מס על העשירים. - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מס על העשירים.


Sargon

Recommended Posts

אני רוצה להבין מה זה אומר "מס על העשירים"

לדעתי זו אמרה סתומה, פופליסטית ומטומטמת.

 

לחוק אין דרך לדעת מיהו עשיר, המדינה לא יכולה לחטט בנכסים ובחשבונות הבנק של אזרחים.

אז מה זה מס על העשירים? בדרך כלל מדובר על מיסים על הכנסות, בדרך כלל ממשכורות.

כלומר אנשים שמרוויחים משכורות גבוהות.

אתם יכולים לאמר שאלו עשירים, אבל למעשה מדובר במעמד ביניים גבוהה. אנשים שגם ככה חצי מהמשכורת שלהם כבר הולכת על מיסים.

האנשים העשירים באמת אלו אנשים שלא צריכים משכורת, הם מרוויחים מסחר בבורסה, מהשקעות בסטארט אפים, דברים כאלה...

אז כשאתם אומרים "להטיל מס על העשירים" למי אתם מתכוונים? למנהלים שמרוויחים משכורות גבוהות יחסית? או לאנשים שמשקיעים, עוסקים בנדל"ן וכו?

 

עכשיו, אם אתם מטילים מיסים על השקעות ועל הבורסה, אתם לא יכולים להטיל את המיסים האלה רק על ישראלים? כלומר שמשקיעים מבחוץ יחשבו פעמיים לפניי שישימו את הכסף שלהם בארץ בגלל המיסים הגבוהים?

 

זה התאורייה שלי לפחות.

אז יש לכם מושג אוליי מה זה "מס על העשירים"?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

המדינה לא יכולה לקחת את הכסף שיש לך בבנק. היא כן יכולה לקחת כסף כל פעם שאתה מכניס כסף (מס הכנסה, מס שבח) או מוציא כסף (מס קניה, מע"מ), ובמקרים מסוימים היא יכולה לקחת מס על הרכוש שלך, לדוגמה תשלום אגרת או המס על דירה שלישית ומעלה שכרגע נידון בכנסת.

"מס על העשירים" = מדרגות מס ומס קניה על מוצרי יוקרה, ולחילופין פטורים ממס עבור אוכלוסיות פחות עשירות (לדוגמה - יש פטור על מס שבח אם זו הדירה היחידה שלך ולא מכרת דירה אחרת ב-4 שנים האחרונות).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כבר יש מס על הכנסות בבורסה, בתור ישראלי אתה תשלם מס ישראלי על ניירות ערך לא משנה באיזה בורסה בעולם אתה בוחר להשקיע את הכסף שלך. פעם היה יותר קל להעביר את הכסף לחול כדי להתחמק בצורה לא חוקית אבל עם הזמן הבנקים בעולם יותר ויותר נוטים לדווח לממשלות על הכסף שעובר דרכם, כבר אי אפשר לשים כסף בבנק שוויצרי ולחשוב שהמדינה לא תגלה את זה, היום צריך לשים את הכסף במקומות נידחים כמו פנמה ויש בזה לא מעט סיכון בפני עצמו.

לגבי השקעות זרות, הבורסה המקומית פה מעולם לא היתה אטרקטיבית למשקיעים זרים, הבורסה פה זו ביצה קטנה במדינה עם סיכון גבוה ועם יותר מדי אינטרסים אישיים של יד רוחצת יד שמנהלים אותה. רוב הכסף שזורם בבורסה מגיע מקרנות הפנסיה שלנו כי החוק מחייב אותן להשקיע שם והחברות הישראליות הגדולות שמעניינות משקיעים לא מונפקות פה בכלל אלא בחול.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

איכשהו נראה לי שרוב מה שנחשב מס על העשירים נופל על המעמד הבינוני גבוהה... ואיכשהוא מי שהכי רוצה מס על העשירים לא מבין שהוא בעצמו נחשב עשיר.

 

מה בעצם זה אומר השקעות זרות? חברות ישראליות שמונפקות בארץ(נניח) ואנשים סוחרים בהם בבורסה הישראלית?

האם להשקיע בסטארט אפ ישראלי או לקנות לא נכלל כחלק מההשקעות הזרות?

מה לגביי חברות שבונות פה מפעלים כמו ואפל?

 

בכל מקרה... האם המס על העשירים זה בכלל טיעון רלוונטי או שזה טיעון פופליסטי?

כשאומרים "מס על העשירים" המחשבה הראשונה היא שיקחו מאות מליוני דולרים מכל מיני מליונרים, אבל ההרגשה שלי שאו שזה סכם קטן יחסית להון שלהם או שזה נופל בעיקר על מעמד ביניים גבוהה שעובד בתפקידים ניהוליים ומבקל משכורת רגילה רק שהיא גבוהה ביחס למשק. ואז הם משלמים משהוא כמו 60% מס?

מי שעובד בתור מנהל ומקבל משכורת רוב הסיכויים שהוא לא סוחר במיליוני דולרים בחו"ל או בכל מיני השקעות...


עריכה: בא נניח שיש זוג ששני בני הזוג בתפקידים בכירים ושניהם מרוויחים 50 אלף שקל כל אחד בחודש. כלומר מיליון מתאיים כל שנה...

זה נחשב עשירים?

גם היום הם כבר משלמים בטוח משהו כמו 50% מס... אז כשאומרים מס על העשירים מתכוונים לאנשים האלה?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אין דבר כזה "מס על עשירים", זה ביטוי שהתקשורת המציאה כדי לתאר מס שמושת בעיקר (או רק) על המאיון העליון ומעלה, בין אם בצורה ישירה (נניח מדרגת מס נוספת על הכנסה מעל 100,000 ש"ח) או עקיפה (העלאת אגרת הרישוי לכלי שיט, לדוגמה).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

האמת שהשאלה שאלת מאד מענינת והבעיה מתחילה בזה שלרוב האנשים אין באמת מושג מה זה כסף.

כסף זה סתם חתיכת ניר או מספרים במחשב , כסף שווה מהשהוא כל עוד אנשים מאמינים שהוא שווה משהוא.

המדינה לא רוצה את הכסף שלנו היא רוצה את הצריכה שלנו. תחשוב על משק סגור שבנוי רק מתפוחים והמשק הזה יכול ליצר רק 1000 תפוחים ולא יותר , לא משנה כמה כסף יהיה קיים במשק כזה אי אפשר יהיה לצרוך יותר מ 1000 תפוחים. הממשלה רוצה שאתה "תצרוך פחות תפוחים" והיא תוכל לצרוך אותם במקומך.

זה הסבר די פשטני וכמובן שהמציאות יותר מורכבת אבל זה העיקרון שבגללו אין דבר כזה מס על עשירים. לא משנה כמה מס יוטל על איש עשיר תמיד יהיה לו מספיק כסף כדי לצרוך מה שהוא רוצה. הנטיה השולית לצרוך של איש עשיר היא בערך 1% והמדינה לא יכולה לקחת ממנו "צריכה" באמצעות מיסוי. הנטיה שהשולית לצרוך של איש עני היא 100% , כלומר על כל שקל שהוא מרוויח הוא גם מוציא שקל ושל המעמד הביניים בערך 90% כלומר על כל שקל שהם מרווחים הם מוצאים 90 אגורות ו 10 חוסכים.

כלומר הכי משתלם למדינה למסות אנשים עניים כי כל שקל שהמדינה תיקח מהם המדינה תוכל לצרוך במקומם וכל שקל שהמדינה תיקח מאדם במעמד הביניים היא תוכל לקבל צריכה בשווי של 90 אגורות.

 

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 2 שבועות מאוחר יותר...
ציטוט של MiniMizer

אין דבר כזה "מס על עשירים", זה ביטוי שהתקשורת המציאה כדי לתאר מס שמושת בעיקר (או רק) על המאיון העליון ומעלה, בין אם בצורה ישירה (נניח מדרגת מס נוספת על הכנסה מעל 100,000 ש"ח) או עקיפה (העלאת אגרת הרישוי לכלי שיט, לדוגמה).

 

דווקא יש מס כזה. יש מס יסף 2% על הכנסותיו של אדם שהכנסתו ממשכורת עולה על 800,000~.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מה זה "הכנסות גבוהות"?

הכנסות מדובר על שכר? לא סתם יש מנהלי תאגידים שלוקחים למשל 1$ בתור שכר. זה לא בגלל שהם נדיבים...

מדובר על מימוש מניות?

כי אם מדובר רק על שכר אז העשירים לא ממש צריכים שכר, גם ככה השכר שהם מקבלים מהחברה שכנראה חלקה בבעלותם הם קובעים את השכר בעצמם...

ומה אם בן אדם עשיר רק קונה במשך חמש שנים וממש את המכירה של הנכסים אחריי כמה שנים?

 

השאלה אם המס הזה באמת משפיע על עשירים שלא צריכים שכר כמו אדם ממוצע, או רק על שכירים עם שכר מאוד גבוה?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...