ארכיטקטורת ה-Hopper מוצגת רשמית במסגרת עולם ה-HPC עם 80 מיליארד טרנזיסטורים, זכרון HBM3 ותהליך ייצור חדיש מבית TSMC – ונותנת לנו את האות להתחיל בנבואות אודות דור כרטיסי ה-GeForce RTX 4000
NVIDIA הבטיחה לנו התרגשות רבה במסגרת אירוע ה-GTC התורן שלה, ונראה כי עמדה בהבטחה ובענק: ליבת ה-GH100 נחשפה לעיני העולם בתור הסנונית הראשונה של ארכיטקטורת Hopper, עבור מאיצי H100 חדשים שיהיו מיועדים למחשבי על ומערכים גדולים מתקדמים אחרים.
ליבות ה-GH100 ימשיכו להתבסס על שבב מונוליטי יחיד ענקי של 814 מילימטרים רבועים, זהה כמעט לגמרי לגודלן של ליבות ה-GA100 וה-GV100 של החברה מהעבר – אך תהליך ייצור משופר מסוג N4 של TSMC מאפשר לדחוס כמות אדירה הרבה יותר של טרנזיסטורים באותו שטח פנים, כך שבדור החדש תמצאו כ-80 מיליארד מהם בליבה, במקום 54.2 מיליארד ב-GA100 ו-21.1 מיליארד ב-GV100 שהוצגה לפני כחמש שנים.
אין אף מספר ב-Hopper שלא מרגיש משוגע, כשזה מתחיל ב-16,896 יחידות CUDA סטנדרטיות עבור חישובי FP32 בתדר פעולה מירבי שקרוב ל-1.8GHz, לצד 528 יחידות להאצת חישובי טנזורים, 50MB של זכרון מטמון L2 במצטבר, עד 80GB של זכרון HBM3 דינאמי עם ממשק 5,120 ביט ורוחב פס אפקטיבי של 3TBps – ונגמר במעטפת הספק של עד 700 וואט אשר מצליחה לגמד בקלות כל מאיץ עיבוד אחר בקטגוריה הזו.
NVIDIA תציע את H100 בתצורת SXM5 ייעודית עם כל המספרים הגדולים ביותר שאוזכרו בפסקה הקודמת, וגם בתצורת PCIe מסורתית יותר אשר תכלול מעט פחות יחידות עיבוד פעילות ("רק" 14,592 מהן), זכרון HBM2e צנוע יותר, פחות יחידות האצת חישובי טנזורים זמינות ומעטפת הספק של 350 וואט תחת ממשק PCI-Express 5.0 עדכני.
מאיצי H100 בתצורת ה-SXM5 יהנו בנוסף גם מתקשורת NVLink משופרת מהדור הרביעי בין יחידות במרחק קרוב, עם רוחב פס אפקטיבי של עד 900GBps בהשוואה ל-600GBps בדור ה-NVLink השלישי (שיהיה זמין במאיצי ה-H100 עם תצורת PCIe) – כאשר בכל מצב מדובר במספרים ש"עושים צחוק" מיכולות ממשק ה-PCI-Express 5.0 הטרי, אשר מסתפק ברוחב פס של 128GBps כשהוא פעיל בשיאו ובמלואו.
מוצרים ראשונים מבוססי NVIDIA H100 מיועדים להגיע אל לקוחות מעוניינים במהלך הרבעון השלישי של השנה הנוכחית, מה שמעניק חיזוק מסויים להערכות על כך שדגמים מבוססי Hopper (או שמא יהיה לנו עוד מקרה של שימוש בארכיטקטורות מקבילות מופרדות, כמו בימי Volta את Turing?) לשוק הביתי ינחתו בחודשים האחרונים של השנה. המשך השימוש בליבות מונוליטיות, תמיכה ב-PCI-Express 5.0 והגדלה ניכרת בכמות יחידות העיבוד הפעילות (ובהתאם לכך בהספקים האופייניים) כולם נראים כעת מאפיינים מתבקשים עבור דגמי ה-RTX 4000 שעליהם ללא ספק נשמע בעוד הרבה הזדמנויות בשבועות ובחודשים הקרובים.
האם יש פוטנציאל לכך שגם כרטיסי המסך לגיימינג של NVIDIA עבור סוף 2022 יהנו מיכולות תהליך הייצור N4, או שפעם נוספת נראה הבדל בין התהליך עליו מבוססת ליבת ה-GH100 הגדולה ביותר לבין הליטוגרפיות שעליהן מתבססות ליבות ה-GH102, GH104 (בהנחה שאכן יקבלו את השמות האלו) ודומותיהן, כמו בעידן ה-Ampere? הרבה שאלות, הרבה סיבות לנסות לנחש ולקלוע כיצד בדיוק ייראה עתיד השוק המלהיב הזה.
יש לכם הערכות משלכם בנושא? בואו לדבר על זה עם כולם בתגובות כעת.
אז איש המערות צדק !
אומרים שצריך תחנת כח בבית.
השאלה היא, האם תהיה הצדקה לקנות כרטיס שכזה ?
אם 3080TI עושה עבודה מושלמת עם המשחק הכי כבד…
אז למה לי ?!
כרגע, כפי שמצוין בידיעה,
מדובר על "כרטיס מסך" שהקשר בינו ל – 3080TI
מתבטא רק ב – NVIDIA, כי המוצר כלל לא מיועד לשוק הבייתי.
אתה בכלל לא רוצה לדעת מה העלות של זה וכמה 3080TI
תוכל לקנות במחיר של מה שהוכרז אתמול.
לכן, מן הסתם, כשיצאו הכרטיסים לשוק הביתי עם הניחוח של מה שהוכרז אתמול,
הם יהיו הרבה יותר חלשים, הרבה יותר זולים וגם יצרכו הספק סביר / מקובל.
עבודה מושלמת עם המשחק הכי כבד? תלוי רזולוציה והגדרות גרפיות.
אין כרטיסים היום שמאפשרים לשחק במשחקים הכי כבדים ב-4k ב-100+ FPS.
ה-3090 שלי נחנק למשל ב-total war warhammer 3 ומצליח להגיע למשהו כמו 50FPS בבנצ'מרק המובנה במשחק.
תשתמש ב DLSS
בחלק מהמקרים זה באמת הפתרון. לא תמיד.