מסלול הצילום הדיגיטלי
מסלול הצילום הדיגיטלי
(מאת: דני בקרמן)
המסלול בעל המספר הרב ביותר של הרצאות בתערוכה היה מסלול הצילום הדיגיטלי. תוכן ההרצאות נע בין הרצאות למתחילים בנושאים כמו מושגי יסוד, הרצאות לאנשים שכבר החזיקו מצלמה בחיים שלהם בנושאים כמו כיצד להדפיס את התמונות שצילמנו, סקירה על מגוון מצלמות דיגיטליות שקיימות בשוק (ושאר אביזרים וירקות) וטיפים כיצד לצלם נכון אירועים משפחתיים, והרצאות למתקדמים בנושאים כמו צילומי תקריב, עריכת תמונות למתקדמים והרצאה על טכניקות מתקדמות לצילום.
חלק נכבד מההרצאות הוקדש למתן טיפים ועצות לצלמים הדיגיטליים, דבר שאנחנו בהחלט אהבנו. מה שכן, חסרה לנו הרצאה אחת אשר הופיעה דווקא במסלול המקביל לוידאו דיגיטלי, הרצאה בנושא "כיצד לבחור מצלמה דיגיטלית".
מבין שלל ההרצאות (והיו מספיק הרצאות במסלול), אנו בחרנו מקבץ מייצג, ולפניכם ההתרשמות שלנו מהן.
צילומי תקריב (Macro), פרחים, חרקים ועוד..
צילום מאקרו, מה זה בכלל? צילום תקריב של פרח, חרק או כל אובייקט אחר מקרוב, מה שיפיק התקרבות למשהו שאנו לא רגילים לראות יום יום.
עקרונות חשובים שהובאו בהרצאה הם שימוש נכון בדיופטר של המצלמה, אשר תפקידו להתאים את הפוקוס כך שיהיה נכון בהתאם לראיה שלנו במידה והראייה שלנו לקוייה.
דבר חשוב נוסף הוא השימוש בחצובה – בין אם היא קטנה או גדולה היא יכולה מאד לתרום לצילומי המאקרו מכיוון שברוב המקרים אין ביכולתנו לצלם מקרוב ולייצב את עצמנו בצורה טובה.
התאורה בצילומים שכאלו היא מאוד חשובה, אם לא הכי חשובה וזאת מכיוון שבתצלומי תקריב אנו מתקרבים לאובייקט ועדשת המצלמה עצמה עלולה להסתיר חלק נכבד מן האור הנופל על האובייקט שלנו. במצב שכזה האובייקט הוא כהה וקשה יותר לצילום, לכן נעזרים במנורות מתכווננות או אמצעי תאורה אחר שיאזן את התאורה ולא יטיל צל. השימוש בפלאש במקרים אלו איננו אפקטיבי כיוון שההבזק יטיל את צל העדשה על האובייקט ובזאת אנו לא מעוניינים.
בהרצאה הובאו טיפים מאוד שימושיים נוספים:
נקודת מבט של הצלם – אל תחפשו תמונות מושלמות, ייתכן וגם הלא מושלם יפה, נסו להגיע לזוויות שונות ואפילו קשות לצילום, שכן כך תוכלו להפיק תמונות ייחודיות ויפות. גם אם תצטרכו לרדת על הברכיים ואף לשכב, זה יכול להיות שווה את זה.
יצירת מסתורין – כפי שציינתי קודם לכן, נאמר כי מה שמסקרן בצילומים כאלו הוא שאנו לא רגילים לראות אובייקט מקרוב כל כך ולכן זה מסקרן.
עומק שדה – חשוב מאד בצילום תקריב אך יש לו גם חסרונות וצריך לדעת לנצל נכונה את היתרון ואת החסרון שלו כאשר אנו רוצים מצד אחד להבליט משהו ומצד שני לטשטש משהו אחר, וליצור תמונה שתיתן לנו אבחנה בין מרחקים קרובים ורחוקים.
מירכוז – נושא מאוד חשוב בצילום ולאו דווקא בתקריבים. לא למרכז! זה לא נעים לעין ויגרום לתמונה להראות מאוזנת מדי ולא מעניינת, גם אם תצלמו פרח ותחתכו אותו.
ההרצאה הובאה ע"י טל ישראל, שהציג בין השאר את עבודותיו השונות שהתפרסמו בירחונים שונים וידועים. בהרצאה הוצגו כאמור העקרונות הבסיסיים לצילום תקריבים, דבר שלדעתי חשוב לדעת ולהפנים בצילום. בסך הכל ההרצאה הייתה מקצועית למדי, תוך שימוש בהומור בצילומים וגם השתתפות מסויימת של הקהל בחידונים קצרים על מה שצולם.
טיפים לצילום תמונות מרגשות בטיולים
הרצאה זו עסקה בכללים ובטכניקות הקשורות לצילום תמונות במהלך טיולים, וכן הובאו טיפים לצילום לאו דווקא טכני אלא גם אומנותי. הדבר החשוב ביותר שנאמר בהרצאה הוא לא לשכוח שבאנו להנות מהטיול, מכיוון שאנשים רבים באים לצלם אבל שוכחים להנות.
דבר חשוב בצילום בטיולים הוא תמיד להיות עם סוללה נוספת כגיבוי לנוכחית, מכיוון שלהגיע למצב שבו הסוללה שנגמרה עומדת בינך ולבין צילום חד פעמי או ביקור במקום ייחודי של פעם בחיים זה מאוד לא נעים ומתסכל.
השימוש בעדשות רחבות בצילום אנשים מאפשר ליצור שדה רחב יותר בצילום, ותוך כדי כך גם מעבירים את הנוף וגם את התקריב של האנשים בתמונה.
זמן הצילום הטוב ביותר הוא בשעות בהן התאורה היא לא ישירה, כלומר בבוקר או בערב, ובשעות אחר הצהריים חשוב לצלם עם מבזק על מנת לתת מילוי לתמונה.
יישור אופק הוא כלל חשוב מאוד בצילום התמונות, שכן רוב הצילומים מתקבלים עם אופק לא ישר – דבר המתרחש בשעת הצילום עצמו כאשר לוחצים על לחצן הצילום ותנועת האצבע גורמת לנטייה של המצלמה. לא פחות מיישור האופק חשוב גם הגובה מכיוון שניתן לתפוס צילומים שונים תוך שבירת מוסכמות שאנו רגילים אליהם – להיות תמיד מוכנים עם המצלמה בחוץ לצילום כל תמונה חולפת של רגע מסוים.
ההרצאה הציגה כיצד לצלם בטיולים במקומות אקזוטיים ושונים, והמרצה אף הציג מצגת תמונות שהוא צילם בהודו, תוך כדי כך שהתמונות מתארות את הכללים שהוצגו קודם לכן וכיצד הוא השתמש בהם והפיק את התמונות שהוצגו.