ניתוח מבחני הביצועים וסיכום
עוד יום ועוד השקה של מוצר חומרה יוקרתי במיוחד אשר אפשר בעיקר להסתכל אך לא לגעת. ה-Radeon RX 6900 XT של AMD הוא ללא ספק המוצר המתקדם ביותר שיצא מחטיבת הגרפיקה של החברה עבור גיימרים.
עבור AMD, ה-Radeon RX 6900 XT מסמל שנים שמרגישות כמו נצח לפיתוח של מוצר גרפיקה רציני באמת שמסוגל להתחרות ב-NVIDIA. אנחנו יודעים שהליבה של כרטיס המסך הזה הייתה בפיתוח תקופה ארוכה במיוחד, שכן שמועות על קיומה קיימות מזה זמן רב. עוד בהשקה של מעבדי Ryzen 3000 ביולי 2019 (לפני 17 חודשים, כן…) עוד שמענו רמזים על "Big NAVI", שם הקוד הלא-רשמי עבור כרטיס המסך הזה, רמזים שהגיעו מכיוון AMD עצמה.
אחרי שנים רבות של שוק ללא תחרות כאשר NVIDIA שולטת בפסגה לבד לחלוטין, אפשר להבין למה השקה של מוצר כזה לקחה זמן רב. AMD לא רוצה להרשות לעצמה להפסיד פעם נוספת מול NVIDIA ולהיראות כלוזרית נצחית בעולם הגרפיקה.
כאשר הכריזה AMD על ה-Radeon RX 6900 XT, לא כל כך ידענו מה לחשוב. מצד אחד – היא טוענת לתחרות מול ה-RTX 3090 האימתני של NVIDIA, מצד שני, היא מבקשת 999 דולר בלבד עבור מוצר שמתחרה בכזה שעולה 1,500 דולר.
אמנם, בשונה מההבדל בין RTX 3080 ל-RTX 3090, ההבדל בין RX 6800 XT לבין RX 6900 XT לא מתבטא באותו סוג הפרימיום. מעבד מ-10GB ל-24GB של זיכרון גרפי עומד בראש מהות ההבדל בין מוצרי NVIDIA במקרה הזה, כאשר בצד של AMD קבוצת מעבדים תמימה היא זאת שעומדת בין מוצר שמתומחר ב-649 דולר לבין כזה שמתומחר ב-999 דולר. אפקט הפרימיום קצת מתמוסס במצב שכזה.
במבחני הביצועים שערכנו, אפשר לראות שהמעבד מ-RX 6900 XT ל-RTX 3090 לא הניב שיפורי ביצועים גדולים. למעשה, בממוצע – ביצועים שווים כאשר מהות ההבדל תלויה בעיקר בכותרים החשובים למשתמש.
אמנם, יש כאן כוכבית גדולה למדי. כשזה מגיע לביצועי RayTracing – כרטיסי המסך של NVIDIA חזקים כעת משמעותית מאלו של AMD, בעיקר באיזורים בהם נעשה דגש רציני על RayTracing, ולא אפקט קליל. אנחנו נמנעים מלבחון את מספר המשחקים הנמוך אשר עושה שימוש ב-RayTracing כי אנחנו מאמינים שאפילו נכון לעכשיו, האפקט עדיין לא מורגש בצורה מהותית במשחקים, ואיבוד הביצועים לא מצדיק את השיפור הויזואלי. "עודף" ביצועים בדור המשחקים הקיים עדיין יקבל עדיפות בטקסטורות ברזולוציה גבוהה, כמות גבוהה של פריימים לשניה וכו'. הצללה ותאורה בשיטות הישנות עדיין עובדת בצורה נהדרת ומעניקה איכות תמונה טובה מאוד.
יכול מאוד להיות שבעתיד הקרוב RayTracing ימשיך לקבל עוד ועוד חשיבות, והכף תוטל בצורה משמעותית לטובת NVIDIA, חשוב מאוד להבהיר. עד אז, ברוב המוחלט של המקרים, ישנה תחרותיות מאוד רצינית בין מוצר כמו ה-Radeon RX 6900 XT לבין ה-GeForce RTX 3090 כשמדובר במשחקים רבים.
יש עוד תכונה שכבר הפכה מזמן מרעיון מבטיח לישום מוצלח במיוחד והיא טכנולוגיית שימוש ב-AI על מנת לרנדר משחק ברזולוציה נמוכה יותר ולבצע Upscaling לרזולוציה הרצויה. ב-NVIDIA קוראים לזה DLSS 2.0 וב-AMD קוראים לזה FidelityFX. הרעיון הוא שהיצרניות צריכות להזין את המשחקים הללו למכונות AI, והן מפיקות את היכולת להכיר את המשחק והגרפיקה שלו. את התוצר של הלמידה הזאת אפשר לישם דרך עדכוני תוכנה כדי שהמשתמש הביתי יוכל להשתמש בהן ולהרוויח לעיתים עשרות אחוזי ביצועים מבלי לפגוע באיכות התמונה. לעיתים שימוש בטכנולוגיות הללו יכול אף לשפר את איכות התמונה תוך מתן ביצועים משופרים.
רלוונטיות הטכנולוגיה תלויה בעיקר ב-AMD וביכולת הישום שלה עבור הכותרים השונים. החדשות הטובות הן שכותרים שתומכים ב-DLSS של NVIDIA יכולים גם לתמוך ב-FidelityFX של AMD. אין אקסקלוסיביות בדבר עבור היצרניות. אנחנו מקווים שעכשיו עם כרטיסי מסך חדשים ורוח גבית חזקה, AMD תתחיל ליישם את הטכנולוגיה ביותר ויותר כותרים.
בנוגע לכדאיות הרכישה עצמה – קשה לנו להעמיד פנים שכרטיס מסך ב-999 דולר הוא רכישה כדאית עבור ציבור הגולשים שלנו. אפילו בתקופות טובות בהן תג מחיר שכזה יכול להתפרשן כ-4,500 שקלים זו משימה כמעט בלתי אפשרית. כיום, בעידן הקורונה המשוגע והסוריאליסטי, לצד ביקוש בלתי מתפשר של צרכנים למוצרי סיליקון, כרטיס מסך כמו ה-Radeon RX 6900 XT הופך ליותר ממותרה – הוא הופך למוצר אספנות עוד מעת השקתו.
קשה לנו מאוד בלב שלם להמליץ לקהל גולשינו כרטיס מסך שהיה יכול לעלות להם 4,000 שקלים (בעיקר הודות לשער הדולר הנמוך), יעלה להם בפועל מעל ל-6,000 שקלים והסיכוי שבכלל ימצאו כרטיס מסך על המדפים הוא יחסית נמוך בין כה וכה. הפרש הביצועים מול GeForce RTX 3080 היקר בין מאליו אינו דרמתי מספיק בשביל להפוך זאת למציאות.
המצב הזה מעט עגום, כי פוטנציאלית – יש ל-AMD את הטכנולוגיה להכות בחזרה את NVIDIA, ולעשות זאת עם ריבית אם רק הייתה מתקבלת החלטה אמיצה לשנות את מיתוג ותמחור כרטיסי המסך החדשים. כמובן שאי אפשר לשכוח את פסי היצור המוגבלים והביקוש האדיר עבור מוצרי AMD האחרים.
דמיינו לכם מצב בו Radeon RX 6900 XT הוא למעשה Radeon RX 6800 XT, עם מחיר בהתאם. התחרות מול RTX 3080 במצב כזה הייתה הרבה יותר בריאה, וללא ספק יותר ויותר משתמשים היו בוחרים ב-AMD על אף ביצועי RayTracing נמוכים יותר, כאשר הם יודעים שאחרת ביצועיהם יהיו גבוהים יותר. אנחנו רואים פירורים שהשאירה AMD במהלך ההסטוריה שגורמים לנו לחשוב שבאזשהו שלב זאת אפילו הייתה התוכנית.
גרף אחרון לביקורת זאת, צריכת החשמל של כלל מערכת הבדיקה בעת משחק. ה-Radeon RX 6900 XT עומד בהבטחה של AMD לשפר אפילו עוד יותר את היחס שבין צריכת חשמל לביצועים כאשר מערכת הבחינה הדגימה צריכת חשמל נמוכה יותר בהשוואה לזאת שהודגמה עם RTX 3080.
לקינוח, הנה כמה עובדות על ה-Radeon RX 6900 XT כפי שאנחנו מכירים אותו היום ביום ההשקה הרשמי:
- ה-Radeon RX 6900 XT מציג ביצועי גרפיקה קרובים מאוד לאלו של ה-GeForce RTX 3090 בתג מחיר רשמי נמוך ב-33 אחוזים, כל עוד RayTracing לא מעורב
- צריכת החשמל של ה-Radeon RX 6900 XT הופכת אותו ליעיל ביותר שבין המתקדמים כיום
- ה-Radeon RX 6900 XT הוא כרטיס המסך היקר ביותר שהשיקה AMD עד היום לגיימרים
- ה-Radeon RX 6900 XT בעיצוב ברירת-מחדל זהה לחלוטין פיזית לעיצובו של Radeon RX 6800 XT
- גרסאות צד ג' של Radeon RX 6900 XT צפויות לצוץ כבר בתחילת שנת 2021 עם יכולות משופרות
- ה-Radeon RX 6900 XT מהיר מאחיו הקטן, ה-Radeon RX 6800 XT ב-3-10 אחוזים ברוב המשחקים החדשים כיום
אתם מוזמנים להשאר מעודכנים כאשר נביא בפניכם כיסוי נוסף של מוצרים ותכונות אודות Radeon RX 6000 של AMD!