Sparkle Calibre P880LV כרטיסי מסך התומכים ב-DirectX 10 נמצאים איתנו כבר כחצי שנה וגם מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, Windows Vista, זמינה לציבור הרחב. עם זאת, יישומים התומכים בממשק הגרפי החדש, ובעיקר משחקים, עדיין חסרים. אלו מאיתנו המתכננים לרכוש מחשב בתקופה הקרובה או נחושים לשדרג את כרטיס המסך שלהם כבר עכשיו לדגם שיספק להם תאימות לעתיד, נמצאים בדילמה קשה: האם לקנות עכשיו כרטיס מסך בינוני, כלומר כזה שמחירו נע בדרך כלל בין 1,500 ל-750 ש"ח (שכמובן תואם לכל הצרכים של DirectX 10) או שמא יש צורך להשקיע סכומים גדולים יותר (כ-2,000 ש"ח ואף יותר מזאת) על מנת לקבל ביצועים סבירים גם במשחקים עתידיים. אכן מדובר בדילמה סבוכה, שכן כיום אין לנו שום דרך להעריך את דרישותיהם של המשחקים שייצאו לקראת סוף השנה – לא קיימים מבחני ביצועים ולמעשה אין כיום דרך פרקטית להעריך את ביצועיהם של כרטיסי המסך באפליקציות DirectX 10. השקת כרטיסי ה-8600 וה-8500 של NVIDIA לפני מספר שבועות עוררה את הדילמה הזו מחדש כאשר לפי המבחנים הראשונים נראה כי כרטיסים אלו משתווים בביצועיהם לכרטיסי DX9 הנמצאים כבר היום בשוק (הן מתוצרת NVIDIA עצמה והן מתוצרת AMD) ומתומחרים באופן דומה. ההשקעה היום בכרטיס מסך מסדרות ה-DX10 הן של AMD והן של NVIDIA היא מבחינת השקעה בעתיד ולכן יש טעם להשקיע מעט יותר מן הממוצע על מנת לקבל את הריאליזם במשחקים להם חיכינו כבר יותר משנה (מאז הצגת המשחק Crysis, נושא הדגל של משחקי ה-DX10). למעשה עומדת לפנינו האופציה לרכוש כרטיס הנמצא, עם צאתו מהמפעל, במצב של Overclock אך עם אחריות מלאה של היצרן. כרטיסים אלו, הנבדלים בין יצרן ליצרן בתדרי המעבד הגראפי והזיכרונות, מתחרים על כיס הצרכנים שכן מחיריהם גבוהים בכ-100 עד 200 ש"ח מכרטיס המגיע בתדרים הבסיסיים. כל חברה מנסה להעיז יותר ולמכור כרטיסים בעלי תדרים גבוהים יותר, מבלי להקריב את היציבות, ובכך להציג עליונות בביצועים. הפעם נציג בפניכם כרטיס מסך שכזה מבית שחקנית פחות ידועה בתחום כרטיסי המסך – חברת Sparkle .
הספקולציות באשר לביצועיהם של כרטיסי המסך הנוכחיים במשחקים עתידיים אלו, הם עיקר השיחות בפורומים השונים בארץ ובעולם. הרי לא יעלה על הדעת שנשקיע היום כסף רב בכרטיס מסך שתומך בכל אותם אפקטים נפלאים שמביא איתו DirectX 10 ואילו במשחק האמיתי (לכשיגיע) לא נוכל לשחק בשל ביצועים ירודים ונאלץ לוותר על כל אותם אפקטים להם חיכינו זמן רב.
הדעה הרווחת היא שככל שכרטיס מסך חזק יותר כיום, כך הוא יתאים טוב יותר למשחקים עתידיים. דעה זו מסתמכת בעיקר על העובדה שדרישות המשחקים עולות עם השנים ולכן כרטיס חזק (מעל הממוצע היום) יהיה הכרטיס הממוצע בעתיד ויוכל לספק את הביצועים להם נידרש.
לכולם ברור ש-DX10, עם האפקטים המסובכים והריאליסטיים יותר, ידרוש בוודאי כח עיבוד רב מכרטיס המסך, מה שהופך את כרטיסי ה-Mid-Range החדשים של NVIDIA (סדרות ה-8600 וה-8500) למיותרים כמעט מרגע מההשקה. לעומתם, כרטיסי ה-Mid-Range של AMD עדיין לא הושקו כך שאין אנו יכולים להעריך את ביצועיהם, אך יש לציין כי אם כרטיסי ה-Mid-Range הנוכחיים (DX9) מתקשים להריץ כיום משחקים בהגדרות מקסימליות, אין לצפות שנראה ביצועים טובים יותר מכרטיסי DX10 לכשיגיעו לידינו משחקים העושים שימוש בטכנולוגיות החדשות.
רשימת כרטיסי המסך המומלצים על כן מתקצרת וכוללת בתוכה אך ורק את כרטיסי ה-8800 השונים ואת כרטיסי AMD שצפויים להגיע לשוק בתקופה הקרובה. האופציה הזולה ביותר מבין כל אלו, שאגב הוכרזה לא מעט פעמים כמשתלמת ביותר, היא כרטיסי ה-8800GTS המכילים 320MB זיכרון. כרטיסי מסך אלו, הנמכרים בדרך כלל בפחות מ-2,000 ש"ח, קורצים במיוחד לשוק הבינוני שכן בתוספת כספית קטנה יחסית ניתן לקבל את הביצועים של ה-8800GTS החזק יותר (והיקר יותר, לעיתים בכ-900 ש"ח) ולהנות מקפיצת ביצועים מרשימה, שתאפשר לקבל ביצועים סבירים גם במשחקים העתידיים הצפויים לנו.
עם זאת, כעת נשאלת השאלה באיזה כרטיס 8800GTS 320MB עלינו לבחור? כל חברה המייצרת כרטיסי מסך השיקה דגם משלה לכרטיס המשתלם, אך מקצת מהחברות מציעות גרסאות "מחוזקות" של הכרטיסים, כלומר כאלו שיצאו את המפעל עם תדרי שעון גבוהים מאלו הסטנדרטיים, ויש אף כאלו המגיעים עם גופי קירור גדולים וחזקים יותר.
מסך MSI MPG 271QRX בסקירה: 360Hz של OLED במחיר תחרותי
14 דקות קריאה