NVIDIA השיקה כרטיס מסך חדש המכוון להיות המשתלם והזמין ביותר עד כה מסדרת RTX 3000 שלה – האם זו הבשורה לה כולם חיכו? יצאנו לבדוק בעצמנו
בכנס CES האחרון שנערך בעיקר וירטואלית בתחילת החודש – ערכה NVIDIA תצוגת תכלית של מוצריה ושל הטכנולוגיות השונות ובין היתר חשפה כרטיס מסך חדש וראשון מסוגו עבור גיימינג בתקציב נמוך משמעותית מכל מה שהכרנו בסדרה היוקרתית הזאת.
אם בעבר ראינו מוצרים שמחירם הרשמי היה 850 דולר ויותר כמו RTX 3090 ו-RTX 3080 Ti, וגם כאלה שנעים בין 500 ל-750 דולר כמו RTX 3070 ו-RTX 3070 Ti, ב-NVIDIA מבינים שעכשיו זה כנראה הזמן הטוב ביותר להכריז על כרטיס מסך חדש לשוק הכניסה, זה שכן יכול להרשות לעצמו כרטיסי מסך חדשים. כאן מגיע תפקידו של RTX 3050 שהושק בתג מחיר רשמי של 249 דולר. תג מחיר זה סמלי בהחלט ואינו מצייג את תגי המחיר שתראו בפועל, שהם לרוב 350 דולר ויותר נכון לעת כתיבת שורות אלו.
כרטיס המסך הספציפי הזה מגיע אלינו מיצרנית החומרה GIGABYTE אשר עליה הוטלה המטרה לקחת את ליבת RTX 3050 וליישם לה לוח מודפס וקירור לכדי יצירת מוצר מדף.
כרטיס ה-GeForce RTX 3050 מבוסס על ליבת ה-GA106 של NVIDIA. מדובר בליבה גרפית בתהליך יצור של 8 ננומטרים במפעל סמסונג. את הליבה הזאת הספקנו לפגוש בכרטיס המסך RTX 3060 לא מזמן ונראה שדרך טובה להשמש ריג'קטים מתהליך היצור הוא להפוך אותם לכרטיס מסך פשוט משמעותית.
מכמות מעבדי CUDA של 3,584 אנחנו יורדים ל-2,560 בלבד עם ה-RTX 3050. מדובר בקיצור משמעותי למדי עבור שימוש באותה ליבה. מנפח ערוץ זיכרון של 192BIT אנו יורדים גם כן ל-128BIT. נפח הזיכרון הגרפי פחת מ-12GB ל-8GB במעבר הזה.
ה-RTX 3050 עדיין מכיל מעבדי Tensor ומעבדי RT לצרכי למידת מכונה ו-RayTracing, תכונה שעד כה לא ראינו בכרטיסי מסך שדגמם מסתיים ב-50 כמו GTX 1050 למשל. לעומת RTX 3060, יש ירידה מ-112 ל-80 יחידות Tensor ומ-28 ל-20 יחידות RT. חלקים כמו מנוע המדיה לצורך האצת וידאו נשאר בשלמותו וכך גם תמיכה בריבוי ממשקים (שמעת את זה, RX 6500 XT?).
אפרופו יציאות, כרטיס מסך זה יכול להתחבר לארבעה מסכים בו-זמנית עם צמד HDMI וצמד DisplayPort.
מעטפת החום של כרטיס מסך זה מוגדרת ב-130W. אנחנו מוצאים כאן מחבר 8PIN סטנדרטי, אמנם אין צורך בכזה כלל ו-NVIDIA יכלה לתכנן שיגיע עם מחבר 6PIN שידידותי יותר לספקי כח ותיקים. אנחנו לא לחלוטין בטוחים למה היא בחרה במחבר כזה רציני, אמנם כן מדובר ברכיב שיש בו שימוש בכרטיסי מסך אחרים ועצם סיבה זאת יכולה להפוך את המחבר הזה לזול יותר לישום.
על אף גודלו הרציני של כרטיס מסך זה, גוף הקירור בו יחסית פשוט. מדובר בצמד צינורות נחושת הבאים במגע ישיר עם הליבה ומתפצלים לאורך הכרטיס. הם באים במגע עם מניפות האלומיניום שתפקידן הין היתר הוא גם לקרר את בלוק האלומיניום שאחראי להעברת החום מזיכרון ה-GDDR6 בכרטיס. מרגיש שיש הרבה שואו עם מוצר שאמור להחשב יחסית בסיסי. מצד שני, עם מחיר של 249 דולר ומחיר אמיתי של 300 ויותר, אולי כן כדאי להתיחס לכרטיס מסך שכזה השוק גבוה.
נסגור כמה פרטים טכניים לפני שניגש למה שחשוב באמת – מבחני הביצועים. כאמור, מדובר במוצר ה-RTX 30 הזול ביותר שקיים נכון לעת זאת בשוק השולחני. כרטיס מסך זה מגיע טבעית בגרסת LHR (ר"ת Lite Hash Rate) מה שאומר שאינו יעיל במיוחד לכריית מטבעות קריפטו כמו שהוא יכול פוטנציאלית להיות.
ממשק החיבור ללוח האם הינו PCI-Express בתקן 4.0 ובכמות של 8 ערוצים בלבד מתוך 16 שממשקים ממוצעים מציעים בלוחות אם. בזכות יעילות דחיסת הנתונים של NVIDIA ונפח זיכרון בריא של 8GB, ידוע כבר היום שכרטיס מסך זה יאבד 1-2% ביצועים מהמקסימום התיאורתי במידע ויותקן במחשב אשר תומך בתקן 3.0 של PCI-Express. דור 10 של אינטל ודור Ryzen 2000 של NVIDIA היא דוגמה לכך.
מערכת הבחינה ומבחני הביצועים
עבור שנת 2022 של ביקורות כרטיסי המסך ערכנו רענון מבוקש למערכת הבחינות. כעת המערכת עוברת להיות מבוססת על מעבד Core i9 12900K החדש של אינטל אשר הפך מאז השקתו למלך הגיימינג החדש. מדובר במעבד שלא יגביל כרטיסי מסך עם כח עיבוד שיכול להיות בעייתי או ליצור צוואקי בקבוק במצבים נפוצים. כמו גם עברנו לשימוש במערכת LGA1700 עם זיכרון בנפח 32GB מסוג DDR5. כל זה מותקן על ה-Maximus Z690 Hero של ASUS, לוח אם פנטסטי וידידותי לבחינות חומרה.
מערכת בחינת כרטיסי מסך המלאה היא:
- מעבד Intel Core i9 12900K
- קירור למעבד Noctua NH-D15 Chromax.Black
- לוח אם ASUS Maximus Z690 Hero
- זיכרון Kingston Fury DDR5 16GBx2 5200 CL40
- אחסון Kingston Fury RENEGADE SSD PCIe 4.0 2TB
- ספק כח ASUS THOR 1200W 80PLUS PLATINUM
מערכת בחינת כרטיסי מסך מוכנה לעבור לחלונות 11 וכך עשתה. ישנה התקנה טריה יחסית של המערכת על הכונן ותמיד נעשה שימוש בדרייברים העדכניים ביותר לכרטיסי המסך שנבחנים בה. דרייבר לכרטיסי המסך של NVIDIA הינו 511.32 וזה של AMD בגרסת 22.1.2.
ביצענו גם מספר שיפורים לתצוגת הגרפים וביצועי החומרה. כעת הגרפים כוללים רזולוציה בודדת בהתאם לפלח השוק יעודי של כרטיס המסך. כמו גם שנינו מעט את ערכת הצבע של גרפים והגדלנו את הטקסט לצפיה נוחה יותר במסכים קטנים כמו אלו של סמארטפונים. הפחתנו את כמות הטקסט וכמות העמודות לטובת קריאה קלה יותר.
את כרטיסי המסך שתשתתפים במבחנים אלו בחנו ברזולוציה של 2560X1440 שבשנים האחרונות תופסת תאוצה בקרב גיימרים רבים הודות למחירי המסכים הנגישים משמעותית. רזולוציה זאת שמה מאמץ ראוי על כרטיסי המסך ולא סובלת מתופעות צווארי הבקבוק היותר נפוצות של 1920X1080. עם זאת, חשוב לנו לציין כי יש למספרים בגרפים חשיבות שקשורה לכל מה שעל משתמש לצפות מהחומרה שבביקורת. כיוונו כך שרוב כרטיסי המסך המוחלט יכול להביא עם ההגדרות שנבחרו ביצועים ראויים מספיק עבור רוב קהל המשתמשים. כתוצאה מכך, אתם לא צפויים לראות כרטיס מסך שמפיק 10 פריימים לשניה ואחד שמפיק 100 באותו המבחן.
המבחנים שלנו כוללים עשרה משחקים – חלקים חדשים וחלקם מעט יותר ותיקים. אנו משתדלים להשתמש במנועים גרפיים שונים ובאולפני משחקים שונים לרוב (מטלה שהופכת לקשה יותר מיום ליום כשאחת קונה את השניה). הגרפים כוללים ממוצע פריימים לשניה (מימין) לצד 1% של ממוצע הפריימים הנמוך ביותר שנמדד (משמאל).
המבחן המופרע של Borderlands 3 פותח שורת מבחני הביצועים עבור RTX 3050. כאן כמות הפריימים המינימלית לשניה הייתה מעט אקראית בשל טעינה חוזרת של אלמנטים מהאחסון. אם נתמקד בעיקר בממוצע פריימים לשניה, אפשר לראות ש-RTX 3050 מוביל במעט על פני GTX 1660 SUPER במבחן זה. שנתיים וחצי קדימה, אותו תג המחיר של 249 דולר.
עבור משחק הספורט האלקטרוני Overwatch אנחנו רואים שביצועי הכרטיס סבירים למדי כשגם כאן הוא נמצא בין GTX 1660 SUPER לבין RTX 2060. קצת קשה לנו להתרשם מחומרה חדשה שלא מביאה ביצועים יוצאי דופן בתגי מחיר דומים. אמנם, חווית המשחק טובה.
ב-Horizon Zero Dawn ביצועי הכרטיס השתוו לאלו של RX 6600 ו-RTX 2060. במשחק זה, מקבלים יותר ביצועים לשקל בצד של NVIDIA מאשר זה של AMD במוצר זה. GTX 1660 SUPER מראה את גילו.
כניסה חדשה למערך הבחינות שלנו הוא The Division 2 של יוביסופט. במשחק זה ביצועי RTX 3050 פעם נוספת נמצאים קמצוץ מעל אלו של GTX 1660 SUPER אך לא קרובים לאלו של RTX 2060.
טומב ריידר האחרון הינו דוגמה נוספת לכותר שבו ביצועי RTX 3050 הם שדרוג מתון ביותר על טכנולוגיה ישנה יותר. אמנם, בזכות שימוש בטכנולוגיית DLSS של NVIDIA המאפשרת השגת ביצועים ויזואליים טובים עם שיפור ביצועים, ניתן להגיד שפוטנציאלית RTX 3050 בכותר זה עדיף על GTX 1660. הביצועים מ-RTX 2060 רחוקים למדי.
משחק המירוצים Dirt 5 כבד יותר בפועל ממה שנראה. כאן ממשיך הדפוס של הצמדות לביצועי GTX 1660 SUPER והובלה של שאר הכרטיסים בחבורה.
מבחן הביצועים של Final Fantasy XIV מציג נתון חדש שבו RTX 3050 נמצא מתחת ל-GTX 1660 SUPER בביצועיו. יתכן מאוד ומדובר במצב שדרייבר בעתיד ישפר, אמנם בשימוש אותה הארכיטקטורה מצליח RTX 3060 בקלות להוביל על RX 6600 XT.
המשחק Control נחשב לאחד הכבדים שברשימת המשחקים שלנו. כאן חווית משחק איכותית היא בעייתית עם כל דבר מתחת ל-RTX 2060 במידה ורוצים להינות מהגדרות גבוהות.
המשחק Watch Dogs Legion נהנה מארכיטקטורות חדשות וכן יתרון RTX 3050 גדל בצורה מינורית על פני GTX 1660 SUPER אליו נצמד לאורך הבחינות. מדובר בכותר AMD ורואים זאת עם ביצועי RX 6600 ואחיו הגדול.
חותמים את מבחני הביצועים עם Hitman 2 שנשאר איתנו ומציע בחינה מאוד אמינה ואינטנסיבית למדי. בכותר זה ביצועי RTX 3050 ו-GTX 1660 SUPER כמעט זהים.
צריכת חשמל וסיכום
ה-RTX 3050 באופן יחסי יעיל חשמלית. אנחנו רואים צריכת חשמל של קצת מעל ל-130W עבור כרטיס המסך במאמץ מירבי וצריכת חשמל יחסית נמוכה בעת צפיה בתוכן בהבחנה גבוהה. קשה לנו להגיד דברים טובים או להתפעל מהנתונים הללו כי מדובר בצריכת חשמל שנמוכה באופן שאינו משמעותי מזאת של GTX 1660 SUPER. כך למעשה, אנחנו לא רואים את הקפיצה הבין-דורית היינו צריכים לראות בין ארכיטקטורות שונות ותהליכי יצור שונים.
יש סיבה מאוד טובה לכך שאנחנו רואים יעילות חשמלית שאינה ממחישה בצורה ראויה את היחס בין כרטיסי מסך שונים עם תג מחיר רשמי דומה. בשל המצב בעולם והפקת הסיליקון המוגבלת ביחס לביקוש הגדלות, לוקחים כל פיסת סיליקון אפשרית ודוחפים אותה אל הקצה בשביל להפיק את מיטב הביצועים. לא מדובר בתהליך שונה ממה שקרה לפני תקופת הקורונה, אבל הפעם נראה שיעילות חשמלית מקבלת חשיבות נמוכה משמעותית פשוט בשל הצורך להשיג ביצועים גבוהים בעוד כמה אחוזים.
מה שאנחנו מקבלים בסופו של דבר הוא כרטיס בעל סיומת 50 שבמציאות מקבילה כנראה היה עולה פחות מ-200 דולר, ולכן היה נשפט מול GTX 1650 SUPER, אשר ממנו הוא צפוי להיות חזק משמעותית, וכך להראות כקפיצת דור בריאה ואמיתית.
במציאות, RTX 3050 מגיע אל המדפים במחיר התחלתי מבהיל של קרוב ל-2,000 שקלים, מביא לשדרוג מאוד מזערי בביצועים על פני GTX 1660 SUPER ויעילות חשמלית כללית דומה. להזכירכם, בשפל הגיע מחיר GTX 1660 SUPER לכ-1,250 שקלים. לפני שנתיים וחצי כמעט.
יש כמה נקודות לחיוב ברמה הטכנולוגית – כעת אנחנו מקבלים 8GB של זיכרון גרפי במקום 6GB בנתח השוק הזה, ותמיכה בסט תכונות ה-RTX של NVIDIA. לא עוד GTX נטול טכנולוגיות כמו DLSS ו-RayTracing. התמיכה ב-DLSS חשובה ביותר כשמדובר בכרטיס מסך עם כח גרפי מוגבל אל מול משחקים תובעניים. כאן פער הביצועים מול GTX 1660 SUPER יכול לגדול פוטנציאלית בעשרות אחוזים. זה לא גימיק, זה פשוט עובד… במשחקים אשר תומכים בטכנולוגיה.
התחושה הכללית היא שמדובר במוצר נוסף שיכול לשרת מליוני אנשים ברחבי העולם ובשל מצבי המחסור והמחירים הבהילים הוא לא צפוי לעשות זאת בעתיד הקרוב. בכל ביקורת כזאת הליך ההתנצלות הניטרלית מכיוונינו אל הקוראים נעשה מעט קשה יותר. אפשר וצריך להיות אופטימי שהשנה יעשו צעדים חשובים לצאת מהמצב ולשפר את נגישות החומרה עבור אלו אשר באמת זקוקים לה.
אנחנו רואים את ה-RTX 3050 בתור כרטיס מסך שיכול להשתלב היטב עם מערכות שכוללות מעבדים דוגמת Core i5 12400 למשל או כל דבר עם יחס בריא של עלות לתועלת מדורות קודמים כמו Core i5 10400 או Ryzen 5 3600. מערכות גיימינג בעלות תקציבים מאוזנים שיכולות לשמש לכל דבר. לחלופין, אולי כמוצר שמהווה שדרוג ביצועים על כרטיסי מסך ישנים משמעותית דוגמת RX 480 או GTX 1060, אם כי לא מדובר בעולם אחר לחלוטין של ביצועים. אנחנו לא מכפילים כח על פני כרטיסי המסך הללו, לא בלי עזרת DLSS לפחות. אולי כשדרוג על פני GTX 960 ושאר חומרה שבקושי רלוונטית לגיימינג בכותרים מודרניים, זאת תהיה דוגמה להכפלת כח ומעבר לכך.
נמאס לנו מחדשות מעציבות בעולם כרטיסי המסך, ונותר לקוות שבקרוב נספק לכם חדשות קצת יותר שמחות אודות זמינות ומחירי כרטיסי המסך לגיימינג (אנחנו מסתכלים עליך, אינטל). עד אז, נמשיך לעקוב ולעדכן בכל מה שקורה בעולם החומרה והגרפיקה בפרט.