לקחנו לבדיקה מסך עדכני של GIGABYTE אשר מציע אפשרות צפיה של 240 הרץ, או 240 פריימים לשניה – האם באמת ניתן לחוש בהבדל בהשוואה לקטגוריה הפופולרית של 144 הרץ?
יצרנית החומרה GIGABYTE מזוהה יותר מכל עם כרטיסי מסך ולוחות אם, אך בשנים האחרונות ניכרת דחיפה שהיא עושה בעולם מסכי הגיימינג. מה שהתחיל מכמה דגמים בסיסיים הפך במהרה לעסק של ממשק עבור GIGABYTE ומזה כבר תקופה לא קצרה שהיא מצליחה להביא לשוק מספר רב של מסכי גיימינג במחיר תחרותי במיוחד.
אחרי שראינו כמה דגמים המציעים איכות ויזואלית ראויה בתדרי רענון של 144Hz ו-165Hz, ב-GIGABYTE החליטו להשיק מסך המתבסס על פאנל שמסוגל להגיע ל-240Hz ברזולוציית 2560X1440. מדובר בתדר גבוה במיוחד אשר מגיע עם דרישת חומרה גבוהה למדי בשביל להגיע לתוצאות ראויות עם הגדרות גבוהות במשחקים חדשים.
ה-M27Q X הוא מסך 27 אינצ' בעל פאנל IPS שמגיע ברזולוציית 2560X1440 ובתדר רענון של עד 240Hz משמע תצוגה של עד 240FPS. מסך זה מגיע בתג מחיר של 400 דולר, שזה פרימיום של כ-100 דולר מעל לצגי IPS בעלי תדר רענון נמוך יותר של 120Hz או 144Hz.
מסך זה מגיע עם צמד כניסות HDMI 2.0, כניסת DisplayPort 1.4, כניסות USB מסוג Type-B ו-Type-C וגם צמד יציאות USB Type-A. זאת, בנוסף לכניסת שמע נפרדת. הסיבות להמצאות הממשקים הללו היא בין היתרן היכולת להשתמש במסך זה עם מתג KVM מובנה. מתג KVM מאפשר לשני מחשבים להשתמש במסך תוך כדי שימוש באותו סט של מקלדת ועכבר.
בגב המסך ישנו ג'ויסטיק שליטה על המסך באמצעות הממשק הגרפי שלו, כמו גם לחצן KVM אשר מטרתו להחליף בין מחשבים שונים שמחוברים למסך.
מסך זה מגיע עם רגלית מברזל אשר מתחברת להתקן שכבר מגיע מותקן על המסך. ההתקן הזה מאפשר תנועה לגובה וגם כיוונון של הטיה בכל גובה. לרגלית חור שמאפשר העברה של כבלים בצורה מסודרת.
צירי הכיוונון לא מאפשרים סיבוב של המסך, לא בכיוון של העברה למסך לגובה ב-90 מעלות ולא בכיוון זווית צפויה אופקית.
לפני שנגיע לחוות הדעת והמבחנים, חשוב לזכור שזה מסך גיימינג ולמסך גיימינג יש דרישות חומרה במידה ורוצים להינות ממשחקים באיכות מסויימים ובכמות גבוהה של פריימים לשניה.
הרכבנו מערכת מחשב המבוססת על מעבד Core i9 13900K של אינטל, על בסיס לוח אם GIGABYTE Z790 AERO וכרטיס המסך החזק ביותר כיום, ה-GeForce RTX 4090, ספציפית דגם ה-GAMING OC של GIGABYTE גם כן. יצרנית חומרה, כבר אמרנו?
מדובר בשילוב שאנחנו לא מצפים שכל משתמש שהולך להשתמש ב-2560X1440 צריך, אבל חשוב לדעת שכרטיסי המסך דוגמת דוגמת Radeon RX 6800 או GeForce RTX 3070 לא תמיד יוכלו לספק כמות פריימים גבוהה שכזאת בכותרים רבים תחת הגדרות תצוגה גבוהות. חלק מזה תלוי גם במעבד.
ראוי בשלב זה לציין כי הכיול אשר נעשה במפעל למסך זה, לפחות בפרופיל סטנדרטי הינו מדויק להפליא. ראינו במדידות כי הגענו לכיסוי מאוד רחב של טווח sRGB וגם התקרבנו לכיסוי מלא של טווח DCI-P3. בגדול – הצבעים מאוד מדויקים ולא נדרש כיול ידני נוסף על מנת להגיע לתוצאות טובות משמעותית. GIGABYTE טוענת לכיסוי 92 אחוזים מעומק צבעי DCI-P3, בפועל מצאנו כיסוי של 93 אחוזים.
תופעות נוספות שבדקנו במצב 240 פריימים לשניה הם גוסטינג או השארת עקבות אור ומריחות צבע. גם כאן התנהג ה-M27Q X בצורה נהדרת. מהירות התחלפות הצבע בפיקסלים גבוהה מאוד ונראו מעט מאוד מריחות או עקיבות.
חשוב בהזדמנות זאת לציין שאך ורק ממשקי ה-DisplayPort וה-Type-C יעבירו אות ברזולוציית 2560X1440 בתדר של 240Hz, בעוד ממשקי ה-HDMI יעשו זאת רק עד לתדר של 120Hz. החדשות הטובות הן שגם ממשק ה-DisplayPort 1.4 שקיים בכרטיסי מסך שנים רבות לא מהווה בעיה של ממש.
אחידות התאורה וכתוצאה מכך הניגודיות הן אולי עקב אכילס של ה-M27Q X. בעוד שמדובר בתופעה נפוצה למדי בצגי IPS, כאן ראינו את זה במצב קצת פחות מחמיא עם תאורה בהירה משמעותית בפינות המסך לעומת מרכזו. דבר זה מתבטא בכך שהתמונה רחוקה מלהיות אחידה ברמת התאורה והצבע שלה, ותאורה בסגנון שכזה מאפירה את התמונה באופן כללי ופוגעת בניגודיות. משמעות הדבר היא שגם תוכן HDR יפגע מהאפקט.
ברור לנו מתוצאות הצבע והתגובה שהמסך הזה מכוון בעיקר לשמש לגיימינג, וכאן נראה שהוא עושה חייל. השתמשנו במערכת הבחינה היוקרתית שלנו על מנת להגיע אל 240 ומעל לכך בפריימים לשניה. במשחקים כמו GRID 2019 מרגישים את האפקט של חלקות התמונה והריאליזם שמגיע עם קצב רענון כה גבוה.
האם זה מורגש בתור שיפור משמעותי מזה אליו אנחנו רגילים ב-144Hz? ובכן, עבור כנות התכנסנו ובכנות התשובה היא שלא. האם מבחינים בהבדל כלל? נגיד שלעניות דעתנו כן, בהחלט, בעיקר אחרי כמה מבטים קדימה ואחורי בין התצוגות המדוברות.
אפשר לטעון שספורט תחרותי הוא המטרה של מסך זה, אך גם במשחקים אחרים אפשר להינות מקצב הרענון המטורף. כאן אתם רואים את מבחן Borderlands 3 עם מערכת ה-RTX 4090 בהגדרות High, שהן נמוכות בשני מצבים כלליים מההגדרות הנמוכות ביותר, ורק כך הצלחנו להשיג קצב תצוגה שגבוה מקצב הרענון עצמו בממוצע.
על תדר רענון ותמורה למחיר
השאלה הגדולה היא – האם המסך הזה שווה את כספכם או שאולי 400 דולר יכולים לרכוש מסך עדיף? ובכן, אלו שמעדיפים רזולוציה על פני עוד קצת תדר רענון תמיד יכולים לבחור ב-FI32U או ב-M28U שהם מסכי 4K בתדר 144Hz. אמנם, הם יקרים במעט.
חווית המשחק ואיכות התצוגה במשחקים של ה-M27Q X היא מעולה, אך נופלת במעט ממסכי הפרימיום בעלי תג המחיר הדומה וקצב הרענון הנמוך יותר. התוספת של מתג KVM מעולה, אבל זה דבר ש-GIGABYTE כבר התרגלה לעשות במסכיה השונים, והממשק תצוגה וניווט של המסך הזה זהה למסכים האחרים של GIGABYTE גם כן. הופתענו מדיוק צבע מאוד גבוה שהגיע מהמפעל עבור מסך זה, וניכר ש-GIGABYTE משקיעה בכיול.
לעניות דעתנו, נדרשת ירידה קלה במחיר על מנת להפוך את ה-M27Q X לנחשק משמעותית עבור חולי-הביצועים שרוצים כל יתרון שהם יכולים לקבל, במיוחד במשחקים תחרותיים. אנחנו לא חושבים שההבדל בין 240Hz ל-144Hz גדול במיוחד, אך מבחינים בקיומו. ביצועי הצבעים מעולים וזמני התגובה טובים מרוב המסכים בשוק. מי יודע, אולי בעתיד הקרוב תחליט GIGABYTE שהיא משיקה גרסה נגישה יותר ושומרת על כל יתרונות המסך הזה.
שווה את המחיר.
במחיר כזה אני קניתי מסך 165HZ
לא מאמין שתדר הרענון מגיע לידי ביטוי בגלל הזמן שלוקח לגבישים\פיקסלים להשתנות
לא רק שצבע משתנה מקונפיגורציה אחת לאחרת בכל פיקסל בהתאם לתדר, ספציפית במסך הזה זה קורה אפילו מהר יותר ממרבית מסכי ה-120144HZ של השנים האחרונות.
טכנולוגיות LCD למעבר בין צבעים מאוד התקדמו בשנים האחרונות, ובעתיד הקרוב נוכל לראות תצוגות שמצמצמות משמעותית גם את הזמנים האלה. כבר היום המעבר בין רוב קונפיגורציות הצבע לאחרות נעשה בין 1 ל-3 מילי שניות בפאנל הזה
מזכיר לי את ה"מומחים" שבזמנו אמרו "אי אפשר לראות הבדל בין 60HZ ל120HZ כי העין האנושית לא מסוגלת להבחין מעבר ל30FPS בכלל" או דברים בסגנון מאחר ואף פעם לא השתמשו במסך מסוג זה. תשתמש, תראה בעצמך ואז תגיד אם יש הבדל או לא…