לאחר ציפיות רבות והמתנה שהרגישה כמו נצח, סדרה חדשה ומתקדמת של כרטיסי מסך מוצגת באופן רשמי עם מחירים, דרגות ביצועים וגם כמה יהלומים נסתרים שאנחנו ממש רוצים שתדעו עליהם
כנס CES 2025, אולי הגדול והרציני ביותר בשנים האחרונות. NVIDIA ממלאת אולם כדורסל ענק באלפי צופים שונים אחרי עמידה של שעות בתורות ענק בשביל לחזות במופע טכנולוגי שאף יצרנית חומרה לא זוכה להפיק. ובכן, אף אחד מלבד NVIDIA כמובן.
לאירוע הזה הגענו כל הדרך עבור מטרה ברורה – אנחנו רוצים לראות השקת כרטיסי מסך שעבורה NVIDIA השקיעה כל כך הרבה. הפוקוס הגדול היום עבור NVIDIA הוא תחום ה-AI וזה מובן, מדובר בתחום בו עוסקת NVIDIA יותר מכל דבר אחר, והוא גם קשור באופן ישיר לגיימינג עם טכנולוגיות כמו DLSS.
לאחר שיעור היסטוריה קצר על העבר של כרטיסי המסך במחשבים האישיים, היסטוריה אותה אנחנו מלווים כאן ב-HWzone כמעט מהתחלתה, אנחנו ניגשים למנה העיקרית, שבה הכריז ג'נסן הואנג, מנכ"ל NVIDIA האגדי על כך שארכיטקטורת Blackwell העוצמתית שלה מגיעה גם לכרטיסי מסך עבור המחשבים האישיים.
יחי המלך החדש – GeForce RTX 5090 32GB
לאחר מכן, מגיעה סצנה מוכרת לותיקים בתחום – הצגת כרטיס המסך החדש אשר מבוסס על ליבת Blackwell GB202 של NVIDIA, ליבה גרפית מפלצתית בתהליך יצור מתקדם של 4 ננומטר במפעל TSMC וכמות טנזיסטורים עצומה של 92 מיליארד, שהם כ-20 אחוזים יותר מאשר ב-RTX 4090. זה הוא כמובן כרטיס המסך GeForce RTX 5090, ספינת הדגל החדשה של NVIDIA וכרטיס מסך שצפוי להשאר נטול-תחרות לעוד זמן רב, כנראה עד שיחליפו RTX 6090 בעתיד.
המפלצת החדשה של NVIDIA מגיעה עם 32GB של זיכרון גרפי מסוג GDDR7 לתעבורת זיכרון מרהיבה של 1.8TB לשניה בנתיב 512BIT ומדובר בהגדלה מכובדת לעומת 24GB "בלבד" של RTX 4090. משמעות הדבר גדולה מאוד דווקא פחות לגיימרים בעידן הזה, אך אלו שעושים שימוש אינטנסיבי במודלים מורכבים או למידת מכונה שהם שימושים שמאוד נשענים על נפח זיכרון גרפי – זה מוצר סופר-נחשק עבורם.
לא נשלול את האפשרות של יתרון הגיימינג של 32GB על פני 24GB בעתיד הרחוק יותר, בהתחשב בקצב המסחרר של עליית דרישות המערכת ממשחקים לאחרונה.
הצהרת הביצועים של NVIDIA היא לא פחות מבומבסטית אך חשוב להכיר את הנסיבות. אחת התכונות המעניינות בדור RTX 50 החדש הוא שהארכיטקטורה גמישה משמעותית כשמשתמשים בטכנולוגיות מבוססות AI דוגמת DLSS לשיפור הביצועים בזמן אמת. הסיבה לכך היא שליבות ה-CUDA הרגילות שעד כה לא היוו חלק בעיבוד מהסוג הזה הופכות לליבות היברידיות שמזניקות בצורה משמעותית ביצועים בזמן אמת של כל שימוש בטכנולוגיה שכזאת. המשמעות? יהיו כותרים מסוימים בהם שימוש ב-DLSS יחד עם עקיבת-קרביים או גם בלעדיה בהם נוכל בפוטנציה לראות הכפלת ביצועים בפועל מול RTX 4090. מאוד מעניין.
עוד דברים שחשוב לדעת הם שמעטפת החום גדלה גם היא מ-450W בעבר ל-575W בספינת הדגל החדשה ולכן ספק כח איכותי בהספק רב הוא לא בגדר אופציה. המחיר המומלץ למשתמש הוא 2,000 דולר, המחיר המצוי למשתמש כאשר RTX 5090 יצא לשוק יהיה כנראה גבוה משמעותית בשל הביקוש של כל אחד שיש לו מספיק כסף ודרישה לכח הגרפי הגבוה ביותר שאפשר להשיג לכל מטרה אפשרית.
תאריך ההשקה הרשמי של GeForce RTX 5090 32GB הוא ה-30 בינואר.
ריענון במחיר דומה – GeForce RTX 5080
אחרי המפלצת האימתנית והיקרה ובמשקל של רק חצי מהמחיר, מגיע כרטיס מסך מתקדם שמביא איתו גם חצי מהחומרה. ה-GeForce RTX 5080 16GB צפוי להיות פופולרי במיוחד על אף תג מחיר של כאלף דולר הודות לשלל הטכנולוגיות החדשות ש-NVIDIA החדירה בארכיטקטורת Blackwell וכאמור גם הודות לביצועי DLSS ועקיבת קרניים משופרים.
אנחנו רואים כאן חזרת הצהרות דומה למה שראינו בהקשר של RTX 5090 מול RTX 4090 כאשר ההבדלים מול RTX 4080 נראים כמו שיפור מתון יחסית של כ-30 אחוזים במצב רגוע ויכולים להגיע לעשרות אחוזי הבדל ואף כפול בביצועים במקרים מאוד ספציפיים. יהיה מאוד מעניין לראות את RTX 5080 בפועל אפילו מול RTX 4090 האימתני בתרחישים הללו בשביל לאמוד את השיפור בין יחס המחיר לביצועים.
צריכת החשמל המירבית של GeForce RTX 5080 מוגדרת ב-360W שהם עליה של 40W ביחס לדגם של הדור הקודם.
כנראה הפופולרי ביותר מהחדשים – GeForce RTX 5070 Ti 16GB
על אף ש-NVIDIA קוראת להם "משפחת RTX 5070", נשמח להפריד בין שני הדגמים הזולים יותר שהוכרזו ולהתמד ב-RTX 5070 Ti בחלק זה. מדובר בכרטיס מסך שנהנה מתג מחיר של 750 דולר, שאמנם נחשב עדיין לפרימיום אך בהתחשב בכלכלת כרטיסי המסך של השנים האחרונות כנראה שזאת תהיה בחירה פופולרית במיוחד בקרב גיימרים שלא מוכנים להגיע לאלף הדולר של RTX 5080. לא מדובר בשינוי תג המחיר לעומת תג המחיר של RTX 4070 Ti בעת השקתו, אלא למעשה הפחתה של 50 דולר מכך. מפתיע.
בשימוש 16GB של זיכרון GDDR7 על נפח תעבורת זיכרון של 256BIT, יחד עם תוספת של כ-20 אחוז יחידות עיבוד על ארכיטקטורה שכולה משופרת מהבסיס, טוענת NVIDIA ש-RTX 5070 Ti יביא את הזינוקים הבין-דוריים הגבוהים ביותר בין ארבעת כרטיסי המסך החדשים שלה. אנחנו רואים כאן שיפור מוערך של כ-30 אחוזים במקרה הגרוע ושיפור של מעל ל100 אחוזים במקרים הטובים ביותר שהיא הציגה. כמובן שבחינות בפועל יוכלו להמחיש באמת עד כמה ההבדלים משמעותיים.
צריכת החשמל המירבית של RTX 5070 Ti לעומת הדור הקודם מטפסת מעט מ-285W ל-300W.
הזול ביותר של ארבעת הפרימיום – GeForce RTX 5070 12GB
ב-550 דולר מגיע ה-RTX 5070 להחליף את RTX 4070 עם נקודת מחיר זהה. הצהרת הביצועים כאן היא שיפור של כ-30 אחוזים במקרה הגרוע ביותר וכביצועים כפולים בשימוש טכנולוגיות כמו DLSS יחד עם עקיבת קרניים.
צריכת החשמל המירבית ב-RTX 5070 עולה באופן יחסית משמעותי מ-200W של RTX 4070 ל-250W. כאמור, כרטיס מסך זה מכיל 12GB של זיכרון גרפי מסוג GDDR7 על בסיס בקר 192BIT. תעבורת הזיכרון הגרפי בפועל עולה מ-504GB לשניה ל-672GB לשניה. זאת כמובן הודות למעבר ל-GDDR7.
צמד כרטיסי ה-RTX 5070 יגיעו לשוק כבר במהלך חודש פברואר – שווה להשאר מעודכנים בעוד נביא בפניכם מבחני ביצועים!
דברים מהם כולם נהנים שאסור לפספס
מנוע הוידאו של סדרת RTX 50 מקבל שדרוג רציני ומתבקש לעומת סדרת RTX 40 בשתי חזיתות. הראשונה היא שיציאות ה-DisplayPort משודרגות סוף כל סוף והן עוזבות את תקן 1.4 המיושן לטובת תקן 2.1 החדיש בעל תמיכה במסכים בתדר ריענון גבוה במיוחד ללא צורך בדחיסה.
עורכי וידאו? סדרת RTX 50 היא כנראה חדשות גדולות עבורכם. רבות ממצלמות מקצועיות כיום תומכות בהקלטת וידאו בפורמט HEVC או H265 בעומק צבע של 10BIT ובכרומה של 4:2:2. עד כה הדרך היחידה לקבל האצה אמיתית לעריכה של פורמט וידאו כזה היא שימוש בליבה גרפית מובנית או בכרטיס מסך של אינטל או לשכוח לחלוטין מהמחשב האישי ולעבור למק.
כעת, סוף כל סוף אנחנו מקבלים האצה אמיתית של קידוד וידאו HEVC 10BIT 4:2:2 בכרטיסי המסך החדשים של NVIDIA וזה אומר שאפשר לצפות להאצות מאסיביות בנוחות ובמהירות של ניגון ועריכת תוכן וידאו ממצלמות מירורלס השונות בשוק מהשנים האחרונות.
למעשה, סדרת ה – 50 די קוברת את הדור הקודם בגיימינג.
ולא די, אלא בטוח קוברת בעריכת ווידיאו ותוכן.
30% יותר יקר
30% יותר חזק
30% יתר חשמל
מה החידוש? או שפספסתי משהו…
לא יודע מה ואם פספסת.
עדיין, 5070 במקום 4090 ( כפוף למבחנים שיבואו )
נשמע אחלה דיל.
זו רמאות שיווקית היות וה-DLSS בדור החדש ממציא 3 פריימים מזוייפים על כל פריים אמיתי שמרונדר.
זה לא raw rasterization.
השיפור האמיתי ישתקף כשיצאו ונראה אותם ראש בראש עם DLSS כבוי.
זאת טענה מאוד מוזרה.
ה-AI הוא פה והוא לא הולך לשום מקום, אתה יכול לקרוא לזה “רמאות” אבל ברוך הבא לשנת 2025 ולעולם ה-GenAI.
להגיד “זו רמאות שיווקית” על AI שמקפיץ את הביצועים באופן דרמטי זה כמו לקרוא למנועי טורבו ברכב רמאות שיווקית… “השיפור האמיתי ישתקף כשיצאו ונראה אותם ראש בראש עם טורבו כבוי”…
אם אתה מדבר על גיימינג ורק על גיימינג התגובה שלך עושה שכל.
אבל גם בגיימינג זה בא עם מחיר.
אם בדור הקודם קיבלת עם DLSS פריים כן פריים לא פה אתה מקבל 1 אמיתי ו3 מזוייפים.
זה נחמד לקבל פי 2 “ביצועים” אבל הם באים על חשבון INPUT LAG מוגדל שגם ככה היה מורגש בדור הקודם.
זה כמו לקבל עם טורבו ברכב פי 2 יותק כח אבל לחכות כמה שניות למנוע להגיב מרגע הלחיצה על דוושת הגאז.
לגיימינג סבבה.
מה השיפור ב”כח טהור” בלי טריקים זו שאלה שמעניינת לכל שימוש אחר בכרטיס מסף.
שוב, זה שתקרא לזה “מזוייפים” לא ישנה את העולם… לשם הדברים הולכים. מה בדיוק “מזויף” בזה? כי ה”אמיתי” הוא לא 0 ו-1 במחשב, הוא ממש פה פיזית לידך? פיקסל זה פיקסל.
כי זה משנה.
אחלה שיש עוד פיקסלים אבל האינפוט מהמשתמש מתעכב לפעם ב4 פריימים.
אז זה מזוייף.
קיבלתי 200 פריימים לשניה במקום 50 אבל המחשב מגיב לאינפוט שלי רק 50 פעם.
ושוב זה מועיל רק במשחקים.
לאימון מודל זה לא יעזור, למידול וכו’
https://www.youtube.com/watch?v=olfgrLqtXEo
שורה תחתונה – נחכה ונראה ….
בהחלט
מצריך בדיקה. אבל גם אם אתה צודק, למשחקים שאינם eSports זה פחות חשוב. זה עדיין טכנולוגיה טובה.
טוב, רבותי …
https://www.youtube.com/watch?v=xpzufsxtZpA
הנה סרטון שלמיטב הבנתי הצנועה, עונה על החששות וגם על התקוות.
אפשר לדלג ישירות לדקה התשיעית לגבי סוגיית האינפוט לאג וכו’.
ממה שהבנתי, השד לא נורא כ”כ, אם בכלל.
לגבי לא גיימינג, עדיין צריך להמתין, כרגיל …
לא מתנגד לשום שיפור טכנולוגי.
רק להטעיות צרכניות במחירים מופרזים.
כשיצאו הכרטיסים החדשים אני מוכן לרכוש כמה 5070 ולהחליף עם מי שרוצה על ה4090 שלו.
להבנתי מחוץ לNVIDIA אף אחד לא זכה לשחק בפועל ולהשוות ככה שלא מובן מאיפה ההחלטיות.
ככה שכרגע הכל מילה של NVIDIA.
לגבי הלא גיימינג תראה משהו כמו 30% שיפור שזה נהדר אבל בא עם עוד קפיצות של 30% כמו במחיר ובצריכת החשמל.
לא מצדיק מבחינתי שדרוג.
בטח לא במחירים האלה.
אני עדיין עם RX 5700 XT, מחכה לשיפור ממשי וירידת מחיר. עדיין לא קיבלתי את זה.
יש מידע מלינוס. הוא דיבר על זה ש-DLSS 4.0 עם שהות נמוכה יותר.
ראיתי, אבל לא הבאתי.
לא כל דבר שלינוס עושה ממנו קרקס שווה את הטירחה …
טוב
הנה הבהרה שמפרשנת למאותגרי גיימינג ( כמוני )
את מה שאתה אומר –
https://www.youtube.com/watch?v=KbjhsBWp_YM
אז עוד חלום נגוז …
סרטון מעולה הבאת
איי רסט מיי קייס.
שהות נמוכה ממה?
מהדור הקודם?
גם שם היה טריק שנקרא ריפלקס שהיה פחות חמור אבל עדיין גדול מאד.
הוא מדבר בווידאו גם על ארטיפקטים וטשטושים בתמונה יחסית לבלי DLSS.
היום שמתי לב שבאחת התמונות שNVIDIA בעצמם פרסמו בקינוט יש דוגמה של FAR CRY 6 שאינו תומך בDLSS. וההשוואה שם בכלל בין 4090 ל-5090.
השיפור האמיתי פחות מ-30% כמו שחשבתי.
וזה לא ממש שיפור כי זה מגיע עם 30% יותר חשמל ו-30% יותר מחיר.
NEXT.