הסאגה סביב נפח הזכרון החצוי של הדגם הפופולרי מתקרבת לסיומה. כנראה
בתחילת השנה שעברה החלה לה פרשה מוזרה עבור NVIDIA והמשתמשים של אחד הדגמים הפופולריים והמצליחים ביותר שהשיקה מאז ומעולם, ה-GeForce GTX 970 – בדיקה אקראית גילתה כי נפח הזכרון הגראפי של הכרטיס (4GB) חולק למעשה לרכיב מרכזי בעל ביצועים ראויים, ורכיב נוסף וקטן יותר שביצועיו היו נמוכים משמעותית והביאו לפגיעה מסויימת בביצועים הכלליים במקרים בהם היה נדרש לגשת את רוב הזכרון הזמין של הדגם.
תחילה הדבר הוצג בתור באג בלתי רגיל, אך לבסוף במפתחת השבבים הודו כי מדובר באופן הספציפי בו כרטיס זה עוצב ונוצר – והוסיפו הסבר רשמי לכך בגירסאות עדכניות של הכרטיס, לצד שינוי תאור נפח הזכרון מ-4 ג'יגה-בייט ל-3.5 ג'יגה-בייט. כל זה לא בדיוק הספיק לצרכנים מסויימים שחשו נבגדים ויצאו למאבק משפטי מול החברה עם תביעה ייצוגית באשרת פרסום ושיווק מוטעה בכוונה תחילה.
עתה, התביעה הזו הגיעה לסיומה עם פשרה – במסגרתה NVIDIA תזדקק לפצות ב-30 דולרים אמריקאים כל מי שרכש את ה-GeForce GTX 970 אי פעם. מדובר בסכום די משמעותי עבור הצרכנים (פרשת ה-Antennagate של האייפון 4 הסתיימה בפשרה שבה כל רוכש קיבל חזרה סכום של 15 דולר או כיסוי לצידי למכשיר, למשל), שמשמעותו תהיה הוצאות בעשרות מיליוני דולרים עבור NVIDIA – אך במקביל, לצערנו, הוא יהיה זמין אך ורק לאלו שרכשו את הדגם שלהם בארצות הברית, שם הוגשה ונוהלה התביעה ושם יש תוקף משפטי להחלטה.
עבור הישראלים שרכשו את הכרטיס, וגם צרכנים בכל שאר העולם, נראה כי מדובר כרגע בעיקר בתקדים – שיסייע לתביעות ייצוגיות דומות שיוגשו (אם יוגשו) בארצות ובתי משפט אחרים להסתיים תחת תנאים דומים. נמשיך לעקוב אחרי התפתחויות נוספות בעניין זה, אם כי נכון לעכשיו עושה שהטוב ביותר שלו נוכל לקוות הוא ש'מכה' כואבת כזו תרתיע את החברה מלבצע החלטות בעייתיות דומות בעתיד.