** צוחקים עלינו בעיניים - מהירות של 0.01Mbps - עמוד 9 - רשתות ואינטרנט - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

** צוחקים עלינו בעיניים - מהירות של 0.01Mbps


Cheif

Recommended Posts

לא כתוב למיטב ידיעתי, אבל אתם ממשיכים לפספס את הנקודה: בדיוק כמו בעל הבריכה או מכון הכושר, גם ספק אינטרנט אמור לתכנן את רוחב הפס שלו בהתאם לתחזית הצריכה. אם יש בבעלותי בריכה (למנויים בלבד, ללא לקוחות מזדמנים) שהקיבולת החוקית שלה היא 200 איש, ועשיתי בדיקה לפיה זמן השיא הוא שבת בבוקר ומגיעים בו כמחצית מהמנויים, הגיוני שאמכור כ300-350 מנויים על מנת להשאיר לעצמי מרווח בטחון ולא להגיע למצב בו אני נאלץ לבחור בין לעבור על החוק ולהכניס יותר אנשים מהקיבולת ובין לסרב כניסה למנויים. אין לאף אדם ששכל בקודקודו שום בעיה שכך ינהג גם ספק האינטרנט... ועם זאת, לספק האינטרנט ישנה אפשרות שאין לבעל הבריכה, והיא "להכניס" מנוי באופן חלקי, כלומר לתת למנויים רוחב פס נמוך יותר מזה שהם מנויים עליו. באנלוגיה לבריכה, זה אומר לכל הפחות שהספק ימכור 400 מנויים, ללא שום מרווח בטחון, ובזמן השיא בו עשויים לרצות להתחבר יותר מהממוצע הסטטיסטי כולם פשוט יואטו במקצת כדי לעמוד בקיבולת הכוללת. ההאטה במקרה כזה אינה תוצאה של תקלה או צוואר בקבוק שאינו בשליטת הספק, אלא נגזרת ישירה מהמודל העסקי (קרי "חמדנות") שלו...

לא, אתה זה שממשיך לפספס את הנקודה: אם ספק אינטרנט עושה לך תרגיל שכזה ובשעות העומס אתה מקבל מהירות שנמוכה בהרבה ממה שאתה מצפה לקבל, תחליף ספק! מה הסיפור? הרי זו לא חתונה קתולית. יש שלושה גדולים ועוד כמה קטנים ומעבר ביניהם הוא די פשוט - פשוט יותר מהחלפת ספק סלולארי. מה שמשרד התקשורת עשה הוא להוציא פתרון לא מוצלח לבעיה שבכלל לא קיימת.

זו, אגב, הסיבה שהספקים לא עושים את זה - כי מי שידפוק את הלקוחות שלו, ימצא אותם אצל ספק אחר.

אגב, הנתון הזה שאתה רוצה לראות משתנה כל רגע. אופס, הנה עכשיו לקוח אחד שידרג מעשרים מגה למאה מגה ועוד שני לקוחות של 15 מגה נוספו והיחס השתנה. והנה לקוח שלעשרים מגה עבר לספק אחר ושוב היחד השתנה. ומחר הספק מוסיף עוד עשרה ג'יגה לחו"ל והיחס ישתנה ובעוד שלושה ימים תהיה תקלה במשך שלוש שעות בשני קווי עשרה ג'יגה ואז היחס שוב ישתנה. מקסימום יש, אבל מינימום? המספר היחיד שאפשר להתחייב עליו הוא אפס.

- - - תגובה אוחדה: - - -

אז העניין הוא, שזה כן רלוונטי למקרים שבהם המהירות מושפעת מתקלות בגורמים אחרים שכן קשורים לספקית, כמו הדוגמה שהביא איסתרא (אם כי למטרה ההפוכה):

נניח שיש בעיה בחיבור בין הספקית לתשתית, שגורמת לאיטיות קיצונית רק לחלק מהמשתמשים (הדוגמה של איסתרא, והוא טען שידוע לו שזה קרה בפועל), ומסתבר שאתה לא אחד המשתמשים שזה השפיע עליהם.

עכשיו, אם נקבע ש"אין מהירות מינימום", הרי שכאשר הלקוח מתקשר להתלונן, הנציג יכול להתנער בטענה שלא הובטחה מהירות מינימום, וכשיש עומס אין מה לעשות, וכך הבעיה אפילו לא תיבדק.

טעות. היא תיבדק בכל מקרה. למה? כי אם הלקוח משוכנע שהבעיה בספק האינטרנט שלו והוא לא מקבל טיפול טוב, הוא יעבור לספק אחר! במיוחד אם זו באמת בעיה שבאחריות ספק האינטרנט (או אפילו כזו שלא באחריותו אבל שהוא יכול להביא לטיפול בה, למשל במקרים שהבאתי) ולא לקוח אחד שטועה, כי אז יש הרבה לקוחות ממורמרים. לפעמים זה אפילו מגיע לתקשורת ואז גם לקוחות שלא נפגעו שומעים דברים רעים על הספק - וזה מצטבר.

אבל אם הספקית הגדירה כחוק מה המהירות המינימלית שתיחשב תקינה, הרי שברגע שלקוח סובל מאיטיות מוגזמת, הספקית תהיה מחוייבת להתייחס לבעיה כאל תקלה, לחקור את הנושא, למצוא את מקור הבעיה, ולדאוג לפתרונה.

הנה כאן פעם מקרה של מישהו שהיה מחובר במאה מגה ולא הצליח לקבל את המהירות הזו ורק לחו"ל. בעיה של הספק, נכון? אני הייתי מעורב קצת בטיפול בבעיה הזו ואני יכול לומר לך שזה טופל בדרגים מאוד גבוהים הן בספק האינטרנט והן בספק התשתית. בסוף התברר שזו בעיה בציוד של ספק התשתית בכלל.

מסקנה? אתה לא יכול לדעת מי אשם.

ובכל מקרה, הספקים הגדירו - אפס. אם אתה מקבל מתחת לזה, יש בעיה רצינית.

עדיין טוען שזה תיאורטי, ולא יקרה לעולם? לך תתווכח עם איסתרא שטוען שידוע לו על מקרים דומים שקרו בפועל. או שאם זה לא קרה לך זה לא נחשב?

אבל מה אתה רוצה? אלו היו תקלות! shit happens. מי שיתחייב לך ש- shit won't happen, הוא שקרן, אידיוט או שניהם ביחד. ברק פגע בבניין של ספק האינטרנט וצלה חצי מהציוד. פרצה שריפה. התגלה באג קריטי בציוד תקשורת חיוני. התקפת DDoS בגודל חסר תקדים על הספק. איך אפשר להתחייב למשהו?

אגב, פעם, לפני הרבה הרבה שנים, בארץ רחוקה רחו - לא, בעצם כאן בארץ, זה היה הסטנדרט. כל הספקים מכרו הרבה יותר ממה שהיה להם. למה? משתי סיבות. הראשונה היא הבעיה המובנית בשוק חופשי: להשוות מחירים קל, להשוות ביצועים קשה. אז הרוב העדיפו את הספק הזול, גם אם הוא היה איטי יותר (אולי אתה זוכר את פריסרב, הספק שהציע גלישה בחינם תמורת צפיה בפרסומות - היה כמעט בלתי אפשרי להתחבר אליו בגלל העומס, שום דבר לא היה זז ועדיין היו להם מלאנתלפים וחצי לקוחות, כי אי אפשר היה להביס את המחיר). השניה היא שלא היתה לספקים ברירה: מד נאוטילוס היו הדרך היחידה לצאת מישראל לעולם והם גבו מחירים בהתאם (זה היה נשמע בערך ככה:"רוצה חיבור דרכנו לאינטרנט? אין בעיות. תחתום בדמך על החוזה בו אתה ומשפחתך מתחייבים להיות עבדינו נרצעים שלנו עד יום מותכם."), הספקים לא יכלו גם לספק מהירות גבוהה בשעות העומס וגם לדרוש מהלקוחות מחירים סבירים. אבל כל זה השתנה כשנוספו עוד שני סיבים לעולם, היום המחירים הרבה הרבה יותר נמוכים (להשוואה, כשהסיב של בזב"ל עמד בפני השלמתו, מד נאוטילוס חתכה את המחירים לחצי - ומאז הם עוד ירדו) והיחס גבוה יותר בהתאמה.

- - - תגובה אוחדה: - - -

בדיקה מעכשיו - יום ראשון, שבע בערב:

ישראל (5 שרתים שונים) - תוצאות עקביות של 80-85% ממהירות החבילה בהורדה (יצויין שעקב מגבלות חומרה אני לא יכול לעבור את ה92% בערך).

אירופה וארה"ב (10 שרתים שונים, במדינות שונות) - תוצאות עקביות של 40-45%, למעט שני חריגים לכיוון הנמוך.

אבל לא, הספקיות לא אשמות ובכלל לא מוכרות יותר רוחב פס לחו"ל מאשר הן יכולות לספק.

תרשה לי לומר "פפפחחח". בדקת ספק אחד פעם אחת והגעת למסקנות גורפות?

אגב, גם אם אצל כולם כל הזמן תקבל מהירויות נמוכות לחו"ל, מי אמר לך שזו אשמת הספק? אולי המחשב שלך לא מגדיל כמו שצריך את ה- receive window, אולי השרת בקצה השני לא תומך בכלל ב- sliding window ולכן גם אם אתה מגדיל כמו שצריך, הוא מתעלם מזה. טיפ קטן בנוגע לשרתי בדיקת מהירות ובמיוחד speedtest.net - חלק נכבד מהשרתים שם מוגבלים למאה מגהביט בלבד ומריצים גרסאות ישנות יחסית של מערכות הפעלה (כלומר 2003 ומטה) שלא תומכות ב- RFC1323 ולכן, אלא אם אתה ממש קרוב אליהם, אפילו לאותם מאה מגה לא תצליח להגיע.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 129
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
אבל מה אתה רוצה? אלו היו תקלות!

וכמו שענו כבר בפעם האלף, אף אחד לא דרש שיבטיחו שלא יהיו תקלות. הכוונה תמיד היתה שיגדירו מה המהירות המינימלית שעדיין נחשבת למצב תקין מבחינת הספק. לא חשוב כמה פעמים תחזור על הטענה ש"אי אפשר להבטיח כי תמיד יתכנו תקלות", הטענה הזו תהיה ריקה מתוכן, כי לא על זה דובר מלכתחילה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מה זה אומר מצב תקין?

אם ליעד מסויים יש לספק שלך נתיב דרך ספק א', מהיר, ונתיב גיבוי דרך ספק ב', איטי יותר. מחר יש תקלה אצל ספק א', והתעבורה מנותבת אוטומטית דרך ספק ב'.

זה תקין או לא? התקלה היא לא אצל הספק שלך, אין לו שום יכולת טכנית לטפל בה, וכרגע הוא מספק לך את השירות, רק יותר איתי.

ומה עם גם לספק ב' יש שני דרכים לאותו היעד, וגם אחד הקווים שלו נפל ועבר למסלול חלופי.

אז הספק השלישי יחרוג מהSLA לספק השני, והספק השני יחרוג מהSLA לספק שלך, וכולם ישלמו פיצויים לכולם - ועדיין, מבחינת הספק שלך, הכל היה תקין אצלו ברשת.

ותנסה לחשוב שזה סתם מקרה פשוט - האינטרנט הרבה יותר מסועף מזה. כמעט בלתי אפשרי לחזות דברים כאלה.

בטח ובטח שמדובר בכלל על סטטיסטית, שהקיבולת שאתה מקבל עליהם הרבה פעמים בכלל לא קבועה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מצב תקין הוא מצב שבו אין תקלה אצל הספקית עצמה, או תקלה אצל גורמים שנותנים לה שירות באופן ישיר (כמו החיבור לתשתית, או הכבל התת ימי, או חברת החשמל) ושמשפיעה באופן ישיר על הספקית והלקוחות. אין ולא צריך להיות קשר לגורמים חיצוניים באמת, כמו ספקית במדינה אחרת או שרת של אתר ספציפי.

לא קשה להגדיר דבר כזה, את רוב המקרים אפשר לכסות עם הגיון בריא. לדוגמה, אם הכבל של מד-נאוטילוס נקרע, ולקוחות מתלוננים שאין גישה לחו"ל, הספקית לא תענה "אצלנו הכל תקין, אם יש בעיה אצל מישהו אחר זה לא קשור אלינו", אלא תסביר ללקוחות שיש תקלה ידועה ונא להמתין בסבלנות, נכון?

כמובן שאם יש מקרים שהם לכאורה בתחום אפור, צריך להחליט איך להגדיר אותם. אבל זה כל מה שצריך לעשות, להחליט על כללים שמחליטים מה בדיוק נקרא תקלה, ולא להגיד "זה מורכב ולכן נגיד שלא מבטיחים כלום וזהו".

והבהרה לבסוף: למרות שזה נראה, לא טענתי שההחלטה של משרד התקשורת נכונה או שהיא תועיל משהו, כי אין לי מושג. כל מה שאני מנסה זה להסביר למה הטענה "אי אפשר להבטיח מהירות כי יכולות להיות תקלות" היא טענה לא נכונה בעיני.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אבל רוב המקרים קשורים בספקיות במדינות אחרות.

אתה פשוט לא מבין איך האינטרנט עובד וזו הבעיה.

והטענה שאי אפשר להבטיח מהירות היא כי האינטרנט היא סטטיסטית ומסועפת, ולא כי יכולות ליהיות תקלות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא, אתה זה שממשיך לפספס את הנקודה: אם ספק עושה לך תרגיל שכזה ובשעות העומס אתה מקבל מהירות שנמוכה בהרבה ממה שאתה מצפה לקבל, תחליף ספק! מה הסיפור? הרי זו לא חתונה קתולית. יש שלושה גדולים ועוד כמה קטנים ומעבר ביניהם הוא די פשוט - פשוט יותר מהחלפת ספק סלולארי. מה שמשרד התקשורת עשה הוא להוציא פתרון לא מוצלח לבעיה שבכלל לא קיימת.

מאוד מצחיק אותי שאתה אומר את זה. כן, אני אשמח להחליף ספק במקרה כזה, אבל בשביל לעשות בחירה מושכלת בין המתחרים אני צריך בדיוק את המידע שלשיטתך אני לא אמור לקבל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מה פתאום?

איך אתה בוחר מסך למחשב שלך, למשל? או מעבד? או מכונית? או מסעדה? או שואב אבק? או כל דבר אחר כמעט?

אתה משתמש בניסיון שכבר יש לך, בניסיון של אנשים שאתה מכיר, בחוות דעת שאתה מוצא באינטרנט ובעיתונות אולי ובנתונים שהמשווקים מפרסמים (אבל עם הרבה ספקנות כמובן) ומאוד חשוב - במחיר.

אז ספק אתה רוצה לבחור בדרך אחרת? במיוחד שפשוט יותר וזול יותר להחליף ספק מאשר להחליף מסך או מעבד או מכונית וכו': מתקשרים לשירות של הספק החדש, מבקשים להתחבר, מספקים כמה פרטים וכרטיס אשראי ומחליפים שם וסיסמה בנתב. מתקשרים לשירות של הספק הישן, אומרים שרוצים להתנתק, מתווכחים רבע שעה או קצת יותר עם "שימור לקוחות" ונגמר הסיפור.

אז במקרה הכי גרוע, ניסית ספק אחר כמה ימים, לא אהבת והלכת לספק שלישי. ביג פאקינג דיל. אבל אתה יכול גם להשתמש בניסיון שלך (הייתי לפני חצי שנה אצל פלטינום ויז'ן בינלאומי והם היו חרא, לא חוזר אליהם, בניסיון של אנשים שאתה מכיר (אני כבר שנתיים האינטרנט של 0123.145927 ומאוד מרוצה, כדאי גם לך), בודקים באינטרנט ובהשוואות שיש בעיתונות (הכי כדאי - טלפתי על תשתית שתי כוסות לבן וחוט תפירה) כדי לצמצם מראש את האפשרויות.

תבין: המספר שהספקים נותנים הוא ה- worst case scenario. מה יקרה אם כולם ינסו להוריד במלוא רוחב הפס שלהם בו זמנית בדיוק ביחד עם התקפת DDoS במימדי ענק על הספק שמתרחשת כמה דקות אחרי קריעה של הסיב התת ימי הראשי דרכו הספק יוצא לעולם ובאמצע תקלה קטסטרופלית ברשת של ספק התשתית - אז אתה תקבל את המינימום עליו הספק תחייב. מה זה נותן לך גורנישט מיט גורנישט. ספק א נותן לך מינימום 100Kbps ומקסימום 100Mbps וספק ב נותן לך מינימום 0.1Kbps ומקסימום 100Mbps, מי משניהם טוב יותר? אי אפשר לדעת מהנתונים האלו. נאמר שספק א יורד לאותו מינימום של 100Kbps ללקוח כל יום למשך שעתיים בזמני העומס וספק ב מעולם לא ירד מתחת ל- 10Mbps עבור לקוחות של 100Mbps, אני מתאר לעצמי שבתנאים האלו, תסכים שספק ב עדיף על פני ספק א למרות שהתחייבות המינימום שלו נמוכה הרבה יותר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 2 שבועות מאוחר יותר...

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...