים חלופים – תופעת ה-MMORPG
הרצאה זו עסקה בתופעת משחקי התפקידים ההמוניים (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) בכלל ובמשחק World of Warcraft בפרט, והועברה על ידי אילן גרייצר, מעצב משחקים במקצועו.
ההרצאה נפתחה בהסבר קצר אודות ההבדלים בין משחק תפקידים המוני לבין משחק רגיל עם מצב מרובה משתתפים רגיל, כאשר הושם דגש על ההבדל המרכזי בו עולם המשחק הוירטואלי ממשיך להתקיים גם אחרי שמתנתקים מהמשחק, וכן על הכמות העצומה של אנשים המשחקים בו זמנית ויוצרים יחדיו את עולם המשחק.
המרצה הסביר בכלליות על המשחקים הפופלאריים כיום בשוק ועל התפלגות השוק למשחקים אלו, ומיד לאחר מכן עבר להתמקד במשחק המרכזי בהרצאה – World of Warcraft.
לאחר סירטון קצר של הדגמת המשחק, המרצה עשה שימוש ב-WoW כדוגמה מייצגת על מנת להסביר את תופעת המשחקים ההמוניים כולה. גרייצר הדגים כיצד כמות האנשים בעולם המשחק והצורך ליצור עימם קשרים (באמצעות מסחר, שיתוף מידע ויציאה למשימות המחייבות קבוצת אנשים) מביאה להתמכרות ממשית למשחק והחלפת החיים האמיתיים בחיים בעולם הוירטואלי. גרייצר אף העיד על עצמו שהוא משחק ב-WoW לפחות 4 שעות ביום, ורוב התחומים בהם עסק נפגעו כתוצאה מהמשחק; כמו כן הוא הוסיף כי גם חבריו, שפגש במשחק, חווים תופעה דומה.
מכאן המשיכה ההרצאה בהסברים ספציפיים על המשחק עצמו – כיצד משחקים, כיצד נפגשים, על הקהילה העצומה שהמשחק יצר וכדומה.
לסיום הוצג המשחק עצמו, כאשר המרצה שיחק בו במשך מספר דקות והדגים את הדברים עליהם הוא דיבר בהרצאה, כגון מערכת הקרבות ודרכי התנועה בעולם המשחק.
אמנם ההרצאה הייתה מעניינת, אך התרכזה יותר מדי במשחק ספציפי ופחות בתופעת המשחקים ההמוניים (כפי שניתן היה להבין משמה). יש הרבה מה לומר על עולם משחקי ה-MMORPG, לטובה ולרעה, ובהחלט חבל שההרצאה לא עסקה בנושא בהרחבה.
בסופו של דבר, מסלול הגיימרים היה מאכזב למדי. גם ההרצאות אשר סווגו כהרצאות למתקדמים היו ברמה נמוכה מדי, ולא הכילו שום מידע אשר אנשים שמסווגים את עצמם כגיימרים ובקיאים בנעשה בעולם המשחקים יתעניינו בו. כמו כן, לא רק שההרצאות במסלול חפפו אחת את השניה, הן אף התארכו מעבר לזמן המתוכנן עבורן בגלל תקלות טכניות כגון קריסות של מחשבים ובעיות בחשמל, מה שמנע מהרבה אנשים להגיע לכל ההרצאות של המסלול ולהסתפק רק בחלק קטן.