מבוא
אלו מכם שמבוגרים מספיק בוודאי זוכרים את מכונות המשחקים באולמי הארקייד של שנות ה-90 ומודעים לעובדה שהיום הן כמעט ונכחדו. בזמנן, מכונות משחקים אלו נחשבו לשיא הטכנולוגיה והפער הגרפי בינן לבין המחשבים האישיים, שאז עוד לא היו מצרך נפוץ כל-כך, היה כמעט בלתי נתפס. מעבר ליכולות הגרפיות, היתרון המרכזי של מכונות המשחקים הגיע בדמות בקרי שליטה ריאליסטיים: ג'ויסטיקים לסימולטורים והגאים ודוושות למירוצים – הרבה מטבעות נבלעו במכונות הללו בזמנו…
עם הזמן והתקדמות המחשב האישי, התפתח לו תחום נישה של מדמי נהיגה. זה התחיל עם משחקי מיינסטרים כמו NFS Porsche Unleashed שהפגינו מודל נהיגה ראליסטי יחסית לתקופה (ובאופן נדיר למדי לשאר לסדרה) ובמקביל, התחילו לצאת כותרי נישה עלומי שם שהדגש בהם היה דווקא סימולציה ולא גרפיקה: Racer, netKar Pro ו-Live For Speed. כל מי שניסה אפילו רק אחד מהכותרים הללו יודע שבלי הגה לא ניתן לשחק בהם באמת, בערך כמו לשחק ב-FPS עם Gamepad – זה פשוט לא הולך.
הקדמה
היום ניקח לסיבוב את ה-G27 של לוג'יטק, ספינת הדגל של ההגאים מתוצרת החברה. ה-G27 הינו הגה 11 אינץ' מצופה עור אמיתי (ההגה עצמו מתפרק וניתן להחלפה), בעל סיבוב של 900 מעלות מנעילה-לנעילה, מכיל 6 כפתורים ומנופים להחלפת הילוכים מאחורי ההגה. בנוסף, ה-G27 כולל מכלול ידית הילוכים בעלת 6 הילוכים והילוך אחורי, שמונה כפתורים נוספים ו-D-Pad. משטח הדוושות של ה-G27 מגיע עם 3 דוושות, מצערת, בלמים ומצמד בעלי התנגדות שונה לכל דוושה. הסט כולו מכיל הברגות בבסיס להתקנה קבועה, ואת משטח הדוושות ניתן לפרק ולהרכיב כל דוושה בנפרד. ניתן להחליף את הקפיצים בין הדוושות לשם התקנה הפוכה. בבסיס משטח הדוושות ישנם 6 משטחי גומי לאחיזה טובה על הרצפה, ומעצור דוקרנים נפתח המיועד לשטיח.
ה-G27 כולל מספר שיפורים על פני ה-G25: מכלול ידית ההילוכים לא כוללת את המצב הסיקוונציאלי (Sequential – הורדה והעלה של הילוך בודד, בדומה לתפעול ידנית של תיבה רובוטית) וכמו כן המכלול מקובע למצב של 6+1 הילוכים, בתמורה לשיפור בתחושה. ה-G27 משתמש בגלגלי שיניים היילקלים (Helical Gears – בעלי שיניים אלכסוניים) בניגוד לרגילים ב-G25, מה שמקטין משמעותית את הרעש וההתנגדות שהתמסורת מייצרת. הדוושות כעת ניתנות להזזה כס"מ ימינה או שמאלה והדוושה של הגז שקועה כ-2 ס"מ ביחס לדוושות הבלם והמצמד, על מנת להקל על ביצוע Heel and Toe, בניגוד ל-G25 בו כולם היו באותו עומק. בנוסף, נוספה שורת נורות לד לחיווי סל"ד המנוע (מצריך תמיכה מהכותר).
פתיחת האריזה
כבר בפתיחת המוצר גילינו כמה דברים לא מעודדים, רובם ככולם מינוריים לחלוטין ולא פוגעים בחווית השימוש, אבל במחיר של כ-2500 שקלים לא ציפינו לעיגולי פינות מצד לוג'יטק. ראשית, דוושת המצמד השמיעה רעש בעת לחיצה, תפירת העור לא הייתה מושלמת ובחלקים מסויימים החיתוך היה גס. הכפתורים הרגישו זולים, אלו שעל ההגה ואלו על מכלול ידית ההילוכים. ה-D-Pad לא הרגיש איכותי דיו בשל חופש מוגזם. בנוסף, רובנו מכירים את התרשים שמוטבע על גבי ידית ההילוכים שמראה היכן כל הילוך נמצא. לצערנו ב-G27 מדובר בפלסטיק מודבק שככל הנראה ימיו ספורים, ולא בהטבעה יוקרתית ועמידה. בדיעבד, כל הפגמים הקטנים הללו התגלו בטריוויאלים לחלוטין: את הדוושה לא שומעים, לתפירה ולחיתוך לא שמים לב במיוחד בכאוס של 900 מעלות סיבוב והכפתורים על ההגה לא שימושיים בכל מקרה, אבל על כך בהמשך.
הדוושות ומכלול ידית ההילוכים מתחברים להגה בעזרת מחבר DE9 (ידוע בטעות גם כ-DB9) בתחתית ההגה. בצורת חיבור זו פחות סביר שהמחברים ינזקו כתוצאה ממשיכה לא מכוונת בכבל או שיתנתקו בטעות בעת משחק. החסרון, לעומת זאת, הוא שחייבים לחבר הכל לפני הרכבת ההגה על השולחן. לטעמנו, חבל שלוג'יטק לא השתמשו במחבר USB, לפחות עבור הדוושות, כל שיהיה ניתן לחברם בנפרד למחשב במקום להשתמש בהגה כרכזת, אבל מהלך זה ככל הנראה היה מייקר את ההגה.