הפעילו את התנור - תיקון מחשבים ניידים - ביקורות ומדריכי גולשים - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

הפעילו את התנור - תיקון מחשבים ניידים


YairZ

Recommended Posts

שלום לכולם,

ובכן, המדריך הזה ככל הנראה לא יהיה רלוונטי לרובכם ונכתב גם מאוחר מאוד שכן תקף בעיקר למחשבים ישנים, אך השיטה יכולה לפעול גם על מחשבים מודרניים במידה ואין מוצא אחר לתיקונם (כלומר אין אחריות והם לא עובדים).

ראשית, disclaimer שלי - אני (ולא אף אחד אחר) אינו אחראי לנזק שיכול להגרם כתוצאה מהשימוש במדריך זה. לילדים קטנים - חובה להיעזר בהורים. לילדים היותר גדולים - תהיו מאוד מאוד זהירים. למבוגרים - להרחיק ילדים. לקשישים - תעזרו בילדים שלכם.

אז ככה, לפני משהו כמו ~7 שנים, אנוידיה שיחררה את סדרה 8000 בכרטיסי המסך שלה לניידים, כאשר מחשבים ניידים עם כרטיס מסך 8400m-gs ו-8600m-gs היו פופלארים מאוד, שכן העוצמה של הליבה הגראפית של בזמנו הייתה מאוד בסיסית, ואנשים רצו יכולות גראפיות משופרות (בעיקר עבור וינדוס ויסטה/7). הבעיה היא שהליבות הגראפיות הללו יצאו עם דיפקט מהמפעל (כשל כלשהו בייצור).

אותו כשל, גרם לליבות הגראפיות הללו להציג ארטיפקטים ע"ג המסך, טשטושים, בלאק-אאוטים של המסך עד שהמחשב בכלל לא הראה שום תצוגה. לרוב הדבר החל לקרות לאחר מספר חודשים, וגם לאחר החלפת הלוח/מחשב במסגרת האחריות, רוב האנשים קיבלו את אותה הליבה כך שהדבר ככל הנראה קרה גם אחרי שהאחריות פגה.

המדריך הזה מיועד לאנשים שעדיין יש להם מחשב עם הליבות הגראפיות הללו והוא לא מראה תצוגה. הוא גם תקף לאנשים שיש להם בכללי מחשב נייד עם ליבה גראפית של (או ATI לשעבר אם תרצו) או , ללא אחריות, ואין דרך מוצא לתיקון המחשב במחיר סביר.

מה שבעצם נעשה במדריך זה, הוא לפרק את המחשב לחלוטין. נוציא את לוח-האם שעליו מולחמת הליבה הגראפית, ונכניס לתנור. למה? כי ככל הנראה שינויי טמפרטורה קיצוניים הם אלה שגרמו (בחלק מהמקרים) לסדקים מקרוסקופיים, כך בתקווה שחימום בתנור ילחים אותם בחזרה.

אני כמובן לא רושם את המדריך סתם - אני ביצעתי אותו לפני ימים אחדים. גיסי הביא לי את ה- DV6500 שלו, עם מעבד כפול- T7500 וליבה גראפית 8400m-gs, כאשר לטענו המחשב הראה כל מני מריחויות ע"ג המסך עד שהמסך לא נדלק בכלל. המחשב עצמו - עובד, פשוט אין תצוגה כלל. לאחר כמה וכמה חודשים שהוא לא השתמש בו, הוא עמד לזרוק אותו אז אמרתי שאני אבדוק מה הבעיה, מקסימום נמכור בחלקים במידת הצורך. מסתבר שלא היה צורך, כי כעת לאחר ה"טיפול", הוא עובד נפלא - וגם נקי מאבק.

לצערי בגלל שהייתי מאוד סקפטי, לא צילמתי את האירוע. לכן מה שאעשה, אנסה לפרט כמה שיותר לגבי מה ואיך עשיתי ע"מ שתבינו את הרעיון. כמובן אם יש שאלות - הדיון פתוח.

אז ככה, מה צריך:

- תקול עם הבעיה הנ"ל.

- משטח עבודה נקי ויבש.

- חוט הארקה ע"מ שלא תפגעו ברכיבים החשמליים *מומלץ*.

- מברג פיליפס או ראש שטוח בהתאם לסוג הברגים שיש במחשב הנייד התקול שלכם.

- משחה טרמית.

- נייר כסף.

- תנור.

כמה זמן זה יקח (פירוק והרכבה ביחד):

- לאלו שיש להם כבר נסיון - בערך שעתיים.

- לאלו שזו הפעם הראשונה שלהם, יכול לקחת גם חצי יום.

הדבר הראשון שעושים זה להפוך את המחשב ולהוציא את הרכיבים שבד"כ נשלפים ממנו, כמו הסוללה, כונן קשיח, זכרונות, כרטיס רשת , צורב וכדומה. לאחר מכן פותחים את שאר הברגים. השלבים לאחר מכן תלויים מאוד בסוג הנייד שיש לכם - רוב הסיכויים שתבינו ויזואלית כיצד לפרק וכמובן ביוטיוב יש מדריכי פירוק על רוב סדרות המחשבים הניידים הקיימות.

הנה לדוגמא סרטון הפירוק שאני השתמשתי בו לפירוק ה-dv6500:

יש לעקוב בדקדקנות ולא להפעיל כח. אני חוזר - לא להפעיל כח. אם משהו שאמור לצאת בצורה חלקה לא יוצא - סימן שפיספסתם משהו. עדיף להשקיע על זה עוד כמה דקות מחשבה מאשר לשבור למצב בלתי הפיך.

לאחר הפרדת לוח-האם מהמחשב (למי שלא יודע - זה הלוח המעגלי הגדול שאליו הכל מחובר, צירפתי תמונה בהמשך), נזיז את שאר החלקים שפירקנו ונתרכז אך ורק בו. לרוב על הלוח יש את ליבת המעבד והליבה הגראפית. לשניהם מחובר צינור נחושת, שאליו מתחברות צלעות הקירור ועליהם יושב המאוורר. ע"מ לזהות מי מהם זה המעבד ומי הליבה הגראפית, נפרד את גוף הקירור הזה.

לאחר הפירוק, תוכלו לראות שיש מעין משחה שמרוחה עליהם והיא ככל הנראה כבר התייבשה. ניתן לנקות אותה עם מטלית אנטי-סטאטית ולגימור חלק להשתמש מעט באלכוהול. את גוף הקירור צריך לנקות גם כן כמובן ע"מ שכשנמרח את השחה הטרמית, החום יעבור ביעילות מהרכיבים הללו לגוף הקירור.

לאחר הניקוי, לרוב ע"ג הליבה הגראפית יהיה רשום את שם הדגם ו/או החברה (במקרה שלנו - NVIDIA).

הנה לדוגמא איך זה נראה במחשבי DV6500:

לפני הוצאת גוף הקירור-

HP-Pavilion-dv6500-28.jpg

ואחרי הוצאת גוף הקירור-

f0.jpg

הפסקאות הבאות מתייחסות לסדרת הדגמים הספציפית הזו, כך שכנראה בדגמים אחרים זה יראה אחרת - החל ממיקום הליבות ועד לאופציית הוצאת המעבד מהמקום וכדומה. ניתן כמובן להשליך את מה שאני רושם על דגמים אחרים בהתאם.

החלק הוורוד הוא הסוקט (חיבור) שעליו המעבד ישב - ניתן להוציא אותו ע"י עם מברג שטוח (מסובבים פשוט את החלק העגול השחור בחלק התחתון של הסוקט, כפי שניתן לראות בתמונה), ומצד שני של הלוח פשוט להוציא את הפלטה שהחזיקה את גוף הקירור. אתם תראו שלפלטה זו מחובר מעין נייר פלסטיק מבודד, וכן בחלק הקדמי של הלוח (ניתן לראות פה בתמונה - בחלק העליון, בצבע שקוף). את שניהם יש להוציא שלא ימסו לנו וכמובן לא לזרוק שכן נחזיר אותם לאחר האפיה.

דבר חשוב נוסף שיש להוציא (ואת זה שכחתי לעשות) זה את הסוללה (בתמונה השניה, צד ימין למעלה). אחרת היא תתפוצץ וישנו סיכוי שתפגע לכם בלוח. גם אותה לא לזרוק כמובן - נחזיר אותה לאחר האפיה.

כעת, לאחר שאין שום כבל שמחובר ללוח, ניילון או נייר פלסטיק - אפשר לעטוף את הכל ב-2 שכבות נייר כסף (לעטוף את הלוח לחלוטין, בלי קרעים). את מה שאנחנו רוצים שיחשף לחום גבוה - במקרה שלנו הליבה הגראפית (בתמונה השניה, נמצאת בצד שמאל למטה) אנחנו פשוט נמשש את נייר הכסף עם האצבע עד שנמצא אותה, ונעשה קרע קטן שיחסוף אותה מבעד שני שכבות נייר הכסף.

לאחר שעטפנו טוב טוב והתנור התחמם לטמפרטורה 180 מעלות, נכניס את כרטיס המסך במרכז התנור למשך 10 דקות בדיוק - לא יותר, לא פחות. לקראת הסוף יכול להיות שיהיה מעט ריח לא נעים, זה בסדר. לאחר שעברו 10 דקות, ניתן להוציא את העוגה שלנו. זהירות - היא חמה מאוד ולוקח מספר דקות להתקרר. ניתן לפתוח את התנור ולהשאיר את זה שם ע"מ שיתקרר בהדרגה - אני אישית לא עשיתי זאת.

פותחים בזהירות את הנייר כסף, וכשהלוח התקרר לחלוטין, נחזיר את המעבד וננעל אותו למקומו, ונמרח את המשחה הטרמית. המשחה הטרמית עולה בחנויות כמה עשרות שקלים לשפופרת שתספיק לכם לכמה וכמה מריחות. ניתן למרוח ב-2 שיטות - או לשים נקודה קטנה במרכז ליבת המעבד וכרטיס המסך, או למרוח שכבה דקה עם כרטיס שטוח כלשהו.לאחר המריחה על שני הליבות, תחזירו בעדינות את גוף הקירור (לאחר שגם אותו ניקיתם) ולהדק עם הברגים בצורה טובה.

מעכשיו - עושים תהליך הפוך למה שעשינו. נכנסים לסרטון הוידאו הרלוונטי ומתחילים להריץ אחורה, עד אשר המחשב מורכב. זה הזמן לראות אם הוא עובד. אם כן - מעולה! תוכלו להתחיל להשתמש בו שוב. במידה ולא, בידקו מה הבעיה - יכול להיות שלא חיברתם משהו כמו שצריך או למקום הנכון. במידה ובדקת והכל תקין ועדיין לא עובד - לא נורא, הוא ממילא לא עבד מקודם. אתם יודעים עכשיו איך לפרק אותו, תוכלו למכור אותו בחלקים.

עד כה השתמשתי בשיטת התנור הזו 3 פעמים - על 8800gt ו-GTX480 וכמובן המחשב הנייד הזה. אף אחד לא מבטיח שהוא יעבוד, אך אם יש לכם קצת זמן פנוי וממילא המחשב ילך לפח - אין לכם מה להפסיד.

הערות חשובות:

- מומלץ לאוורר את התנור לאחר השימוש בו - תדליקו אותו לטמפ' גבוהה לאיזה רבע שעה ולאחר מכן תשאירו אותו פתוח, כך שכל הריח (במידה ויש) יצא החוצא. אתם לא רוצים שהעוף שלכם יריח כאילו הוכן במפעל בסין.

- אם אתם רואים קבלים נוזליים - המדריך הזה לא רלוונטי אליכם. רוב הסיכויים שהקבלים הללו יתנפחו/ידלפו/יתפוצצו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כיף להחזיר לחיים מחשבים שמתו ועוד עם תנור.

עשיתי דבר דומה עם ps3 שקיבל ylod.

כבר מעל חצי שנה והוא עדיין עובד (עם הוספת כמובן שהבעיה לא תחזור)..

הייתי די סקפטי אבל עכשיו מבסוט שניסיתי

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בכללי אפשרי, אבל אני ממש לא יודע איך הקבלים יתמודדו עם זה, בעיקר אם יש שם קבלים נוזליים.

אבל אם זה מוצא אחרון וממילא אין דרך אחרת...למה לא? יש לך מספר סרטונים ביוטיוב שאנשים אפו את לוחות-האם שלהם, תציץ בהם.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ממ יש לי 2 שמחכים לטיפול כלשהו...

יש לך מושג אם יש סיכוי לטפל בבעיה בלוח שאני לא יודע את מקורה?

מה שקורה שהמחשבים נראים פשוט מתים, מנורות לא נדלקות, ללא תצוגה, מאוור לא נדלק וכו׳ עם מלאה ומחוברים לחשמל

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אם יש לך 2 מחשבים שפשוט שוכבים שם, ללא אחריות...שים בתנור.

אם הסוללה והמטען תקינים, ואני בספק שראם תקול או יכולים לגרום למחשב שלך לא להדלק כלל, אז מה שתכלס נשאר זה כפתור תקוע (או מתג הפעלה שלא עובד) ו...לוח האם וכל הרכיבים המולחמים עליו. נסה לעשות לפי המדריך ומדריכים נוספים ברשת + סרטוני פירוק ביוטיוב על אחד מהם ותראה מה התוצאה, הרי אין לך מה להפסיד.

אם עדיין לא יעבוד, מקסימום תוכל למכור רכיבים שאתה כן יודעים שפועלים בנפרד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

החלקים התקינים של המחשבים כבר הספיקו לעבור לשימוש במחשבים אחרים בבית p:

אחד מהם אין לי מושג מה קורה שם, השני עכשיו הרצתי חיפוש על דיון שפתחתי לפני איזה שנה עליו, יש שם בעיה אחרת שלא בטוח אפשר לתקן, אבל ננסה בכל מקרה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...