יאיר לפיד: "נחליש את השקל, הוא חזק מדי. לא אגלה כיצד" - עמוד 16 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

יאיר לפיד: "נחליש את השקל, הוא חזק מדי. לא אגלה כיצד"


Art Tatum

Recommended Posts

  • תגובות 244
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
^^^

אוי, בחייך. העובדה שיש אנשים עשירים ואנשים עניים היא, לדעתך, חוסר צדק? מה יש, כולם צריכים לקבל בדיוק אותו הדבר?

כשהיא גורמת לסבל וניצול חסר פרופורציות, כן.

כשאפשר לפתור כמעט את כל הסבל ע"י איזון יותר טוב, רק רשעים יגידו שעדיף המצב הקיים.

עובדה שיש מדינות כמו נורבגיה שבה יש איזון קשוח מאוד, וכולם מאושרים מכך.

איפה הגבול שלך איסתרא?

אם עכשיו תבוא שנה שבה 1% מהאוכלוסיה שכרגע מחזיקים בחלק גדול מהכסף/נכסים, יכפילו או ישלישו את כוחם לעומת השאר, זה יהיה יותר מדי?

איפה זה יותר מדי?

פי 100?

פי 1000?

פי 100000?

מה צריך כדי שתגיד עד כאן!?

לא אני לא אומר שכולם צריכים להרוויח בדיוק אותו הדבר.

אני אומר שיש איזון בו החזירות תצומצם, ויהיה מאיפה לקחת כדי לפתור דברים כמו אנשים מחפשים אוכל בפחים ומתים בקור ברחובות ואינם מסוגלים לקנות תרופות חשובות.

ואיזון זה עדיף מבחינתי.

צריך לשים גבול לכמות נכסיו הפרטיים של אדם ולהכנסתו החודשית.

אסור שפי 1000 יתקיים.

אתה מעדיף איזון קיצוני שגורם לסבל וחוסר צדק? שמתעלם מבעיות החברה ומהשלכות העתיד?

לא אל תענה, גם אם התשובה שלך היא לא, המציאות היא שאתה אומר עושה ומעודד כן.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שוב, השכר החציוני צריך להיות מושווה לזה של שנה שעברה ולזה שלפני 10 שנים. העשירים נהיים עשירים יותר? שיהיה להם לבריאות.

שיחנקו עם הכסף. אבל הם לא מעניינים אותי בכלל. מעניין אותי יותר למשל, ששכר המינימום ב-2005 היה 3339 ש"ח והיום הוא 1000 ש"ח

יותר. מעניין אותי שהשכר החציוני עומד על 71% מהשכר הממוצע (כ-9000 ש"ח) לעומת 70% ב-2000 מהשכר הממוצע (כ-7700 ש"ח).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

1% עליה בשכר החציוני ביחס לממוצע זה אפילו לא טיפה בים למול שינויים גדולים ששינו איזון.

הוצאות תחבורה, שכר דירה, משכנתא, הכל התייקר משמעותית מאז שנת 2000.

אנשים מרוויחים יותר כשבפועל הם יכולים להשיג בזה הרבה פחות, והמסקנה שלך שהמצב השתפר היא לא נכונה.

העליה בשכר המינימום הולכת כולה לכיסי העשירים בכל מקרה.

ויחד עם ריבוי המסתננים היא תורמת רק לעליית האבטלה.

נתון חשוב מאוד שאף אחד לא מחשב בכל הסטטיסטיקות המטעות האלו, זה שהכסף שעולה למעלה(בפירמידת בעלי הממון והנכסים) אינו בהכרח משתקף בסטטיסטיקות, בגלל שיש נטיה להעביר הרבה על חשבון הוצאות העסק, ולקנות עוד ועוד נכסים וחברות ע"י חברות.

מבלי שתשים לב הפערים גודלים, והתהליך הוא כמעט בלתי נראה ובלתי מדיד, כי אין לך דרך למדוד ולדעת כמה מכל הנכסים והחברות שייך בדיוק לאיזו אוכלוסיה.

ויום אחד אתה מתעורר אחרי 10 שנים של דיווחים בהם לא רואים כלום, או שמבינים מהם מסקנות שגויות לגבי המצב הכלכלי ואיכות החיים באוכלוסיה, ומגלים שהפערים גדלו וממשיכים לגדול.

ושוב 10 שנים ושוב 10 שנים, ושוב מרגיעים עם סטטיסטיקות, ושוב קוראים לכל מי שמתלונן ומתריע אנרכיסט קומוניסט פרנואיד עושה צרות מחפש תשומת לב.

כאילו שום דבר לא מתרחש באמת ותמיד המצב טוב.

אחרי הכל אנחנו לא רוצים ליצור פאניקה ואנרכיה.

וסך הכל החיים טובים בלה לה לנד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא כל מי שמתלונן על המערכת הוא בהכרח טמבל שמאמין בקונספירציות.

נכון. אבל אותם אנשים ספציפיים כאן בהחלט מאמינים בקונספירציות - הם כותבים את זה במפורש!

אני חושב שהמערכת לא טובה וזקוקה לשיפור וכבר כתבתי את זה לא פעם. אלא מה, ההצעות של אותם אנשים לא רציניות - לא מפתיע, כיוון שאין להם מושג בתחום עליו הם מעבירים ביקורת. לכן יוצא שאף אחד שיכול לעשות משהו בנדון לא מסכים איתם. אבל הם משוכנעים שההצעות שלהם הן הדבר הנכון והברור, אז איך אף אחד לא מסכים איתם? פשוט מאוד: זו קונספירציה! כל הנוגעים בדבר התכנסו ביחד והחליטו להסתיר מהציבור את האמת ורק אותם הדיוטות בתחום הצליחו לראות את האמת.

נו, שויין.

אלא מה, במקרה הספציפי הזה, לא חסרות מדינות שניסו להשתמש בהצעות מאוד דומות לשלהם. האחרונה היא ונצואלה. התוצאה כרגע היא אינפלציה של כ- 50% (האינפלציה השנתית שלנו נמוכה יותר מהחודשית שלהם), מטבע שהשווי שלו נמוך פי עשר מהשער הרשמי שלו, שיעור מזעזע של פשע ומחסור במוצרים בסיסיים. היה ברור שזה יקרה וברור איך זה הולך להמשיך, זו כלכלה בסיסית. אבל כאמור הדיוטות שלא מבינים בכלל בכלכלה משוכנעים שהם המציאו את הגלגל ואצלם זה יעבוד.

לפני כמה שנים היה דיון כלכלי בין איסתרא לאיזה מישהו לא כל כך מוכר לא זוכר בדיוק על מה.

בדיון איסתרא התלהב איך שהוא הוציא מהבנק פתור מעמלות והנחות או משהו כזה, וגם היה משהו שקשור לסלולר.

בכל מקרה, הוא נפל על יריב חזק שעבד שם ומכיר את המערכת מבפנים ולכן בקלות העמיד אותו על תמימותו וטעויותיו.

הוא הסביר לו שלפקיד אין שום סמכות לתת לו הטבות וגם לא למנהל שלו ושכל אותן "הטבות" מתועדות וידועות לכל החברות והמחירים ביניהן מתואמים להפליא.

זה היה די משפיל, איסתרא הפסיק להגיב וברח עם הזנב בין הרגליים.

הרשה לי לרענן את זיכרונך. הנה ההודעה עליה אתה מדבר. יש מעט מאוד הודעות שלי עם המילה "עמלות" בתוכן כך שכמה שניות עם מנוע החיפוש הספיקו.

מה לעשות שאקמו פשוט קישקש? אולי נראה לך שהוא ענה, אבל התשובות שלו היו בד"כ לא קשורות לשאלות שלי. הוא למשל טען שהוא לא לא יכול לדרוש הורדת עמלות מהבנק שלו ולאיים בעזיבה. למה? כי יש לו יחסים טובים עם הבנקאים בסניף... ובגלל זה הוא מקבל הנחות בעמלות. אז אם הוא לא מלשם הרבה לבנק בעמלות, מה הבעיה שלו? או, הבעיה היא אנשים אחרים שלהם אין יחסים טובים עם הבנקאים. טוב, אז מה מונע מהם לדרוש הנחה או שהם יעזבו?

כן, חברות (לא רק סלולר) לא רוצות לקוחות שלא מרוויחים עליהם. מין תופעה משונה שכזו. אלא מה, אני בשום שלב לא כתבתי שאפשר להוריד את ההכנסות של חברה מלקוח עד לרמה שבה היא תפסיד עליו ועדיין היא תנסה להחזיק אותו, אני כתבתי שכשהברירה של עסק היא בין לקוח שמרוויחים עליו ללקוח שלא מרוויחים עליו - כי הוא לקוח של המתחרה - העסק יעדיף לקוח שמרוויחים עליו, גם אם צריך לוותר על חלק מהרווח כדי לשמור עליו שלא ילך למתחרה. שוב, כל מי שאיים לעזוב חברה והועבר למחלקת "שימור לקוחות" יודע את זה. נו, ברור שנציג השימור לא נותן הצעות בלי אישור מההנהלה! אבל עדיין מציעים ללקוח תנאים טובים יותר מכפי שהיו לו קודם כדי לשמור עליו. מרוויחים עליו פחות. כן מתואמים עם המתחרים או לא, זה לא משנה: כל עוד הלקוח לא מתלונן שהוא משלם יותר מידי ומאיים לעזוב, למה לקחת ממנו פחות?

ולמה לא עניתי? לך תדע, זה היה לפני שנתיים. אולי נמאס לי. אולי הייתי עסוק. אולי בגלל שלקח לו זמן לענות, לא שמתי לב. קורה.

כשאני טועה, אני מודה בזה. אתה יכול למצוא הודעות כאלו שלי בלי להתאמץ יותר מידי. אני לא מנסה להוכיח בכח שאני צודק גם כשברור לי שלא, אני לא מנסה לקפוץ לטענה אחרת בלי להודות בטעות שבקודמת, אני לא נעלם סתם כך. למעשה, אני מודה לפעמים בטעויות גם בלי שיראו לי אותן אלא כשאני מוצא אותן בעצמי.

למה אני מספר את זה?

כי אני רוצה להגיד את הדבר הבא

למה: קיים מישהו מספיק חכם שיכול לנצח את איסתרא.

איסתרא אולי צודק בחלק מהדברים ובאמת מעניין לקרוא את ההודעות שלו אבל אני בטוח שבין השורות יש גם טעויות.

לא שבלתי אפשרי לנצח אותי בוויכוח. זה כבר קרה לא פעם ולא פעמיים. אפילו כאן באתר. אבל בחייך, אנשים שמעידים על עצמם שהם לא מבינים בתחום שעליו מתווכחים לא יעשו את זה בקלות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שלח את הצבא כדי להוריד את המחירים של רשת אלקטרוניקה

http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3616590,00.html

צבא ונצואלה השתלט אתמול על חנויות למוצרי אלקטרוניקה, לאחר שהנשיא ניקולאס מאדורו הודיע כי המחירים בה גבוהים מדי.

חיילי המשמר הלאומי של ונצואלה נשלחו אל חמשת סניפי דאקה כדי לוודא שהזבנים בה מוכרים את המוצרים במחיר נמוך שקבעה הממשלה. כמו כן המשמר הלאומי עצר מנהלים אחדים ברשת, המעסיקה 500 עובדים.

הידיעה על "כיבוש" החנויות בידי הצבא והורדת המחירים התפשטה במהירות, והמונים צבאו על דלתות הסניפים כדי לרכוש מוצרי אלקטרוניקה. "האינפלציה הורגת אותנו. אני לא בטוח שמה שקורה כאן הוא נכון, אבל חייבים לעשות משהו. אני חושב שזה צודק לאלץ אנשים למכור דברים במחיר הוגן", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס קרלוס רנחל, שהמתין מחוץ לסניף בקראקס הבירה.

אף שהצבא הקפיד שהלקוחות הנלהבים ישמרו על הסדר, בעיר ולנסיה הצליח ההמון לפרוץ לסניף דאקה המקומי ולבזוז אותו.

בתגובה למהומה הודיע הנשיא מאדורו כי הוא מגנה את הביזה, אך גם פנה לבעלי דאקה והכריז ש"אלו שבזזו את ונצואלה הם אתם, טפילים בורגנים". מאדורו הוסיף ש"אנחנו הולכים לסרוק את כל המדינה בימים הקרובים, השוד של העם חייב להיפסק, עוד לא ראיתם כלום, זהו רק קצה הקרחון".

ונצואלה נאבקת בשיעור אינפלציה גבוה במיוחד, שהגיע באוקטובר ל־54.3% — הגבוה ביותר מאז 1999, אז נבחר הנשיא המנוח הוגו צ'אבס. האופוזיציה בוונצואלה מאשימה את מאדורו, שהחליף את צ'אבס לאחר מותו השנה, בדהירת האינפלציה בשל כישלון המדיניות הכלכלית שלו.

הממשלה בוונצואלה היא שקובעת את שער החליפין של המטבע המקומי, הבוליבר, לעומת הדולר, ומוציאה כמות מוגבלת של דולרים למכירה עבור האוכלוסייה. מצב זה הביא לקיומו של שוק שחור משגשג של סחר בדולרים.

"לא מאפשרים לי לרכוש דולרים בשער שנקבע על ידי הממשלה, אז אני חייב לקנות את המוצרים בדולרים מהשוק השחור. הם מצפים ממני למכור את הסחורה בהפסד", אמר לרויטרס איש עסקים מקומי.

בחודש הבא ייערכו בחירות לרשויות המקומיות בוונצואלה, ומנהיג האופוזיציה, אנריקה קפרילס, מקווה שהבחירות יהפכו להצבעת אי־אמון במאדורו. "מעולם לא היה לנו אדם כל כך לא מתפקד בשלטון", אמר קפרילס בתגובה לפשיטה על החנויות, "כל דבר שמאדורו עושה מביא להרס ולבריחת משקיעים מהמדינה".

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

סרטון של הביזה ברשת החשמל

http://www.mako.co.il/news-world/international/Article-3ede51a40f04241004.htm

רצים הלוך ושוב וגונבים מכל הבא ליד

אגב, מה עושה הממשלה לשיפור המצב? פתחה משרד ממשלתי חדש המשרד להפצת אושר, והקדימה את חג המולד בחודש, ללא קשר לבחירות המקומיות שיהיו בתחילת דצמבר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני רואה קווי דמיון בין בעיות הכלכלה לבין ההתחממות הגלובלית.

לכאורה אף אחד לא רואה את עצמו אשם כי הוא רק טיפה בים וחלק ממציאות קיימת שאף אחד לא מספיק חזק לעצור.

בכל רגע נתון הסטטוס קוו לא הרבה יותר גרוע מקצת קודם לכן נדמה שכאילו שום דבר לא קורה, וכשמבינים שקרה זו כבר עובדה קיימת.

ואין שום אפשרות לעצור את ההתחממות הגלובלית כי אתה לא יכול לשלוט על כולם או למנוע מהם לנצל משאבים טבעיים או ליצור תעשיות כימיות, גם כי העולם הפך להיות תלוי בקיומן, וגם כי מדובר בישויות כלכליות חזקות מאוד להן כוח עצום והשפעה פוליטית.

את מי תתבע כשהעיר שלך תוצף מים וילדיך יטבעו?

את מי תתבע כשתקבל סרטן עור או סרטן ריאות?

נזקי הזמן של שיטה קלוקלת הפכו ל"כוחות הטבע"(כוחות השוק) ו"יד המקרה".

הדרך היחידה לעצור את הסחף היא להבין את הבעיה ברמה הגלובלית, ואז להגיע להחלטות ולחוקק חוקים שיובילו למציאות שונה.

המציאות היא תוצר של יצירה קולקטיבית, שבעיקרה נוצרת ע"י מוקדי הכוח וההשפעה.

לכן אותם מוקדי כוח ושליטה אחראים באופן אישי, גם אם חלקי.

וכמו שתלו את המלוכה והאצולה במהפיכות היסטוריות, יבוא היום וגם המלוכה והאצולה המודרנית יצטרכו לשלם את המחיר על הרשע שהם יצרו ו/או איפשרו להתקיים.

יום אחד תתעוררו ותגלו שהפשע גדל במאות אחוזים תוך כמה שנים.

מרגע שנפתחת תיבת פנדורה קשה מאוד לעצור אותה, כי "כוחות הטבע"(כוחות השוק) ו"יד המקרה/אלוהים" יוצרים אנטי, בדיוק כמו בפיזיקה:

for each action there is an equal and opposite reaction

אם הפערים באיכות החיים גודלים ומצליחים לעבור בשקט מתחת לרדאר או ללא מפריע, גם הפשע יגדל ויצליח לעבור בשקט מתחת לרדאר או ללא מפריע.

צריך להיות עם היד על הדופק והעיניים קדימה כדי למנוע את מה שמתרחש במדינה.

אוזלת היד של הממשלה, והאטימות הצינית של בעלי ההון, אינם מסוגלים לכוון ולמנוע עתידים לא רצויים בכלכלה ובאיכות החיים.

אפשר לראות את זה בכל כך הרבה תחומים בהם לא תיכננו מראש, לא עשו מספיק, למרות שהיו התרעות ותוכניות והמלצות.

תחבורה, דיור, מסתננים, הם רק מעט מהדוגמאות שמוכיחות שהממשלה לא מסוגלת להשתלט על "כוחות טבע" מזיקים בזמן ולמנוע מהם ליצור נזקים גדולים לציבור.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תגידו אני לא מבין את הוויכוח המטופש הזה. פשוט שיח חירשים, פלוני מדבר על השכר החציוני, אלמוני מדבר על השכר הממוצע, ה"מלומד" על הפער, וזה שאינו יודע לשאול מדבר על וונצואלה. כלכלה היא דבר פשוט, פשוט מאוד אפילו, ומיד אסביר.

ניקח אבולוציה של הכלכלה בחמישים וחמש שניות, כי דקה זה יותר מדי.

בראשית היה שכר חליפין, כלומר יחליפו פרה בשני תרנגולת.

ולאחר מכן התפתח המטבע (כסף), יחליף פרה בתרי זוזי (חפשו או בגוגל, או בגוגל של העולם העתיק - אגדת פסח).

ויראו בני האדם כי רע ויפתחו משק אוטרקי (חפשו בגוגל, פחות מומלץ בזה של העולם העתיק).

ביום השלישי תוקם ההלוואה בריבית.

ויראו בני האדם כי טוב, וימציאו את כלכלת החובות.

ויבינו בני האדם, כי אין רע בלגלגל את חובות האבות על חובות הבנים, שכן אמרו כבר אבות אכלו בוסר ושיני בנים תכהנה.

ויבנו בני אדם מגדל חובות עד לשמיים, ויאמר אלוהים נעשה להם מעשה בבל, ויפצלם לקבוצות. באלו נטע גישה סוציאליסטית ובאילו גישה קפיטלסטית.

ולא יוכלו עוד בני האדם לדבר זה עם זה.

עכשיו תבינו אתם לבד את מוסר ההשכל...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...