הכלים
ישנם שלושה כלים אשר אמליץ עליהם במדריך הזה, שלוש תוכנות שאיתן כדאי לעבוד, לחוד כמובן ולא יחדיו ורק לפי העדפה אישית והתאמה לחומרה. הראשונה היא MSI Afterburner. תוכנה זאת זוכה לתכנות צמוד וכבד תחת פיקוח של החברה ופידבק רחב ושוטף מהקהילה ולכן מתאים למרבית כרטיסי המסך מהסדרות החדשות של NVIDIA.
הכלי השני שאמליץ עליו לשימוש הוא ASUS GPU Tweak. בדומה לכלי של MSI, גם כלי זה זוכה לעדכונים רבים ותומכים בכרטיסי מסך רבים לביצוע המהרה ושינויי מתח.
הכלי השלישי הוא EVGA PresicionX אשר מבוסס על אותו המנוע שנמצא ב-MSI Afterburner אך מכיל ממשק שונה ולעיתים תמיכות שונות בכרטיסי מסך.
לא משנה איזו יצרנית עומדת מאחורי כרטיס המסך שלכם, בדקו את שתי התוכנות הללו ותראו איזו מהם הכי נוחה לשימוש בשבילכם וכמובן מספקת תמיכה ראוייה בהמהרה.
כלי לבדיקת יציבות גרפית – Unigine Heaven או Battlefield 4 תחת הגדרות מקסימאליות. שני המבחנים הכבדים הללו הם בודקי יציבות ברזל לכרטיסי המסך של NVIDIA. למי שלא מחזיק ב-Battlefield 4 ולא יכול להכנס למשחק ברשת אפשר להשתמש ב-Heaven תחת הגדרות מקסימאליות.
הצעד הראשון
הצעד הראשון לא כולל המהרה אלא רק בדיקה של התאמה להמהרה. קחו את כרטיס המסך לסיבוב בתוכנת מאמץ גרפי. הפעילו את אחת מתוכנות בדיקה ברקע, תנו לה לנטר את כרטיס המסך וכנסו למבחן מאמץ גרפי ארוך, למשל משחק ארוך ברשת במשחק כבד או פשוט מבחן המאמץ Unigine Heaven. תנו למבחן לרוץ במשך 15-20 דקות.
באותו הזמן של מאמץ מלא ממושך, מתמלא גוף הקירור של כרטיס המסך בחום, פעולת המאוורר מתקבעת וטמפרטורת הליבה הגרפית מגיעה למקסימום בהתאם לפרופיל המאוורר הקבוע מראש בביוס כרטיס המסך.
יש לוודא שטמפרטורת הפעולה לא גבוהה ואחוזי השימוש במאוורר רחוקים ממאה אחוזים. אלו שני גורמים קריטיים שמבהירים האם ניתן לבצע המהרה וכמה.
- טמפרטורת ליבה נמוכה ופעילות מאוורר נמוכה מ-60% – מעולה להמהרה
- טמפרטורת ליבה גבוהה ופעילות מאוורר נמוכה מ-50% – טוב להמהרה
- טמפרטורת ליבה גבוהה ופעילות מאוורר גבוהה מ-70% – לא כל כך מתאים להמהרה
טמפרטורת ליבה היא דבר חשוב וקובע רבות ביכולת המהרה של כרטיסי המסך הללו הנושאים את ליבת Kepler של NVIDIA. חשוב מאוד לשמור שבכל המצבים טמפרטורת הליבה תהיה 80 מעלות צלזיוס או פחות. המטרה היא לבצע המהרה תוך שמירה של החוק היבש הזה. כרטיס מסך בעל ליבה גרפית חמה מאוד באחוזי מאוורר גבוהים הוא כרטיס מסך שלא כדאי לבצע לו המהרה. למזלינו, כרטיסי מסך רבים היום מגיעים עם קירורים מתקדמים משלל יצרניות. כמובן שבנוסף לכל יש לתת חשיבות לרעש המאוורר. המהרה לא שווה הרבה אם המאוורר מפריע ברעש גבוה לתהליך.
במצב אופטימאלי ולאחר בדיקה קודם כל מתחילים מהאצת כרטיס המסך על ידי העלאת תדר הליבה, או העלאת תדר הטורבו האוטומאטי. ככל שתעלו את תדר הבסיס כך גם תדר הטורבו המקסימאלי יעלה בהתאם, זאת עד נקודה מסויימת שבה ניגע בהמשך.
תחילה, יש להעלות בסליידר ה-Core Clock תדר תדר הליבה וללחוץ Apply (אישור והחלה). אין צורך בזינוקים של 100 מגה-הרץ. התחילו בלהעלות 20 מגה-הרץ בכל פעם. לאחר כל העלאה יש להכנס לאחד ממבחני הביצועים ולהריצו במשך 15 דקות. יציב? המשיכו לתוכנת המהרת כרטיס המסך והוסיפו 20 מגה-הרץ נוספים.
חשוב מאוד תוך כדי התהליך לוודא שתדר הטורבו אכן עולה. איך יודעים שתדר ליבה מסויים לא יציב? יש 2 ברירות.
האחת היא שהמבחנים קורסים או מאבדים יציבות – איבוד יציבות יתבטא בקריסת דרייבר עם חלונית שגיאה, ארטיפקטים בצורות נקודות המופיעות באקראיות על המסך, עצירה טוטאלית של המחשב והופעה של גליצ'ים ורכיבים גרפיים מוזרים שלא אמורים להופיע בתמונה.
השניה היא הגעה לטמפרטורת ליבה גבוהה אשר מנטרלת יכולת האצה טבעית. טמפרטורה זאת תהיה לרוב 81 מעלות או יותר. חשוב לעקוב בתוכנות ההמהרה אחרי הערך Core Clock בשביל לדעת.
כך ממשיכים בהעלאות תדר ליבה עד שמגיעים לנקודה לא יציבה – קריסות וארטיפקטים הם חלק בלתי נפרד מבדיקת יציבות לכרטיס מסך תחת המהרה ואין דרך למחוק מהם, הם מסמלים את סוף היכולת.
ברגע שהגעתם לתדר הליבה היציב המקסימאלי – בדקו כמה השיפור אמיתי. קחו את כרטיס המסך לאחד ממבחני הביצועים הרבים כמו 3Dmark למיניהם, עדיף Unigine Heaven שבוחן אך ורק יכולת גרפית והבחינו כמה שיפור ביצועים אתם מקבלים בין מצב ברירת-מחדל לבין מצב בו הליבה הגרפית מומהרת עד למקסימום היציב. במידה ומצאתם שיפור – ההמהרה הצליחה. אין שיפור או הגרעה במצב משמע המהרה לא יציבה, הורידו מעט תדר ליבה מומהר ובדקו שנית יציבות.
כעת, לאחר שהשגנו תדר ליבה גרפית יציב, המאוורר לא רועש מדי וטמפרטורת הפעולה נשארת בטווח התקין של מתחת ל-80 מעלות במאמץ, אפשר לגשת ולהמהיר את הזיכרון הגרפי.
לזיכרון הגרפי תפקיד חשוב בעת רינדורים ועיבודי תמונה. בקר הזיכרון הגרפי שבליבה הגרפית עסוק בתעבורת המידע הגרפי פנימה והחוצה ובמקרים רבים יש לו חשיבות מכרעת בכח העיבוד הגרפי.
שימו לב – ב-MSI Afterburner מופיע תדר הזיכרון הגרפי בכפולה של 2, ב-ASUS GPU Tweak מופיע התדר האפקטיבי. התדר האפקטיבי בנוי מתדר סופי ב-4 ערוצים, בשונה מ-GDDR3 הישן יותר ב-2 ערוצים. לכן, תדר זיכרון של 1000 מגה-הרץ לפעמים יכול להופיע כ-2000 וכ-4000 מגה-הרץ. אין לייחס לזה הרבה חשיבות ויש לזכור שאלו מכפלות. בשביל לעקוב אחרי תדרים אפקטיביים בעת פעולה אפשר להשתמש בכלי GPU-Z.
בדומה להגברת תדר הליבה, יש גם להגביר את תדר הזיכרון בקפיצות של 20 מגה-הרץ לתדר הבסיס בכל פעם. במקרה הזה מבחן הביצועים Heaven יכול להיות גבולי, שכן הוא מנצל כמות חלקית של זיכרון גרפי ברוב המקרים. קוראי ומשתמשי המדריך הזה הם בעלי כרטיסי המסך הנושאים לרוב 2, 3 ו-4 גיגה-בייט של זיכרון גרפי (אולי גם כמה בודדים של 6 גיגה-בייט).
הבהרה – את תדר הזיכרון הגרפי המקסימאלי יש למצוא תוך שימוש בתדר הליבה המקסימאלי, כך לא יחפפו זה את זה מבלי שיהיו יציבים כשהם פועלים ביחד.
יציבות זיכרון גרפי אפשר לבדוק למשל ב-3Dmark 11 תחת הגדרות Extreme, או ב-3Dmark החדש, או ב-Battlefield 3 או 4, או ב-Metro 2033 – הכל תחת הגדרות מקסימאליות אפשריות. חשוב לשים לב לארטיפקטים, אובייקטים מוזרים שצצים, קפיאות של המחשב וכל דבר שאינו תקין.
גם כאן, לאחר שמצאתם את תדר הזיכרון המקסימאלי היציב ביותר – השוו את ביצועי כרטיס המסך בתוכנת השוואות בין ביצועים במצב ברירת-מחדל למצב מומהר על מנת לאמוד את גובה השיפור והאפקטיביות שלו.