לצד הכונן הקשיח, כרטיס המסך הוא הרכיב המוחלף בתדירות גבוהה משאר חלקי המחשב. הוא עבר שינויים, שיפורים ושידרוגים במהלך השנים והכרטיסים הגראפיים בני ימינו לא מזכירים כלל את אבותיהם של תחילת שנות האלפיים.
ההתחלה
ה-Hercules 3D Prophet 4500 64MB הינו כרטיס המסך הראשון שסוקר באתר HWzone, וכן, פעם היו חברות נוספות פרט ל-AMD (לשעבר ATI) ו- NVIDIAבשוק כרטיסי המסך היעודיים. כרטיס זה לא זכה להצלחה גדולה במיוחד בגלל שבאותה שנה (2001) השיקה NVIDIA את כרטיס ה-GeForce 3 שלה שפשוט דחק את כל שאר התחרות לשוליים.
באותה השנה, הציגה חברת ATI את סדרת כרטיסי המסך השנייה שלה אי-פעם, סדרת ה-Radeon 8000. כרטיסי המסך של ATI תמכו בגרסה 8.1 של Direct X, בעוד שכרטיסי המסך של המתחרה היו עדיין "תקועים" בגרסתה השמינית. מזכיר לכם מאורעות מודרניים יותר? שימו לב לפתרונות הקירור הפשוטים יחסית אשר היו מותקנים על כרטיסי המסך. הם קיררו את הליבה הגראפית בלבד, היו מתמלאים באבק, נתקעים ומרעישים.
אם נרחיק עד לתקופה שקדמה לשנות האלפיים כמעט ולא נתקל בכרטיסים גרפיים הכוללים גוף קירור – הם פשוט לא התחממו מספיק.
עדיין תקוע בגרסה הקודמת של DirectX,
ה-GeForce 3 Ti500
הציע תמיכה טובה יותר ב-DirectX,
ה-Radeon 8500
התחרות מצטמצמת
שנה לאחר מכן, רעננו NVIDIA ו-ATI את כרטיסי המסך שלהן והציגו את סדרות ה-GeForce 4 וה-Radeon 9000, בהתאמה. אם אתם חושבים שכרטיסי מסך יקרים זו המצאה מודרנית, אתם טועים. תג המחיר של ה-GeForce Ti4600 נע בזמנו סביב אלפיים שקלים. גם בשנה זו, הוצגו כרטיסי מסך מחברות נוספות כגון Matrox ו-SiS, אך הם לא זכו לפופולאריות גדולה במיוחד ולא יישרו קו עם ביצועי הכרטיסים של החברות המובילות.
כתגובה לסדרת ה-Ti של NVIDIA, הציגה ATI את סדרת ה-Radeon 9000. שוב, עם תמיכה בגרסת DirectX חדשה יותר, גרסה 9. חלק מאותם כרטיסים היו כ רעבים לחשמל עד שכללו חיבור חשמל חיצוני. בתקופה זו, עדיין היה זה חיבור מולקס סטנדרטי בעל 4 פינים, ממש כמו זה שדרשו כוננים קשיחים פעם, כשהם עוד התחברו למחשב באמצעות חיבורי IDE. הפעם, ATI היא זו ששלטה במבחני הביצועים והשאירה את הכרטיס החזק ביותר של NVIDIA, ה-FX5950, מאחור. ה-Radeon 9800XT של ATI הציג כ-5 פריימים נוספים לשנייה במשחקים הכבדים ביותר באותה התקופה: Unreal 2 ו-Splinter Cell.
היה לעשירים בלבד,
ה-GeForce Ti4800
רעב לחשמל,
ה-Radeon 9800XT
הכיל גראפיקה חדשנית – Quake 3
We need more power, Scotty!
שנת 2003 הייתה השנה בה הכרטיסים הגראפיים התחילו לקבל את הצורה של מפלצות הגיימינג שאנו מכירים כיום. חיבורים חיצוניים לחשמל הפכו לסטנדרט (עדיין לא חיבור 6 פינים ייעודי, אבל זה בדרך) וזוהי גם השנה שבה צצו כרטיסי ה-PCI-Express הראשונים – סדרת ה-PCX של NVIDIA. כרטיסים אלו היו סך הכל כרטיסי AGP רגילים עם גשר AGP ל-PCI-Express, אבל גם זה משהו. מנגד, ATI בחרה לרענן את קו המאיצים הגראפיים שלה ולא להציג דגם חדש.
שנה לאחר מכן, ATI חזרה לתחרות בגדול עם סדרת ה-X שלה. לא נטריד אתכם בפרטים הטכניים, אך דעו כי ATI הצליחה לייצור כרטיסי מסך מהירים יותר, הצורכים פחות חשמל ומפיקים פחות חום ורעש מאלו של NVIDIA. כרטיס ה-X850XT PE נחשב אז לכרטיס החזק ביותר אי-פעם וכלל חיבור חשמל ייעודי של 6 פינים על מנת לספק את תאבונו לחשמל, חיבור שהפך לסטנדרט מאז.
המאיצים הגראפיים דרשו יותר הספק מזה אשר חריץ ה-PCI-Express היה יכול לספק (75 וואט) ומכאן הגיע הצורך בחיבורי חשמל חיצוניים. חברת ATI עשתה את המעבר המלא לממשק ה-PCI-Express אך עדיין לא הציגה תמיכה בריבוי כרטיסים כפי שעשתה יריבתה NVIDIA.
משחררים את המפלצות
חברת XGI הציגה כרטיס בעל שתי ליבות עיבוד גרפיות על אותו המעגל המודפס, אך כרטיסים אלו נכשלו עקב מנהלי התקנים לא יציבים ואיכות תמונה ירודה. החברה הצעירה והלא מנוסה פשוט קפצה למים סוערים לפני שלמדה לשחות בבריכת הפעוטות. על מנת להתחרות במפלצת הביצועים ש-ATI שלפה מהשרוול, הציגה NVIDIA את ה-6800 Ultra. הוא היה גדול וירוק, כיאה לכרטיס הדגל של החברה, אך הוא היה הרבה פחות פופולארי מכרטיסי ה-6800 הרגילים אותם למדו האוברקלוקרים מהר מאוד להפוך לכרטיסי ה-Ultra היקרים יותר באמצעות RivaTuner.
למרבה הצער, ל-NVIDIA לא היה מתחרה ראוי ל-X800XT PEוהכותרים התובעניים של אותה התקופה כגון Far Cry ו-Doom 3 פשוט רצו טוב יותר על הכרטיס של ATI. עם זאת, ל-NVIDIA הייתה טכנולוגיה לריבוי כרטיסי מסך במערכת מחשב אחת – SLI. טכנולוגיה זו נחשבה ליקרה ומסורבלת ולכזאת השמורה למטורפים ביותר.
Unreal Tournament 2004 – עד הגעתו גם גראפיקה שכזו הייתה דמיונית
למה לא ללכת קצת יותר אחורה למה לא להזכיר את אבות כרטיסי המסך כמו
cirrus logic
trident
ati MACH Series
ואיך הם הגיעו לאן שהם היום !!
DSM
02/10/2011 01:15
כתבה טובה אבל .. חסר המון המון חומר של כרטיסים בסידרת RADEON 9 האגדיים כמו 9500 – 9700 , קצת יותר פירוט על סידרת FX הכושלים , בקיצור לא חסר חומר לפרט עליו .. מקווה לראות בעתיד כתבה רצינית ממש שתסכם את ההיסטוריה , זה יראה מעניין !
ha_miki
02/10/2011 10:56
עוד הערה על חוסר מה עם 3DFX שהתחילה את כל הדבר הזה ?
VOODOO , S3 MATROX , RIVA TNT2
והתחלת סידרת ה Gforce 256
Dandy23
02/10/2011 11:37
לא לשכוח את 3DFX. ביחוד אותם!
מאז הVOODOO 3, כרטיסי מסך שהם גם
מאיצי מסך הפכו לסטנדרט.
ולא לשכוח שNVIDIA קנתה את הטכנולוגיה של
3DFX אשר תרמה לה לשלוט בשוק ביד רמה,
עד שATI עקפו אותם בסיבוב.
ומאז, האחת רודפת אחר השנייה ללא הפסקה.
Dandy23
02/10/2011 11:47
אה, ועוד כמה דברים חשובים לא פחות… בעוד שהיו בזמנו שתי פלטפורמות API להצגת
גרפיקה תלת מימדית (DIRECT3D של MICROSOFT
וOPENGL של SILICON GRAPHICS), ל3DFX היתה
פלטפורמת API משלה – הGLIDE שעבד מצויין יותר טוב עם כל כרטיסי VOODOO.
וגם לא כתוב שום דבר על ארכיטקטורת
השימוש בSHADERS וההתאמה של תעשייה לשימוש
הזה..
גם לא רשום על מעבדים גרפים לניידים..
בקיצור, ישנם עוד ציוני דרך בתחום כרטיסי
המסך אשר אינם מוזכרים בכתבה.
RnGKay
02/10/2011 12:24
חברים מדובר על עשר שנים ולא כל התקופה, לכן 3DFX לא נכנס לתמונה בכלל
חיים
02/10/2011 14:58
סיקור נחמד של אחד התחומים הכי לוהטים ומעניינים בעולם המחשבים . כרטיס המסך הראשון שלי היה מטרוקס G400 שעלה בזמנו (1999) 1300 שקל , אח"כ קיבלתי מאחי הגיימר ג'יפורס 2 , 3 , ו-4 . האחרון שלי הוא 8800GTS640MB שעלה 2200 שקל ב-2007 , והיום אני מחכה בקוצר רוח לדורות החדשים כדי להחליפו . אכן זה היה עשור מלא בתהפוכות , איבדנו הרבה יצרנים שונים (מי זוכר חברות כמו רנדישן , SIS , S3 , POWERVR , 3DFX , מטרוקס) שעוד ניסו לשרוד בתחום הזה לפני ששתי השחקניות העיקריות דחקו את כולן החוצה בתחילת העשור , ורק נותר לנו לנסות לשער איך ייראו פני הדברים בעוד 10 שנים …
גד
03/10/2011 04:05
כתבה יפה, מאוד נהנתי לקרוא 🙂
GT7R
03/10/2011 11:12
GTX295 הפוך, זה היה ה 4870X2 שהתחמם ועשה רעש של מטוס ממריא, ה295 היה יותר שקט ויציב (היו לי את שניהם)
משרון שומרון
03/10/2011 21:32
מה העיניינים? זה נר.. נר.. אחלה סיקור ממש נהנתי לקרוא אותו… אתה תותח בתחום.. אני שוקל לקנות עכשיו כרטיס מסך טוב יותר אבל כנראה אני אצטרך לשדרג את הספק כוח שלי… הוא ככל הנראה לא יחזיק את "הכורים הגרעיניים" של ימינו… עוררת בי השראה.. תודה.
יוסי
05/10/2011 01:24
לא לעניין בגדול כתב לא הכי עניינית או מעניינת ודי חסרה, התחום של כרטסי המסך הוא אחד התחומים הכי מעניינים שהתפתחו עם התעשייה.
כל מה שעשית זה לתת רשימה של כרטיסי מסך. למה לא לפרט קצת על הטכנולוגיה מאחורה, או בכלל ללכת קצת יותר אחורה מהGF4 לעידן הוודו וה3DFX?
או לפרט קצת קדימה, על ליבת הGCN לדוגמא יש כבר כמה פרטים עסיסיים… קיצר כתבה קצת מפוספסת
למה לא ללכת קצת יותר אחורה
למה לא להזכיר את אבות כרטיסי המסך כמו
cirrus logic
trident
ati MACH Series
ואיך הם הגיעו לאן שהם היום !!
כתבה טובה אבל ..
חסר המון המון חומר של כרטיסים בסידרת RADEON 9 האגדיים כמו 9500 – 9700 , קצת יותר פירוט על סידרת FX הכושלים , בקיצור לא חסר חומר לפרט עליו .. מקווה לראות בעתיד כתבה רצינית ממש שתסכם את ההיסטוריה , זה יראה מעניין !
עוד הערה על חוסר
מה עם 3DFX שהתחילה את כל הדבר הזה ?
VOODOO , S3 MATROX , RIVA TNT2
והתחלת סידרת ה Gforce 256
לא לשכוח את 3DFX.
ביחוד אותם!
מאז הVOODOO 3, כרטיסי מסך שהם גם
מאיצי מסך הפכו לסטנדרט.
ולא לשכוח שNVIDIA קנתה את הטכנולוגיה של
3DFX אשר תרמה לה לשלוט בשוק ביד רמה,
עד שATI עקפו אותם בסיבוב.
ומאז, האחת רודפת אחר השנייה ללא הפסקה.
אה, ועוד כמה דברים חשובים לא פחות…
בעוד שהיו בזמנו שתי פלטפורמות API להצגת
גרפיקה תלת מימדית (DIRECT3D של MICROSOFT
וOPENGL של SILICON GRAPHICS), ל3DFX היתה
פלטפורמת API משלה – הGLIDE שעבד מצויין יותר טוב עם כל כרטיסי VOODOO.
וגם לא כתוב שום דבר על ארכיטקטורת
השימוש בSHADERS וההתאמה של תעשייה לשימוש
הזה..
גם לא רשום על מעבדים גרפים לניידים..
בקיצור, ישנם עוד ציוני דרך בתחום כרטיסי
המסך אשר אינם מוזכרים בכתבה.
חברים מדובר על עשר שנים
ולא כל התקופה, לכן 3DFX לא נכנס לתמונה בכלל
סיקור נחמד
של אחד התחומים הכי לוהטים ומעניינים בעולם המחשבים . כרטיס המסך הראשון שלי היה מטרוקס G400 שעלה בזמנו (1999) 1300 שקל , אח"כ קיבלתי מאחי הגיימר ג'יפורס 2 , 3 , ו-4 . האחרון שלי הוא 8800GTS640MB שעלה 2200 שקל ב-2007 , והיום אני מחכה בקוצר רוח לדורות החדשים כדי להחליפו . אכן זה היה עשור מלא בתהפוכות , איבדנו הרבה יצרנים שונים (מי זוכר חברות כמו רנדישן , SIS , S3 , POWERVR , 3DFX , מטרוקס) שעוד ניסו לשרוד בתחום הזה לפני ששתי השחקניות העיקריות דחקו את כולן החוצה בתחילת העשור , ורק נותר לנו לנסות לשער איך ייראו פני הדברים בעוד 10 שנים …
כתבה יפה, מאוד נהנתי לקרוא 🙂
GTX295
הפוך, זה היה ה 4870X2 שהתחמם ועשה רעש של מטוס ממריא, ה295 היה יותר שקט ויציב (היו לי את שניהם)
מה העיניינים? זה נר.. נר..
אחלה סיקור ממש נהנתי לקרוא אותו… אתה תותח בתחום.. אני שוקל לקנות עכשיו כרטיס מסך טוב יותר אבל כנראה אני אצטרך לשדרג את הספק כוח שלי… הוא ככל הנראה לא יחזיק את "הכורים הגרעיניים" של ימינו… עוררת בי השראה.. תודה.
לא לעניין
בגדול כתב לא הכי עניינית או מעניינת ודי חסרה, התחום של כרטסי המסך הוא אחד התחומים הכי מעניינים שהתפתחו עם התעשייה.
כל מה שעשית זה לתת רשימה של כרטיסי מסך. למה לא לפרט קצת על הטכנולוגיה מאחורה, או בכלל ללכת קצת יותר אחורה מהGF4 לעידן הוודו וה3DFX?
או לפרט קצת קדימה, על ליבת הGCN לדוגמא יש כבר כמה פרטים עסיסיים… קיצר כתבה קצת מפוספסת