adplus-dvertising

המלך היקר הוא עירום: כרטיס מסך GeForce RTX 3090 TUF של ASUS בביקורת

מערכת הבחינה ומבחני הביצועים

המטרה היא פשוטה למדי, יצירת דרך אמינה ומבוקרת בה נוכל לבחון כרטיסי מסך ולראות את הבדלי הביצועים בניהם בשלל כותרים פופולאריים ותובעניים מהתקופה האחרונה. לצורך כך גייסנו חומרה טריה

על מנת לסחוט את מירב הביצועים מכרטיסי מסך, אנחנו משתמשים במעבד 10 ליבות החדש של אינטל מדגם Core i9 10850K. המערכת משתמשת בלוח אם תואם מדגם Z490 MAG ACE של MSI (ביקורת כאן). גם על המשחקים לא וויתרנו ושדרגנו את מערך בחינות המשחקים.

דגמנו עשרה משחקים, חלקם קלים יותר להרצה וחלקם כבדים עד מאוד. יש כאן שילוב בין ז'אנרים שונים ובין מנועי גרפיקה שונים על מנת להבין כיצד מתבטאים הבדלים בין כרטיסי המסך השונים. את כרטיסי המסך השונים של מערכת הבחינות אנחנו בוחנים בעיקר בשלוש הרוזולוציות הפופולאריות ביותר היום בקרב גיימרים של מחשבים שולחניים – הן 1920X1080, 2560X1440 ו-3840X2160. אנחנו בוחנים את ממוצע הפריימים לשניה וגם את האחוז הבודד הנמוך ביותר של כמות הפריימים. להלן ההגדרות במשחקים בהם השתמשנו:

  • Assassin's Creed Odyssey: Ultra high 2560X1440/3840X2160, Very high 1920X1080
  • Red Dead Redemption 2: DX12 Ultra settings, all highest 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
  • Gears 5: Ultra 2560X1440/3840X2160, High 1920X1080
  • Hitman 2: Ultra 2560X1440/3840X2160 Resolution scale 1.2, High 1920X1080 Resolution scale 1.2
  • Horizon Zero Dawn: 2560X1440/3840X2160 Ultimate, 1920X1080 Favor quality
  • Borderlands 3: Badass settings 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
  • Metro EXodus:  DX12 Ultra 2560X1440/3840X2160, High 1920X2080 – No PhysX\Hairworks\RayTrace
  • GRID 2019: Ultra High 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
  • Shadow of the Tomb Raider: Highest 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
  • Overwatch: Epic settings 2560X1440/3840X2160, 1920X1080

להלן דגמי כרטיסי המסך האחרים המופיעים במבחני הביצועים:

מערכת ההפעלה היא חלונות 10 בגרסה העדכנית ביותר, כאשר דרייברים לכרטיסי המסך של NVIDIA הינם בגרסת 452.06, שהיא האחרונה הזמינה להורדה בסמוך לצאת הביקורת. הדרייבר לכרטיס המסך RTX 3080 הינו 456.16 וזה עבור RTX 3090 הינו 456.38. כל כרטיסי המסך של AMD נבחנו עם דרייבר 20.8.3.

חשוב להזכיר לקוראינו – ביקורת זאת מתמקדת בעיקר בביצועי הגיימינג של כרטיס המסך RTX 3090. אנו ממליצים לכל משתמש לבחון את המוצר בשיטה שמתאימה לשימושיו. ישנן תוכנות מסויימות בהן צפויים הבדלי ביצועים גבוהים משמעותית מאלו הקיימים בעולם הגיימינג. מכיוון שעולם הפרודוקטיביות המואצת גרפית הוא אינסופי, חשוב להתמקד ספציפית בביצועים בתוכנה הרלוונטית למשתמש כאשר הוא מחפש מבחני ביצועים ברשת.

המשחק הראשון שבחנו היה Overwatch. מדובר במשחק יחסית קל גרפית גם תחת הגדרות התצוגה הגבוהות ביותר. אמנם, בבחינה הזאת קיבלנו רמז עבה לבאות בנוגע לביצועי RTX 3090 לעומת RTX 3080. ברזולוציית 3840X2160 הבדל הביצועים בין הכרטיסים הינו 12.5%. ברזולוציית 2560X1440 ההבדל נשאר דומה.

במשחק Borderlands 3 של Gearbox אנחנו נתקלים בהבדלי ביצועים אף פחות מרשימים מאשר במשחק הקודם, כאשר הבדל הביצועים ב-3840X2160 הינו 10%. ברזולוציית 2560X1440 הבדל זה זהה.

המשחק Shadow of the Tomb Raider מזכיר לנו שצוואר בקבוק מעבד יכול לקרות גם ברזולוציית שמעל ל-1920X1080. הפרש הביצועים שנמדד ב-3840X2160 הינו 11%.

גם Assassin's Creed האחרון מזכיר לנו שהבדל הביצועים בין שני הכרטיסים החדשים של NVIDIA ממצא את עצמו רק מעל ל-2560X1440, עם הבדל של 10.8% ברזולוציית 3840X2160. אנחנו מרגישים שוב צורך להזכיר – הכרטיס שבראש הטבלא עולה כפול מהכרטיס שמתחתיו…

המשחק Metro Exodus לא משנה משמעותית את התמונה עד כה. ברזולוציית 3840X2160 הבדל הביצועים בין RTX 3090 ל-RTX 3080 עומד על 12%.

היטמן 2 הוא מבחן נוסף שבו הבדל הביצועים ב-2560X1440 בין שני כרטיסי המסך הללו הוא פשוט זניח. ב-3840X2160 ההבדל עומד על 12%.

רבים חושבים ש-Horizon Zero Dawn הינו משחק רעב במיוחד לזיכרון גרפי, אך הוא פשוט מבצע קאשינג חכם על פי כמות הזיכרון שיש בכרטיס המסך בעת ההפעלה. במשחק זה אפשר לראות הבדל שנמצא איפשהו בין "משמעותי" ל-"זניח" ברזולוציית 3840X2160 ועומד על 12.5% בין RTX 3090 לבין RTX 3080.

המשחק Red Dead Redemption 2 עובד בדרכים טכניות משונות מאז שלמעשה הושק למחשב האישי. במשחק הזה אנחנו רואים תופעה בה ביצועי RTX 3080 למעשה עקפו את אלו של RTX 3090 ברזולוציות הנמוכות יותר, כאשר המצב רק מצליח להתאזן ב-3840X2160. יתכן והמשחק הזה זקוק לכמה עדכונים בשביל אופטימיזציה לחומרה כה מתקדמת. כמובן שבחנו את הנושא בצורה דקדקנית וחוזרת.

Gears 5 הוא כותר נוסף שפשוט קשה להוציא ממנו הבדלי ביצועים ברזולוציות סטנדרטיות בין כרטיסי המסך הללו, כאשר אנחנו רואים פרקטית ביצועים זהים בין RTX 3080 לבין RTX 3090.

המשחק GRID 2019 הוא אחד ממשחקי המרוצים הבולטים של התקופה הנוכחית, לאלו שאוהבים במיוחד את כותרי Codemasters. בכותר זה הבדלי הביצועים בין כרטיסי המסך זניחים בשתי הרזולוציות הנמוכות יותר אשר ב-3840X2160 הבדל הביצועים עומד על 7% בלבד.

במבחן הגרפיקה של 3DMark Time Spy הוציא ה-RTX 3090 תוצאת שיט של ניקוד, 19,086, כאשר כרטיסי ה-RTX 3080 נמצאים כ-7.5% מאחוריו.

אנחנו מפעילים RTX וגם DLSS במשחק Metro Exodus בשביל לראות כיצד הארכיטקטורה החדשה משפרת את יכולות הלמידה והרינדור. ובכן… אנחנו לא רואים שיפור ביכולת נטולת DLSS לעומת מצב DLSS בכותר זה מול כרטיסי מסך מהדור הקודם. כמו כן, גם בשימוש RayTracing בזמן אמת הביצועים הם גבוהים יותר מול RTX 2080 Ti, אבל לא בצורה יוצאת דופן ממבחני גרפיקה רגילים שהרצנו עד כה.

המשחק Atomic Heart, או לפחות הדמו שלו לבחינות שהושק הוא דוגמה נוספת לשימוש ב-DLSS ו-RayTracing. בעוד שכרטיסי המסך מסדרת RTX 30 מצילים להבדיל את עצמם בצורה מאוד רצינית מדור RTX 20, ההבדל בין שני המובילים נשאר קטן למדי עם 6.5% הבדל ביצועים בשימוש הטכנולוגיות הללו.

Bright Memory הוא לא משחק, אך מבחן שמשתמש ב-Unreal Engine 4 ויכולות ה-RTX היחודיות שלו. גם כאן אנחנו רואים תמונה דומה בנוגע לביצועי RTX 3090 כאשר הבדל הביצועים אל RTX 3080 צמוד בצורה קצת מזעזעת.

Boundary הוא מבחן נוסף שמשתמש במנוע הפופולארי Unreal Engine 4 ויכולות ה-RTX שלו. בשני מצבי הבחינה Ray Tracing פועל, כאשר באחד DLSS דלוק ובשני כבוי. ניתן לראות הבדל ביצועים של כ-10% בין כרטיסי המסך RTX 3090 ל-RTX 3080 במבחן זה.

הנה טעימה קטנה מעולם הפרודוקטיביות עם מבחן V-RAY שבודק Path Tracing, יכולת של כרטיס מסך להתמודד עם חישובי תאורה כבדים. באופן מעט מפתיע, אנחנו מגיעים למקסימום תוספת הביצועים התאורתי בין RTX 3090 לבין RTX 3080 במבחן הזה עם 20% הבדל. כרטיסי Ampere של NVIDIA הם מפלצות חסרות תקדים של ממש בעולם העבודה הגרפית בשלל תוכנות.

צריכת חשמל – כלל המערכת

במבחן צריכת החשמל הגישה שלנו מעט שונה לגישה של מדיות אחרות כאשר אנו לא בוחנים באופן אינדיוידואלי כל כרטיס מסך אלא המערכת כולה. הסיבה לכך היא גם כדי לדעת איזה ספק כח יתאים לשימושים, וגם כדי להבין כיצד עוצמה גרפית שונה משפיעה על צריכת החשמל של המעבד, שכן הוא צריך להפיק יותר פריימים כל שניה בכל סיטואציה. מבחן זה לא משקף את צריכת החשמל המירבית של מערכת בכל מצב, אלא רק בעת משחק. יש לצפות לצריכת חשמל גבוהה יותר כאשר גם המעבד וגם כרטיס המסך נמצאים במאמץ מלא.

למערכת מודרנית עם RTX 3090 נמליץ על ספק כח איכותי של 750W ומעלה או 850W ומעלה במידה וישנו שימוש בתושבת אקסטרים דוגמת TRX40 ו-LGA2066, רכיב שממילא ממלא נקודה קטנה במסגרת תקציב של מערכת שכזאת.

  1. napoleon45

    יאהההה
    עירום כביום היוולדו …..

    NVIDIA חייבת הבהרות, ויפה שעה אחת קודם …

    24/09/2020 בשעה 16:30
  2. k534d

    אכזבה אדירה, סטיב מגיימר נקסוס פשוט שחט את ההשקה ואת כל הרעיון של גיימינג ב 8k.

    24/09/2020 בשעה 16:41
  3. omertgm

    אמרו פי 2 יותר מהיר מ- 2080 וזה עומד במבחן הציאות. לא מבין על מה כל האכזבה…

    מה שאני לא אוהב בכלל בסדרה 3000 זה צריכת החשמל המאוד גבוהה. לא ברור מה התועלת שמקבלים תמורת עשרות רבות של אחוזים בצריכת חשמל.

    NV מזה שנים מציגה שיפור ביצועים יחד עם יעלות טרמלית מדהימה, עד עכשיו.
    אם זה עלות יכולות RT ו-DLSS אני מוותר על התענוג בקלות.

     

    24/09/2020 בשעה 18:02
  4. omertgm
    ציטוט של omertgm

    אמרו פי 2 יותר מהיר מ- 2080 וזה עומד במבחן המציאות. לא מבין על מה כל האכזבה…

    מה שאני לא אוהב בכלל בסדרה 3000 זה צריכת החשמל המאוד גבוהה. לא ברור מה התועלת שמקבלים תמורת עשרות רבות של אחוזים בצריכת חשמל.

    NV מזה שנים מציגה שיפור ביצועים יחד עם יעלות טרמלית מדהימה, עד עכשיו.
    אם זה עלות יכולות RT ו-DLSS אני מוותר על התענוג בקלות.

     

     

    24/09/2020 בשעה 18:02
  5. amit14
    ציטוט של omertgm

    אמרו פי 2 יותר מהיר מ- 2080 וזה עומד במבחן הציאות. לא מבין על מה כל האכזבה…

    מה שאני לא אוהב בכלל בסדרה 3000 זה צריכת החשמל המאוד גבוהה. לא ברור מה התועלת שמקבלים תמורת עשרות רבות של אחוזים בצריכת חשמל.

    NV מזה שנים מציגה שיפור ביצועים יחד עם יעלות טרמלית מדהימה, עד עכשיו.
    אם זה עלות יכולות RT ו-DLSS אני מוותר על התענוג בקלות.

     

    איפה ראית כפול?

    כמעט בכל המקרים מדובר בגג 60-70%..

     

    ושום שיפור מבחינת ray tracing…עדיין פוגע בביצועים בצורה קיצונית..

    24/09/2020 בשעה 22:46
  6. Jabberwock

    האם לדעתכם יש מקום לכרטיס RTX 3090 בשוק הישראלי ?

    25/09/2020 בשעה 02:19
  7. amit14

    בתור מוצר גיימינג-לא חושב שיש לו מקום בשום שוק…

    אבל מה שהזוי זה שבדומה ל3080 הוא גם נחטף מיד ואי אפשר להשיג אותו..לא ברור לי הדהירה העיוורת הזאת של אנשים..10% ביצועים בשביל יותר מכפול במחיר!כאילו לא משנה איזה מוצר גרוע(ביחס למחיר כמובן) אנווידיה תביא-הוא ימכר..

     

    ועם פער כזה קטן בינו לבין ה3080,לא רואה איפה יש מקום לעוד כרטיס בינהם בתור מענה להכרזה הצפויה של amd…וגם בעתיד..איפה אמור להיכנס 3080ti במרווח הצר הזה?

    25/09/2020 בשעה 06:58
  8. XTZ-Mike
    ציטוט של amit14

    איפה אמור להיכנס 3080ti במרווח הצר הזה?

    לפי ההדלפות שרצות ברשת כרגע, הכרטיס שאמור לבוא בין 3080 ל3090 יהיה כנראה 3080S וההבדל בינו לבין 3080 זה רק כמות זכרון כפולה (20GB).

    25/09/2020 בשעה 07:05
  9. Avihay Zirkiev

    אמרתם שתתייחסו לביצועי גיימינג ב4K במשחקים מובילים, איפה זה?

    25/09/2020 בשעה 11:50
  10. DrShawarma

    כל ההייפ הזה מיותר. אני חי בבריטניה, אין פה כרטיס אחד זמין מסדרת ה3000, אלא אם בא לכם לשלם 65 אלף פאונד בשביל אחד באי ביי. הכל בPre-order בלי תאריכים צפויים לקבלת מלאי במחירים שלא כולם לגמרי הגיוניים ואני לא חושב שצפוי שינוי לפני תחילת 2021.

    25/09/2020 בשעה 11:56
  11. amirx19

    תעזרו לי להבין משהוא בבקשה.

    לפי המבחנים בהרבה משחקים הכרטיסים לא מגיעים ל-144 FPS.

    האם יש קשר בין FPS ל-HZ ?

     

    אם כן, האם לא מוקדם אפילו לעבור ל-144HZ ?

    אם מוקדם מדי, איך זה שמדברים על משחקים ב-4K ואפילו 8K ?

     

    תודה

    25/09/2020 בשעה 12:17
    • יונתן מנדלסון

      קצב הרענון של המסך בהרץ הוא מספר הפריימים המירבי שהוא יכול להציג לך בכל שנייה (גם אם המשחק עצמו יעובד בפועל בקצב תצוגה גבוה יותר לא תוכל להבחין בזה) – כלומר ב-144Hz תוכל להבחין בקצב תצוגה של עד 144FPS.
      אין ספק שרזולוציות של 4K ובטח 8K הן עדיין אתגר עבור חומרה מודרנית, בוודאי כשמצפים גם לפעולה יציבה בקצבים גבוהים מאוד ותחת הגדרות גראפיות מירביות – בסופו של דבר צרכנים עדיין מוכרחים לבצע תעדוף בכותרים מודרניים: האם הם מעוניינים באיכות תצוגה מירבית עם הגדרות גראפיות מירביות ורזולוציה גבוהה אך קצב פעולה/תצוגה צנוע יחסית, או שהם מעוניינים בזמני תגובה טובים ככל האפשר עם קצב רענון גבוה ופשרה על ההגדרות הויזואליות או על הרזולוציה (שמשפיעה גם היא על איכות התצוגה כמובן).

      25/09/2020 בשעה 16:19
  12. urib

    לדעתי הדרייברים לא מספיק בשלים עבור סדרת 3000.

    25/09/2020 בשעה 12:42
  13. Jabberwock
    ציטוט של amirx19

    אם כן, האם לא מוקדם אפילו לעבור ל-144HZ ?

    אפילו אם תקבל 90FPS בלבד עדיין תראה שיפור מאשר על מסך 60HZ.

    25/09/2020 בשעה 14:39
  14. omertgm
    ציטוט של amit14

    איפה ראית כפול?

    כמעט בכל המקרים מדובר בגג 60-70%..

     

    ושום שיפור מבחינת ray tracing…עדיין פוגע בביצועים בצורה קיצונית..

    הנה, פה. ממוצע של 23 משחקים.

    25/09/2020 בשעה 15:25

  15. omertgm
    ציטוט של Jabberwock

    האם לדעתכם יש מקום לכרטיס RTX 3090 בשוק הישראלי ?

    כמו בכל שוק אחר, יש לו אותו מקום בפרומיל העליון ובעיקר המקצועי של הסקאלה.
    בארץ הכל בכמויות קטנות בכל מקרה אז מניח שיש הצדקה בכמות של כמה עשרות עד מאות בודדות.

    25/09/2020 בשעה 16:24
  16. Buck

    אם יצרניות הצד שלישי התקמצנו גם כאן עם הקבלים שאמורים לטפל ברעש אז בכלל הולך להיות שמח. כרטיסים של 1500 דולר שאפילו את 10 האחוז הנוספים הם לא נותנים.

    26/09/2020 בשעה 05:21
  17. qrdwlhrmy

    לא מובן האם NVIDIA לא בודקת את הכרטיסים שהיא מוכרת
    היא לא מחוברת למציאות ?

    https://www.youtube.com/watch?v=YjcxrfEVhc8

    26/09/2020 בשעה 17:25