מערכת הבחינה ומבחני הביצועים
המטרה היא פשוטה למדי, יצירת דרך אמינה ומבוקרת בה נוכל לבחון כרטיסי מסך ולראות את הבדלי הביצועים בניהם בשלל כותרים פופולאריים ותובעניים מהתקופה האחרונה. לצורך כך גייסנו חומרה טריה
על מנת לסחוט את מירב הביצועים מכרטיסי מסך, אנחנו משתמשים במעבד 10 ליבות החדש של אינטל מדגם Core i9 10850K. המערכת משתמשת בלוח אם תואם מדגם Z490 MAG ACE של MSI (ביקורת כאן). גם על המשחקים לא וויתרנו ושדרגנו את מערך בחינות המשחקים.
דגמנו עשרה משחקים, חלקם קלים יותר להרצה וחלקם כבדים עד מאוד. יש כאן שילוב בין ז'אנרים שונים ובין מנועי גרפיקה שונים על מנת להבין כיצד מתבטאים הבדלים בין כרטיסי המסך השונים. את כרטיסי המסך השונים של מערכת הבחינות אנחנו בוחנים בעיקר בשלוש הרוזולוציות הפופולאריות ביותר היום בקרב גיימרים של מחשבים שולחניים – הן 1920X1080, 2560X1440 ו-3840X2160. אנחנו בוחנים את ממוצע הפריימים לשניה וגם את האחוז הבודד הנמוך ביותר של כמות הפריימים. להלן ההגדרות במשחקים בהם השתמשנו:
- Assassin's Creed Odyssey: Ultra high 2560X1440/3840X2160, Very high 1920X1080
- Red Dead Redemption 2: DX12 Ultra settings, all highest 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
- Gears 5: Ultra 2560X1440/3840X2160, High 1920X1080
- Hitman 2: Ultra 2560X1440/3840X2160 Resolution scale 1.2, High 1920X1080 Resolution scale 1.2
- Horizon Zero Dawn: 2560X1440/3840X2160 Ultimate, 1920X1080 Favor quality
- Borderlands 3: Badass settings 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
- Metro EXodus: DX12 Ultra 2560X1440/3840X2160, High 1920X2080 – No PhysX\Hairworks\RayTrace
- GRID 2019: Ultra High 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
- Shadow of the Tomb Raider: Highest 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
- Overwatch: Epic settings 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
להלן דגמי כרטיסי המסך האחרים המופיעים במבחני הביצועים:
- Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11GB
- Gigabyte RTX 2080 Super Gaming OC 8GB
- Gigabyte GTX 1080 Ti Turbo 11GB
- MSI RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB
מערכת ההפעלה היא חלונות 10 בגרסה העדכנית ביותר, כאשר דרייברים לכרטיסי המסך של NVIDIA הינם בגרסת 452.06, שהיא האחרונה הזמינה להורדה בסמוך לצאת הביקורת. הדרייבר לכרטיס המסך RTX 3080 הינו 456.16 וזה עבור RTX 3090 הינו 456.38. כל כרטיסי המסך של AMD נבחנו עם דרייבר 20.8.3.
חשוב להזכיר לקוראינו – ביקורת זאת מתמקדת בעיקר בביצועי הגיימינג של כרטיס המסך RTX 3090. אנו ממליצים לכל משתמש לבחון את המוצר בשיטה שמתאימה לשימושיו. ישנן תוכנות מסויימות בהן צפויים הבדלי ביצועים גבוהים משמעותית מאלו הקיימים בעולם הגיימינג. מכיוון שעולם הפרודוקטיביות המואצת גרפית הוא אינסופי, חשוב להתמקד ספציפית בביצועים בתוכנה הרלוונטית למשתמש כאשר הוא מחפש מבחני ביצועים ברשת.
המשחק הראשון שבחנו היה Overwatch. מדובר במשחק יחסית קל גרפית גם תחת הגדרות התצוגה הגבוהות ביותר. אמנם, בבחינה הזאת קיבלנו רמז עבה לבאות בנוגע לביצועי RTX 3090 לעומת RTX 3080. ברזולוציית 3840X2160 הבדל הביצועים בין הכרטיסים הינו 12.5%. ברזולוציית 2560X1440 ההבדל נשאר דומה.
במשחק Borderlands 3 של Gearbox אנחנו נתקלים בהבדלי ביצועים אף פחות מרשימים מאשר במשחק הקודם, כאשר הבדל הביצועים ב-3840X2160 הינו 10%. ברזולוציית 2560X1440 הבדל זה זהה.
המשחק Shadow of the Tomb Raider מזכיר לנו שצוואר בקבוק מעבד יכול לקרות גם ברזולוציית שמעל ל-1920X1080. הפרש הביצועים שנמדד ב-3840X2160 הינו 11%.
גם Assassin's Creed האחרון מזכיר לנו שהבדל הביצועים בין שני הכרטיסים החדשים של NVIDIA ממצא את עצמו רק מעל ל-2560X1440, עם הבדל של 10.8% ברזולוציית 3840X2160. אנחנו מרגישים שוב צורך להזכיר – הכרטיס שבראש הטבלא עולה כפול מהכרטיס שמתחתיו…
המשחק Metro Exodus לא משנה משמעותית את התמונה עד כה. ברזולוציית 3840X2160 הבדל הביצועים בין RTX 3090 ל-RTX 3080 עומד על 12%.
היטמן 2 הוא מבחן נוסף שבו הבדל הביצועים ב-2560X1440 בין שני כרטיסי המסך הללו הוא פשוט זניח. ב-3840X2160 ההבדל עומד על 12%.
רבים חושבים ש-Horizon Zero Dawn הינו משחק רעב במיוחד לזיכרון גרפי, אך הוא פשוט מבצע קאשינג חכם על פי כמות הזיכרון שיש בכרטיס המסך בעת ההפעלה. במשחק זה אפשר לראות הבדל שנמצא איפשהו בין "משמעותי" ל-"זניח" ברזולוציית 3840X2160 ועומד על 12.5% בין RTX 3090 לבין RTX 3080.
המשחק Red Dead Redemption 2 עובד בדרכים טכניות משונות מאז שלמעשה הושק למחשב האישי. במשחק הזה אנחנו רואים תופעה בה ביצועי RTX 3080 למעשה עקפו את אלו של RTX 3090 ברזולוציות הנמוכות יותר, כאשר המצב רק מצליח להתאזן ב-3840X2160. יתכן והמשחק הזה זקוק לכמה עדכונים בשביל אופטימיזציה לחומרה כה מתקדמת. כמובן שבחנו את הנושא בצורה דקדקנית וחוזרת.
Gears 5 הוא כותר נוסף שפשוט קשה להוציא ממנו הבדלי ביצועים ברזולוציות סטנדרטיות בין כרטיסי המסך הללו, כאשר אנחנו רואים פרקטית ביצועים זהים בין RTX 3080 לבין RTX 3090.
המשחק GRID 2019 הוא אחד ממשחקי המרוצים הבולטים של התקופה הנוכחית, לאלו שאוהבים במיוחד את כותרי Codemasters. בכותר זה הבדלי הביצועים בין כרטיסי המסך זניחים בשתי הרזולוציות הנמוכות יותר אשר ב-3840X2160 הבדל הביצועים עומד על 7% בלבד.
במבחן הגרפיקה של 3DMark Time Spy הוציא ה-RTX 3090 תוצאת שיט של ניקוד, 19,086, כאשר כרטיסי ה-RTX 3080 נמצאים כ-7.5% מאחוריו.
אנחנו מפעילים RTX וגם DLSS במשחק Metro Exodus בשביל לראות כיצד הארכיטקטורה החדשה משפרת את יכולות הלמידה והרינדור. ובכן… אנחנו לא רואים שיפור ביכולת נטולת DLSS לעומת מצב DLSS בכותר זה מול כרטיסי מסך מהדור הקודם. כמו כן, גם בשימוש RayTracing בזמן אמת הביצועים הם גבוהים יותר מול RTX 2080 Ti, אבל לא בצורה יוצאת דופן ממבחני גרפיקה רגילים שהרצנו עד כה.
המשחק Atomic Heart, או לפחות הדמו שלו לבחינות שהושק הוא דוגמה נוספת לשימוש ב-DLSS ו-RayTracing. בעוד שכרטיסי המסך מסדרת RTX 30 מצילים להבדיל את עצמם בצורה מאוד רצינית מדור RTX 20, ההבדל בין שני המובילים נשאר קטן למדי עם 6.5% הבדל ביצועים בשימוש הטכנולוגיות הללו.
Bright Memory הוא לא משחק, אך מבחן שמשתמש ב-Unreal Engine 4 ויכולות ה-RTX היחודיות שלו. גם כאן אנחנו רואים תמונה דומה בנוגע לביצועי RTX 3090 כאשר הבדל הביצועים אל RTX 3080 צמוד בצורה קצת מזעזעת.
Boundary הוא מבחן נוסף שמשתמש במנוע הפופולארי Unreal Engine 4 ויכולות ה-RTX שלו. בשני מצבי הבחינה Ray Tracing פועל, כאשר באחד DLSS דלוק ובשני כבוי. ניתן לראות הבדל ביצועים של כ-10% בין כרטיסי המסך RTX 3090 ל-RTX 3080 במבחן זה.
הנה טעימה קטנה מעולם הפרודוקטיביות עם מבחן V-RAY שבודק Path Tracing, יכולת של כרטיס מסך להתמודד עם חישובי תאורה כבדים. באופן מעט מפתיע, אנחנו מגיעים למקסימום תוספת הביצועים התאורתי בין RTX 3090 לבין RTX 3080 במבחן הזה עם 20% הבדל. כרטיסי Ampere של NVIDIA הם מפלצות חסרות תקדים של ממש בעולם העבודה הגרפית בשלל תוכנות.
צריכת חשמל – כלל המערכת
במבחן צריכת החשמל הגישה שלנו מעט שונה לגישה של מדיות אחרות כאשר אנו לא בוחנים באופן אינדיוידואלי כל כרטיס מסך אלא המערכת כולה. הסיבה לכך היא גם כדי לדעת איזה ספק כח יתאים לשימושים, וגם כדי להבין כיצד עוצמה גרפית שונה משפיעה על צריכת החשמל של המעבד, שכן הוא צריך להפיק יותר פריימים כל שניה בכל סיטואציה. מבחן זה לא משקף את צריכת החשמל המירבית של מערכת בכל מצב, אלא רק בעת משחק. יש לצפות לצריכת חשמל גבוהה יותר כאשר גם המעבד וגם כרטיס המסך נמצאים במאמץ מלא.
למערכת מודרנית עם RTX 3090 נמליץ על ספק כח איכותי של 750W ומעלה או 850W ומעלה במידה וישנו שימוש בתושבת אקסטרים דוגמת TRX40 ו-LGA2066, רכיב שממילא ממלא נקודה קטנה במסגרת תקציב של מערכת שכזאת.