הקרב האמיתי על הצרכן
בואו ונשאיר לדקה את ניתוח מבחני הביצועים ונדבר על מה שקורה כרגע בעולם החומרה והטכנולוגיה בכלל. שנת 2020 היא לא שנה פשוטה בכלל עבור אלו שרוצים לשדרג את מערכת המחשב שלהם. מצד אחד, יצרניות החומרה השונות באות עם טכנולוגיות טריות ומתקדמות ומצד שני הצרכן נאלץ להתמודד עם חוסרים גדולים במלאי, מחירים גבוהים מדי וחוסר ודאות אל מול גל השקות המשחקים של תקופת החגים.
אנחנו נמצאים כעת בעיצומה של תקופת השקות המשחקים הגדולות כאשר ישנם כמה מאחורי וכמה עוד לפנינו. רבים מחכים לשחק במשחקים החדשים שזמינים עבורם, אבל רק כאשר ישדרגו חומרה ויוכלו להינות מהם בהגדרות תצוגה גבוהות וכמות פריימים מספקת לשניה.
נכון לעת כתיבת שורות אלו, כרטיסי המסך של NVIDIA אשר הושקו לפני חודש עדיין קשים להשגה, עדיין יקרים להחריד ביחס למחיר ההשקה הרשמי שלהם וכך גם מעבדי ה-Ryzen 5000 של AMD. יש השקות – אבל אין הספקות. סדרת Radeon RX 6800 נראית כמו מצטרפת למועדון ה-"שווים ולא זמינים" של החומרה החדשה לאחרונה. אנחנו יודעים משלל מקורות כאן בארץ וגם מעבר לים שזמינות החומרה הזאת, ביחוד מול הביקוש האדיר היא קרוב לאפס. כבר בשעה זאת ישנם עשרות ומאות אנשים שמחכים בתורות לכרטיסי המסך החדשים ואתם תזכו לראות מספיק מזה בתמונות וידאו שלודאי יציפו את הרשת. גם רכישה מוקדמת אונליין מתחילה כעת וחנויות המחשבים צופות תורים אינסופיים עבור החומרה הטריה.
בשל כך, עוד מבלי בכלל לדון בביצועי כרטיסי המסך החדשים, ברור לנו שהקרב על הצרכן מצד יצרניות החומרה הוא בעיקר קרב של הצרכן מול צרכן אחר עליה.
AMD חוזרת למשחק במלוא העוצמה
הנה פיסת סטטיסטיקה מעט פסיכית לגבי ה-Radeon RX 6800 XT מתוצרת AMD שמבחן אל מול ה-RTX 3080 GAMING X TRIO של MSI. הכוכבית בשם היא כדי לציין שה-RTX 3080 מגיע מומהר במעט, כשמעט זה בדרך כלל בין אחוז בודד לשלושה אחוזי תוספת ביצועים על פני תדר ברירת המחדל של RTX 3080 רגיל.
מדהים לראות בכמה כותרים ביצועי כרטיסי המסך הללו זהים לחלוטין, כשברוב המשחקים האחרים ההבדלים עדיין נותרים על גבול הזניח לחלוטין. את ההובלה הגדולה לכיוון מספר חיובי קיבלנו מהפרש הביצועים ב-Red Dead Redemption 2. אם נוציא אותו מהמשוואה, אנחנו נגיע להפרש ביצועים שעומד על פחות מחצי אחוז בין שני כרטיסי המסך הללו. פרקטית – ביצועים זהים לחלוטין תחת 2560X1440 בעשרת המשחקים שנבחנו. נראה ש-RX 6800 XT כוונן בקפידה כדי להגיע למספרים הללו, ושזו יותר מאשר סתם תקרית של צירופי מקרים.
הפרש הביצועים שבין RX 6800 לבין RTX 3070 TUF OC של אסוס שבחנו משאיר הרבה פחות מקום לספק מי הוא החזק מבין השניים, ו-AMD יודעת זאת היטב. זו הסיבה שהיא החליטה למעשה להפוך את ה-RX 6800 למוצר יקר יותר מאשר ה-RTX 3070 בתג מחיר התחלתי של 579 דולר לעומת 499 דולר של RTX 3070. מה שמעניין זה שיחס הביצועים למחיר פחות או יותר נשמר. משלמים קצת מעל ל-10% יותר במחיר, אבל גם מקבלים תמורה דומה בביצועים.
עם זאת, אנחנו לא בטוחים לחלוטין שהמתחרה הגדול של ה-RX 6800 הוא ה-RTX 3070.
עליה במחיר מ-579 דולר ל-649 דולר מביאה איתה קפיצה עסיסית למדי בכמות קבוצות העיבוד שבליבה הגרפית. ניתן לראות בבירור כי ההבדל בין צמד כרטיסי המסך החדשים של AMD הוא גדול למדי היכן שיכול לבוא לידי ביטוי. אם נוציא מהסטטיסטיקה את צמד הכותרים שבהם צוואר בקבוק מעבד עוצר שיפורים, נגיע למעל ל-15% תוספת ביצועים ב-2560X1440. עובדה זאת הופכת בצורה קצת מוזרה את RX 6800 XT לבעל יחס עלות לביצועים שעולה על דגם נטול ה-XT.
מדובר בתופעה מאוד חריגה, שכן היסטורית תמיד היו הדגמים הזולים יותר אלו שמציגים יחס עלות לתועלת גבוה משמעותית מאחיהם הגדולים. יתכן שהתחרות מהצד של NVIDIA בהחלט שינתה את הנוף, ויתכן שבשל הפקת ליבה באותו הגודל, לא רוצה AMD להרוויח פחות ממוצר כדוגמת RX 6800.
חשוב לזכור שמספרים ופריימים לשניה בלבד הם לא כל החבילה. כרטיסי מסך כבר מזמן חצו את גבולות "ביצועים נטו" ועברו לתחומים נוספים של שימוש. נכון לעכשיו עדיין ישנו ערפל כבד בנוגע לתחום ה-DXR, כאשר נראה כי הדור השני שמסוגל לתמוך חומרתית ב-Ray Tracing מצד NVIDIA עושה בית ספר לדור הראשון שמסוגל לעשות זאת מ-AMD. זו לפחות המסקנה ממבחן 3DMark DXR. כמובן שחשוב להמתין לדוגמאות נוספות שעושות שימוש ב-DXR עם קרקע הוגנת ונייטרלית עבור כרטיסי המסך הללו.
בנוסף, ישנה כל חבילת התכונות היחודיות מצד NVIDIA ו-AMD כשזה מגיע לתוכנה. האם המשתמשים מעדיפים את GeForce Experience ופאנל השליטה של NVIDIA או שאולי את Adrenalin של AMD וסט התכונות שלה שם יחד עם Anti-Lag ו-Radeon Boost שנוספו לאחרונה. אנחנו יודעים שתמיד יש תחרות בין השתיים לדאוג לקיימות של תכונה מסויימת. משהו יחודי של NVIDIA לרוב יענה על ידי AMD, ומשהו יחודי של AMD זוכה להיענות מצד NVIDIA כאשר המרוויחים הגדולים הם כמובן המשתמשים.
בכל הנוגע ליעילות חשמלית, לפחות בכותרי המשחק הנפוצים היום שלא עושים שימוש ב-Ray Tracing, נראה כי AMD מצליחה לעקוף את NVIDIA בלי מאמצים רבים. נכון לעת זאת ידוע לנו כי ליבות כרטיסי המסך החדשות של AMD מקבלות תדרי עבודה עצומים אך גם מתח עבודה גבוה למדי כברירת-מחדל. זאת, על מנת כסות טווח רחב של איכויות סיליקון במפעל לצורך הכשרה לשימוש בכרטיסי המסך הללו. אמנם, יכולים משתמשים לבצע כיוונון מתח ולהקטין את צריכת החשמל של כרטיסי המסך הללו בפועל מבלי לפגוע בביצועיהם. על זאת נרחיב בהמשך, שכן יש ברשותינו מעל לדגימה בודדת של RX 6800 XT למשוך סטטיסטיקה.
בכל הנוגע ליכולות אוברקלוקינג, אנחנו רואים דפוס התנהגות אצל סדרת RX 6800 מאוד בדומה ל-RTX 30 של NVIDIA. על ידי התעסקות ידנית בתוכנת ה-Adrenalin של AMD ניתן לשפר לרוב את ביצועי צמד כרטיסי המסך הללו בין 2 ל-5 אחוזים לרוב, שום דבר שהולך לשנות את חווית המשתמש. מדובר באותם השיפורים שניתן להבחין ב-RTX 30 היום מבלי להשתמש בקירור מתקדם או טריקים מיוחדים. תדר ה-Boost של ה-RX 6800 XT עולה עד לכ-2550MHz עם כרטיס המסך שלנו בהמהרה ולא מעבר. זאת תוספת תדר מירבית של כ-4 אחוזים לעומת מצב ברירת-מחדל. את הזיכרון הגרפי אנחנו מסוגלים להמהיר מ-2000MHz ל-2150MHz. זו הגבלה תוכנתית והזיכרון הגרפי נשאר יציב בהמהרה הזאת.
טמפרטורות הפעולה של ה-RX 6800 XT במצב ברירת-מחדל הן לא נמוכות, כאשר הנקודה החמה ביותר בליבה הגיעה אצלינו ל-94 מעלות צלזיוס. דבר זה לא הפריע לכרטיס המסך לפעול בתדר המירבי. כמו כן, חשוב לנו לציין כי בכרטיסי המסך של AMD נמדדת גם צריכת החשמל לשבב עצמו ובמקרה שלנו היא הגיעה ל-291W במקסימום. יחד עם שאר לוח המעגל המודפס, ניתן להביא שלפחות לפרקי זמן קצרים, כרטיס המסך הזה עוברת את מעטפת החום של 300W. בכל זאת, הוא נמצא יעיל מ-RTX 3080 של NVIDIA.
ה-Radeon RX 6800 התנהג מאוד יפה בעת מאמץ גרפי. על אף גוף קירור דק יותר מאשר זה של אחיו הגדול, בשל פליטת חום נמוכה יותר אנחנו רואים טמפרטורות פעולה נמוכות גם כן. תדר הליבה הגרפית לא הגיע לגבהים של XT אך בילה לרוב בין 2150MHz לבין 2234MHz שזה מאוד מכובד ומעל להצהרות הרשמיות של AMD. הליבה הגרפית הראתה צריכת חשמל שנמוכה בפועל בכ-100W במקרה קיצון מאשר ב-XT. ניתן לראות כמה רחוק AMD הלכה בשביל לדאוג שהביצועים הממוצעים של ה-RX 6800 XT יהיו לכל הפחות שווים לאלו של RTX 3080.
הנה כמה דברים שצריך לקחת עד כה מהשקת כרטיסי המסך הלא שגרתית הזאת:
- האם ביצועי Smart Access Memory שמוגבלים לשימוש ב-Ryzen 5000 וערכות השבבים מסדרה 500 הם בכלל רלוונטיים למשתמש הממוצע? האם AMD תפתח את התמיכה לעוד פלטפורמות כתגובה למהלך של NVIDIA בהוספת הטכנולוגיה הזאת לכולם?
- 16GB הפך לסטנדרט החדש עבור כרטיסי מסך מ-579 דולר ומעלה עבור AMD. מכאן, הסיכוי שתקטין זיכרון עבור תג המחיר הזה ומעלה הנו נמוך. אנחנו יודעים כיום כי ברוב המוחלט של המצבים, נפח זיכרון זה עדיין אינו נמצא בשימוש רציני. האם NVIDIA תשיק גרסאות מתחרות מרועננות עם כמות זיכרון גבוהה יותר בתגובה?
- כיצד יראה נוף ה-RayTracing במשחקים בזמן הקרוב? האם NVIDIA תמשיך לקדם בצורה רצינית את מותג ה-RTX עם Ray Tracing אקסקלוסיבי רק לה בשלל כותרים, או שמה יהיו כאלה שיעברו ל-DXR ויאפשרו תמיכה גם לכרטיסי המסך של AMD?
- איך יראה המלאי על המדפים בארץ אחרי ההשקה הזאת? האם אנחנו צפויים לראות משתמשים שרוכשים כרטיסי RX 6800 על פני RTX 30 כתוצאה ממצב הזמינות בלבד? אולי דווקא מלאי RTX 30 יעלה על מלאי RX 6800 ויעשה פעולה הפוכה?
המצב הזה לא פשוט, ותלוי בהרבה גורמים ורצונות של המשתמש היעודי של כרטיסי המסך הללו. קשה באופן חותך להצביע על RX 6800 XT או RTX 3080 ולהגיד "כרטיס המסך הזה טוב יותר באופן חד וחלק" כי זה פשוט לא המצב, עד כמה שהינו שמחים לעשות זאת. מעט קל יותר לעשות זאת עם RX 6800 מול RTX 3070 שכן תוספת הביצועים היא מכובדת למדי, אבל אז נכנסים לטריטוריית "אז למה לא להוסיף מעט ולהינות מביצועים משודרגים".
אמנם, דבר אחד בטוח לחלוטין נכון להיום. AMD משיבה מלחמה. זו הפעם הראשונה מזה שבע שנים שאנחנו מקבלים מוצר Radeon שמסוגל להתחרות במוצרי קצה עליון ממותג GeForce. רשימת הבעד מול נגד היא כזאת שתגרום להרבה משתמשים לשבת על הגדר, אבל ישנם הרבה משתמשים שיחליטו בקלות ללכת על AMD ולהשלים סט עוצמתי במיוחד של רכיבי AMD במחשב האישי שלהם. הרי, מעבד חזק כבר יש להם, ואולי רצון להרוויח את המעט שאפשר עם טכנולוגיית SAM, אז "למה לא". אנחנו גם רואים לחלוטין משתמשים שמאסו בתמחור האגרסיבי ושאר אתיקות של NVIDIA, ורק מזעם בוחרים ב-Radeon. אנחנו יודעים שהמשתמשים הללו קיימים.
נשמח לדעת כיצד אתם מתרשמים מכרטיסי המסך החדשים של AMD ולהזכיר שבהמשך החודש וגם בחודש הבא צפויות לצאת גרסאות צד ג' של כרטיסי המסך הללו. גרסאות אלו יאזנו באופן משמעותי את המספרים מול GeForce כשמדובר בטמפרטורות פעולה, רמת רעש וביצועים מהקופסא עם אוברקלוקינג (לפחות מה שנשאר מזה).