עכשיו אנחנו מתחילים לראות כמה פרצופים מוכרים יחסית, כרטיסים שעדיין נשארו עם חלק מאיתנו. בשנים 2005-2006 NVIDIA ו-ATI דחקו את החברות הקטנות יותר מחוץ למשחק והציגו מפלצות ביצועים חזקות במיוחד. הכרטיסים של ATI תמכו לראשונה בטכנולוגיית ה-HDR והציגו תאורה דינאמית ומציאותית יותר בכותרי משחקים מתקדמים כגון The Elder Scrolls IV : Oblivion.
כרטיס עוצמתי במיוחד של ATI, ה-X1950XTX, הגיע בחלק מגרסאותיו עם מערכת קירור מים סגורה המיועדת לכרטיס בלבד. הנה עובדה מעניינת – הידעתם כי צמד כרטיסים שכאלה מתעלים אפילו על כרטיס ה-8800GTX העתידי (והמפלצתי) של NVIDIA ברוב מבחני הביצועים?
הוכיח שאפשר גם ביחד,
ה-GeForce 7950GX2
מציאותי יותר,
ה-Radeon X1950XTX
טובים השניים
מנגד, הציבה חברת NVIDIA את מערך כרטיסי ה-GeForce 7xxx שלה. סדרה זו כללה מגוון רחב מאוד של כרטיסים וכללה שתי הפתעות נעימות. הראשונה הייתה ה-7600GT, שהיה אחד הכרטיסים המשתלמים ביותר בתקופתו. ההפתעה השנייה הייתה ה-7950GX2– הניסיון הראשון של NVIDIA לחבר שני ליבות גרפיות לכרטיס בודד, גם אם היה מדובר בשני מעגלים מודפסים "שהודבקו" יחדיו. מאיץ גרפי זה חשף את כוחו ברזולוציית מסך של 1600X1200, שנחשבה אז לגבוהה במיוחד, בעידן שבו מסך 19 אינץ' היה למפונקים בלבד.
שנת 2007 הייתה מלאה בהפתעות. מפלצת ה-GTX של NVIDIA, כרטיס ה-8800GT האגדי, הכישלון הנחרץ של AMD עם ה-2900XT והטיפוס חזרה יחד עם סדרת ה-HD3xxx.
ביצועים גבוהים לכולם
בשנה זו הגיעה בשורת ה-DirectX 10 להמונים: לעולם לא נשכח כמה סרטונים ראינו שהציגו את אותם חלקיקי עשן מתעופפים ברוח, מים מתנפצים על המזח בצורה ריאליסטית במיוחד ואת האדמה משנה את צורתה מפגיעות ארטילריה. כל זה קורה בזמן משחק ובזמן אמת.
חברת ATI נרכשה אז על-ידי AMD ומותג ה-Radeon נבלע בתוך ענקית המיקרו-מעבדים. AMD מיהרה להוציא כרטיס מסך לשוק תחת מותג ה-HD החדש שלה ובמהרה קיבלנו את סדרת ה-HD2xxx הכושלת. כן, הכרטיסים האלה הביאו לנו תמיכה ב-DirectX 10, אבל הם לא יכלו להשתוות לביצועים המדהימים שהציעו כרטיסי סדרה 8 של NVIDIA. כרטיסי הדגל, ה-8800GTX וה-Ultra שלטו במבחני הביצועים בקרייסיס, ובשנת 2007 לא היה דבר מלבדו. לכולם היה אכפת רק כמה פריימים לשנייה הם מצליחים לסחוט מהכרטיס הגרפי שלהם בקרייסיס לפני שהמחשב כולו עולה בלהבות. שנה זו הביאה בשורה נוספת יחד עם כרטיס ה-8800GTX שגרם צרות למשתמשים רבים בגלל גודלו העצום.
ATI רוצה כפול,
ה-Radeon HD3870X2
הגודל כן קובע,
ה-GeForce 8800GTX
מתחרה חדשה-ישנה
AMD לא נשארה למטה למשך הרבה זמן והציגה במהרה את סדרת ה-HD3xxx, אך עדיין לא זכתה לפופולאריות לה ציפתה. הכרטיסים שלה פשוט לא יכלו להתחרות בתחנות הכח הקטנות של NVIDIA, אבל הם כללו תג מחיר נגיש יותר ותמיכה ב-DX10.1. עם זאת, הכרטיס כפול-הליבה שהגיע מאוחר יותר, ה-3780 X2 הוא כרטיס המסך הראשון שעבר את רף הטרה-פלופ. כרטיס המסך הגיע עם ארבע יציאות DVI וקירור לא סטנדרטי במיוחד.
The Elder Scrolls IV: Oblivion – הציג תאורה מציאותית יותר
כרטיסים שהכילו את ליבת ה-G92 המשופרת היו פופולאריים במיוחד הודות לביצועים המעולים ותג המחיר הנמוך יחסית. באותו הזמן, ה-8800GT תפס נתח משמעותי מהשוק הבינוני, היות והציג ביצועים דומים לאלו של ה-8800GTX בחצי המחיר ובחצי מצריכת החשמל. נראה כי בשלב זה AMD לא רצתה (או לא יכלה) להתחרות על תואר הביצועים והתמקדה בשווקי הביניים ובפיתוח סדרת כרטיסי ה-HD4000 שלה. תשובתה של NVIDIA הייתה כרטיסי ה-9600GT וה-9800GTX שהציגו ביצועים חסרי פשרות עם תג מחיר נגיש ורמסו את המתחרים. ה-9800GTX+ הציג ביצועים זהים לכרטיס המסך בעל שני הליבות של AMD, ה-HD3870 X2.
טוב היות הליבה לבדה,
ה-GeForce 9800GTX+
גם NVIDIA רצתה כרטיס דו ליבתי, והציגה את ה-GTX295 שנקטל בביקורות בגלל בעיות התחממות ויציבות. הרשת געשה בגלל סרטון בו נראה כרטיס המסך נשרף ואפילו מעלה מעט עשן בעת ניסיון המהרה. כרטיסי המסך של AMD לעומת זאת הציגו ביצועים מצויינים ושמרו על "קור רוח", ונתנו פייט לכרטיסי המסך החזקים ביותר של NVIDIA. חברת AMD הוכיחה שהיא לא מוגבלת רק לכרטיסי שוק הביניים וכאן החלה תחרות מלך הביצועים לה אנו עדים עד היום.
מכוונים לכתר הביצועים
גרסאות ה-DX10 (או 10.1 במקרה של AMD) לא עודכנו והטכנולוגיות לא התקדמו, אבל הביצועים של הכרטיסים המשיכו לשבור שיאים. יש אפילו כאלה שטענו כי הביצועים של הכרטיסים כבר עוברים כל גבול ואיבדו את הקשר לדרישות של כותרי הגיימינג התובעניים ביותר. מה לעשות, צריך להמשיך למכור כרטיסים חדשים איכשהו.
הארכיטקטורה החדשה אפשרה ל-AMD לשוב להתחרות על כתר הביצועים, כאשר כרטיס ה-HD4890 שלה היה הכרטיס הגראפי הראשון ששבר את מחסום הגיגה-הרץ. יצרניות רבות הציעו דגמים מומהרים של הכרטיס שהגיעו היישר מהמפעל כשהליבה הגראפית שלהם מגיעה במהירות של גיגה-הרץ שלם. לשם השוואה, הכרטיס הכי חזק של NVIDIA, ה-GTX285, הגיע עם ליבה גראפית במהירות של 648MHz בלבד. זה לא אומר, כמובן, שהוא נפל בביצועים. הקרב האמיתי על הפסגה התנהל בין ה-GTX295 לבין ה-HD4870 X2, כאשר ברוב מבחני הביצועים הכרטיסים התנגחו זה בזה ללא מנצח ברור.
שומר על קור רוח,
ה-Radeon HD4870X2
מתחמם מהר,
ה-GeForce GTX295
ובעצם, שום דבר לא השתנה
והנה אנו מגיעים לימים המודרניים. הקרבות בין המחנה האדום למחנה הירוק נמצאים בעיצומם. כל חברה מנסה לדחוף רף ביצועים גבוה יותר. שתי היצרניות הציגו כרטיסים חזקים וגדולים יותר וניסו להוכיח ששלהם יותר גדול. סדרות כרטיסי המסך HD5000 ו-GTX 400 הביאו לנו DirectX 11 ואפקטים וויזואלים מגניבים וחדשים כגון ה-Tessellation, שמאפשר לשנות בצורה דינאמית את מספר הפוליגונים בגוף גיאומטרי. בערך בתקופה זו טען מנכ"ל NVIDIA כי עידן המעבד הראשי קרוב מסיומו וכי השוק עושה את המעבר לליבות העיבוד הגרפיות.
לא עבר הרבה זמן עד שהחברות מזערו את תהליכי היצור והציגו את סדרות ה-GTX500 וה-HD6000, הכרטיסים שמלווים אותנו ממש עכשיו. גם כאן, בנוסף לכרטיסי ביניים "שפויים" יותר, הוצגו מפלצות ביצועים כאשר ה-GTX590 מתחרה ב-HD6990. גם כאן כרטיסי המסך מחליפים מהלומות ללא מנצח ברור.
זה?
(כרטיס ה-GeForce GTX590)
או זה?
(כרטיס ה-Radeon HD6990)
עתיד גדול, תהליך ייצור קטן יותר
ומה צופן לנו העתיד? שוב ארכיטקטורות חדשות לגמרי ותהליכי יצור של 28 ננו-מטר. NVIDIA מכינה את ליבות ה-Kepler שלה בעוד ש-AMD מתכוונת לסיים לפניה את העבודה על ליבות ה-Southern Islands. הפרטים על הליבות הגראפיות החדשות נשמרים תחת מעטה סודיות, אבל אנחנו יודעים ש-AMD מפתחת ליבה המכונה NGC שתהיה "חכמה" יותר מקודמותיה ותהפוך לסטנדרט עבור כרטיסי המסך של AMD. חברת NVIDIA קצת יותר קנאית לליבה העתידית שלה, אך אנחנו יודעים שהיא אמורה להיות חזקה פי שתיים (או אפילו מעבר לכך) מליבת ה-Fermi.
למה לא ללכת קצת יותר אחורה למה לא להזכיר את אבות כרטיסי המסך כמו
cirrus logic
trident
ati MACH Series
ואיך הם הגיעו לאן שהם היום !!
DSM
02/10/2011 01:15
כתבה טובה אבל .. חסר המון המון חומר של כרטיסים בסידרת RADEON 9 האגדיים כמו 9500 – 9700 , קצת יותר פירוט על סידרת FX הכושלים , בקיצור לא חסר חומר לפרט עליו .. מקווה לראות בעתיד כתבה רצינית ממש שתסכם את ההיסטוריה , זה יראה מעניין !
ha_miki
02/10/2011 10:56
עוד הערה על חוסר מה עם 3DFX שהתחילה את כל הדבר הזה ?
VOODOO , S3 MATROX , RIVA TNT2
והתחלת סידרת ה Gforce 256
Dandy23
02/10/2011 11:37
לא לשכוח את 3DFX. ביחוד אותם!
מאז הVOODOO 3, כרטיסי מסך שהם גם
מאיצי מסך הפכו לסטנדרט.
ולא לשכוח שNVIDIA קנתה את הטכנולוגיה של
3DFX אשר תרמה לה לשלוט בשוק ביד רמה,
עד שATI עקפו אותם בסיבוב.
ומאז, האחת רודפת אחר השנייה ללא הפסקה.
Dandy23
02/10/2011 11:47
אה, ועוד כמה דברים חשובים לא פחות… בעוד שהיו בזמנו שתי פלטפורמות API להצגת
גרפיקה תלת מימדית (DIRECT3D של MICROSOFT
וOPENGL של SILICON GRAPHICS), ל3DFX היתה
פלטפורמת API משלה – הGLIDE שעבד מצויין יותר טוב עם כל כרטיסי VOODOO.
וגם לא כתוב שום דבר על ארכיטקטורת
השימוש בSHADERS וההתאמה של תעשייה לשימוש
הזה..
גם לא רשום על מעבדים גרפים לניידים..
בקיצור, ישנם עוד ציוני דרך בתחום כרטיסי
המסך אשר אינם מוזכרים בכתבה.
RnGKay
02/10/2011 12:24
חברים מדובר על עשר שנים ולא כל התקופה, לכן 3DFX לא נכנס לתמונה בכלל
חיים
02/10/2011 14:58
סיקור נחמד של אחד התחומים הכי לוהטים ומעניינים בעולם המחשבים . כרטיס המסך הראשון שלי היה מטרוקס G400 שעלה בזמנו (1999) 1300 שקל , אח"כ קיבלתי מאחי הגיימר ג'יפורס 2 , 3 , ו-4 . האחרון שלי הוא 8800GTS640MB שעלה 2200 שקל ב-2007 , והיום אני מחכה בקוצר רוח לדורות החדשים כדי להחליפו . אכן זה היה עשור מלא בתהפוכות , איבדנו הרבה יצרנים שונים (מי זוכר חברות כמו רנדישן , SIS , S3 , POWERVR , 3DFX , מטרוקס) שעוד ניסו לשרוד בתחום הזה לפני ששתי השחקניות העיקריות דחקו את כולן החוצה בתחילת העשור , ורק נותר לנו לנסות לשער איך ייראו פני הדברים בעוד 10 שנים …
גד
03/10/2011 04:05
כתבה יפה, מאוד נהנתי לקרוא 🙂
GT7R
03/10/2011 11:12
GTX295 הפוך, זה היה ה 4870X2 שהתחמם ועשה רעש של מטוס ממריא, ה295 היה יותר שקט ויציב (היו לי את שניהם)
משרון שומרון
03/10/2011 21:32
מה העיניינים? זה נר.. נר.. אחלה סיקור ממש נהנתי לקרוא אותו… אתה תותח בתחום.. אני שוקל לקנות עכשיו כרטיס מסך טוב יותר אבל כנראה אני אצטרך לשדרג את הספק כוח שלי… הוא ככל הנראה לא יחזיק את "הכורים הגרעיניים" של ימינו… עוררת בי השראה.. תודה.
יוסי
05/10/2011 01:24
לא לעניין בגדול כתב לא הכי עניינית או מעניינת ודי חסרה, התחום של כרטסי המסך הוא אחד התחומים הכי מעניינים שהתפתחו עם התעשייה.
כל מה שעשית זה לתת רשימה של כרטיסי מסך. למה לא לפרט קצת על הטכנולוגיה מאחורה, או בכלל ללכת קצת יותר אחורה מהGF4 לעידן הוודו וה3DFX?
או לפרט קצת קדימה, על ליבת הGCN לדוגמא יש כבר כמה פרטים עסיסיים… קיצר כתבה קצת מפוספסת
למה לא ללכת קצת יותר אחורה
למה לא להזכיר את אבות כרטיסי המסך כמו
cirrus logic
trident
ati MACH Series
ואיך הם הגיעו לאן שהם היום !!
כתבה טובה אבל ..
חסר המון המון חומר של כרטיסים בסידרת RADEON 9 האגדיים כמו 9500 – 9700 , קצת יותר פירוט על סידרת FX הכושלים , בקיצור לא חסר חומר לפרט עליו .. מקווה לראות בעתיד כתבה רצינית ממש שתסכם את ההיסטוריה , זה יראה מעניין !
עוד הערה על חוסר
מה עם 3DFX שהתחילה את כל הדבר הזה ?
VOODOO , S3 MATROX , RIVA TNT2
והתחלת סידרת ה Gforce 256
לא לשכוח את 3DFX.
ביחוד אותם!
מאז הVOODOO 3, כרטיסי מסך שהם גם
מאיצי מסך הפכו לסטנדרט.
ולא לשכוח שNVIDIA קנתה את הטכנולוגיה של
3DFX אשר תרמה לה לשלוט בשוק ביד רמה,
עד שATI עקפו אותם בסיבוב.
ומאז, האחת רודפת אחר השנייה ללא הפסקה.
אה, ועוד כמה דברים חשובים לא פחות…
בעוד שהיו בזמנו שתי פלטפורמות API להצגת
גרפיקה תלת מימדית (DIRECT3D של MICROSOFT
וOPENGL של SILICON GRAPHICS), ל3DFX היתה
פלטפורמת API משלה – הGLIDE שעבד מצויין יותר טוב עם כל כרטיסי VOODOO.
וגם לא כתוב שום דבר על ארכיטקטורת
השימוש בSHADERS וההתאמה של תעשייה לשימוש
הזה..
גם לא רשום על מעבדים גרפים לניידים..
בקיצור, ישנם עוד ציוני דרך בתחום כרטיסי
המסך אשר אינם מוזכרים בכתבה.
חברים מדובר על עשר שנים
ולא כל התקופה, לכן 3DFX לא נכנס לתמונה בכלל
סיקור נחמד
של אחד התחומים הכי לוהטים ומעניינים בעולם המחשבים . כרטיס המסך הראשון שלי היה מטרוקס G400 שעלה בזמנו (1999) 1300 שקל , אח"כ קיבלתי מאחי הגיימר ג'יפורס 2 , 3 , ו-4 . האחרון שלי הוא 8800GTS640MB שעלה 2200 שקל ב-2007 , והיום אני מחכה בקוצר רוח לדורות החדשים כדי להחליפו . אכן זה היה עשור מלא בתהפוכות , איבדנו הרבה יצרנים שונים (מי זוכר חברות כמו רנדישן , SIS , S3 , POWERVR , 3DFX , מטרוקס) שעוד ניסו לשרוד בתחום הזה לפני ששתי השחקניות העיקריות דחקו את כולן החוצה בתחילת העשור , ורק נותר לנו לנסות לשער איך ייראו פני הדברים בעוד 10 שנים …
כתבה יפה, מאוד נהנתי לקרוא 🙂
GTX295
הפוך, זה היה ה 4870X2 שהתחמם ועשה רעש של מטוס ממריא, ה295 היה יותר שקט ויציב (היו לי את שניהם)
מה העיניינים? זה נר.. נר..
אחלה סיקור ממש נהנתי לקרוא אותו… אתה תותח בתחום.. אני שוקל לקנות עכשיו כרטיס מסך טוב יותר אבל כנראה אני אצטרך לשדרג את הספק כוח שלי… הוא ככל הנראה לא יחזיק את "הכורים הגרעיניים" של ימינו… עוררת בי השראה.. תודה.
לא לעניין
בגדול כתב לא הכי עניינית או מעניינת ודי חסרה, התחום של כרטסי המסך הוא אחד התחומים הכי מעניינים שהתפתחו עם התעשייה.
כל מה שעשית זה לתת רשימה של כרטיסי מסך. למה לא לפרט קצת על הטכנולוגיה מאחורה, או בכלל ללכת קצת יותר אחורה מהGF4 לעידן הוודו וה3DFX?
או לפרט קצת קדימה, על ליבת הGCN לדוגמא יש כבר כמה פרטים עסיסיים… קיצר כתבה קצת מפוספסת