התיישבנו לבחון את ביצועי הליבה הגרפית המובנית של Core i5 12400 הפופולרי בשימוש עם זיכרונות DDR5 לצד זיכרונות DDR4 בשביל לראות היכן קיימים הבדלי הביצועים – ועד כמה הם משמעותיים
לא מזמן השיקה אינטל את סדרת מעבדי Alder Lake שלה לשוק השולחני עם מעבדים דוגמת Core i5 12600K ו-Core i9 12900K, ולאחר מכן ראינו מעבדים נוספים, זולים יותר מגיעים לחנויות ומציגים יחס עלות לתמורה שלא ראינו כמותו.
ה-Core i5 12400 של אינטל הינו דוגמה למעבד נגיש וזמין על מדפי חנויות המחשבים שמעלה בצורה מאוד מכובדת את סטנדרט הביצועים לעומת מה שהכרנו בדורות הקודמים עבור תג המחיר הזה. מעבד זה מגיע עם קונפיגורציה יחסית צנועה של מעבד גרפי מובנה ביחס לאחיו הגדולים, אך עם ליבה גרפית שאמורה להתמודד בצורה ראויה עם משחקים בסיסיים.
הסיבה לקיום ליבה גרפית מובנית במעבד ברורה לרוב, כאשר בשלל שימושים אין המשתמש זקוק למעבר להאצה גרפית עבור וידאו, דו-מימד ותלת-מימד בסיסי. בכל זאת, ליבות גרפיות מובנות ממשיכות להתקדם במעבדים שולחניים וה-Core i5 12400 אינו יוצא מן הכלל.
בסקירה זאת אנחנו מתמקדם כמעין סקר אקדמי בהשפעות זיכרון המערכת על ביצועי הליבה הגרפית של המעבד. זיכרון המערכת, ה-RAM הינו למעשה הזיכרון הגרפי בו עושה שימוש הליבה הגרפית שבמעבד. מדובר בפעולה זהה לפעולה שבה ליבה גרפית בכרטיס מסך עושה שימוש בזיכרון הגרפי שנמצא בכרטיס עצמו.
ההבדל הגדול כמובן הוא שבכרטיסי מסך יעודיים ישנו זיכרון גרפי מהיר משמעותית ושנמצא בסמוך לליבה הגרפית, כאשר כאן המרחק הפיזי גדול יותר מתושבת המעבד אל כרטיסי הזיכרון, כמו גם נפח התעבורה צנוע משמעותית. בשל כך, דור DDR5 החדש למעבדים שולחניים עשוי לשפוך מעט אור על שיפורי ביצועים בליבה גרפית עם זיכרון מהיר יותר.
לצורך כך אנחנו משתמשים בשילוב חומרה שסופק בנדיבות מ-MSI ו-Kingston. את לוח האם MAG B660M MORTAR כבר זכיתם להכיר, ואליו נצמדת ערכת זיכרון מלא אחרת מאשר Kingston הותיקה, יצרנית שכל משתמש שנוגע בתחום מכיר.
דגם הזיכרון הינו ה-Kingston Fury BEAST מסוג DDR5 במהירות 5200 והוא מגיע בתזמונים צנועים של CL40-40-40-80. כמו בכל מעבר בין דורות זיכרון, אנחנו מתחילים ממהירות שנחשבת ליחסית בסיסית ומתונה, כאשר בעתיד מהירות זיכרון DDR5 ממוצעת צפויה לזנק בעשרות אחוזים.
כאמור, מעבד ה-Core i5 12400 של אינטל שייך לפלח שוק יחסית זול ועלותו בארץ כ-750 שקלים בלבד. מעבד זה כולל ליבה גרפית מדגם UHD730 והיא בעלת 24 קבוצות עיבוד מדור 12 של ליבות גרפיות של אינטל. במעבדים דוגמת Core i5 12600K ומעבר לכך ישנן ליבות גרפיות שכוללות 32 קבוצות עיבוד והן למעשה החזקות ביותר שנמצאות במעבדי אינטל השולחניים.
משתמשים שמתעניינים בגיימינג לעיתים עשויים למצוא את עצמם משתמשים בליבה הגרפית המובנית של מעבד חדש, וכיום הסיטואציה יכולה להיות יותר נפוצה מתמיד, בהתחשב במצב כרטיסי המסך בשוק ועלותם המבהילה. לצורך כך, בחנו את ביצועי הליבה הגרפית של המעבד הזה עם שלל קונפיגורציות זיכרון בשביל לראות כיצד נראית חווית הגיימינג וכמה ביצועים אנחנו מפסידים בשימוש זיכרון DDR4 לעומת DDR5 שכזה.
נכון לעת זאת עלותה של ערכת זיכרון מסוג DDR5 גבוהה מזאת של DDR4 באותו הנפח, אך כמו בכל עידן מעבר, המחירים צפוים בעתיד להתאזן משמעותית. בחנו את המעבד בצמד לוחות אם של MSI כאשר זה הנושא תמיכה ב-DDR4 הינו ה-MAG B660M MORTAR DDR4 של MSI, למעשה אותו לוח האם רק בתמיכת זיכרון שונה. ערכת זיכרון אחת של DDR4 כוללת קונפיגורציית ביצועים פופולרית בקרב שימוש ב-DDR4-3600, אחרת כוללת את אותן ההגדרות אך בתדר DDR4-3200 כי ליצד ערכת זיכרון טיפוסית שכזאת. בנוסף, השתמשנו במקל זיכרון בודד מערכת ה-DDR4-3600 בשביל להדגם הפסד ביצועים בשימוש ערוץ בודד.
בכותר Final Fantasy XIV ישנו הבדל מתון בין ערכת ה-DDR5 לבין ה-DDR4 המהירה ביותר שבחנו. הפסד ביצועים קל נוסף נצפה בשימוש DDR4-3200 והפסד ביצועים ניכר קורה כשעוברים לערוץ בודד.
במשחק Overwatch נצפו אותו סדר-גודל של הבדלים בין הקונפיגורציות השונות. זה משחק יחסית קל להרצה עם ליבות גרפיות מובנות. הפסד ביצועים גדול נצפה בשימוש מקל אחד של זיכרון. המסר ברור למדי, אל תשתמשו במקל בודד של זיכרון במערכת מודרנית שזקוקה לתעבורת זיכרון.
לצורך שעשוע קל, ניסינו את Horizon Zero Dawn על הליבה הגרפית המובנית של אינטל, ולצערינו עבור כותר כזה רציני היא עדיין לא מוכנה. שימוש ב-DDR5 באופן כללי דאג להפחתה משמעותית בקטרועים. שימוש במקל זיכרון אחד של DDR4 פשוט הקריס את המשחק.
במשחק המירוצים GRID 2019 ראינו באופן מעניין שכמות הפריימים לשניה בשימוש DDR4-3600 הייתה טובה במעט מזאת עם DDR5-5200. חוויית החלקות אמנם שייכת לצד של DDR5 עם מינימום פריימים יציב יותר, וגם באופן סובייקטיבי תמונה חלקה וקבועה יותר.
אם לסכם בקצרה את תוצאות הבדיקות שערכנו – ניתן להגיד שבהחלט קיים יתרון בצד של DDR5 לעומת DDR4 במהירויות הנתונות בביקורת. האם ההבדל הוא דרמתי בין DDR5 לבין DDR4 מהיר? לא, לא משמעותי כלל.
כשיורדים למהירויות יותר נפוצות ויותר זולות בתחום ה-DDR4, הביצועים הגרפיים יורדים בהתאמה גם כן. עם סט בהגדרות נפוצות עבור DDR4-3200 לרוב תאבדו על קו 10-15 אחוזי ביצועים גרפיים לעומת שימוש בזיכרון DDR5-5200 טיפוסי. שוב, לא מדובר בהבדל מרחיק לכת, אבל הוא קיים.
שימוש במקל זיכרון בודד, בין אם DDR4 ובין אם DDR5 מביא לירידה חדה בביצועים עד כדי קריסת משחקים, ואינו מומלץ כלל למי שמתכנן אפילו הרצה של משחקים קלים דוגמת Fortnite או Minecraft.
יד צד נוסף למטבע שבהזדמנו תזאת לא כיסינו והוא קושר יותר לצד של אוברקלוקינג ולקיחת הבנה צעד אחד קדימה במה ניתן לעשות עם חומרה. ניתן לבצע המהרה ידנית עבור הזיכרון, בין אם DDR4 או DDR5 ולסחוט פוטנציאלית עוד עשרות אחוזי ביצועים נוספים. אמנם, זה פחות קהל היעד של סקירה כללית זאת. בדרך כלל פלח השוק הזה מתעסק בחומרה יקרה יותר.
יהיה מעניין לראות איך בעתיד זיכרון DDR5 הולך להתקדם ולהאיץ משמעותית את תעבורת המידע ממנו אל הליבה הגרפית במעבד. זאת, תוך כדי השתפרות והתחזקות של הליבות הגרפיות במעבדים עצמם, הן מצד אינטל והן כמובן מצד AMD שצפויה להציג פלטפורמה שתומכת ב-DDR5 עוד בהמשך השנה.