ביקורת וחווית שימוש שלי לSynology DS420+ לאחר מספר חודשי שימוש - ביקורות ומדריכי גולשים - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

ביקורת וחווית שימוש שלי לSynology DS420+ לאחר מספר חודשי שימוש


asaf_b
 Share

Recommended Posts

שלום לכולם!

ראיתי שיש פה ביקורת על הDS920+ ורציתי לשתף אתכם בביקורת מקיפה שלי לאחר שימוש של מספר חודשים בדגם הזול יותר - הDS420+, ולהוסיף גם השוואה קצרה בינו לבין qnap ts-453d שהוא בעצם השרת הקודם שהיה ברשותי.

 

קודם כל, מה זה NAS?

NAS הוא מחשב שיתופי שכל ייעודו הוא לתת גישה למידע שלכם למשפחה, או אפילו לכל מי שתרצו בעולם עם הרשאה שאתם מגדירים. זה בטוח, מהיר, לא תלוי באינטרנט, ובמידה ואתם לוקחים חומרה ייעודית גם ממש (אבל ממש!) פשוט לעבודה, ובונוס - עבור סוגים מסוימים (שהDS420+ נמנים בהם) ניתן לעשות הרבה יותר מאשר רק קבצים.

 

מפרט

לפני שנסביר מה חדש נסביר בכלל מה קיים בעולם הזה.

הרוב המוחלט של שרתי הNAS אינם מסתפקים בחיבור הארד דיסק בודד, וזאת לטובת 2 סיבות - הראשונה זה שדרוג נפח עתידי באופן קל והשניה זה להקטנת הסיכון של איבוד מידע במידה ודיסק אחד קורס. הארד דיסק מכאני הינו מוצר יחסית זול בעולם האחסון, אבל בשל היותו מכאני אינו אמין מספיק כדי לתת לו לשמור עבורכם את כל המידע הרגיש לטווח זמן גדול, ולכן בשרתי NAS מאוד נפוץ לראות מערכים של 2 או יותר דיסקים שעובדים בצורה פרללית גם לטובת גיבוי של אחד את השני (מושג הנקרא RAID).

הDS420+ מתהדר באפשרות לחיבור של 4 דיסקים, שזה מדהים לכל צרכן ביתי, ובהחלט future proof לרוב המוחלט של המשתמשים.

 

לגבי שאר המפרט, Synology הלכה עבור מוצר מאוד סולידי ויציב, עם תכונות שהיו לאחרונה רק לסדרות היקרות יותר בדגמים הקודמים:

  • מעבד - זהו הדבר החשוב ביותר לדעתי מאחר וזה הדבר שיעבוד הכי קשה בכל פעולה שתבצעו שהיא מעבר לשיתוף קבצים, מעבד חזק פותח לכם את הדלת להזרמת סרטים דרך Plex, הוספת תמיכה בעיבוד וזיהוי תמונות, התקנות אפליקציות כבדות כמו מצלמות מעקב בלייב ועוד. המעבד פה הינו שדרוג ענק מהמעבד של הדגם הקודם (הDS418Play) והוא מעבד Intel Celeron J4025 dual-, בעל מהירות עד 2.9Mhz, מעבד שיספק מאוד לרוב השימושים המרכזיים בבית.

  • זיכרון RAM - קיים זיכרון של 2GB מובנה, שזה דיי ויותר לשימוש סביר, ולמי שרוצה להתפרע קיימת אפשרות להרחבה ל6GB באופן פורמלי (באופן לא פורמלי הראו שניתן להרחיב להרבה יותר, וחבריכם כבר רכש של 16GB לבדיקה, למה? כי זה זול)

  • 2 חיבורי LAN. למה 2? כי המידע שלנו חשוב לנו. 2 החיבורים מאפשרים פעולות של Fail Over וגם Link Aggregation. במילים פשוטות - החיבורים יודעים לעבוד במקביל ועם גיבוי מלא במידה וחיבור אחד נופל. בנוסף 2 חיבורים נותנים המון משחק נוסף לכלים כמו firewall במידה ותרצו להשתעשע קצת, או אפילו מידור מסויים עם VLANS במידה ותרצו לשתף מידע רגיש רק לחלק מהבית.

  • 2 חיבורי M.2 2280 NVM - מקנה יכולות Caching מטורפות - משפר באופן משמעותי ביצועים עבור קריאה וכתיבה דטרמיניסטית (סרטים, סרטונים, וכו')

 

אני פינקתי את הNAS שלי בשדרוג של 2 דיסקי של החברה בדגם SNV3000, אראה בהמשך את השיפור בביצועים.


 

חריצי M2:

spacer.png

 

חלק אחורי: 

spacer.png


 

חלק קדמי: 

spacer.png


 

קופסא:

spacer.png

 

התקנה

בחלק הזה אחלק את "תהליך" ההתקנה ל2:

  • פיזית - היה צורך לחבר את הקופסא לחשמל, לחבר את הדיסקים (אני שמתי WD RED - הסדרה המומלצת לNAS) לאחת מתוך 4 המגירות שיש לקופסא, והיה צורך לחבר את הנקודות תקשורת לרשת. סך הכל - פשוט עד רמת המגוחך.

spacer.png

 

  • תוכנתית - זה הדובדבן שבקצפת. כאיש שהתעסק לא מעט בתחום, הקצאתי לי יומיים עבור השלב הזה, כי אני יודע שקינפוג של מכונת זאת אחת הסיבות למשכורות השמנמנות של אנשי האחסון בעולם.
    בפועל? לקח לי בין חצי שעה לשעה. הממשק משתמש של Synology מדהים וליווה אותי לאורך כל התהליך, נתן לי אפשרות לבחור ברוב השלבים אם אני משתמש "מתקדם" או משתמש "מתחיל" ע"מ לבחור בעצמו את הפרמטרים המומלצים עבורי. חוויה נוחה בטירוף שמסתכמת בסופו של דבר בכמה כפתורי Next, ו - Checkboxes.
    לאחר יצירת הStorage Pool והVolume הראשון, כל מה שנשאר זה לבחור בפרוטוקול שיתוף המועדף עליכם (או בכמה) - SMB, NFS, AFP, ואז לתת הרשאות למכשירים שלכם ונגמר הסיפור.

spacer.png

 

spacer.png


 

שימושים

פינת היצירתיות. יש אינסוף דברים שאפשר לעשות עם קופסא שיכולה לספק עד 64 טרה של דאטה עם חנות אפליקציות יעודית, החל מאפליקציות יעודיות למשתמשים שאוהבים את שיטת ה"ההתקן ושכח" ועד התקנת Docker או Hypervisor עם שרתי קוד פתוח למשתמשים קצת יותר נועזים.

 

במחלקת ה"התקן ושכח" מצאתי הרבה מאוד פתרונות מאוד נוחים שהDS420+ הריץ בקלות רבה:

  • Synology Photos - אפליקציה חדשה אמורה לצאת בקרוב עם DSM7, זוהי אפליקציה שדומה בהתנהגותה לGoogle Photos, רק שמנוהלת אצלכם בבית. כרגע יש 2 אפליקציות שנועדו למטרה זו - Moments וPhotos Station ובתקופה הקרובה אמורים להתאחד לאפליקציה החדשה. האפליקציה מאפשרת העלאה אוטומטית של מהטלפון, זיהוי פנים, אינדוקס לפי מיקום, תאריך, תגיות וכו'.
    יתרונות משמעותיים מGoogle Photos הם קודם כל איכות ההעלאה - אם לא שמתם לב, מקטינה את איכות התמונה במידה ואתם רוצים נפח בלתי מוגבל, ואם תרצו העלאה באיכות מקורית תגלו שמהר מאוד נגמר לכם המקום ותצטרכו לשלם כסף עבור הגדלת הנפח. פה בעצם האיכות נשמרת והעלות של האחסון יחסית זניחה. יתרון נוסף זה הפרטיות, התמונות נשמרות אצלכם בבית ולא במקום לא ידוע.

  • Audio Station - לוקחת את כל מה שנאמר עבור Photos ועושה את זה זהה עבור , הפעם עם חסכון חודשי של כסף. בתקופה כזאת שרובנו נמצאים בבית לדעתי חבל לשלם כסף על שירותי כשאפשר לעשות אותם לוקלית בבית בקלות כמו שSynology מציעה.

    2017-10-26_2.png

  • Plex Server - לא מוצר של Synology, אבל נתמך באופן מלא גם פה. מוסיף למכשיר את היכולת להיות Netflix לוקלי. מוצר מדהים ונוח שמאפשר אינדוקס של סרטים, הוספת תוכן על הסרט באופן אוטומטי, והזרמה שלו לכל המכשירים בבית - טלפונים, טלוויזיות חכמות, סטרימרים. אני השתמשתי באפליקציה ישירות על הNAS לתקופה, ולאחר מכן עברתי למחשב יעודי לPlex כדי לאפשר הזרמה עם קידוד של ל2 מכשירים במקבל - פה כבר הCPU של הDS420+ לא עמד בעומס. אבל עבור הזרמה בודדת (עם קידוד ב1080P או בלי קידוד ב4K) השרת עמד יפה.

  • Synology Drive Server/Client - כלי מאוד נחמד שמאפשר גיבויים רוחביים של כל המכשירים שלכם אל השרת. עוד כלי סופר נוח שנהנה מהיתרון של החינמיות והפרטיות לעומת הפתרונות האחרים בשוק.



 

במחלקת "הנועזים" אראה את השימוש שלי בבית כרגע:

בתור מתעסק כפייתי, לא יכולתי לפסוח על הסקרנות מProxmox - שרת וירטואליזציה שמספק שכבת hypervisor על החומרה. אז החלטתי שאם כבר אני מעבר לSynology, אולי יהיה שווה לשדרג את כל הבית כך שהProxmox יהיה הליבה.

 

כרגע מותקנים לי 7 שרתים על 4 קונטיינרים וירטואליים (אפרט על חלקן מייד) שעובדים ישירות עם הNAS.

 

spacer.png


 

בפועל - הNAS מספק עבור השרתים, וגיבוי שבועי לכל השרתים כך שאם אפשל אוכל לשחזר את השרתים בלחיצת כפתור אחת.

 

השירותים שרצים אצלי כרגע הם:

  • שירות חסימת פרסומות - PiHole - לא אתמקד פה יותר מידי בזה, אבל זהו שירות שניתן גם להתקין על הSynology ללא מחשב נוסף. פתרון כללי לחסימת פרסומות לכל מחשב שמתחבר לרשת הביתית שלפי דעתי אמור להיות חובה בבית.

  • שרת מדיה ואוטומציה לניהול סרטים:

  • Jackett - אפליקציה שמתחברת לאתרי טורנט (בעזרת המשתמש שלכם) וסורק אותם על מנת לפתוח ממשק לשירותים אחרים אצלכם בבית להורדה של התכנים הרלוונטיים (בדוגמא שלי - וסדרות)

  • Deluge - קליינט חמוד מאוד של הורדת טורנטים, במקרה שלי הוא מוריד את כל הטורנטים ישירות לשיתוף בNAS.

  • Sonarr + Radarr - שתי (Sonarr עבור סדרות, Radarr עבור סרטים) שנותנות ממשק חיפוש נוח לתוכן לפי פופולאריות, זאנר ופילטרים נוספים. ומנהלות את ההורדה של התוכן עם התממשקות לJackett וDeluge. בסיום ההורדה הן מבצעות Hard Link (העתקה של הקובץ ללא הכפלת הנפח שלו) לתיקיה נוספת בNAS שמהווה את תיקיית הסרטים והסדרות המוכנים לצפיה.

  • Bazarr - הפיניש האחרון בשרשרת - הורדה אוטומטית של כתוביות מאתרים מוכרים בארץ. האפליקציה מתמששקת עם שאר האפליקציות שתיארתי, וברגע שההעברה של הסרט הסתיימה מטרתה היא לחפש כתוביות מתאימות ולהוריד לשיתוף בNAS לצד הסרט.

  • Plex - כפי שתיארתי בסעיף הקודם, משתמשת בNAS על מנת להזרים את הסרטים והסדרות בבית.





 

הכנתי לכם שרטוט קטן של הארכיטקטורה:

 

spacer.png



 

התרשמות כללית והשוואה

בתור אחד שעבר מQNAP אל Synology אני יכול להגיד שהמוצר מרגיש טוב יותר ובטוח יותר. חסר לו דברים שאותי פחות עיניינו (חיבור לדוגמא) אבל את מי שזה לא מעניין כמוני יקבל מוצר שמרגיש מוגמר יותר, דבר שחשוב מאוד כשאתם מאחסנים את כל הקבצים הרגישים שלכם במקום אחד.

אני אישית חושב שכל אחד צריך פתרון גיבוי כלשהו בבית שלו - אם זה Drive, דיסק חיצוני עם חיבור או ללכת עד הסוף עם שרת NAS.

שני הפתרונות הראשונים זולים יותר אבל מוגבלים הרבה יותר מאשר שרת NAS, ולמי שחושב אולי לנצל את תקופת הקורונה ולהנות משרת מדיה יהנה מאוד מהשדרוג הזה.

לדעתי למי שצריך לבחור בין QNAP לבין Synology 0 יצטרך לענות על השאלה - כמה אתה מוכן להתעסק עם המכשיר בתמורה לאקסטרה פיצ'רים? כמה האקסטרה פיצ'רים האלה נחוצים? (לדוגמא חיבור הHDMI יכול להיות באמת נחוץ אם תרצו להשתמש בשרת בתור סטרימר, אני אישית לא מצאתי לזה שימוש). 

שני המוצרים מעולים ובשנייהם תשיגו תוצאות דומות, לי אישית לקח יותר זמן לקנפג את הQNAP שלי מ0 לעומת הממשק של Synology.


 

שדרוגים שעשיתי

כמו שאמרתי מקודם, התקנתי 2 רכיבי לשרת שלי כדי לשפר את מהירות הIO בשרת שלי.

בנוסף גם שדרגתי את השרת ב16gb RAM נוספים לפי הביקורת פה: https://nascompares.com/2020/04/06/synology-nas-memory-upgrade-guide-2020-edition/

 

SSD:

מאחר וכל הMetadata של הסרטים, התמונות של המשפחה והסרטים עצמם נמצאים בNAS, רציתי לשפר את מהירות הגישה אליהם, כך שיהיה קל לאנדקס את התמונות או שמהירות טעינת התמונות והמידע על הסרטים יהיה גבוה יותר (בדרך כלל לוקח שניה שתיים לטעון את התמונות כשיש הרבה סרטים).

חיבור הקיטים לקח מספר דקות (לפתוח את הסלוט ולהרכיב), אבל הפירמוט שלהם לקח הרבה מאוד זמן (אם אני זוכר נכון בערך 8-10 שעות). בזמן הזה השרת עבד כרגיל כמובן. 

הקונפיגורציה הייתה פשוטה ומודרכת בדיוק כמו רוב התהליכים בSynology, יש ממשק שממליץ על גודל הCache וסוגו לפי אופן השימוש והנפח הכללי במערכת, ולאחר מכן מתחיל באינדוקס:

 

סקירת השימוש ונפח המידע לבחירת נפח הCache:

spacer.png

 

בחירה מודרכת לסוג הCaching:

spacer.png

 

תהליך האינדוקס:

spacer.png

 

השדרוג היה לא זול, אבל אני חייב להגיד שרואים שיפור משמעותי לאחר השדרוג. לדלג בין נקודות זמן בסרט נהיה במהירות שיא, דפדוף נהיה מיידי וללא המתנה והכי מעניין - העלאת חדשות שופרה כמעט ב50 אחוז לפי הבדיקה שלי.

spacer.png


 

במידה ויש שאלות כלשהן לגבי השימוש שלי או כל דבר אחר על השרת, אשמח מאוד לענות פה.

 



 

נערך על-ידי asaf_b
קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הצטרפ/י לדיון

בשלב זה תוכל/י להצטרף לדיון, ולאחר מכן להצטרף לקהילה שלנו. אם כבר יש לך חשבון אצלנו, אנא התחבר/י עכשיו על מנת להגיב תחת שם המשתמש שלך.
לתשומת לבך: התגובה תופיע לגולשים לאחר אישור של צוות הנהלת הפורומים.

אורח
הוסף תגובה

×   התוכן שהודבק הוא עם עיצוב.   הסר עיצוב

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר אוטומטית.   נקה הכל

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • צור חדש...