ה-Ti החדשים של NVIDIA
כרטיס המסך GeForce RTX 3080 Ti מושק באופן רשמי – ואנחנו אספנו לביקורת את ה-SUPRIM X של MSI, שנחשב לאחד מהדגמים המתקדמים ביותר בגל הראשון
ענקית השבבים והטכנולוגיה NVIDIA ממשיכה בצעדי ענק להשיק כרטיסי מסך מתקדמים במיוחד לגיימינג ויצירת תוכן מאז שיצא לנו לראות לראשונה את החשיפה של Ampere, ארכיטקטורת הגרפיקה החדשה שלה.
כאילו העולם לא עצר מלכת, ומחירי וזמינות החומרה נמצאים בשגרה מוחלטת, מחליטה NVIDIA להשיק צמד כרטיסי מסך חדשים אל השוק שמהווים תוספת ביצועים אל פני אלו שהציגה עוד מתחילת אותו הדבר. יש גם טוויסט קטן.
להזכירכם, נעשו מספר שיפורים משמעותיים במעבר בין ארכיטקטורת Turing הקודמת שראינו ב-RTX 2080 Ti לבין ארכיטקטורת Ampere של RTX 3080 Ti. החישוב המקבילי שופר בעשרות אחוזים פר שטח כאשר יותר קבוצות עיבוד מקבלות פקודות באותו זמן. פיתוח של ליבות מיוחדות לצרכי עיבוד קרנות עקיבה וגם ליבות Tensor לחישובי למידת מכונה גם הם התקדמו צעד אחד קדימה בנפח עם Ampere.
אירועי ההשקה היום מתיחסים ל-RTX 3080 Ti כאשר RTX 3070 Ti יגיע אל אוויר העולם בעוד שבוע בדיוק. ב-NVIDIA אוהבים להשוות את RTX 3080 Ti ל-RTX 2080 Ti, כנראה פשוט בשל היותם "Ti" המתקדם ביותר שזמין באותה העת. ההשואה הזאת בין הדגמים מתבצעת מספר פעמים בחומרים העיתונאיים של NVIDIA. נראה שיש צורך רב להבהיר שה-RTX 3080 Ti הוא הממשיך הרוחני האמיתי של ה-RTX 2080 Ti, או לפחות של אותה הגישה לביצועים בלתי מתפשרים. יתכן מאוד הסיבה שזה קורה עכשיו לעומת השקת RTX 3080 היא שנפח הזיכרון גבוה יותר ועומד על 12GB לעומת 10GB בזמנו. כמובן שישנו גם זינוק בכח העיבור עצמו. ה-RTX 3080 Ti הוא הדבר הכי קרוב שקיים ל-RTX 3090.
כך נכון לעתה נראית סדרת כרטיסי המסך החדשה של NVIDIA. ניתן לראות היררכיה מאוד ברורה בכמות המשאבים שמוקדשת לכל מוצר מדף, כאשר כל מה שאתם רואים ברשימה זאת עדיין מיוצר ועדיין נמכר… היכן שיש מלאי לפחות. לא הרבה בהסטוריה של NVIDIA ראינו צרף השקות כל כך מהיר שכלל שבעה כרטיסי מסך מאותה הסדרה. דבר המעניין שהוא שהרצון לביצועים גבוה מהרצון להפיק כרטיסי מסך בעלי מעטפת חום נמוכה במיוחד. כמעט כל כרטיסי המסך החדשים של NVIDIA מדורגים ב-200W או יותר של מעטפת חום.
ישנה תכונה טכנית מעניינת שלא מופיעה במפרטים הטכניים השונים או בחומרי ההשקה והיא ההפחתה במהירות כריית ה-Etherium של כרטיסי המסך החדשים. ל-NVIDIA מיתוג חדש בשם LHR או Light Hash Rate שבא לסמל שלכרטיס המסך הזה ברמת החומרה יש הגבלה לחצי ממהירות הכריה המסורתית אליה הוא מסוגל. כרטיסי ה-Ti החדשים מגיעים כ-LHR ברירת-מחדל כאשר אין דגמי RTX 3080 Ti ו-RTX 3070 Ti כלל במהירות כריה מלאה. טוב, כמעט ולא. כרטיסי המסך תוצרת NVIDIA עצמה (כפי שרואים בתמונות למעלה) דווקא כן יכילו מהירויות כריה מלאות. אמנם, כרטיסים אלו יהיו בזמינות נדירה במיוחד. אלו לא אותם כרטיסים שתמצאו (או לפחות תנסו למצוא) על מדפי החנויות.
את ביקורת הביצועים עבור ההשקה הזאת אנחנו מציגים עם ה-SUPRIM X של MSI, דגם RTX 3080 Ti שנחשב לבין המתקדמים והיוקרתיים ביותר שבעיצוב וברמת החומרה.
ליצרנית חומרה MSI שלוש דרגות כלליות של רמת גופי קירור ולוחות מודפסים. בבסיס אפשר לראות דגמים כמו Ventus (על אף שגם איכותו מעולה), באמצע את ה-Gaming X שכבר נחשב לפרימיום. הדגמים הבכירים ביותר נקראים SUPRIM שזה בהחלט מיתוג מעניין ולא שגרתי. מזכיר לנו טרנדים… מיוחדים מעולם המותגים. ה-X פשוט בא להגיד שזה כרטיס מסך מומהר מהמפעל.
בשלב זה נאמר כי בכל הנוגע למחיר וזמינות כרטיס המסך המצב בשוק לא השתנה משמעותית בחודשים האחרונים. עדיין קיים ביקוש מאוד גדול למוצרים מהסוג הזה בערך מכל מי שרק אפשר לחשוב עליו. עולם ה-AI רוצה כאלה, עולם הגיימינג רוצה כאלה, וכמובן גם יוצרי תוכן ואנשי גרפיקה שמעריכים את כח העיבוד המכובד שמוצר כזה מציע.
במארז של כרטיס המסך הזה מקבלים גם משטח נחמד לעכבר, ואפילו כלי שמחזיק את כרטיס המסך בתוך המארז עם תפס.
זה הוא ה-MSI GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM X 12GB במלוא התפארת. הותיקים שבניכם לודאי זוכרים את מותג ה-Lightning של MSI שהיה מיועד לאוברקלוקינג והגיע עם הקירורים המתקדמים ביותר. אפשר להגיד שהיום ה-SUPRIM של MSI הוא זה שתפס את המקום הזה של מוצר הדגל הנוצץ. באורך של 33.5 סנטימטרים וגובה של 14 סנטימטרים, כרטיס המסך הזה הוא מבין הגדולים ביותר שתמצאו.
הקירור המכובד שעונה לשם Tri Frozr 2S תופס רוחב של שלושה ממשקים בלוח האם, אך רוב לוחות האם הפשוטים והמתקדמים כאחד יתמכו בהתקנה שלו ללא בעיה.
זיכרון מסוג GDDR6X ידוע בתוך כזה שפולט כמות חום אדירה, וקירור שלו בגב הכרטיס הינו דבר מומלץ. כרטיס מסך זה עושה שימוש במשטח אלומיניום מכובד ופדים תרמיים בשביל להוביל חום מהכרטיס. ערכת הצבעים מעניינת, בעיקר כסוף. ישנו לוגו דרקון המזוהה עם מוצרי הגיימינג של MSI והוא דולק בנורות RGB נשלטות.
לכרטיס מסך זה קיימים אותם מנועי תצוגה וקידוד שהכרנו בכרטיסי Ampere עד כה. ישנן שלוש יציאות DisplayPort 1.4a יחד עם יציאת HDMI 2.1 חדישה.
בגב כרטיס המסך ישנו מתג בחירה בין שני מצבי עבודה. זה מתג שיש לכוון לפני הפעלת המחשב בכל פעם. ישנו מצב גיימינג ומצב שקט. בפועל, ההבדל בניהם הוא בין שני פרופילי מאוורר, כאשר זה של גיימינג יהיה מעט יותר אינטנסיבי. בפועל, הקירור הזה כל כך שקט ויעיל, שההבדל הוא קטן בין כה וכה.
כמות מחברי החשמל היא לא לבעלי לב או ספק כח חלשים. שלושה שקעים מסוג 8PIN לחשמל הם בגדר הכרח בשביל שכרטיס מסך זה יעבוד. מעטפת החום שלו מדורגת ב-370W על פי MSI.
הנה מבט מקרוב אל מאווררי ה-TORX FAN 4.0 של MSI. מאווררים אלו נחשבים לבין העמידים והיעילים שבין כרטיסי מסך מתקדמים. מנסיוננו עד כה במשך השנים, אנחנו יכולים להגיד בבטחה שכנראה יש סיבה טובה שלא ראינו מאוורר של MSI נכשל. התחזוקה של המאווררים הללו היא גם בגדר אפשרית עם ניתוק והחלפה יחסית קלה. נקווה שלא נאלץ להגיע לשם כלל.
צד כרטיס המסך שפונה אל כיוון המשתמש מכיל נורות ומיתוג כיאה לכל כרטיס מסך מתקדם היום של NVIDIA. הלוגו GeForce RTX הוא חלק מהפרוטוקול. בהמשך גם תמונות עם תאורה.
תמונת מאקרו מעניינת היא זאת של הרכב הקבלים מאחורי הליבה הגרפית עצמה. כאן יש סיפור ארוך של למידה, הפקת לקחים ושיפור מוצר. כאשר הושקה סדרת RTX 30 של NVIDIA, היו משתמשים שקיבלו כי מערכת המחשב שלהם קורסת בעת שינוי ממצב מנוחה למצב מאמץ של משחק. על פי רבים, היה מדובר בהרכב הקבלים שבכרטיס המסך ומשוייך לליבה הגרפית עצמה. נאמר שבעיצובים מסויימים אין איזון טוב בין קיבול לבין זמן תגובה והספקת זרם. שימוש בריא בשילוב של קבלים קרמיים קטנים יחד עם קבלי SMD גדולים (במקרה הזה 470uf) נותן שימוש של קיבול ושל תגובה מהירה כאשר לוח המעגל המודפס הזה עושה את המעבר שבין צריכת חשמל של עשרות בודדות של וואט לכ-400 בכמה מאיות השניה. מרשים בהחלט.
בשלב זה אנחנו עוברים למערכת הבחינות הטריה שלנו וגם מבחני הביצועים – בעמוד הבא.
לגבי היטמן.
"בעוד ב-1440P נצפה צוואר בקבוק מעבד, ב-4k אנחנו רואים שיש לכרטיסים עוד מה לתת."
ליאור איך מסיקים שזה המעבד כבר?
והאם אנו כבר שם שחומרה גראפית קופצת כל כך חזק מדור לדור באופן טבעי שדור מעבדים מקביל חדש לא מספיק עבורם?
או שזאת בעיית ליבות? למשל האם עם 5900X לא היה נצפה צוואר בקבוק?
היטמן 2, לפחות בדמו וגם במשחק באופן כללי, משתמש בהרבה מודלים של שחקנים, ועומס המעבד הוא יחסית גבוה בכמות התהליכים שלו במשחק הזה.
מה שקורה כתוצאה ממאמץ מהסוג הזה, הוא שרכיבי חומרה עם הפרשי ביצועים או הפרשי נתונים גבוהים, מקבלים הפרשי תואצות מאוד קרובים אחד לשני.
1+1 כאן הוא שתוספת של עומס גרפי בדמות רזולוציה גבוהה יותר מחדדת הבדלי ביצועים בין אותם כרטיסי המסך, ומגדילה באופן משמעותי את פערי הביצועים בניהם.
במקום שבו RX 6800 הביא ביצועים שווים ל-RTX 3080 Ti ב-1440P (בין היתר גם בשל היות דרייבר AMD פחות כבד על המעבד בפעולות לעומת זה של NVIDIA), ברזולוציית 4K הובלה של 26% מצד RTX 3080 Ti על פני RX 6800 נצפתה. הסיבה העיקרית לכך היא שצוואר הבקבוק, או הרכיב שהפך למעקב "בתור" לכמות גבוהה יותר לפריימים לשניה, הפך בחזרה להיות כרטיס המסך.
לכל כל פריים לשניה שמעובד ישנה כמות זמן שלמעבד לוקח לעשות זאת, ולליבה הגרפית לעשות זאת. כאשר כמות הזמן של המעבד גבוהה מזאת של כרטיס המסך, מוגדר צוואר בקבוק מעבד. במקרה השני, מוגדר כזה של כרטיס מסך. באופן טבעי "צוואר בקבוק" של כרטיס מסך הוא מצב אופטימאלי.
כמו שליינוס אמר, כנראה שNvidia עושה טובה לעצמה, אבל הגבלת הכרייה על כרטיסי המסך האלו אמורה לעזור למחירים הכלליים… נקווה שהיא תחזיק יותר משבוע.
אני זוכר שקראתי איפשהו שהדרך לדעת אם יש צוואר בקבוק של המעבד זה לבדוק האם GPU עובד יותר מ 90 אחוז , אם כן אז זה אומר שה GPU מהווה צוואר בקבוק "שזה סימן טוב" ושהמעבד לא מהווה צוואר בקבור במקרה זה.
בדיקה נוספת זה לבדוק האם כל הליבות מגיעות ל 100 אחוז שימוש – אם כן – יש כאן צוואר בקבוק ל CPU.
זה נכון?
הכרטיס הזה לא קיים בואקום, ותוספת של 70% למחיר בשביל 8% ביצועים זה לא מציאה גדולה. לא שתוכלו למצוא את זה בכלל, אבל מילא.
זה מיתוס שצריך לנפץ. יכול להיות שתשתמש במעבד 5800X, 3700X ו-2700X ותקבל הפרשי ביצועים גדולים שממחישים צוואר בקבוק מבלי שכל הליבות מגיעות ל-100%. למעשה, זה יכול לקרות גם מבלי שליבה אחת נמצאת בניצולת מלאה ליותר מכמה מיקרו שניות.
משחקים מודרניים הן תוכנות מורכבות שמבצעות כמות אדירה של פעולות בכל שניה. בשונה ממצב של רינדור למשל, הבדלי ביצועים במשחק יכולים להתקיים גם כשמעבד לא מגיע לניצול מלא של משאבים.
אם יש איזשהו עניין בזה, אולי ננתח את זה קצת יותר בהמשך