חברת Arctic Cooling ידועה כבר שנים רבות בקרב קהל חובבי החומרה כיצרנית פתרונות קירור שקטים ויעילים. החברה השוויצרית בנתה לעצמה שם במהלך השנים בתור חברה שמוצריה, למרות מחירם הנוח, מגיעים באיכות בניה גבוהה ועם הרבה מחשבה על כל הפרטים.
כמו חברות רבות בשוק החומרה, ניצבה Arctic Cooling לפני מספר שנים בצומת דרכים אסטרטגית. חלקו של שוק המחשבים הנייחים בתוך שוק המחשבים הכללי הלך והצטמצם, והחברה הבינה שללא הרחבת קו המוצרים שלה, היא עלולה להישאר ללא שוק.
תחילה פנתה החברה לייצור פתרונות קירור OEM עבור יצרניות כרטיסי המסך, והיום אי אפשר למצוא כמעט יצרנית של כרטיסי מסך שאיננה עושה שימוש במוצרים של החברה בחלק ממוצרי ה-High End שלה – תוך כדי ציון שמה של Arctic Cooling במפורש, או באופן אנונימי (אם כי בשנה האחרונה קיימות שמועות עיקשות לגבי בעיות המתגלות בפתרונות הקירור לכרטיסי מסך של החברה).
בנוסף, לפני כשלוש שנים התחילה החברה לייצר מארזים וספקי כח אשר כוללים פתרונות קירור מובנים, וחלק מהדגמים אף זכו להצלחה יחסית.
אולם נראה שהחברה החליטה שאין בכך די – Arctic Cooling החליטה לאחרונה לשנות את שמה ל-ARCTIC, להחליף את הלוגו של החברה ולהקים חטיבות חדשות שיעזרו לה להתפתח לכיוונים חדשים לגמרי. לכל חטיבה תוצמד מילה נוספת מתחת ללוגו – כך נשארה חטיבת מוצרי הקירור עם השם Arctic Cooling, ונוספו חטיבות למוצרי סאונד (ARCTIC Sound), מטענים וסוללות (ARCTIC Power), מוצרי ציוד הקפי (ARCTIC Accessories) ו…צעצועים (ARCTIC Hobby).
בתחום הקירור אין חדש ב-Arctic Cooling כבר מספר שנים. החברה אמנם מציעה גרסאות חדשות של מוצריה ומתאמים שיאפשרו לחבר את גופי הקירור שלה לכל כרטיסי המסך החדשים (כולל כרטיס ה-Radeon HD 5970 הכולל שתי ליבות גרפיות) ותושבות המעבדים, אולם בסך הכל מדובר באותם עיצובים ואותם מוצרים אותם ראינו כבר לפני שלוש שנים. הפעם הבטיחו לנו ב-AC לחדש, ואולי באמת נזכה לראות גוף קירור עם עיצוב חדש (Freezer 13 כנראה יהיה השם).
תצוגה עשירה של גופי קירור |
האנשים שלנו ב-Arctic Cooling הסבירו את חוסר המקוריות בכך שלוקח לא מעט זמן ומשאבים לתכנן גופי קירור חדשים, והמוצרים הקיימים פופולאריים מתמיד. לכאורה, הם לא רואים סיבה להוציא מוצרים נוספים שרק יבלבלו את הצרכנים, כאשר לדעתם בהחלט ייתכן שהפוטנציאל הטמון בגופי קירור העושים שימוש בנחושת, ניקל אלומיניום וצינורות חום – קרוב למיצוי.
המוצרים החדשים – מביך…
בנוסף לגופי הקירור ולתצוגה המרשימה של כרטיסי מסך של יצרניות רבות העושות שימוש בגופי הקירור של Arctic Cooling, הציגה החברה גם סוללות נטענות, מטענים, ספקי כח, מארזים (שום דבר חדש לצערנו), עכברים, מקלדות, פתרונות קירור למחשבים ניידים, תיקים למחשבים ניידים, אוזניות, מערכות סאונד וצעצועים.
בעוד חלק מהמוצרים בהחלט נראים איכותיים (התיקים למחשבים ניידים, למשל), חלק אחר הוא בבירור מוצר סיני עליו הדביקה החברה את הלוגו החדש שלה, כאשר היא מנסה לרכב על המוניטין הקיים של Arctic Cooling.
בתחום העכברים למשל, למרות שהחברה הציגה מספר גדול של מוצרים (ולא רק שניים-שלושה דגמים) – ברור כי לא כולם יגיעו לשוק בצורה מיידית. ברורה עוד יותר העובדה שהעיצובים של העכברים הם עיצובים קיימים של פתרונות סיניים, אשר רק מותגו בעזרת הצבעים, הלוגו ואולי החומר ממנו עשוי העכבר, מחדש. אנשי ARCTIC טענו בפנינו שאולי הדבר נכון, אבל זה רק עבור הדור הראשון, שכן הם רוצים ללמוד את השוק תוך כדי כניסה אליו, והדורות הבאים יתוכננו ויעוצבו כולם בשוויץ.
דבר דומה קורה בחטיבת מוצרי הסאונד – ARCTIC Sound: החברה הציגה עשרות סוגים של אוזניות ומספר לא קטן של מערכות רמקולים – החל מפתרונות זולים המתחברים בחיבור USB, ועד לפתרונות יותר רציניים עם 2.1 ערוצי סאונד. ואולם, שוב, רוב המוצרים לא מתוכננים כרגע להיכנס לייצור סדרתי, וכל הדגמים שהוצגו הם פתרונות OEM אותם החברה בוחנת (מוצר OEM הוא מוצר שאם גם אתם תרצו להזמין כמה אלפי יחידות שלו מספק סיני, תוכלו לעצב בעצמכם ולשים עליו איזה לוגו שתרצו). דווקא בתחום זה יש ל-ARCTIC יותר סיכוי לדעתנו – אם הם יעצבו בעצמם מוצרים איכותיים וישכילו למתג את עצמם בצורה טובה.
החלק המביך ביותר בדוכן היה ללא ספק האזור שהוקדש לצעצועים. חטיבת ARCTIC Hobby הציגה מגוון מוצרים על שלט רחוק (מכוניות, סירות, טנק ואפילו רכב כיבוי אש וציפור מעופפת), שטיח ריקוד והתעמלות המתחבר לטלוויזיה, קונסולת משחק זולה ניידת (מאלו המגיעים עם 20 משחקים מראש) ו…חיקוי Wii זול.
ה-ARCTIC GC PRO היא קונסולה דמויית Wii, עם שלטים הכוללים חיישני תנועה ו-48 משחקים מובנים. היינו יכולים לכתוב כאן עוד הסברים – אבל לדעתנו זה פשוט מביך לראות מוצר כזה בדוכן של חברה כמו ARCTIC.
איננו מבינים את החלטת החברה. בהחלט יכול להיות שיש שוק למוצרים האלו, ושמדובר בהחלטה טובה להיכנס לשוק הזה – אפילו שמדובר במוצרים זולים. אולם לדעתנו, טוב הייתה עושה החברה אם הייתה בוחרת לבודד את פעילותה בשווקים בעלי פרופיל גבוה, ולהשאיר לחברה נפרדת בלי שיוך ישיר, את הטיפול בכל אותם מוצרים סיניים אותם היא הציגה.