adplus-dvertising

החומרה הסודית שעושה את ההבדל: קונסולת גיימינג ניידת מבית Steam, בשיתוף AMD

שבב אולטרה-חסכוני בארכיטקטורה שטרם נחשפה רשמית ותגי מחיר תחרותיים מאפיינים את הניסיון השאפתני ביותר עד כה ליצור אלטרנטיבה ל-Nintendo Switch בעולם ה-PC

שמועות בנושא הזה ריחפו להן באוויר מזה זמן רב, אך ההכרזה עצמה מגיעה כרעם ביום בהיר – לחברת וואלב (Valve) יש קונסולה ניידת חדשה משלה שמקבלת את השם Steam Deck, ומיועדת להעניק לשחקנים גישה אל עולם גיימינג אינסופי כמעט בתצורה ניידת שמסוגלת להתחרות בפופולריות הגואה של ה-Switch מנינטנדו.

קונסולת ה-Steam Deck מנצל את הנסיון שצברה בעלת הבית של פלטפורמת Steam במסגרת פיתוח וקידום מערכת ה-SteamOS הייעודית שלה לגיימינג ובמסגרת פיתוח של בקר ה-Steam Controller – משום שהיא מבוססת על הפצת Arch של לינוקס עם ממשק SteamOS 3.0 מעודכן מעליה, ועושה שימוש בצמד משטחי מגע משני צדדיו של פאנל התצוגה המובנה, ביחד עם הג'וייסטיקים והכפתורים המוכרים לנו מכל בקרי המשחק המודרניים האחרים.

זה כנראה המהלך הגדול ביותר של אנשי Steam בעולם החומרה עד עתה

מעבר לכך, בתור חובבי חומרה החלק המעניין ביותר עבורנו במיזם החדש הזה הוא שבב העיבוד שגורם לו לפעול – APU ייחודי של AMD עם מעטפת הספק מוצהרת של בין 4 וואט ל-15 וואט בלבד, שמורכב מארבע ליבות Zen 2 פיזיות (ו-8 ליבות לוגיות תודות לטכנולוגיית ה-SMT) בתדרים שבין 2.4GHz ל-3.5GHz וליבה גראפית בארכיטקטורת ה-RDNA 2 עם 8 אשכולות עיבוד פעילים ותדר של עד 1.6GHz שנועד לאפשר ביצועים תיאורטיים של 1.6TFLOPS תחת דיוק 32 ביט הנחשב כרלוונטי ביותר לייצוג של עומסי הרצת משחקים.

מדובר בכוח עיבוד מרשים ביחס למעטפת ההספק (דומה למה שמקבלים במעבדי Ryzen 5 ניידים מודרניים עם מעטפת הספק של בין 10 וואט ל-54 וואט), אך בכל זאת יהיה מעניין לגלות כיצד העדפה של סביבת לינוקס מותאמת על פני סביבת חלונות נפוצה וכללית יותר תוכל להשפיע ולתרום לביצועים על מנת להבטיח לשחקנים חווייה איכותית וראויה בכמה שיותר כותרים.

ה-Steam Deck אינה נהנית מבקרים נתיקים או מרגלית מובנית, וגם שוקלת 669 גרם שהם תוספת של כמעט 50 אחוזים לעומת ה-Switch – אבל המבנה שלה כן מאפשר הצבה על גבי שולחנות ומשטחים ישרים אחרים, בזווית קהה שהנוחות שלה נתונה תחת סימן שאלה בשלב זה

ה-Steam Deck מאופיינת במעטפת שחורה וקבועה (כלומר, ללא אפשרות להפריד בין בקרי השליטה למסך כמו ב-Nintendo Switch), עם מסך מגע של 7 אינץ' (זה לא OLED, לצערנו) ברזולוציית 1,280×800 פיקסלים צנועה ועם בהירות ממוצעת גבוהה יחסית של 400 ניט, זכרון LPDDR5 חדיש וזריז בנפח 16GB ובמהירות 5,500MT/s, אחסון של בין 64GB ל-512GB בתוספת חריץ microSD לצורך הרחבה נוספת, רמקולים סטריאופוניים מובנים, קישוריות Wi-Fi 802.11ac כפולת ערוצים, קישוריות Bluetooth 5.0 אלחוטית, מנועי רעד מובנים וסוללת 40 וואט-שעה מובנית לטובת בין שעתיים לשמונה שעות משחק בתלות ישירה בעוצמת העיבוד הנדרשת אשר תכתיב את מעטפת ההספק עבור השבב המשולב מתוך המנעד הרחב המוגדר לו.

הקונסולה מתבססת על חיבור USB Type-C מובנה יחיד הן לטובת טעינת 45 וואט מהירה והן לחיבור אל אמצעי תצוגה חיצוניים – אבל תהיה גם תחנת עגינה שתרחיב את היכולות, בתוספת תשלום

כשוואלב פנתה להתנסות בעולם המציאות המדומה היא עשתה זאת עם מוצר איכותי אך יקר באופן מובהק – אך פה היא מחליטה ללכת לכיוון ההפוך, כך נראה, עם תמחור מומלץ שמתחיל מ-400 דולר (לא כולל תוספות מס) למהדורת בסיס עם 64GB של אחסון בסיסי משהו בתקן eMMC, דרך 530 דולר לדגם ביניים עם 256GB של אחסון NVMe ועד 650 דולר לגרסה המתקדמת ביותר עם 512GB בתקן NVMe. יקר יותר מה-Switch שמתומחרת ב-300 דולר כעת וב-350 דולר בקרוב עם השקת מהדורת ה-OLED המשופרת – אך קרוב מספיק בכדי לאותת כי מדובר במתחרה ממשי, למרות העובדה שאותה גרסת 400 דולר מוזלת עלולה למנוע מהשחקנים אפשרות להתקין נתח נכבד ממשחקי ה-AAA המודרניים בשל מחסור באחסון זמין.

אתר המוצר מצהיר כי זמינות בסוף שנת 2021 תהיה מוגבלת לצפון אמריקה, האיחוד האירופי ובריטניה. שווקים נוספים מובטחים עבור שנת 2022 – אך לא ניפול מהכסא אם נגלה שישראל אינה נכללת בהם, בהתחשב בכך שאף מוצר חומרתי אחר של החברה לא הוצע עד כה אצלנו בצורה רשמית

הזמנות מוקדמות של ה-Steam Deck החלו כבר עתה, עם ההכרזה הראשונית, כאשר אספקה של מכשירים ראשונים אמורה להתקיים בחודש דצמבר 2021 – ולנו יש הערכה סבירה כי לצרכנים מישראל (ומהרבה מדינות אחרות) לא תהיה גישה רשמית לרכישת הפלטפורמה, לפחות בשלב הראשון של המהלך המעניין הזה. האם כדאי להתחיל ולגייס חברים מצפון אמריקה לטובת רכישה, או שמוטב לוותר על כל הקונספט? מוזמנים לדבר על זה בתגובות.