לקחנו למבחן שני מעבדים מודרניים עוצמתיים, אחד של אינטל ואחד של AMD – על מנת לראות כיצד הם מתמודדים עם יכולות ה-GeForce RTX 3080 החדש. האם יש כאן אלוף ללא עוררין? התשובה בפנים
לפני כניסת החג הספקנו לראות את השקתו המדוברת של דור חדש באמת של כרטיסי מסך עם ה-GeForce RTX 3080 10GB של NVIDIA. כרטיס מסך זה לוקח עוצמה גרפית לגבולות חדשים, וגורם לרבים לתהות האם המעבדים החדשים והנוצצים שלהם יכולים להתמודד עם העוצמה הזאת בצורה מכובדת מבלי לעצור אותה.
לקחנו את שני מעבדים מתקדמים, אחד מאינטל ואחד מ-AMD והנגשנו אותם ראש בראש על מנת למצוא היכן עומדים הבדלי ביצועים עם כרטיס המסך המדובר, וכיצד רזולוציה ועומס גרפי משפיעים על התוצאות.
בצידו האחד של הזירה מעבד ה-Core i9 10850K של אינטל – מדובר במעבד בעל 10 ליבות ו-20 נימים אשר מבוסס על ליטוגרפיית 14 הננומטר הותיקה, ומגיע בתג מחיר של כ-2300 שקלים. מעבד זה הוא למעשה אחיו הקטן של Core i9 10900K, ספינת הדגל של תושבת LGA1200 הטריה.
מעבד זה מגיע עם תדר בסיס רשמי של 3.6GHz ותדר טורבו גבוה מאוד של 5.2GHz כאשר ליבה בודדת שלו נמצאת במאמץ לטווח קצר. כשכל ליבותיו נמצאות במאמץ ובעיקר בעת משחק, הוא ידגל בתדרים שבין 4.5GHz לבין 4.8GHz בעיקר. זה הוא מעבד 10 הליבות הזול ביותר שמציעה כיום אינטל.
בצידו השני של הזירה ניצב ה-Ryzen 9 3900XT, מעבד שבעצמו מהווה רענון על פני אחד קיים גם כן. מעבד זה הינו המתקדם ביותר לתושבת AM4 שמכיל 12 ליבות עיבוד ו-24 נימים. הוא מגיע בתדר בסיסי של 3.8GHz ותדר מירבי של 4.7GHz לליבה בודדת. יחד עם 64MB של זיכרון מטמון מרמה שלישית, ה-Ryzen 9 3900XT נחשב למפלצת עבודה של ממש, ומגיע בתג מחיר של כ-2300 שקלים. חשוב לציין כי קיימת גרסה זולה יותר בשם Ryzen 9 3900X אשר קדמה למעבד זה, ועדיין מוצעת למכירה בעלות של כ-2,000 שקלים.
לטובת פשטות הדברים, אנחנו לא הולכים להתיחס לגורמים נוספים כמו עלויות של לוחות אם, גופי קירור ושאר ירקות. המטרה שלנו היא בעיקר לדעת מי לוקח את ה-GeForce RTX 3080 הכי רחוק שאפשר.
לצורך מבחני הביצועים הללו, גייסנו בשנית את ה-GeForce RTX 3080 TUF OC של אסוס, כרטיס מסך מעולה ואחד מהדגמים המומלצים של הדור הזה – ביקורת כאן.
הכל על דור ה-Ampere החדש של NVIDIA:
- שווה להמתין קצת יותר: Gigabyte חושפת דגמי GeForce RTX 3000 עתידיים עם מגוון נפחי זכרונות
- כרטיס מסך Asus GeForce RTX 3080 TUF OC בביקורת מעמיקה: כוכב בוהק
- כרטיס מסך MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO בביקורת: הנדסה משובחת לפניכם
- המלך היקר הוא עירום: כרטיס מסך GeForce RTX 3090 TUF של ASUS בביקורת
- GeForce RTX 3080 Founders Edition: הביקורות והביצועים כבר כאן
- דגמים ומחירים ראשונים עבור דגמי ה-GeForce RTX 3000 כבר כאן – בישראל ובעולם
- כל דגמי כרטיסי המסך במקום אחד: ה-GeForce RTX 3000 של MSI
- כל דגמי כרטיסי המסך במקום אחד: GeForce RTX 3000 מבית ASUS
בנוסף, חשוב לנו לא להגביל את יכולות הקירור על גבי המעבדים הללו. בשניהם השתמשנו עם גוף הקירור Noctua NH-D15 שנחשב לאחד בין המתקדמים ביותר. בנוסף, ערכת הזיכרון בשימוש שתי המערכות היא Corsair Dominator 3200MHz CL14 בנפח 16GB. מהירות זיכרון זאת נחשבת כמקום טוב באמצע, ומהירה למדי.,
את המעבדים אנחנו בוחנים בשלוש רזולוציות, כאשר 1920X1080 משמשת בעיקר כמחקר אקדמי. 2560X1440 ו-3840X2160 הן בעיקר רזולוציות היעד של כרטיס המסך הזה.
ספורט אלקטרוני לפני הכל, ובמשחק Overwatch ניתן לראות ש-Core i9 1850K ממהר לגעת במגבלת המנוע של 300FPS תחת רזולוציה 1920X1080. כאשר עוברים ל-2560X1440 אשר יותר מכבידה על כרטיס המסך, ישנה הובלה קלה של כ-7% למעבד אינטל. ברזולוציית 4K ההפרש מצטמק ל-5.5%.
המשחק Borderlands 3 נחשב לכבד מאוד גרפית, על אף איכותי הויזואלית הפשוטה יחסית. ברזולוציות 2560X1440 ו-3840X2160 המעבדים פרקטית זהים בביצועיהם.
המשחק טומב ריידר הוא הראשון בו ראינו הבדל ביצועים יחסית גדול בזרולוציית 2560X1400 בין שני המעבדים הללו, עם הפרש ביצועים של 20% בניהם. אלו שמשתמשים ברזולוציית 4K לא יראו הבדלי ביצועים, שכן כמות הפריימים לשניה שצריכים לספק המעבדים נמוכה מספיק בשביל לא להוות אתגר עבורם.
המשחק Assassin's Creed Odyssey הוא דוגמה נוספת ליכולת של מעבד אינטל מודרני להפיק כמות פריימים גבוהה יותר כשמאפשרים לו. למעשה, משחק ספציפי זה מציג הבדלי ביצועים משמעותיים למדי גם ב-2560X1440 עם הפרש ביצועים של כמעט 15%.
Metro EXodus מראה הפרשי ביצועים נוספים שנמצאים מעבר לטווח הזניח בין שני המעבדים שנבחנים. רזולוציית 2560X1440 מראה לנו הבדל של 15% אפילו עם עומס גרפי עצום על כרטיס המסך.
שימוש ב-Ryzen 9 3900XT עם כרטיס מסך RTX 3080 על רזולוציית 1920X1080 היא דרך נהדרת לקבל כמות לא אופטימאלית של פריימים לשניה. תחת רזולוצית 2560X1440 עדיין קיימת מגבלת מעבד קלה, עם הפשר של 13.4% למעבד אינטל. ההבדלים מצטמקים תחת רזולוציית 4K התובענית.
המשחק Horizon Zero Dawn נבנה לקונסולה שמשתמשת במעבד AMD… וזה לא מעניין את אינטל. הפרשי הביצועים ב-1920X1080 עצומים, ומצטמצמים משמעותית לכ-13% ברזולוצית 2560X1440. גם ב-4K ניתן לראות הבדל קטן של 5%.
במשחק Red Dead Redemption 2 גם תחת הגדרות תצוגה מירביות, ניכר הבדל של 10% לטובת מערכת שמשתמשת ב-Core i9 10850K לעומת Ryzen 9 3900XT. ההפרש מצטמצם ל-6.7% ב-4K.
משחק המירוצים GRID מראה גם הוא כיצד מגבלת מעבד להפיק כמות מירבית של פריימים לשניה יכולה להשפיע על הפרשי הביצועים בין רזולוציות שונות. עם הבדל של יותר מ-25% בין שני המעבדים בשימוש RTX 3080, למעשה ירדנו בשקט לדרגת כרטיס מסך נמוכה יותר עבור מעבד AMD מבלי שעשינו דבר. ביצועי המעבדים נהיים קרובים למדי ברזולוציית 4K בלבד, שם ההפרש הינו 6.7% בלבד.
לסיכום
לפני שנגיע לקרב בין המעבדים בשימוש כרטיס המסך צריך לזכור דבר אחד חשוב – מעבד במחשב מטרתו לשרת לצורך מטלות רבות, ושם אלו חשובה בחירה בוו מבעוד מועד. במידה ומשתמש מסוים משחק במחשב אך גם מבצע מטלות אחרות של פרודוקטיביות, יש לשקול בחירת מעבד לפי משקל המטלות הללו עבור המשתמש.
כשזה מגיע נטו לביצועי גיימינג והנעת כרטיס מסך רציני כמו ה-GeForce RTX 3080, באופן בלתי מפתיע ידה של אינטל על העליונה עם ה-Core i9 10850K. בשל תדרי הפעולה הגבוהים במיוחד, ומהירות התקשורת התוך-שבבית, ההובלה ביכולות הגיימינג לא עוזבת את אינטל, עדיין.
ניתן מכך להסיק בזהירות שגם בסגמנטים נמוכים יותר בשוק בהם מתומני ליבות משני הכיוונים, או משושי-ליבות משני הכיוונים מתחרים, ידה של אינטל תהיה לרוב על העליונה. אמנם, שוב נזכיר שישנם שימושי פרודוקטיבות מסוימים בהם מעבדי AMD יהיו עדיפים, וחישוב העדיפויות חייב להיות על המשתמש. ישנן אינספור ביקורות ברחבי הרשת לכל תוכנה פופולארית שרק תהיה בנוגע לביצועי אינטל מול AMD – על אחריות המשתמש לדעת במקרה שכזה.
על אף העובדה שמעבדי אינטל מכילים תמיכה בתקן PCI-EXpress 3.0 בלבד לכרטיסי מסך נכון להיום, ופלטפורמת AMD המודרנית כוללת תמיכה לתקן 4.0 עוד משנה שעברה, כרטיס מסך מתקדם המבוסס על תקן 4.0 כמו RTX 3080 פשוט לא מתחשב בעובדה הזאת. עם מהירות היזכרון המהירה שלו ואלגוריתמי הדחיסה התקדמים, אנחנו יודעים שטכנית גם בחצי מתעבורת PCI-EXpress 3.0 הוא יתפקד בצורה מושלמת.
כמו כן, ממבחני הביצועים אנחנו למדים שהפרש הביצועים בין מעבדים שונים תלוי בכמות הפריימים לשניה שאנחנו רוצים להפיק, שכן לכל מעבד יש מגבלה פרקטית של כמות פריימים אותה הוא יכול להפיק בסצנה מסויימת. המטרה שלנו היא למצות את יכולות כרטיסי המסך לפני שאנחנו מגיעים למגבלה הזאת, הידועה כבר שנים רבות כ-"צוואר בקבוק מעבד".
יתכן מאוד ומשתמש מסוים יהיה מרוצה מביצועי AMD במשחקים כל עוד המעבד מעניק את כל מה שהוא צריך גם במטלות אחרות, ויתכן שיהיה משתמש שני שיעדיף ביצועים נטולי פשרות בכל מצב, גם מבלי להתחשב בתרחישים אחרים שם מעבדי AMD יהיו מהירים ממעבדי אינטל. כמה טוב שיש לנו יכולת בחירה.
״באופן בלתי צפוי ידה של אינטל על העליונה?״
זו טעות? כי זה סופר צפוי וחוזר על עצמו בכל פעם שבודקים ביצועי גיימינג…
אמת, המילה שהייתה צריכה להיות במקום "צפוי" היא "מפתיע". תוקן, תודה.