הדיווח העדכני אודות מצבו של עולם ה-PC אינו מספק הרבה סיבות לאופטימיות
Gartner ו-IDC, צמד חברות חקר שוק מרכזיות בעולם הטכנולוגיה, הכריזו לאחרונה על הנתונים העדכניים שלהן עבור הרבעון השני של שנת 2017 בעולם המחשבים האישיים – ומתוך הנתונים נראה שגם כל ההכרזות על מעבדים וכרטיסי מסך חדשים לא באמת מונעים את המשך ההצטמקות, אשר מביאה אותנו לנקודת שפל שבמסגרתה היקפי המכירות זהים לאלו שהיו לפני עשור, ונמוכים יותר מכל נתון אחר שנרשם מאז.
60.5 מיליון מחשבים אישיים נמכרו ברבעון השני של שנת 2017, לעומת 62.6 מיליון מחשבים שנמכרו באותו רבעון בשנת 2016 – ירידה של 3.3 אחוזים, כאשר חלק בלתי מבוטל ממנה מגיע ספציפית משוק המחשבים הנייחים, שם נמכרו 14 מיליון מוצרים לעומת 14.85 מיליון באותה תקופה בשנה שעברה. כן, שוק ה-PC הביתי מהווה פחות מרבע משוק המחשבים הכללי, ונראה שגם היחס הזה ממשיך להצטמצם.
HP יכולה להיות מרוצה מכך שהיא מצליחה להגדיל את הפער שלה בפיסגה, גם בשוק חלש שכזה, עם צמיחה של 6.2 אחוז בהיקף המכירות מאז הרבעון המקביל בשנת 2016 (אז עוד פיגרה אחרי לנובו במקום השני) שמעניק לה 22.4 אחוזים מכל שוק ה-PC העולמי. במקביל, לנובו היא המאוכזבת העיקרית עם נפילה של 5.7 אחוזים במכירות, בעוד שדל במקום השלישי רושמת עלייה של 3.7 אחוזים ומתקרבת משמעותית לענקית הסינית שמקדימה אותה ברשימה. אפל ניצבת במקום הרביעי ורושמת שיפור זעיר של 1.7 אחוז משלה, ואילו אסוס סוגרת את החמישייה הפותחת עם צמצום משמעותי של מעל ל-8 אחוזים במכירות.
המפסידה הגדולה ביותר בהשוואה הנוכחית היא הקבוצה שכוללת את כל שאר היצרניות בשוק שאינן גדולות מספיק על מנת לזכות בפירוט משלהן, שהפסידה היקף של מעל ל-12 אחוזים במכירות לעומת אותה התקופה אשתקד – וניצבת עתה על מכירות כוללות של כ-15.5 מיליון יחידות בלבד, שהן כרבע מכלל המכירות בשוק ה-PC ולא רחוק ממה שחברת HP מוכרת לבדה. מספרים אלה עשויים להסביר מדוע אנחנו שומעים דיווחים על כך שחברות כדוגמת סמסונג ואייסר שוקלות ברצינות את המשך דרכן בתחום.
אנחנו מקווים ששוק המחשבים בכל זאת יראה ריבאונד חיובי כלשהו ברבעונים הקרובים, עם הגעתם של עוד דגמים חדשים וזולים יותר לחנויות בצורה בינלאומית ורחבה, אך אין ספק שכיום אנחנו נמצאים בפתיחתו של עידן שבו חלק גדול מהצרכנים כלל אינו זקוק למחשב אישי, ומסתפק בסמארטפון (או סמארטפון וטאבלט) שעונים על כל הדרישות שלו ומעבר לכך.