מסך AORUS FI32U בביקורת: 4K מרהיב לגיימינג

תחום מסכי הגיימינג עתירי הרזולוציה נמצא ברתיחה וענקיות החומרה ממהרות להציג דגמים חדשים. לקחנו לסיבוב את AORUS FI32U של GIGABYTE, מסך 4K חדיש לגיימינג, ויצאנו מרוצים בהחלט

שנת 2021 המאתגרת נכנסת לרבעון האחרון שלה, ועם זאת אנחנו רואים גל נוסף של השקות חומרה מעניינות וזמינות של מוצרים חדשים על המדפים (לעיתים יותר, ולעיתים רק על הנייר). עם השקתם של כרטיסי מסך חזקים יותר ויותר ועם עולם בו קונסולות המסך כבר תומכות בתצוגת 4K הן חומרתית והן ברמת רינדור המשחקים היה צפוי שגל מסכי ה-4K לגיימינג יקבל דחיפה רצינית.

חלק מאותה דחיפה הוא חברות חומרה שמציגות מוצרי תצוגה איכותיים ומושקעים יותר ובין אותן החברות גם GIGABYTE שאנחנו מכירים בעיקר מעולם חומרת הפנים למחשבים נייחים. כבר הספקנו לראות כמה וכמה מסכי גיימינג של GIGABYTE בתקופה האחרונה כאשר הדגש הוא בעיקר על מענק תמורה טובה למחיר ושיפוש בפאנלים מהירים לגיימינג.

עם כח העיבוד בא התיאבון, ואחרי תצוגות מהירות של 2560X1440 או 3440X1440 הגיע תור הרזולוציה ממנה חומרה פחדה עד לא מזמן, UHD 4K או בממדיה 3840X2160.

הרעיון מאחורי השקה של מסכי 4K חדשים לגיימינג נוצר כאשר הצגים עצמם נהפכו לזולים וכך יכלה GIGABYTE להשיק אותם להמונים דרך ערוצי ההפצה שלה בכל רחבי העולם, שכן מסכי 4K לגיימינג קיימים מזה כמה שנים, אך במחיר מטלטל למדי. קשה להגיד שכעת הם יורדים אל העם, אך הפרימיום פוחת.

ה-AORUS FI32U הוא מסך גיימינג חדש מבית GIGABYTE אשר מגיע עם שלל טכנולוגיות עדכניות ונושא תג מחיר של כאלף דולר לפני מיסים מעבר לים, ובערך 4,500 שקלים כאן בארץ. מדובר בצג 31.5 אינצ' ברזולוציית 3840X2160 שעושה שימוש בפאנל מסוג IPS בתדר רענון של עד 144Hz. צג זה הינו שטוח, בשונה משלל צגים קעורים שראינו לאחרונה. תכונה זאת מועדפת על יוצרי תוכן אשר עורכים וידאו ותמונות על המסך.

מעמד המסך הינו אותו מעמד ברזל איכותי שהכרנו במסכים קודמים של GIGABYTE עם מיתוג AORUS. הוא כולל תמיכה בלוגו RGB מאחור, על אף שרוב המשתמשים המוחלט אינו יכול לגשת לחלק זה ולא זוכה לראות את הלוגו בין כה וכה.

כניסות ויציאות הן החלק החזק של ה-FI32U. למסך זה מתג KVM פנימי שמאפשר העברה של מקלדת ועכבר בין מחשבים שונים או בין מחשב לקונסולה למשל. כמו כן, כניסות התצוגה כוללות DisplayPort וגם HDMI בתקן 2.1. דבר זה מאפשר ל-FI32U לתמוך בטכנולוגיות סנכרון תמונה עד קצבים מהירים לקונסולות המסך החדשות וזה בונוס מאוד רציני עבור ה-FI32U. עד לא מזמן רק DisplayPort תמך בטכנולוגיות אלו וכעת כש-HDMI תומך בהן, אפשרות לסנכרן קצב פריימים לשניה יחד עם תדר הרענון אפשרית עבור קונסולות המשחק החדשות.

כפתור הניווט לתפריטים שב-FI32U הוא הנח ביותר שאפשר למצוא כיום בין מסכי GIGABYTE. המיקום של אמצע המסך בתחתית נגיש משמעותית מכל מיקום מאחורי הצג או בצדדיו.

גב התצוגה כולל פסי לדים ב-RGB עליו ניתן לשלוט תוכנתית במידה ומשתמשים בכבל USB בין המסך למחשב. לטעמנו, לא מדובר בתכונה חשובה מספיק כדי להקדיש אליה כח הנדסי, אם להיות כנים. אנחנו מבינים שמדובר במסך לגיימינג ויצירת תוכן, אך מה שחשוב זה מה שרואים, ולא מה שלא רואים. אם כבר להטמיע תאורה אחורית נשלטת, אולי כדאי לעשות זאת לאורך כל קצוות המסך בשביל להשפיע על איזור התצוגה בקיר מאחור ולגרום לו להיות בהיר יותר.

למעמד מסך זה כל פונקציית כיוונון נפוצה, ואנחנו מאוד אוהבים אותו. הוא מאפשר סידור נח של כבלים דרך מרווח בו, ואפילו מכיל ידית נוחה להרמה של המסך.

ה-FI32U מתהלל בעיקר כמסך גיימינג, אך חומרי הפרסום מזכירים כמה טכנולוגיות שחשובות גם למי שיוצר וצורך תוכן ויזואלי שאינו משחקים. למשל, תמיכה ב-DisplayHDR 400, שהיא דרגת HDR צנועה למדי בשימוש מצב של תאורה גבוהה לתוכן עם טווח דינאמי. חלונות תומכת במצב -HDR אותו יש להדליק באפשרויות.

לא נדהמנו מיכולות ה-FI32U במצב HDR כי זה הוא טבע רוב צגי ה-IPS כיום. מדדנו בהירות מירבית של כ-340cd/m כאשר מדדנו אותה ישירות אל מול רקע לבן.

עם רקע שחור ובהירות מירבית לתאורה האחורית, מדדנו דלטאות לעוצמת התאורה האחרונית ובאופן כללי ראינו שהיא אחידה למדי. מדדנו עוצמת תאורה באיזורים שונים של המסך אחרי כיול. מרכז המסך הציג 119.85cd/m^2 כאשר בפינות השונות ראינו בין 107 ל-110. זו לא תוצאה מרהיבה, אך בהתחשב בכך שצגי IPS רבים משתמשים בתאורה נקודתית חזקה בפינות, בצג זה אחידות התאורה נשלטת באופן בריא למדי.

כיאה לפאנל IPS מודרני, זוויות הצפיה במסך זה רחבות מאוד, ואין איבוד של גוון הצבע או ניגודיות גם כאשר צופים בו מגובהים וכיוונים מאתגרים.

מבחן החייזר מראה גוסטינג ומריחות אפשריות כתוצאה מזמני תגובת פיקסלים בעיתיים. כאן מול שלוש מבהירויות שונות אנחנו רואים כמה מהר מתחלפים פיקסלים מכהה לבהיר. בהתאם למהירות תנועת החייזר ומהירות הצמצם (1/500 השניה) אפשר לראות שמהירות התגובה טובה למדי. לא השתמשנו בטכנולוגיות האצה כאלה ואחרות שאפשריות לנו שכן אנחנו מאמינים שתמצב ברירת-מחדל עבור הדברים הללו יצוג בריא.

באמצעות מכשיר בדיקה ותוכנה יעודית, מדדנו זמן תגובה ממוצע בין שחור מוחלט ללבן מוחלט במרכז המסך. זמן התגובה ממוצע היה 4.7 מילי-שניות. מדובר בזמן פנטסטי למסך בגודל כזה וברזולוציה כזאת.

GIGABYTE טוענת לכיסוי של עד 90% מטווח צבעים DCI-P3 שנחשב למחמיר במיוחד עבור מסכי גיימינר וכיסוי מוחלט של טווח צבעים sRGB. לאחר מסך כיולים, טווח הצבע הממוצא עבור sRGB לרוב נפל בין 98.0% לבין 98.5%. טווח כיסוי DCI-P3 נע בין 83.5% ל-86%.

לדעתנו מדובר בתוצאות סבירות לצרכי יצירת תוכן ועריכת תמונות. כל מסך שעובר את רף 96% כיסוי sRGB כבר נכנס לטרטוריה הזאת. כמובן, בשל כך שאין תאורה חזקה במיוחד ואין תמיכה בתקני HDR המתקדמים באמת (כמו 800 או 1000), מסך זה לא יהווה העדפה למשתמשים שעבורם דיוק צבע ויצירת תוכן לתקנים הללו היא העדפה. דור OLED חדש הוא זה שמתחיל להשתלט על הקטגוריות הללו.

הגדרות בהן השתמשנו בשביל לאזן את צבעי המסך היו בעיקר הנמכה של עוצמת צבע ירוק. הורדה שלו בשני מספרים מ-50 ל-48 כבר לקח אותנו קרוב לדיוק הצבע הגבוה ביותר שהצלחנו להוציא מהמסך, לתשומת ליבכם.

חווית השימוש וסיכום

בעת כתיבת שורות אלו אנחנו משתמשים במסך כשבועיים לצד מסך אחר של GIGABYTE, ה-AORUS FI27Q שהוא מעט קטן יותר ובעל רזולוציית 1440P. היחס של צפיפות פיקסלים ברזולוציית 4K עם גודל של 31.5 אינצ' הוא מעולה ומרגיש מאוזן משמעותית מאשר כזה של 1440P באותו הגודל.

ישנו שיפור מבורך בשטח העבודה עם גודל כזה ורזולוציה כזאת, אך זה כן מצריך זמן הסתגלות. בהתחלה, מעבר ל-31.5 אינצ' היה נראה מעט מוגזם בשטח הצפיה ממרחק דומה לזה שאנחנו רגילים אליו בשימוש 27 אינצ'. דבר נוסף הוא שבמקומו של מסך הזה היה אחד רחב במיוחד ברזולוציית 3440X1440 שהיה קמור. אפקט ההסתגלות וההתרגלות לתצוגת מסכים הוא כל כך דרמתי וטמון בנו, עד כדי כך שבשלושת ימי השימוש הראשונים במסך שטוח הוא היה נראה קמור. לאחר מכן העיניים התרגלו שוב למסך השטוח ובמהרה יתרונות הרזולוציה הגבוהה החלו לגבור.

חשוב לנו להבהיר, השגה של 144FPS או קרוב לכך ברזולוציית 4K בכותרים מודרניים היא לא מטלה קלה מבחינת דרישות חומרה. צריך מעבד חזק וצריך כרטיס מסך חזק. לא היינו ממהרים להמליץ את ה-FI32U למשתמשים שיש להם כרטיסי מסך דוגמת RTX 2060 או RX 5700. לצורך כך ישנם מסכי 1080P ו-1440P שיעניקו ביצועים טובים משמעותית. ה-FI32U בא להציג בעיקר את מה שתותחים כבדים יכולים ליצר, RTX 3070 או RX 6800 וכל מה שחזק מכך.

מחיר בארץ כ-4,500 גם הוא פרימיום שנולד בעיקר בגלל הרזולוציה היחודית, שבכמות הפיקסלים כפולה ומעבר לכך לעומת 1440P. בהשוואה לצגים כמו ה-FI27Q או אפילו ה-M32Q, ה-FI32U מכפיל אותם במחיר. כשמסתכלים על אלטרנטיבות או תחרות אפשר להבין למה. עולם מסכי ה-4K 144Hz מצומצם למדי כיום וה-FI32U לעיתים תהיה האפשרות היחידה לרכישה שעונה על הדרישות. אין לנו ספק כי במדיה והייתה תחרות רצינית, כנראה שהיינו רואים את המסך הזה עם קידומת מחיר שונה לגמרי.

אנחנו שמחים לראות את קטגוריית 4K לגיימינג מתחילה לצמוח, ועולם החומרה המתין לכך שנים רבות. מלבד מסכי 31.5 אינצ' שכאלה אנחנו מצפים לראות מסכים נוספים גם בגדלים של 27 ואולי אפילו 25 אינצ' בעתיד הקרוב. יצרניות הפאנלים שוקדות בתקופה זאת על מנת לייצר פאנלים אותם חברות כמו GIGABYTE יכולות לרכוש וליישם במוצרי קצה כמו זה. פאנלים שמגיעים ברזולוציות גבוהות וגם בעלי טכנולוגיות תאורה שמאפשרות קצב רענון גבוה ודיוק צבע.

משתמשים שרוצים צג 4K לגיימינג כעדיפות ראשונה ויצירת תוכן כעדיפות שניה, ה-AORUS FI32U היא בחירה פנטסטית במידה וגודל של 31.5 אינצ' הוא מה שאתם מחפשים. מדובר במוצר דל אלטרנטיבות ודל תחרות בעל ביצועים בריאים וזמני תגובה קצרים למדי ובשל כך הוא מקבל את המלצתנו החמה.

מומלץ – GIGABYTE AORUS FI32U 4K 144Hz