אוקיי, אז יש לכם כרטיס מסך איכותי או אפילו מערך SLI או CrossFire, וכבר קניתם כרטיס קול יקר שנועד להוריד משימות עיבוד אינטנסיביות מהמעבד המרכזי (CPU) שלכם, אבל מה לגבי מעבד פיסיקלי?
חברת AGEIA מקווה שגיימרים יחטפו את כרטיס ה-PhysX שלה, אשר נועד להשתלט על משימות הקשורות בפיסיקה, ובכך להוריד את העומס מהמעבד הראשי. ה-PhysX הוא המעבד הפיסיקלי הייעודי הראשון המותאם במיוחד לשוק הבייתי, והוא אמור להיות אחראי על כל עיבודי הפיסיקה (כמו למשל חישובי תנועה של גופים) במחשב שלכם. כתוצאה מכך, המעבד המרכזי אמור להיות חופשי יותר, על מנת לדאוג למשימות הכלליות כמו חישובי AI (בינה מלאכותית) וחלוקת משימות.
בהשוואה למעבדים גרפיים (GPUs) מודרניים, ה-PhysX נשמע קצת עתיק עם זיכרון של רק 128MB, תהליך ייצור של 130nm, וממשק PCI בלבד. אולם, כל זה אמור להיות מספיק כדי להתמודד עם החישובים הפיסיקליים הנוכחיים המתבצעים במשחקים עכשוויים כמו Fear, Half Life 2 ומנוע ה-Unreal 3 הממשמש ובא, ואשר מתחייב לתמוך בשבב ה-PPU של AGEIA.
חלק מכם עשויים לתהות מה הקטע של כרטיס כזה, ולהכריז כי אין בו צורך. ובכן, עבור רובכם יש הגיון מסויים בקביעה מעין זו, מאחר ולרובכם מחשב שהביצועים הגרפיים שלו מוגבלים ע"י כרטיס המסך ולא ע"י המעבד המרכזי. אבל, עבור אלה מכם עם כרטיסי מסך מהרמה הגבוהה ביותר כמו ה-GeForce 7800GTX, המעבד המרכזי מהווה מגבלה ברורה. הסיבה לכך היא שלמרות שעיבודי וידאו מבוצעים ע"י המעבד הגרפי ועיבודי קול נשלחים לכרטיס הקול, המעבד המרכזי מתקשה להתמודד עם עיבודים פיסיקליים מאומצים החשובים בכל משחק שנעשה בחודשים האחרונים. לדוגמה, במשחק המחשב Half Life 2 אתם יכולים ממש להיווכח בירידה ב-FPS (קצב הפריימים בשניה) כאשר אתם מעיפים אגד של חביות. הדבר לא נגרם בשל עומס על כרטיס המסך, אלא בשל המאמץ של חישובים פיסיקליים המבוצעים ע"י המעבד המרכזי.
כאן בדיוק נכנסת AGEIA עם כרטיס ה-PhysX שלה. במקרים כאלה, ה-PPU אמור להיכנס לפעולה ולעזור להשגת חוויית משחק נטולת הפרעות ועשירה בתנועות אמיתיות של אלפי אלמנטים שונים.
במידה ואתם עדיין סבורים כי הכרטיס הזה מיותר, אז הרשו לנו להזכיר לכם שדברים דומים נאמרו בזמנו על 3Dfx שהחליטה כי הפתרון לאפקטים תלת-מימדיים הוא כרטיס מסך ייעודי עם מעבד משלו שיטפל בחישובים גרפיים. Creative גם כן זכתה להרמת גבות כאשר היא החליטה כי איכות הקול דורשת מעבד קול אמיתי, ותיכננה כרטיס משלה שנועד להפיק קולות טהורים במשחקים.
בדומה ל-nVidia ו-ATI בשוק הגרפי, גם AGEIA מתכוונת לעבוד עם יצרנים אחרים שיספקו את הכרטיסים בעצמם – דבר שיבטיח תחרות בין היצרנים השונים שעשויים להציע פיצ'רים ייחודיים שיתנו לכרטיס ערך מוסף. עד כה נמסר לנו כי BFG ו-ASUS חתמו על הסכמים לייצור כרטיסים המבוססים על המעבד הפיסיקלי החדש, כאשר המחיר המומלץ לצרכן שלהם עומד על בין 199 ל-249$. מספר יצרניות מחשבים כמו Dell, Alienware ו-Falcon Northwest כבר הודיעו על שילוב של כרטיסים כאלו במערכות שלהם, מה שבהחלט יכול לרמז על עתידו של המעבד הפיסיקלי. על פי AGEIA, המעבדים כבר מוכנים ומופצים בשוק, כאשר כרטיסים ייעודיים יהיו ניתנים לרכישה החל מחודש מאי.
חומרה בלבד אינה מספיקה, וכדי שהשבב החדש באמת יהפוך להיות חלק מהדרישה בכל מחשב גיימרים סטנדרטי נדרשת גם תמיכה של תוכנה. מעל ל-100 כותרים מכ-60 מפתחות משחקים כבר הכריזו כי הם יספקו תמיכה במעבדים פיסיקליים, כאשר מפתחות כמו UbiSoft, Cryptic Studios, NCSoft, Epic Games ו-Sega נמצאות בינהן.
אגב, AGEIA גם הודיעה שב-31 למרץ היא תשחרר ערכת SDK ל-PLAYSTATION 3, המותאמת במיוחד למעבדי ה-Cell של הקונסולה – כך שיש למה לצפות גם בשוק הזה.
נכון לעכשיו הכרטיס מיועד לממשק ה-PCI הישן, אבל בעתיד ניתן לצפות לכרטיסים המיועדים לממשק PCI-e X1 ואולי אפילו PCI-e X4. ולמי שדואג לצריכת החשמל של הכרטיס, אז נוכל לספר כי לפי המפרט שלו הוא צורך כ-20W, כך שיש לחבר אותו גם ישירות לספק הכוח שלכם באמצעות מחבר מולקס.
כרטיס ה-PhysX – שימו לב לתקן ה-PCI הרגיל, ולעובדה כי לכרטיס אין יציאות חיצוניות
לאתר החברה והמוצר
לעמוד המציג הדגמת וידאו של ביצועי ה-PhysX
לסקירה ראשונית של הכרטיס