עם ממשק תצוגה מתקדם במיוחד רוצה מסך ספינת הדגל החדש של GIGABYTE להפוך ליקיר חובבי ה-OLED – הכירו את FO32U2P
ה-OLED עולה מדרגה
גל מסכי ה-OLED לגיימינג החל לשתוף את השוק העולמי ואיתו גם קטגוריה חדשה של מסכי גיימינג למערכות מחשב מתקדמות במיוחד וקונסולות משחק – מסכי OLED בעלי רזולוציית 4K עם יכולת להציג עד 240 תמונות בשניה (240Hz). הודות לפיתוחים אחרונים מסמסונג ו-LG שעומדות מאחורי אותם הפאנלים, יכולות יצרניות רבות למעשה לבנות מוצרים על בסיס הטכנולוגיה הזאת ולשווק אותם.
יצרנית החומרה GIGABYTE הפכה בשנים האחרונות לשחקן רציני בתחום מסכי הגיימינג הודות למודל תמחור אגרסיבי יחד עם דחיפת כמה תכונות שרק אפשר בכל תג מחיר למסכיה. באופן טבעי, קפצה GIGABYTE גם ההזדמנות לשווק מסכי OLED חדשים ברזולוציית 4K.
בין הדגמים החדשים נמצא ה-AORUS FO32U2P אשר מבוסס על אותו פאנל QD-OLED מבית סמסונג. כאמור, מדובר במסך 32 אינצ' על רזולוציה של 4K 3840X2160 בתדר של עד 240Hz. גודל שעד לפני שנים מעטות נחשב לגודל של טלווזיה קטנה, כיום משמש כתצוגה בולטת למדי על כל מחשב ממוצע.
למעשה, מדובר בשילוב תכונות שמשתמשים רבים המתינו להם בחלוף השנים עם פיתוח מסכי גיימינג. בין תכונות מסכי OLED תמצאו זמני תגובה אפסיים, ניגודיות דינאמית כמעט אין-סופית והיכולת להגיע לתדרי פעולה מרשימים. טבעי שמוצר שכזה יוולד עם בשלות טכנולוגיות ה-OLED האחרונות.
לאלו בעלי לב חלש או כיס חלש – חשוב מאוד לדעת שכמו כל טכנולוגיה נוצצת חדשה, גם למסכי OLED החדשים עבור גיימינג תגי מחיר מעט מבהילים כאשר ה-FO32U2P ימצא בישראל במחיר מומלץ של כ-8,000 שקלים עם מחיר השקה רשמי של כ-1,300 דולר לפני מיסים. מדובר במחיר כפול מזה שתשלמו על מסך בעל תכונות דומות אך מבוסס פאנל IPS למשל. על מסך GIGABYTE M32U מבוסס פאנל LCD IPS סטנדרטי בתדר 144Hz תשלמו אפילו כ-3,000 שקלים בלבד.
ה-AORUS FO32U2P הוא הצג המתקדם ביותר של GIGABYTE בקטגוריית מסכי הגיימינג לגודל 32 אינצ' והוא מגיע עם מעמד איכותי, ספק כח, כבלי תצוגה וכבל לספק.
על אף שצריכת החשמל של המסך מוגדרת מתחת ל-80W, אנו מקבלים ספק כח של 280W. אחת הסיבות לכך היא שה-FO32U2P בין שלל הטריקים שלו מסוגל לשמש לטעינת מכשירים בתקן USB PD 65W עם שקע USB-C. בנוסף לכך ישנו מתג KVM פנימי.
את המעמד ניתן לחבר בגב המסך והוא מאפשר לנו סיבוב, הטיה וכיוון גובה. המעמד עשוי היטב ממתכת ופלסטיק ואינו חורק. הרגליים עצמן עשויות מתכת יצוקה.
במידה ומשתמשים ירצו, ה-FO32U2P תומך בתקן תליה VESA 100 כך שאין בעיה כלל להשאיר את המעמד באריזה ולהצטייד במקום במשהו מעט יותר חסכוני במקום.
גב המסך דומה למה שתמצאו ברוב מסכי ה-OLED כיום כאשר איזור המרכז מכיל את כל המעגלים החשמליים החשובים לעיבוד תמונה ופונקציות חיבוריות. שאר המסך עשוי פאנל דקיק מסגסוגת אלומיניום. מסך מתכתי ודק נותן תחושת פרימיום וכאן בהחלט מרגישים זאת.
השחור שרואים במסך הוא השחור שמקבלים כבסיס לטווח הדינאמי שלנו בתצוגה. חשוב מאוד להבהיר שככל שהסביבה של מסך OLED חשוכה יותר, כך אנחנו למעשה מגדילים את רמת עומק השחור שאפשר לראות, פשוט כי יש לנו גישה לחושך "חשוך יותר".
נראה שאם יש איזור שבו השקיעה GIGABYTE במיוחד בצג הזה, זה במערך התצוגה כאשר מוצאים צמד מחברי HDMI 2.1 לצד מחבר DisplayPort 2.1 חדיש בגודל סטנדרטי ואפילו Mini DisplayPort עם תקן 2.1 החדיש.
מחבר ה-Type-C יכול לשמש עבור טעינת מכשירים בתקן USB PD עד 65W.
את ספק הכח החיצוני מחברים לחיבור היעודי בצד ימין בתמונה. כניסת ה-USB Type-B הגדולה משמשת עבור מתג ה-KVM שיש למסך וגם לפיצול ממשקי ה-USB לצרכים כלליים בתקן 5Gbps. ניתן לחבר מיקרופון ואוזניות למסך בשימוש יציאות התצוגה וה-USB עבור שמע והקלטה. למסך עצמו צמד רמקולים בהספק 5W גם כן.
באמצעות ג'ויסטיק נלחץ וצמד לחצנים נוספים ניתן לבצע ניווט בתפריטי המסך. הג'ויסטיק תגובתי וקל לגישה. ציון מלא כאן ל-GIGABYTE.
DisplayPort 80Gbps – מה הסיפור?
בין האביזרים באריזה מקבלים גם כבל DP80. זה למעשה כבל שמאושר רשמית לתקן DisplayPort 2.1 80Gbps. מבולבלים בין שמות התקנים השונים? עולם כהרגלו מתנהג. נעשה את זה עבורכם פשוט.
לתקני DisplayPort יש שמות וגם מהירויות שונים. מהירויות תעבורה תלויות בדברים כמו אורך הכבל, תקן הממשק עצמו ויכולת החומרה. אפשר להתיחס לנושא כמו שמתיחסים ל-USB. יכול להיות שיהיו תקנים עם מגוון שמות אך השורה התחתונה בסופו של דבר היא יכולת מהירות העברת הנתונים, כמובן בנוסף ליכולות מיוחדות עבור טכנולוגיות צד כמו פרוטוקולי תקשורת מיוחדים.
עבור DisplayPort, תקן ה-HBR או UHBR (ר"ת Ultra High BitRate) הוא פשוט תקן שמגדיר את מהירות התעבורה המירבית האפשרית. תקן DP80 או DisplayPort 80 או UHBR20 (כי יש 4 ערוצי תקשורת) הוא תקן שמתאר DisplayPort המסוגל להגיע למהירות אפקטיבית של 80Gbps או כ-9.7GB לשניה.
מה תקן UHBR20 מאפשר? שימוש ברזולוציית 4K בתדר 240Hz עם עומק צבע מלא בו תומכים מסכים OLED. מה מבין כרטיסי המסך לגיימינג בשוק תומך ב-UHBR20 על גבי DisplayPort? לחלוטין שום דבר. לא Radeon ולא Geforce.
אז איך אנחנו אמורים להשתמש בממשק המתקדם? למה הוא בכלל קיים?
היכולת להשתמש ב-DisplayPort בתקנים איטיים יותר או ב-HDMI 2.1 כפי שמופיע בכרטיסי מסך לגיימינג (גם פה ישנה סיפור של ממש עם שמות ומהירויות) מגיעה עם טכנולוגיה שנקראת DSC או Display Stream Compression. הטכנולוגיה הזאת למעשה "דוחסת" את האות היוצא על מנת שיוכל "לרכב" גם על תעבורה נמוכה משמעותית ועדיין לספק תמונה ברזולוציה ובתדר הנכון.
באופן מעשי איכות התצוגה נמוכה יותר בשימוש DSC מאשר שימוש ביכולת התעבורה המלאה שבה תומך מסך כמו ה-FO32U2P או למעשה כל מסך אחר ברזולוציית 4K ובתדר 240Hz בשוק. אמנם, הדחיסה נחשבת לכל כך יעילה וכל כך שולית שאנחנו למעשה לא מפסידים הרבה. אחת מנקודות המרקטינג הגדולות של ה-FO32U2P היא שכשיגיעו כרטיסי מסך בעלי תקן DisplayPort UHBR20 נוכל להשתמש בהם על מנת לקבל אות ללא דחיסה.
חווית השימוש וביצועים – AORUS FO32U2P
על אף המחיר המבהיל, אפשר לגמרי לראות איך העתיד הקרוב של הגיימינג הביתי הולך להשתנות בעקבות מסכי OLED וספציפית צגים כמו ה-QD-OLED 4K 240Hz הזה. בראש ובראשונה הצבע והניגודיות המדהימים הם מה שהופך כל תמונה לחיה.
ציפוי המסך יחזיר אור קצת בדומה לציפוי שתפגשו בסמארטפון עדכני. לא מדובר בתאורה חזקה בחזרה שכן ישנה טכנולוגיית כיסוי שמונעת מחלק מהאור לחזור, אך אפקט הניגודיות הדינאמית והצבע החי מיועדים בעיקר לסביבות החשוכות יותר ושם נמליץ יותר להשתמש ב-AORUS FO32U2P.
בשל סידור תת-פיקסלים מיוחד ושונה ממה שהכנו במסכי IPS, אחת החולשות של מסכי OLED עד כה למחשבים שולחניים הייתה חדות הטקסט, בעיקר טקסט שחור על גבי רקע לבן. הדרך לפתור את הבעיה הזאת היא בעיקר צפיפות פיקסלים גבוהה, שכן ככל שיש יותר פיקסלים, כך תופעה של "בריחת צבע" בולטת פחות. בתמונת התקריב הזאת אפשר לשים לב להופעה קלה בלבד של בריחת צבע בטקסט.
זו לא רמה של מסך IPS ברזולוציה דומה, אך זה לא רחוק מכך. לדעתנו ה-FO32U2P מתאים גם לעבודה שוטפת בטקסט – אמנם חשוב להבין שזו נקודת חולשה בהשוואה לצפיה בתוכן או גיימינג במסך שכזה.
ברמת צריכת החשמל – GIGABYTE עומדת בהצהרות שלה לגבי ה-FO32U2P. צריכת החשמל של מסך תלויה בעיקר בבהירות ובפיקסלים הלבנים שהוא מציג. למשל – כאשר המסך לבן לגמרי ובבהירות מירבית הבחנו בצריכת חשמל של 78W. בשימוש רגיל ובבהירות בינונית היא שהתה באיזור 40-50W. חשוב לזכור שכל אמצעי חיצוני שיחובר למסך ויקבל ממנו כח גם יגדיל את צריכת החשמל של המסך בפועל.
מסכי OLED כלל ו-QD-OLED בפרט הפכו חלק מהעבודה שלנו למעט פחות טכנית בעיקר הודות ליכולת שלהם להציג זמני תגובה אדירים. עם זמן תגובה בפועל במעבר הצבע של כל פיקסל היורד מ-0.5 מילי-שניות, אפשר להגיד שלום לשובלי צבע ולכל מחלה אחרת שפגשנו במסכי IPS או VA בעבר. בכל פעם שתמונה משתנה (והיא עושה זאת עד 240 פעמים בשניה עם המסך הזה) מקבלים תמונה חדה ללא מריחות, ללא עקיבות וללא תופעות לוואי משונות.
בגב המסך ישנה תאורת RGB עליה אפשר לשלוט תוכנתית, אבל לא מצאנו הרבה סיבות לעשות את זה… לאור העובדה שבקושי אפשר לראות משהו כאשר מסתכלים על המסך. אנחנו מבינים את הצורך במיתוג, אך תאורה מהסוג הזה מאחורי המסך היא עדיין גימיק של ממש בשלב זה. אולי אפשר להלוות רעיונות מ-Ambilight של פיליפס לתאורה שמגיבה טוב עם האיזור? בהנחה שאין פטנט שמגן על זה.
ממשק המסך לצרכי כיוון צבע, בהירות ושימוש בפונקציות כמו ה-KVM המובנה שמאפשר שימוש בשני מכשירים עם אותם מקלדת ועכבר מתאפשר בשימוש הג'ויסטיק בתחתית המסך. אפשר להשתמש רק בו שכן הוא ארבע-כיווני, ואפשר להעזר גם בלחצנים שלידו. מדובר בממשק סולידי, ברור וקל לניווח. לא משהו שהיינו רוצים ש-GIGABYTE תשנה.
למסכי QD-OLED כמו ה-FO32U2P שימושים רבים ותכונות רבות עבור קהל היעד האפשרי. נרכז עבורכם את הדברים הרלוונטים לנו כתוצאה מהחווית השימוש במסך בשבועות האחרונים:
השורה התחתונה – GIGABYTE AORUS FO32U2P
אהבנו
- תצוגת OLED מרהיבה בעלת עומק צבע גבוה וניגודיות דינאמית שלא קיימת במסכי LCD סטנדרטיים עם פאנל QD-OLED שהופך לפופולרי בין יצרניות רבות הודות לתכונות דיוק צבע וזמני תגובה
- תדר רענון של עד 240Hz עם זמני תגובה אפסיים מבטיחים יתרונות במשחקים תחרותיים
- מתאים לתוכן HDR עם בהירות מירבית של 1000NIT עבור הנקודות הבהירות ביותר
- איכות בניה מעולה, שימוש רחב במתכת. עיצוב שאינו צעקני ומעמד ארגונומי למסך
- 3 שנות אחריות שכוללות גם צריבת תמונה, עדכוני קושחה קלים לביצוע דרך מערכת ההפעלה
- תפריט קל לשימוש, ג'ויסטיק בתחתית המסך לניווט בין התפריטים השונים
- עשיר בממשקים, כולל DisplayPort UHBR20 לחומרה עתידית
- יציאת USB-Type-C המאפשרת טעינת מכשירים עד 65W בתקן USB PD
- מתג KVM לשימוש בין צמד מחשבים או מחשב וקונסולה על אותו הציוד ההיקפי
פחות אהבנו
- תקן תצוגה מתקדם DisplayPort UHBR20 הוא השקעה לעתיד אך ללא הכרח אמיתי ועם תוספת פרימיום למחיר. תג מחיר רשמי שגבוה ב-100-200 דולר ממסכי QD-OLED 4K מתחרים
- חדות ברמת הפיקסל עבור קריאה עדיין אינה טובה כמו במסכי ה-IPS באותו הגודל והרזולוציה. לא אופטימלי לשימוש משרדי כמטרה עיקרית אך שיפור משמעותי לעומת הדורות הראשונים של OLED
- תאורה אחורית נשלטת שקל לשכוח שהיא קיימת