רזולוציית 4K בקצב תצוגה של 144 הרץ היא פשוט יותר מדי מידע עבור תקני הוידאו העדכניים – וזה יוצר צורך בדחיסת מידע אשר עשויה לפגוע באיכות התוצאה הסופית
אחרי הבטחות, עיכובים והמתנה בלתי מבוטלת הגיעו לחנויות צמד מסכים שהיו אמורים להיות פסגת השאיפות של הגיימרים בעלי האמצעים – ה-Predator X27 של אייסר וה-ROG Swift PG27UQ של אסוס, שניהם מבוססי פאנל פורץ דרך של חברת AU Optronics עם גודל 27 אינץ', רזולוציית 3,840×2,160 פיקסלים, קצב רענון של עד 144 הרץ עם תמיכה ב-G-Sync וב-HDR עם בהירות מירבית של מעל 1,000 ניט תודות ל-384 נקודות הארה שונות, כיסוי של כל מכלול הצבעים DCI-P3 תוך שימוש בנקודות קוואנטיות לשיפור האיכות.
האיכות המושלמת לחובבי הגיימינג, לכאורה, ובמחירי פרימיום של 2,000 דולר ומעלה שאמורים להצדיק זאת – אך בפועל נראה כי דגמים אלו נתקלים בקצה היכולת של תקני התצוגה המודרניים, ובכך נאלצים למצוא שיטות מקוריות לעקוף את הבעיה ולעמוד בהבטחות הטכניות.
חיבור DisplayPort 1.4, המתקדם והעדכני ביותר שקיים במסכים המדוברים (ולמעשה ברוב המסכים המודרניים), מסוגל להעביר רוחב פס מירבי של 26 ג'יגה-ביט בשנייה ותמונה ברזולוציית 4K בקצב רענון של עד 120 הרץ לפי התקן – כלומר לא מספיק בכדי להעביר 4K בקצב 144 הרץ ללא דחיסה כלשהי. מה שאסוס ואייסר בחרו לעשות הוא הפחתה בתת הדגימה של הצבע בתמונה, או Chroma Subsampling, מרמה מלאה של 4:4:4 לרמת 4:2:2 שמשמעותה היא דגימת חצי מהרזולוציה בציר האופקי, כאשר אינטרפולציה מתמטית בין פיקסלים שכנים היא זו שמשלימה את המידע המכווץ.
שיטה זו (ואף קיצוניות ממנה) מהוות מרכיב מוכר בכל שיטות הדחיסה המוכרות להעברת מידע ברשת, אך הן אינן נפוצות ומקובלות באותה מידה בעת תצוגת תוכן מקומי במחשב האישי, כשרוחב הפס הזמין הוא בדרך כלל גדול מנפח המידע הבלתי דחוס – וכעת נשמעות טענות על כך ששימוש בדגימת הצבע המופחתת מביאה לתצוגה מטושטשת של אלמנטים מסויימים באותם מסכי-על חדישים, הן בשולחן העבודה והן במשחקים השונים, בעת נסיון להפעילם ברזולוציה ובקצב הרענון המירביים הזמינים. במילים אחרות, במקום לקבל את איכות התמונה החדה והמדוייקת ביותר שניתן לדמיין – מתקבלת תוצאה פחות איכותית ופחות טובה מזו של תצוגת 4K בקצב רענון של 120 הרץ (או פחות).
לא בטוח שכל המשתמשים יבחינו בהבדלים המדוברים ובכל היישומים, אך אלו שכן בהחלט ימצאו סיבה טובה להתאכזב ואפילו להתעצבן מ'באג' שאינו מוצהר באופן רשמי בשום מקום – וכזה שעל פניו גם לא יהיה לו שום תיקון בדגמים אלו. מסכי העתיד יוכלו להכיל חיבורי HDMI 2.1, התקן הפומבי היחיד כרגע שמוגדר לתמיכה ברוחב הפס שיאפשר תצוגת 4K144 אמיתית ללא שום דחיסה, או לחילופין תמיכה בפרוטוקול ה-DSC (ר"ת Display Stream Correction) של ה-DisplayPort 1.4 שמתיימר לספק דחיסה אפקטיבית יותר שלא ניתן להבחין בינה לבין המקור – אך ספק גדול אם נגלה תאימות לאחור של דחיסה טרייה זו ב-Predator X27 וב-ROG Swift PG27UQ.
אז אם גם אתם חולמים על גיימינג ברזולוציית-על ובקצב תצוגה אדיר – אולי מוטב להמשיך ולחלום עוד קצת, עד לבואו של הדור השני אשר ידע לתקן ולהימנע משגיאות חוד החנית שמתגלות בדיעבד.
צרות של עשירים…
אמתין לדור השני.
חוצפה שאין הדגשה על הדחיסה המתבצעת בתדר 144
מה הטעם לקנות מסך עם נתוני 4K ותדר 144
אם בפועל לא ניתן להעביר מידע זה…
האם המסכים האלו (או אחרים מודרניים) תומכים ב-3D Vision של Nvidia?
במסכי 8K פשוט מחברים 2 כבלים של dp1. 4, לא מבין למה הפתרון הזה לא יכול לעבוד גם כאן
4K ב 144HZ יהיו סטנדרטיים רק ב 2020. _ (עד אז, כל הכלאה ושיקוץ ישווקו כהכי טובים)
ממש מאכזב שהתקופה היא תקופה פורחת בחומרה וחונקת במחירים.
פשוט התקופה היא תקופת מעבר שכן התקנים הקיימים כבר מיצו את עצמם אבל התעשיה רק עכשיו קיבלה את הפוש (פידבק) להתחיל ליצר תקנים חדשים ולהיתאמץ יותר לכן יקח זמן עד שהמצב יתיצב.
איזה מזל שלא חייבים לקנות כל מוצר שיוצא.
רק חבל שצריך להתלונן על זה ולשוות לכל העניין מצג כאילו מנסים שוב לעבוד על מישהו..
הי, ללא קשר, מישהוא יודע להסביר מה הבדל מהותי בין מסך מחשב למסך טלוויזיה ? מלבד תמיכה ב g-sync שאין בטלוויזיה
G-SYNC DP קצב ריענון
אבל עובדתית כל מסך מחשב יכול לשמש כמסך טלויזיה וכל מסך טלויזיה יכול לשמש כמסך מחשב