הצצה לעולם המודינג – ראיון עם SnakeBite

מודינג: הוא שם כולל לשינוי של מארזי מוצרים באופן מקורי וייחודי ליוצר. למעשה ניתן לעשות הכל, החל מחיתוך וכיפוף של המארז, צביעה של חלקים שונים שלו, ועד שימוש בתאורה מיוחדת, אפקטים מרשימים וחומרים ייחודיים.
זהו לא סוד גדול שתחום המודינג בישראל אינו מפותח, בלשון המעטה. הקהילה סגורה ומצומצמת, חנויות אינן משתפות פעולה ומייבאות ארצה מוצרים ייעודיים, ותחרויות מודינג עדיין בגדר חלום רחוק. במציאות נכון להיום, מודינג הינו מנת חלקם של מספר משוגעים לדבר ותו לא. אולם, נקודות אור בעולם המודינג, המאפשרות לנו הצצה לעולמם של המודרים הינם פורום יומני פרויקטים וגלריית המודינג. למקרה שאינכם מודעים לקיומם, פורום יומני פרויקטים מכיל תיעוד מדוקדק המתאר לפרטי פרטים את שלבי ההתקדמות של מספר לא מבוטל של פרויקטים (אם כי קטן מכפי שהיינו רוצים לראות), ונותן הזדמנות לקבל חוות דעת וביקורת בונה בנוגע לעבודה שנעשתה ולזו שעוד תעשה. לעומת זאת, גלריית המודינג מכילה המתארות במרוכז את הטרנספומציה של פרויקטים גמורים, גם כאלה שלא זכו ליומן פרויקט. לפי לא מעט עדויות, פורום יומני פרויקטים והגלריה מהווים השראה למודרים מתחילים ומתקדמים כאחד, ומקור הנאה לאותם המשתמשים אשר מעריכים את היצירתיות והעבודה הקשה שמשקיעים המודרים באותה קוספת פח המונחת לה מתחת לשולחן ומלווה אותנו במרבית חיינו.

בין שלל הפרויקטים שפורסמו בפורום יומני פרויקטים ישנם לא מעט שראוים לשבח (כמו לדוגמה הפרויקט של אלי – Server of NOD), אולם מעט יוצא דופן הינו יומן הפרויקט של המודר עידו אריכא הידוע יותר בכינוייו SnakeBite. פרויקטו אשר זכה לשם ESC Project, נצפה במספר שיא של פעמים – למעלה מ-45,000 צפיות, ועודכן מתחילת הפרויקט ועד סופו, תקופת זמן אשר עלתה על שנה וחצי. בפרק זמן זה, יכלו הקוראים להיות עדים לשינויים שעברו על המערכת מעידכון לעידכון, ואף צפו בהתקדמותו של SnakeBite, אשר אזר אומץ וניסה פעולות מורכבות ושאפתניות יותר עם המערכת שלו.
לאור הנתונים לעיל, החלטנו לפנות ל-SnakeBite ולערוך איתו ראיון קצר בנוגע לפרויקט, ולנצל את ההזדמנות לקבל את חוות דעתו בנוגע לנושאים שונים הקשורים למודינג וכיווני ההתפתחות האפשריים של התחום כפי שהוא רואה אותם.
איך התחלת את דרכך כמודר?
שנים לפני שהתחלתי את הפרויקט הנידון, תמיד התעניינתי מאוד בתחום והייתי גולש בפורומים רבים, מבלי להגיב בהם, וצופה בהרבה סירטוני הדרכה ביוטיוב (בעיקר של MNPCTech.com, שמלמדים להשתמש בכלים ובשיטות מקובלות). מיד שהתחלתי עם המודינג נוכחתי לדעת שהבנה פסיבית של הדברים שונה לחלוטין מהיישום האקטיבי והייתי חייב הכוונה ממוקדת, כאן נכנס HWZone לתמונה, בנוסף לגוגל כמובן. בתחילת דרכי כמודר (זהו הפרויקט הראשון שלי דרך אגב), מאוד הושפעתי מדימה מהפורום (ssR) עם הפרויקט AquaLight המפורסם שלו שמרשים אפילו ברמה עולמית, וגם מאלי (arakadur) ובעיקר מההשקעה שלו בפרטים הקטנים. אדם חשוב נוסף שעזר לי מאוד הוא אבא שלי, שעובד בתור מסגר כבר 40 שנה, לכן לא הייתי צריך ללכת רחוק מדי על מנת לקבל טיפים והכוונה ממקצוען אמיתי.
אז, איך התחיל הפרויקט?
הפרויקט החל בזה שלבן דוד שלי היה מחשב שלא פעל כמו שצריך, והוא שאל אותי אם אני רוצה לנסות לתקן אותו, כיוון שאני . אמרתי לו שאין בעיה ואוכל לנסות, ומשם הכל התחיל להתגלגל.
הרעיון ההתחלתי היה לקנות מספר דברים בסיסיים כמו מאווררים ולהחליף את המשחה הטרמית, אבל כל פעם עלה לי עוד רעיון ורציתי לתקן עוד משהו שהפריע לי והרי התוצאה לפניכם. בהתחלה, חשבתי לעשות בסיסי ללא שום רעיון מאחוריו אבל אז ראיתי שלכל הפרויקטים המקצועיים יש להם איזה שהוא קונספט כלומר נושא שהמודינג סובב סביבו. בסופו של דבר בחרתי לבנות מחשב אשר יזכיר מכונית , ומכאן גם שם הפרויקט –  Extreme Sport Car. האתגר שלי היה לא להפוך את המחשב למכונית שבתוכה מחשב (ישנם פרויקטים רבים שראשית כל בונים את המארז כפי שהם רוצים, וכבדרך אגב מוסיפים את המחשב), אלא ליצור מחשב בעל מאפיינים אשר לדעתי משותפים למכונית .
באילו קשיים נתקלת במהלך הפרויקט?
הקושי העיקרי שלי היה הזמן; הייתי תלמיד בישיבת הסדר בזמנו, והייתי מגיע הביתה פעם בכמה שבועות וגם מתי שכבר הייתי בבית, לא תמיד המשכתי לעבוד. קושי נוסף היה להסגר על תכנון סופי, כי מי שעשה או שעקב אחרי יודע שלא תמיד מה שמתכננים בהתחלה יהיה גם התוצאה הסופית. קושי נוסף שהיה לי היה לשמור על תקציב הגיוני, שכן לא רציתי להוציא על המארז אלפי שקלים כי בכל זאת זה מוד ראשון שלי ולא היתה לי עבודה בזמנו.
כיצד היית ממליץ למודר מתחיל להכנס לסצנה?
לדעתי, מודר צריך ללמד את עצמו להעיז. לא כל אחד יכול לקנות מוצר חדש ומיד לפרק ולהתחיל "להתעלל" בו. הבסיס למודר טוב לדעתי צריך להיות (לפי סדר החשיבות): תעוזה, הרבה סבלנות, יכולת אילתור, ידיים טובות ורצוי גם גישה לכלים מתאימים. בקשר לתעוזה, ניתן להתאמן בהתחלה במוצרים ישנים או משומשים שלא אכפת לך שיהרסו. לאחר שמשתפשפים אפשר לקפוץ למים העמוקים יותר (החדשים והיקרים יותר, למען האמת). לדעתי, מודר גם צריך להיות פרפקציוניסט במידה כזאת או אחרת, כי אם לא הוא יוותר לעצמו יותר מדי, גם כאשר התוצאה רחוקה משלמות.
לפני
ואחרי
מי שחושב שיש לו את התכונות הללו ומעוניין להתפתח הלאה שיילך על זה, יתחיל בהתחלה בדברים קטנים, יפרסם את התוצאות שלו בפורום, יקבל חוות דעת וימשיך משם. מודר צריך גם לדעת לקבל ביקורת שתאפשר לו להשתפר, אולם במקביל לשמור על הסגנון האישי וללכת על פי הטעם שלו.
איך לדעתך HWZone יכול לעזור לקהילת המודינג בעתיד?
ראשית כל, אני חושב שאין הערכה ומודעות מספקת לתחום המודינג בארץ בכלל, ובאתר בפרט. כדי להכניס את העניין לכותרות, צריך לערוך תחרויות בנוסף לתחרויות אוברקלוק, ולתת במה למודרים עצמם לבוא ולהסביר על התהליכים והקשיים הכרוכים בביצוע מה שיגרום להתעניינות והערכה לתחום, ויעודד אנשים לאתגר את עצמם ולקפוץ למים העמוקים. בשורה התחתונה, כל מה שצריך בשביל להיות מודר טוב זה דימיון, כל שאר התכונות שמניתי יבואו עם הזמן. בנוסף, הייתי שמח לראות באתר מדריכים נוספים אשר תמיד יעזרו למי שרוצה להתחיל, ויעזרו גם למי שמחפש לאתגר את עצמו ולפרוץ גבולות חדשים.
דבר העורך
ההערות של SnakeBite מבורכות ונרשמו לפנינו, אם כי יש לציין שחלקן מטופלות ברגעים אלו ממש. ראוי לנצל במה זו על מנת להזכיר לכם שצוות האתר תמיד שמח לקבל הערות והארות בין אם באמצעות מערכת הפורומים שלנו ובין אם באמצעות עמוד יצירת הקשר. בנוסף, אם ברצונכם לכתוב מדריך או לרענן אחד קיים, אל תהססו לפנות למנהל צוות המדריכים שלנו דרך העמוד לעיל.